Organisatie | Westervoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels afwijken bestemmingsplannen gemeente Westervoort |
Citeertitel | Beleidsregels afwijken bestemmingsplannen gemeente Westervoort |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2023 | nieuwe regeling | 24-01-2023 | Z/22/102691 |
Wanneer een bouwplan in strijd is met het bestemmingsplan en niet voldoet aan de regels voor vergunningvrij bouwen, moet de aanvraag worden beschouwd als een verzoek om van het bestemmingsplan af te wijken. Er zijn onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) drie mogelijkheden om van het bestemmingsplan af te wijken. Eén daarvan is de buitenplanse afwijkingsmogelijkheid ad artikel 2.12 lid 1 onder a, onder 2° Wabo. Hierbij kan het college in bepaalde categorieën van gevallen afwijken van het bestemmingsplan met toepassing van de lijst uit artikel 4 bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor). Dit wordt ook wel de ‘kruimellijst’ genoemd.
De afwijkingsmogelijkheden genoemd in de ‘kruimellijst’ zijn in sommige gevallen erg ruim. Daarom is het wenselijk om voor de categorieën van gevallen uit de kruimellijst die vaak worden aangevraagd, zoals bijbehorende bouwwerken, beleidsregels op te stellen, zodat vooraf voor iedereen duidelijk is onder welke voorwaarden kan worden afgeweken van het bestemmingsplan.
De beleidsregels zorgen voor een snellere doorlooptijd van een aanvraag en voor uniformiteit. Ook biedt het rechtszekerheid, omdat vooraf duidelijk is onder welke voorwaarden medewerking kan worden verleend aan een afwijking van het bestemmingsplan.
Daarnaast werken de medewerkers van de gemeenten Westervoort en Duiven per 1 januari 2018 samen in de nieuwe organisatie 1Stroom. Het is wenselijk om voor beide gemeenten zoveel mogelijk hetzelfde beleid te hanteren. Het college van de gemeente Duiven heeft op 7 juli 2020 het geactualiseerde ‘Afwijkingenbeleid bestemmingsplannen gemeente Duiven 2020’ vastgesteld. De gemeente Westervoort heeft sinds 25 november 2014 uitsluitend ‘Beleidsregels voor een bedrijf en beroep aan huis’.
1.2.2. Wettelijk kader en reikwijdte van de beleidsregels
Het geldende bestemmingsplan is het planologisch regime waaraan nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen en verzoeken worden getoetst. In het bestemmingsplan worden regels gesteld over activiteiten die gevolgen hebben of kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving. Zo staat hierin bijvoorbeeld waar kan worden gebouwd, met welke afmetingen en hoe percelen en gebouwen mogen worden gebruikt.
Wanneer een bouwplan of ontwikkeling niet valt onder de mogelijkheden voor vergunningvrij bouwen en in strijd is met het bestemmingsplan zijn er drie manieren om van het bestemmingsplan af te wijken (artikel 2.12 lid 1 onder a, onder 1°, 2° en 3° van de Wabo):
Een aanvraag die in strijd is met het bestemmingsplan moet van rechtswege worden beschouwd als een verzoek om van het bestemmingsplan af te wijken. Het afwijken van bestemmingsplannen is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders.
Op grond van artikel 4:81, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) kan een bestuursorgaan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een aan het bestuursorgaan toekomende bevoegdheid, zoals de bevoegdheid om af te kunnen wijken van het bestemmingsplan.
Reikwijdte beleidsregels afwijken bestemmingsplannen
Dit beleidskader bevat beoordelingsregels voor de categorieën van gevallen die zijn opgenomen in artikel 4 van Bijlage II van het Bor. Het gaat daarbij om de veel voorkomende ruimtelijke ontwikkelingen zoals het bouwen van een bijbehorend bouwwerk, het plaatsen van een grondgebonden zonnepaneleninstallatie en het uitoefenen van een beroep of bedrijf aan huis.
