Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Tijdelijke uitvoeringsregeling stimuleringsmaatregelen Transitieprogramma OV en corona 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMetropoolregio Rotterdam Den Haag
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingTijdelijke uitvoeringsregeling stimuleringsmaatregelen Transitieprogramma OV en corona 2022
CiteertitelTijdelijke uitvoeringsregeling stimuleringsmaatregelen Transitieprogramma OV en corona
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet personenvervoer 2000
  3. Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-2024artikel 2, 3, 4, 5, 6

05-06-2024

bgr-2024-858

01-02-202320-06-2024nieuwe regeling

14-12-2022

bgr-2023-157

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke uitvoeringsregeling stimuleringsmaatregelen Transitieprogramma OV en corona 2022

De Bestuurscommissie Vervoersautoriteit,

 

gelezen het voorstel d.d. 14 december 2022

 

gelet op;

 

  • De Algemene wet bestuursrecht;

  • De Wet personenvervoer 2000 en aanverwante besluiten;

  • De door de MRDH verleende vigerende concessies;

  • De Subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2018;

  • De Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH;

  • Het Transitieprogramma OV en Corona;

Overwegende dat,

 

  • In het Transitieprogramma dat de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit (BcVa) op 24 maart 2021 heeft vastgesteld, is vastgelegd dat in de periode 2021-2030 een bedrag van maximaal 104,2 mln. euro beschikbaar wordt gesteld voor maatregelen “om de lange termijnvisie te realiseren en het OV-systeem te versterken.” Daarbij wordt de volgende onderverdeling benoemd:

    • 1.

      Invoering Nieuwe Betaalwijzen (bankpas i.p.v. OV chipkaart): € 14,2 mln;

    • 2.

      Transformatie arbeidsmarkt vervoerbedrijven: € 40 mln;

    • 3.

      Versnellingsmaatregelen: € 20 mln (geen onderdeel van deze uitvoeringsregeling);

    • 4.

      Bijdrage lokaal maatwerkvervoer (in relatie tot versnellingsmaatregelen en vervoerkundige wijzigingen: € 20 mln;

    • 5.

      Bijdrage ketenmobiliteit: € 10 mln;

  • Totaal: € 104,2 mln;

     

    Daarnaast is ook afgesproken:

    • 6.

      Bijdrage ter vermindering tekort OV en corona;

  • Op grond van de Subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2018 de BcVa nadere en beleidsregels mag opstellen. Dit doet zij in de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In verband met de COVID 19 problematiek is er behoefte aan een tijdelijke aanvullende uitvoeringsregeling. Deze ’Tijdelijke uitvoeringsregeling stimuleringsmaatregelen Transitieprogramma OV en corona’ beschrijft de wijze waarop en de voorwaarden waaronder deze middelen beschikbaar worden gesteld aan vervoerbedrijven, gemeenten en andere partijen;

  • Dat de BcVa op 7 juli 2021 de Tijdelijke Uitvoeringsregeling stimuleringsmaatregelen Transitieprogramma OV en corona heeft vastgesteld;

  • Dat de BcVa op 6 juli 2022 (agendapost: OV en corona) de beschikbare bedragen uit deze regeling heeft aangepast, waarmee de beschikbare bijdrage daalt tot 66,7 mln. Euro, met de volgende onderverdeling:

    • 1.

      Invoering Nieuwe Betaalwijzen (bankpas i.p.v. OV chipkaart): € 12,5 mln;

    • 2.

      Transformatie arbeidsmarkt vervoerbedrijven: € 18,8 mln;

    • 3.

      Versnellingsmaatregelen: € 20 mln (geen onderdeel van deze uitvoeringsregeling);

    • 4.

      Bijdrage lokaal maatwerkvervoer (in relatie tot versnellingsmaatregelen en vervoerkundige wijzigingen: € 5,4 mln;

    • 5.

      Bijdrage ketenmobiliteit: € 10 mln;

  • waardoor de regeling diende te worden geactualiseerd,

     

  • Dat de genoemde termijnen voor indiening en besluitvorming van voorstellen voor transformatie arbeidsmarkt en het tijdpad van invoering van nieuwe betaalwijzen in lijn moeten worden gebracht met de actuele planning;

  • Dat de focus voor het onderdeel arbeidsmarkt verschuift naar het beperken van de personeelstekorten en daarmee waarborgen continuïteit dienstuitvoering en de koppeling tussen subsidieverstrekking en realisatie taakstelling arbeidsmarkt losgelaten wordt.

BESLUIT

 

vast te stellen, de wijzigingen in de

 

Tijdelijke uitvoeringsregeling stimuleringsmaatregelen Transitieprogramma OV en corona 2022

Artikel 1 Definities:

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Ketenmobiliteit: Ketenmobiliteit zoals bedoeld in de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH

  • b.

    Lokaal maatwerkvervoer: Lokaal maatwerkvervoer zoals bedoeld in de Subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2018 en de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH

  • c.

    Transitieprogramma: Het Transitieprogramma OV en Corona zoals vastgesteld door de BcVa op 24 maart 2021

  • d.

    Versnellingsmaatregelen: Maatregelen zoals vastgesteld door de BcVa op 19 mei 2021

  • e.

