Organisatie | Harlingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Diverse besluiten onder de Omgevingswet |
Citeertitel | Diverse besluiten onder de Omgevingswet |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 25-01-2023 | 177027 |
Bijlage 1 bij raadsbesluit inzake besluiten Omgevingswet (Adviesrecht) d.d. 25 januari 2023 inclusief verwerking aangenomen amendement
College dient de raad om advies (als bedoeld in artikel 16.15a, lid b, onder 1, van de Omgevingswet) te vragen bij de beoordeling van grote en ingrijpende ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in kwetsbare gebieden. Het betreft omgevingsvergunningen voor activiteiten die strijdig zijn met het omgevingsplan zoals hieronder benoemd:
het aanleggen of veranderen van infrastructuur (wegen, watergangen, spoorlijnen, buisleidingen voor het vervoer van olie en gas of andere gevaarlijke stoffen, hoogspanningsleidingen,….) tenzij het gaat om een ondergeschikte aanpassing van wegen bedoeld voor de ontsluiting van percelen, fiets- en voetpaden;
Bijlage 2 bij raadsbesluit inzake besluiten Omgevingswet (Delegatiebesluit) d.d. 25 januari 2023
De volgende taken worden gedelegeerd aan het college:
Ad. I. Uw raad of het college (afhankelijk van de adviesrol, zie tweede beslispunt 2) besluit over het verlenen van een omgevingsvergunning die afwijkt van het omgevingsplan (BOPA = Buitenplanse Omgevingsplan Activiteit). Het besluit moet dan later verwerkt worden in het omgevingsplan. Als na besluitvorming op de vergunning nogmaals een besluit genomen moet worden over het verwerken van dit afwijkingsbesluit in het nieuwe omgevingsplan is er sprake van een dubbele besluitvorming over hetzelfde onderwerp. (Je hebt altijd twee besluiten: afwijking en opnemen in het omgevingsplan. Vraag is wie wat doet. Dubbel door de raad is niet nodig.) De Omgevingswet bepaalt dat na de transitieperiode (2029) verleende vergunningen binnen vijf jaar verwerkt moeten worden in het omgevingsplan.
Ad. II. Recent door de raad vastgesteld beleid moet vertaald worden in het omgevingsplan. Hier geldt ook de redenering uit het voorgaande delegatiepunt dat het gaat om een verwerking van een besluit dat al door de gemeenteraad genomen is en dat we willen voorkomen dat er dubbele besluitvorming plaatsvindt. In het vaststellingsbesluit van dit beleid zal specifiek benoemd worden welke zaken door het college in het Omgevingsplan worden opgenomen.
Ad. III. Het derde delegatiepunt gaat om het nemen van een voorbereidingsbesluit. Een voorbereidingsbesluit is een wijziging van het omgevingsplan. Hierdoor wordt voor het gebied waarvoor het besluit wordt genomen de bestaande situatie als het ware tijdelijk ‘bevroren’ totdat het omgevingsplan is gewijzigd. Met het nemen van een voorbereidingsbesluit wordt voorkomen dat een initiatiefnemer kort voor aanpassing van het omgevingsplan bewust een vergunningaanvraag indient die in strijd is met de voorgenomen aanpassing. De noodzaak tot het nemen van een voorbereidingsbesluit komt nauwelijks voor (tot nu toe is het een enkele keer voorgekomen), maar wanneer dit nodig is, is het belangrijk dat er snel gehandeld kan worden. Het college kan dan sneller acteren. Aan de delegatie is toegevoegd dat het college verplicht is de raad te informeren wanneer zij gebruik maakt van het voorbereidingsbesluit.
Ad. IV. De Wet ruimtelijke ordening geeft de mogelijkheid dat ons college het bestemmingsplan kan wijzigen of uitwerken. Hiervoor moet dan een wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht in het door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan staan. Onder de Omgevingswet worden de wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsplicht onderdeel van het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Er is geen overgangsrecht voor deze twee zaken. Deze instrumenten verliezen daardoor hun werking. Het college kan dus geen wijzigings- of uitwerkingsplan meer vaststellen onder de Omgevingswet. De wijzigingsbevoegdheden en uitwerkingsplicht uit de oude bestemmingsplannen worden bevroren en gelden in het nieuwe regime als toetsingscriteria voor de vergunningverlening voor (binnenplanse) omgevingsplanactiviteiten. De Omgevingswet biedt mogelijkheden waarmee hetzelfde kan worden bereikt als met de voormalige wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsplicht. Deze zijn specifiek genoemd in bijlage 3. Door middel van het delegeren kan uw raad het college bevoegd stellen om delen van het omgevingsplan te wijzigen. Daardoor blijft onder de Omgevingswet het wijzigingsplan in materiële zin voortbestaan.