Organisatie | Steenbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels woonwagenbeleid |
Citeertitel | Beleidsregels woonwagenbeleid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Beleidsregels bij woonwagenbeleid |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2023 | nieuwe regeling | 31-01-2023 | 2302361 |
De gemeenteraad heeft op 15 december 2022 de Kadernota woonwagenbeleid 2023 vastgesteld. Dit kader bevat de hoofdlijnen van het woonwagenbeleid van de gemeente Steenbergen. Om de hoofdlijnen praktisch toepasbaar te maken is een uitwerking daarvan nodig. Die uitwerking wordt vormgegeven door het opstellen van beleidsregels.
Dit document bevat de beleidsregels die behoren bij het woonwagenbeleid. Tezamen met het verhuurbeleid en de beleidsregels woonwagenstandplaatsen (2019) vormen zij de praktische uitwerking van de Kadernota woonwagenbeleid 2023.
Deze beleidsregels zijn aanvullend op bestaande nationale en lokale wet- en regelgeving die van toepassing is op woonwagenlocaties en woonwagenstandplaatsen.
2. Verklarende woordenlijst/definities
De volgende begripsbepalingen gelden voor zover deze zijn opgenomen in deze beleidsregels:
Afstammingsbeginsel - Het beginsel dat een woonwagenstandplaats, zowel koop als huur, die vrijkomt weer wordt verhuurd of verkocht aan mensen die afstammen van personen die van oudsher woonwagenbewoners zijn. Men moet aantonen woonwagenbewoners te zijn, dat wil zeggen dat de ouders of grootouders in een woonwagen wonen of hebben gewoond. Of men op dit moment wel of niet woont op een woonwagenlocatie is niet van belang;
Toelichting: Bij de integratie van de regelgeving inzake de huisvesting van woonwagenbewoners in de Huisvestingswet per 1 maart 1999, zijn op uitdrukkelijk verzoek van de Tweede Kamer in die wet bepalingen opgenomen (artikel 2, derde en vierde lid, van die wet) op grond waarvan woonwagenbewoners tot 1 januari 2003 voorrang kregen bij de toewijzing van woonwagenstandplaatsen.
Reden hiervoor was de vrees dat het vervallen van het zogenoemde afstammingsbeginsel de woonwagenbewoners - door de schaarste aan nieuwe woonwagenstandplaatsen - in een ongunstige positie zou brengen. Zij zouden immers concurrentie vanuit de 'burgerbevolking' kunnen krijgen. Deze tijdelijke voorrangsregeling op basis van de Huisvestingswet liep met ingang van 1 januari 2003 van rechtswege af.
De gemeente Steenbergen hanteert, mede naar aanleiding van het rapport van de Nationale Ombudsman (mei 2017) dit afstammingsbeginsel sinds 2019. Er zijn immers in verhouding minder woonwagenstandplaatsen beschikbaar dan reguliere huurwoningen. Het respecteren van het afstammingsbeginsel is daarmee verschoven van een wettelijke plicht (tot 2003) naar beleidspraktijk anno 2017. Deze praktijk waarborgt dus in beginsel dat woonwagenstandplaatsen behouden blijven voor woonwagenbewoners.
Bewonerscommissie – een vertegenwoordiging van een woonwagenlocatie, bestaande uit minimaal drie personen van drie verschillende huishoudens van een woonwagenlocatie. De commissie voert periodiek en waar nodig overleg met de gemeente over algemene zaken die betrekking hebben op de woonwagenlocatie. De bewonerscommissie kan vrijwillig worden opgericht door de bewoners van een woonwagenlocatie;
Brandcompartiment - bouwregels vanuit het Bouwbesluit waarbij brandoverslag tussen woonwagens zo veel als mogelijk dient te worden voorkomen, met de kernvoorwaarde dat een brandcompartiment uit maximaal vier woonwagens bestaat of max 1.000 m² woonoppervlakte heeft. Daarna dient er sprake te zijn van minimaal 5 meter afstand tussen woonwagens (of 20 minuten brandoverslag bij bestaande locaties en 30 minuten bij nieuwe locaties;
Huurafhankelijk recht van Opstal - een notariële akte waarin vastgelegd wordt dat de eigenaar van de grond (verhuurder woonwagenstandplaats) en eigenaar van de woonwagen (huurder woonwagenstandplaats) hun eigendomsrechten ten aanzien van de woonwagenstandplaats respectievelijk woonwagen behouden en daarmee natrekking ingevolge de wet wordt voorkomen;
Woonwagenlocatie – een gebied in de gemeente Steenbergen dat in de respectievelijke bestemmingsplannen is aangeduid als gebied waar woonwagenstandplaatsen zijn toegestaan; in de gemeente Steenbergen zijn drie van deze locatie aanwezig: De Weel (Dinteloord), Westlandse Langeweg (Steenbergen) en de Tolsedijk (Nieuw-Vossemeer);
Woonwagenstandplaats - een kavel waarvoor gebruiker een huur- of koopovereenkomst met de gemeente heeft afgesloten en die is bestemd voor het plaatsen van een woonwagen, waarop voorzieningen aanwezig zijn die op het leidingnet van de openbare nutsbedrijven, van andere instellingen of van gemeenten kunnen worden aangesloten (artikel 1, onderdeel j, van de Wet op de huurtoeslag);