    Vervoerkundige maatregelen: Zoals vastgesteld door de BcVa op 24 maart 2021

Artikel 2 Invoering Nieuwe Betaalwijzen:

[vervallen]

Artikel 3: Transformatie arbeidsmarkt vervoerbedrijven:

[vervallen]

Artikel 4: Bijdrage lokaal maatwerkvervoer

[vervallen]

Artikel 5: Bijdrage ketenmobiliteit

[vervallen]

Artikel 6: Bijdrage ter vermindering tekort OV en corona

Om de gevolgen van corona voor het OV-systeem en de OV-reizigers te beperken, heeft de bestuurscommissie op 24 maart 2021 besloten om de groeigelden uit de OV-exploitatiebegroting in de periode 2021-2030 beschikbaar te houden voor een financiële bijdrage van de MRDH aan de vervoerbedrijven, met een maximum van € 200 mln. (subsidieplafond).

 

De subsidie bedraagt ten hoogste 27,5% van het door de concessiehouders gerealiseerde financiële effect van de genomen maatregelen uit hun transitieplannen die de basis zijn voor het Transitieprogramma. Gezien de aard van de maatregelen kan deze subsidie in delen worden aangevraagd. Het geld in deze regeling is gereserveerd voor de drie concessiehouders die onderdeel zijn van het transitieprogramma, te weten RET, HTM en EBS.

 

Deze bijdrage die de MRDH kan leveren om het tekort als gevolg van corona te beperken, geldt als aanvulling op de reguliere exploitatiesubsidie die vervoerders ontvangen. Om een evenwichtige verhouding te garanderen tussen de inspanningen die de vervoerders verrichten en de financiële bijdrage van de MRDH, is ervoor gekozen om van de bijdrage een ‘resultaatafhankelijke bijdrage’ te maken. Beoogd wordt dat de vervoerders zelf daadwerkelijk maatregelen (uit hun transitieplannen) hebben doorgevoerd om het tekort (deels) op te lossen, alvorens zij een bijdrage ontvangen van de MRDH.

 

Voor het bepalen van de bijdrage van MRDH gelden de volgende uitgangspunten en randvoorwaarden:

 

  • 1.

    Het betreft het gehele pakket aan maatregelen dat vervoerders in het kader van het transitieprogramma hebben ingediend, dus zowel de kostenbesparende, als opbrengst verhogende maatregelen, ook wanneer deze maatregelen Sociale veiligheid of Assets betreffen.

  • 2.

    Over het bedrag dat met de kostenbesparende maatregelen aantoonbaar door de vervoerder(s) bespaard is of gaat worden, ontvangen de vervoerders een extra bijdrage van maximaal 27,5% van de MRDH, waarbij geldt dat:

    • a)

      Een maatregel moet aantoonbaar gerealiseerd en ingeboekt zijn in de begroting van de vervoerder;

    • b)

      Van maatregelen die een meerjarig effect hebben, moeten vervoerders onderbouwd kunnen aantonen wat het gerealiseerde (en ingeboekte) effect in het eerste jaar is, en voldoende aannemelijk kunnen maken dat deze effecten meerjarig zijn (en over hoeveel jaar), dus ook in de daaropvolgende jaren bereikt worden;

    • c)

      Het effect van opbrengst verhogende maatregelen (maatregel: Diverse marketingacties om reizigers zo snel mogelijk terug te krijgen in het OV) moet kunnen worden onderbouwd.

  • 3.

    Voor de opbrengst verhogende maatregelen (c) dient de vervoerder onderbouwd aan te geven wat de (verwachte) effecten zijn in 2022. Hierbij geldt als grondslag voor de 27,5% het effect zoals dat in de transitieplannen is aangegeven (maximaal 1% van de reizigersopbrengsten).

  • 4.

    Voor de aantoonbaarheid en onderbouwing is geen accountantsverklaring benodigd.

  • 5.

    Uiterlijk 1 september van elk jaar kunnen de vervoerders een aanvraag doen voor de aanvullende bijdrage vanuit MRDH voor de aantoonbaar uitgevoerde maatregelen.

  • 6.

    [vervallen]

  • 7.

    Indien de bijdrage van 27,5% van de geëffectueerde maatregelen in het betreffende jaar niet nodig is omdat het resultaat van de vervoerder op nul of hoger uitkomt, dan is het mogelijk om de aanvraag door te schuiven naar latere jaren, zolang de regeling voor deze bijdrage loopt. De bijdrage voor die maatregelen blijft dan bij de MRDH beschikbaar zolang de regeling loopt.

  • 8.

    Deze regeling eindigt als het maximum van 200 miljoen euro subsidie is bereikt of uiterlijk zes maanden na de laatste herijking van het transitieprogramma. Bij deze herijking kan de bestuurscommissie Va besluiten om de regeling te verlengen, afhankelijk van de mate waarin de regeling is benut en eventuele verdere Rijkssteun.

Artikel 7 Begrotingsvoorbehoud

  • 1.

    Voor lokaal maatwerkvervoer zijn reeds middelen vrijgemaakt.

  • 2.

    De uitgaven ten behoeve van de overige stimuleringsmaatregelen kunnen door vervoerbedrijven en/of wegbeheerders (nadat BcVa de subsidies heeft verleend) al eerder worden uitgegeven en als vordering worden opgenomen in hun winst- en verliesrekening.

  • 3.

    Echter, de betaalbaarstelling van de onder 2 genoemde subsidies wordt door de MRDH per jaar gemaximeerd op het beschikbare groeibudget dat in de meerjarenbegroting per jaarschijf aanwezig is.

Artikel 8 Inwerkingtreding, geldigheidsduur en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie en komt te vervallen op het per onderwerp bepaalde moment in de hierboven gestelde artikelen.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Tijdelijke uitvoeringsregeling stimuleringsmaatregelen Transitieprogramma OV en corona.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag d.d. 14 december 2022.

J.W. Immerzeel

adjunct-secretaris

i.o. P. Varekamp

V.P.G. Karremans

voorzitter