Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordwijk

Besluit tot instelling van de commissie integriteit

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit tot instelling van de commissie integriteit
CiteertitelBesluit tot instelling van de commissie integriteit
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-02-2023nieuwe regeling

05-12-2022

gmb-2023-49308

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit tot instelling van de commissie integriteit

De burgemeester van de gemeente Noordwijk;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

overwegende dat de gemeenteraad het Protocol integriteitsmeldingen gemeente Noordwijk 2022 heeft vastgesteld waarin is voorzien in de instelling van een commissie integriteit;

 

besluit:

 

genoemde commissie integriteit als volgt in te stellen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt, naast de begripsbepalingen zoals genoemd in het Protocol integriteitsmeldingen gemeente Noordwijk 2022, verstaan onder:

 

  • a.

    commissie: commissie integriteit;

  • b.

    protocol: Protocol integriteitsmeldingen gemeente Noordwijk 2022;

  • c.

    bestuursorganen: gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en burgemeester van de gemeente Noordwijk;

  • d.

    politieke ambtsdrager: raads- en commissieleden, leden van het college van burgemeester en wethouders en burgemeester van de gemeente Noordwijk;

  • e.

    cluster: integriteitsmeldingen over hetzelfde onderwerp en dezelfde politieke ambtsdrager.

Artikel 2 Commissie integriteit

  • 1.

    Er is een commissie voor het onderzoek van een integriteitsmelding over politieke ambtsdragers. Deze commissie wordt aangeduid als de commissie integriteit.

  • 2.

    De commissie adviseert de burgemeester in het vooronderzoek naar een integriteitsmelding overeenkomstig onderdeel 3 van het protocol.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

  • 2.

    De leden van de commissie bepalen onderling wie van hen voorzitter en plaatsvervangend voorzitter is.

  • 3.

    De leden van de commissie worden door de burgemeester (her)benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie maken geen deel uit en werken niet onder verantwoordelijkheid van de bestuursorganen.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de commissie wonen niet in de gemeente Noordwijk.

  • 5.

    De burgemeester kan plaatsvervangende leden benoemen.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De commissie wordt bij haar werkzaamheden ambtelijk ondersteund door een secretaris.

  • 2.

    De secretaris is een door de burgemeester aangewezen ambtenaar. De burgemeester kan meer dan één secretaris aanwijzen.

  • 3.

    De secretaris zorgt in ieder geval voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Zij kunnen eenmaal herbenoemd worden. De herbenoeming is eveneens voor een periode van vier jaar.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3.

    De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter zorgt in ieder geval voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het uitvoeren van het onderzoek overeenkomstig het protocol en het bevorderen van een zorgvuldige advisering.

  • 2.

    Bij ontstentenis van de voorzitter wordt zijn functie waargenomen door de plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 7 Niet-deelneming aan het onderzoek

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan het onderzoek als daarbij hun onpartijdigheid in het geding is.

Artikel 8 Onderzoek

  • 1.

    De commissie richt haar onderzoek naar eigen inzicht in, met inachtneming van het bepaalde in onderdeel 3 van het protocol.

  • 2.

    Het is aan de commissie om te beoordelen of een gecombineerd onderzoek -per cluster- mogelijk is.

  • 3.

    Ten behoeve van het onderzoek is de commissie bevoegd bij de burgemeester alle informatie in te winnen die zij voor de vorming van haar advies nodig acht. De burgemeester is verplicht aan de commissie de gevraagde informatie te geven.

  • 4.

    Omdat de inhoud van de door de burgemeester gegeven informatie vertrouwelijk van aard kan zijn, wordt deze alleen aan de commissie verstrekt.

  • 5.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht en vergadert in beslotenheid.

  • 6.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie het Steunpunt Integriteitsonderzoek Politieke Ambtsdragers om advies vragen.

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Noordwijk op 5 december 2022,

W.J.A. Verkleij,

burgemeester