In de Kadernota woonwagenbeleid 2023 (door de raad vastgesteld op 15 december 2022) is een aantal kaders ten aanzien van de woonwagencentra opgenomen. Deze zijn:
Voor de praktische uitvoering van de vastgestelde kader zijn beleidsregels nodig. Daarom worden de volgende beleidsregels vastgesteld. De beleidsregels zijn als volgt onderverdeeld:
4.5 Beleidsregels t.a.v. verkoop van woonwagenstandplaatsen
4.5.1.1 Woonwagenstandplaatsen kunnen worden gekocht door:
4.5.1.1.1 personen die een huurovereenkomst hebben met de verhuurder voor het betreffende perceel/adres en op het betreffende adres in de BRP staan ingeschreven;
4.5.1.1.2 personen die op de wachtlijst voor woonwagenstandplaatszoekenden staan;
4.5.1.2 een eigenaar mag niet meer dan één woonwagenstandplaats in bezit hebben. Er geldt een zelfbewoningsplicht;
4.5.1.3 alle kopers van een woonwagenstandplaats in de gemeente Steenbergen moeten aantoonbaar (door middel van een uittreksel uit de BRP) voldoen aan het afstammingsbeginsel;
Voorwaarden voor verkoop door gemeente
4.5.2.1 Verkoop van een woonwagenstandplaats door de gemeente is mogelijk wanneer:
4.5.2.1.1 Alle bebouwing op de woonwagenstandplaats is vergund door middel van een omgevingsvergunning, tenzij bebouwing omgevingsvergunningsvrij is;
4.5.2.1.2 De woonwagenstandplaats helder is afgebakend en er geen sprake is van illegaal grondgebruik door de koper;
4.5.2.1.3 De koper geen huurachterstand bij de verkoper heeft;
4.5.2.1.4 Koper heeft in het recente verleden (afgelopen 5 jaar) geen overtredingen van de contractuele en wettelijke verplichtingen begaan die naar het oordeel van de gemeente onaanvaardbaar zijn om een koop op afbetaling overeenkomst aan te gaan;
4.5.2.1.5 Er een Bibobtoets met een niet negatief resultaat is doorlopen;
4.5.2.1.6 De koper niet al huurder/eigenaar van een andere woonwagenstandplaats binnen de gemeente Steenbergen is;
4.5.2.1.7 De koper voldoet aan het afstammingsbeginsel;
4.5.2.1.8 De gronden vrij zijn van in gebruik zijnde kabels en leidingen en indien de grond niet voor eigen (gemeentelijk) gebruik nodig is, nu of in de toekomst en indien er een andere plausibele reden is om niet te verkopen, zoals bijvoorbeeld dat de grond niet aangrenzend aan de woonwagenstandplaats is of onderdeel uitmaakt van de gewenste openbare ruimte;
4.5.3.1 voorafgaand aan de verkoop van een woonwagenstandplaats wordt door verkoper één taxatie uitgevoerd door een erkend taxateur.
4.5.3.2 de koopprijs (k.k.) van de woonwagenstandplaats wordt gebaseerd op de marktwaarde (taxatie) vermeerdert met bijkomende kosten; K.k. houdt in ‘kosten koper’; dit betekent dat alle kosten die verband houden met de door de notaris op te stellen hypotheekakte, eventuele hypotheekkosten, financieringskosten e.d. voor rekening van koper komen;
4.5.3.3 kosten die zijn gemaakt om in werking zijnde kabels en leidingen voor nutsvoorzieningen te verwijderen uit door bewoners (illegaal) in gebruik genomen grond worden doorberekend in de koopprijs van de betreffende woonwagenstandplaatsen door middel van een opslag per m2;
4.5.4.1 Koper van een woonwagenstandplaats kan gebruik maken van de ‘koop-op-afbetaling’ regeling. Deze regeling biedt koper de gelegenheid om de kosten van de onder 4.5.4.3 genoemde elementen, in maandelijkse delen over een periode van 10/15/20 jaar te voldoen na de aankoop;
4.5.4.2 Indien koper gebruik maakt van de koop op afbetaling wordt een rentepercentage gehanteerd dat als volgt is opgebouwd:
Daarnaast worden per overeenkomst ‘koop-op-afbetaling’ € 1.350,- afsluit- danwel administratiekosten berekend.
4.5.4.3 Het bedrag waarvoor ter financiering een koop-op-afbetaling regeling kan worden getroffen bestaat uit:
4.5.4.4 Wanneer een koper gebruikt maakt van de ‘koop-op-afbetaling’ regeling wordt ten gunste van de verkoper een recht van hypotheek verleend op de woonwagenstandplaats en een pandrecht op alle opstallen (inclusief de woonwagen);
4.5.4.5 Wanneer een koper gebruikt maakt van de ‘koop-op-afbetaling’ regeling en zijn betaalverplichtingen niet nakomt, worden de bepalingen uit de koopovereenkomst daaromtrent nageleefd;
4.5.4.6 Bij overlijden van de koper binnen de overeengekomen termijn van een ‘koop-op-afbetaling’ regeling loopt de termijn slechts door voor zover een erfgenaam in de eerste lijn de overeenkomst (en de woonwagenstandplaats) overneemt. Indien de erfgenaam de nalatenschap niet overneemt, gebruikt de gemeente haar executierecht tot openbare verkoop van de woonwagenstandplaats (en opstallen) zodat de openstaande schulden worden geïncasseerd.