Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voorne aan Zee

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften en formele klachten Voorne aan Zee

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoorne aan Zee
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de behandeling van bezwaarschriften en formele klachten Voorne aan Zee
CiteertitelVerordening voor de behandeling van bezwaarschriften en formele klachten Voorne aan Zee
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordeningen voor de bezwaarschriftencommissie van de gemeenten Brielle en Westvoorne.

Deze regeling vervangt de Regeling Adviescommissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis 2013.

Deze regeling vervangt de Verordening vergoeding commissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-02-202301-01-2023nieuwe regeling

26-01-2023

gmb-2023-53491

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften en formele klachten Voorne aan Zee

De raad van de gemeente Voorne aan Zee;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 januari 2023

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften en formele klachten Voorne aan Zee

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • -

    Awb : Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    bestuursorgaan : gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen: de raad, -burgemeester en wethouders, de burgemeester, en de leerplichtambtenaar;

  • -

    bezwaarmaker : indiener van een bezwaarschrift;

  • -

    commissie : adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 en artikel 9:14 van de Awb;

  • -

    voorzitter : voorzitter van de commissie.

Artikel 2 Bevoegdheid commissie

  • 1.

    Er is een algemene adviescommissie die belast is met de uitvoering van de in artikel 7:13 van de Awb genoemde taken voor zover het gaat om bezwaarschriften ingediend tegen een besluit van de raad, het college, de burgemeester of de leerplichtambtenaar.

  • 2.

    De commissie hoort en adviseert niet inzake bezwaarschriften gericht tegen besluiten betreffende gemeentelijke belastingen of waardering onroerende zaken.

  • 3.

    De commissie is belast met de uitvoering van de in artikel 9:15 Awb genoemde taken voor zover het gaat om klachten zoals omschreven in artikel 9:4 van de Awb. Op de behandeling van klachten is de door de gemeente Voorne aan Zee vastgestelde verordening voor Intern klachtrecht van toepassing.

Artikel 3. Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2.

    Daarna wordt zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging verzonden aan de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Hierbij geeft het bestuursorgaan een uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

     

Paragraaf 2. Informele afhandeling

Artikel 4. Vooronderzoek en informele behandeling

Het bestuursorgaan onderzoekt of het bezwaarschrift of de klacht informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.

 

Paragraaf 3. Commissie

Artikel 5. Horen en adviseren door de commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

  • 2.

    De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

  • 3.

    De commissie is belast met het horen en adviseren voor zover het gaat om klachten zoals omschreven in artikel 9:4 van de Awb.

Artikel 6. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden per zitting.

  • 2.

    De voorzitter(s), leden en plaatsvervangende leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 7. Secretaris

  • 1.

    De secretaris(sen) wordt door burgemeester en wethouders aangewezen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen ook een of meer plaatsvervangers van de secretaris(sen aan.

Artikel 8. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk een keer herbenoemd te worden. Er zal door de secretaris(sen) in overleg met de voorzitter(s) een aftreedschema gemaakt worden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders.

  • 3.

    De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 9. Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De voorzitter voert de volgende bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb zelfstandig uit:

    • a.

      verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);

    • b.

      stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6);

    • c.

      verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17);

    • d.

      ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);

    • e.

      al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).

  • 2.

    De voorzitter kan deze bevoegdheden mandateren aan de secretaris.

Artikel 10. Voorbereiding hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker dan wel de indiener van een formele klacht, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste tien dagen voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 3.

    Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 5.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.

  • 6.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 11. Onpartijdigheid leden

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift en/of klacht als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 12. Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid vindt de hoorzitting achter gesloten deuren plaats voor wat betreft de volgende zaken:

    • a.

      sociale (zekerheids-) wetgeving;

    • b.

      huisvestingswetgeving;

    • c.

      formele klachten.

  • 3.

    De deuren kunnen voorts worden gesloten als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 4.

    Als de commissie naar aanleiding van het derde lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 13. Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 14. Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag, bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, bevat in ieder geval:

    • a.

      namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;

    • b.

      zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder op de hoorzitting is voorgevallen;

    • c.

      vermelding als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of als belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;

    • d.

      verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 2.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 15. Nader onderzoek

  • 1.

    De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.

  • 2.

    De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan toegezonden.

  • 3.

    De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen binnen een redelijke termijn na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16. Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt met het verslag, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Als naar het oordeel van de secretaris de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

Artikel 18. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks aan de bestuursorganen verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

 

Paragraaf 4 Vergoeding

Artikel 19 Hoogte vergoeding

  • 1.

    Aan de voorzitter en leden van de commissie bezwaarschriften en formele klachten wordt een vergoeding toegekend;

  • 2.

    Deze vergoeding per hoorzitting, waarin meerdere bezwaren behandeld kunnen worden, wordt vastgesteld op € 200,00 voor de (plaatsvervangend)voorzitter en op € 160,00 voor de (plaatsvervangende) leden.

Artikel 20 Uitbetaling

De in artikel 19 genoemde vergoeding wordt viermaal per jaar uitbetaald, zo spoedig na afloop van het kwartaal.

 

Paragraaf 5. Slotbepalingen

Artikel 21. Intrekking oude regeling

De verordeningen voor de bezwaarschriftencommissie van de gemeenten Brielle en Westvoorne, de Regeling Adviescommissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis 2013 en de Verordening vergoeding commissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis worden ingetrokken.

Artikel 22. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht op 1 januari 2023.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften en formele klachten gemeente Voorne aan Zee.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2023

De voorzitter,

De griffier