Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voorne aan Zee

Verordening Intern Klachtrecht gemeente Voorne aan Zee

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoorne aan Zee
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Intern Klachtrecht gemeente Voorne aan Zee
CiteertitelVerordening Intern Klachtrecht gemeente Voorne aan Zee
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Klachtenregeling Hellevoetsluis 2015 en de Verordening Intern Klachtrecht Westvoorne 2002.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-02-2023nieuwe regeling

26-01-2023

gmb-2023-56177

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Intern Klachtrecht gemeente Voorne aan Zee

De raad van de gemeente Voorne aan Zee;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van [3 januari 2023 en nummer];

gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening Intern Klachtrecht gemeente Voorne aan Zee

 

Hoofdstuk 1  

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    klager: degene die een mondelinge of schriftelijke klacht indient;

  • -

    klaagschrift: een schriftelijk ingediende klacht;

  • -

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens klager of een ander heeft gedragen;

  • -

    het bestuursorgaan: de gemeenteraad (niet zijnde een lid) , (een lid van) het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester (tenzij handelend in zijn/haar hoedanigheid van hoofd van de politie);

  • -

    Gemeentelijke Ombudsman : de ombudsman die door de Raad is aangesteld;

  • -

    ambtenaar: een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan;

  • -

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid handelen of nalaten door:

    • o

      een bestuursorgaan;

    • o

      een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkende ambtenaar of een daarmee op grond van zijn werkzaamheden gelijk te stellen persoon in de uitoefening van zijn functie.

Hoofdstuk 2 Behandeling van de klachten

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    De behandeling van klachten heeft ten doel:

    • a.

      het streven naar herstel van de relatie tussen burger en de gemeente;

    • b.

      het signaleren van tekortkomingen in de dienstverlening van de gemeente en het verbeteren van die dienstverlening door de gesignaleerde tekortkomingen op te heffen.

  • 2.

    Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 3.

    Een gedraging van een ambtenaar, werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • 4.

    Het bestuursorgaan draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over zijn gedragingen en over de gedragingen van bestuursorganen die onder zijn verantwoordelijkheid vallen.

  • 5.

    Van klachten worden meldingen onderscheiden. Als melding wordt beschouwd het doorgeven van feitelijke onvolkomenheden, bijvoorbeeld betreffende de fysieke infrastructuur, zonder dat daarbij sprake is van uiting van ongenoegen door de klager over een bepaalde gedraging.

  • 6.

    Tegen een besluit inzake de behandeling van een klacht kan geen beroep worden ingesteld.

Artikel 3 Mondelinge klacht

  • 1.

    Een mondelinge klacht kan worden ingediend bij het bestuursorgaan of bij een ambtenaar werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

  • 2.

    In het geval de mondelinge klacht is ingediend bij een ambtenaar en de klacht wordt niet naar tevredenheid van de klager opgelost, dan kan de klager mondeling klagen bij degene die leiding geeft aan de betrokken ambtenaar, onverlet het bepaalde in lid 3.

  • 3.

    Een klager kan steeds een schriftelijke klacht indienen bij het betrokken bestuursorgaan. De artikelen 4 e.v. zijn hierop van toepassing

Artikel 4 Schriftelijke klacht

  • 1.

    De schriftelijke klacht wordt ingediend bij het bestuursorgaan waarop de klacht betrekking heeft.

  • 2.

    Indien de schriftelijke klacht betrekking heeft op een gedraging en voldoet aan de eisen van het derde en vierde lid, zijn ten aanzien van de behandeling hiervan de artikelen 5 tot en met 14 van toepassing.

  • 3.

    Het de schriftelijke klacht wordt ondertekend en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.

  • 4.

    Indien de schriftelijke klacht in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het de schriftelijke klacht noodzakelijk is, dient de klager zorg te dragen voor een vertaling.

Artikel 5 Coördinatie

  • 1.

    De coördinatie van een ingediende klacht geschiedt door of namens team Juridische Zaken.

  • 2.

    Indien de klacht betrekking heeft op (een medewerker van) het team Juridische Zaken, dan bepaalt de gemeentesecretaris wie de klacht zal coördineren.

Artikel 6 Geen verplichting tot behandeling

  • 1.

    Het bestuursorgaan is niet verplicht een klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:

    • a.

      waarvoor reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van de artikelen 4 en volgende is afgehandeld;

    • b.

      die langer dan één jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    • c.

      waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;

    • d.

      waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;

    • e.

      die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of,

    • f.

      zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 2.

    Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  • 3.

    Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het de schriftelijke klacht schriftelijk in kennis gesteld.

  • 4.

    Bij de kennisgeving wordt melding gemaakt dat klager de beslissing omtrent het niet in behandeling nemen van de klacht kan voorleggen aan de gemeentelijke ombudsman.

Artikel 7 Ontvangstbevestiging

  • 1.

    Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van de klacht schriftelijk zo spoedig mogelijk na ontvangst van de klacht. In de bevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 2.

    Het afdelingshoofd van de vakafdeling waarop de klacht betrekking heeft ontvangt een afschrift van de klacht en het verzoek om de klacht binnen twee weken na ontvangst informeel af te handelen.

Hoofdstuk 3 Procedures

Afdeling 1 Informele procedure

Artikel 8 Informele procedure

  • 1.

    Het afdelingshoofd van de vakafdeling die met de afhandeling van de klacht belast is, neemt zo spoedig mogelijk, (telefonisch) contact op met de klager om te proberen de klacht informeel op te lossen.

  • 2.

    De voorkeur gaat in eerste instantie nadrukkelijk uit naar een informele (mondelinge) afhandeling van de klacht, als de klager hier mee instemt.

  • 3.

    Als de klager niet instemt met de informele afhandeling of de informele afhandeling niet tot oplossing van de klacht leidt, dan moet de formele procedure worden gevolgd.

  • 4.

    Het afdelingshoofd van de vakafdeling geeft binnen twee weken na ontvangst van de klacht door wat het resultaat van de behandeling is.

  • 5.

    Indien de klacht geen betrekking heeft op (een gedraging van een ambtenaar van) een vakafdeling dan wordt de klacht als volgt informeel afgehandeld:

    • a.

      Indien de klacht betrekking heeft op de secretaris-directeur: door de burgemeester;

    • b.

      Indien de klacht betrekking heeft op een wethouder is: door de burgemeester;

    • c.

      Indien de klacht betrekking heeft op de burgemeester: door de loco-burgemeester;

    • d.

      Indien de klacht betrekking heeft op het college van burgemeester en wethouders: door de secretaris-directeur;

    • e.

      Indien de klacht betrekking heeft op de gemeenteraad of de raadsgriffier: door de voorzitter van de gemeenteraad;

    • f.

      Indien de klacht betrekking heeft op de voorzitter van de gemeenteraad: door de plaatsvervanger van de voorzitter van de gemeenteraad;

    • g.

      Indien de klacht betrekking heeft op medewerkers van de griffie: door de griffier.

Artikel 9 Afhandeling naar tevredenheid

Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.

 

Afdeling 2 Formele procedure

Artikel 10 Het horen

  • 1.

    Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid om te worden gehoord.

  • 2.

    Het horen wordt opgedragen aan de adviescommissie voor de bezwaarschriften van de gemeente Voorne aan Zee.

  • 3.

    Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is, dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 4.

    Van het horen wordt een verslag gemaakt.

  • 5.

    De hoorzitting vindt plaats achter gesloten deuren, tenzij geen van de partijen bezwaar heeft tegen een openbare zitting.

Artikel 11 Advies

  • 1.

    Na afloop van de hoorzitting wordt door de secretaris van de adviescommissie het door hem aan het bestuursorgaan uit te brengen advies opgesteld.

  • 2.

    Het advies wordt schriftelijk uitgebracht aan het bestuursorgaan.

  • 3.

    Het advies wordt ondertekend door de secretaris van de commissie en de voorzitter.

Artikel 12 Afhandelingstermijn

  • 1.

    De klacht wordt afgedaan binnen tien weken na ontvangst van de klacht.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan de afhandeling voor vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 13 Berichtgeving

  • 1.

    Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

  • 2.

    Indien de conclusies van het bestuursorgaan afwijken van het advies wordt in de conclusies de reden voor de afwijking vermeld en wordt het advies meegezonden met de kennisgeving bedoeld in lid 1.

  • 3.

    Bij de kennisgeving wordt melding gemaakt, dat een klacht kan worden ingediend bij de gemeentelijke ombudsman.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 14 Onvoorzien

In de gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De “Klachtenregeling Hellevoetsluis 2015” en de “Verordening Intern Klachtrecht Westvoorne 2002” worden met ingang van de in het eerste lid genoemde datum ingetrokken.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Verordening Intern Klachtrecht gemeente Voorne aan Zee

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2023

De voorzitter,

De griffier