De wet geeft de gemeente beleidsvrijheid in de wijze van toepassing van de afwijkingsmogelijkheden en legt niet vast wanneer de gemeente een vergunning al dan niet moet verlenen. Het besluit om al dan niet een omgevingsvergunning te verlenen dient altijd gemotiveerd te worden. Om die reden is het wenselijk beleidsregels op te stellen, zodat het voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en medewerkers vooraf duidelijk is in welke gevallen medewerking kan worden verleend. Als zich een geval voordoet die niet is uitgewerkt in beleidsregels, maar wel is opgenomen in artikel 4 van bijlage II van de Bor, zal en afzonderlijk afweging (ad hoc) plaatsvinden.
Ook voor de afwijkingsmogelijkheden genoemd in bestemmingplannen is het zinvol om een aanvullend afwegingskader te hebben. De algemene afwijkingsregels in dit beleidskader voorzien hierin.
Dit eerste hoofdstuk (Inleiding) geeft aan wat de aanleiding is voor het opstellen van het Afwijkingenbeleid bestemmingsplannen. In hoofdstuk 2 (Algemeen) zijn de voor dit beleid van belang zijnde begripsomschrijvingen en de wijze van meten opgenomen. Inhoudelijk is het afwijkingenbeleid opgenomen in de hoofdstukken 3 en 4. In hoofdstuk 3 (Algemeen afwegingskader) zijn de algemene afwegingen opgenomen die gelden voor elke afwijking van het bestemmingsplan, zowel binnenplans als buitenplans. Hoofdstuk 4 (Beleidsregels) gaat specifiek in op de (toepassing van de) beleidsregels. In hoofdstuk 5 (Slotbepalingen) zijn tot slot enkele algemene bepalingen opgenomen. Ten slotte is er een bijlage met een toelichting op de beleidsregels toegevoegd en het artikel van de kruimgevallenlijst.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Een bedrijf dat in een (gedeelte van een) woning wordt uitgeoefend door de (hoofd)bewoner van de woning en dat is gericht op het vervaardigen van producten en/of het leveren van diensten, en dat niet krachtens een milieuwet vergunning- of melding plichtig is en waarbij de woning in overwegende mate de woonfunctie behoudt en dat een ruimtelijke uitwerking of uitstraling heeft die met de woonfunctie in overeenstemming is.
Aan huis verbonden (vrij) beroep:
Een dienstverlenend beroep op zakelijk, maatschappelijk, juridisch, medisch, ontwerptechnisch of kunstzinnig gebied, dat in of bij een woning wordt uitgeoefend door de (hoofd)bewoner van de woning, waarbij de woning in overwegende mate de woonfunctie behoudt en dat een ruimtelijke uitwerking of uitstraling heeft die met de woonfunctie in overeenstemming is.
Erf achter de lijn die het hoofdgebouw doorkruist op 1 m achter de voorkant en van daaruit evenwijdig loopt met het aangrenzend openbaar toegankelijk gebied, zonder het hoofdgebouw opnieuw te doorkruisen of in het erf achter het hoofdgebouw te komen.
Antennemast of andere constructie bedoeld voor de bevestiging van een antenne.
Installatie bestaande uit een antenne, een antennedrager, de bedrading en de al dan niet in een of meer techniekkasten opgenomen apparatuur, met de daarbij behorende bevestigingsconstructie.
Achtererfgebied en ook de grond onder het hoofdgebouw, met uitzondering van de grond onder het oorspronkelijk hoofdgebouw.
Het verstrekken van logies met ontbijt. Onder een Bed en Breakfast-voorziening wordt niet verstaan: het geven van gelegenheid voor overnachtingen, noodzakelijk in verband met het verrichten van tijdelijk of seizoensgebonden werkzaamheden en/of arbeid of permanente kamerverhuur.
Uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd en met de aarde verbonden bouwwerk met een dak.
Een aaneengesloten stuk grond, waarop vanwege de regels (van een bestemmingsplan of beheersverordening) een zelfstandige, bij elkaar behorende bebouwing is toegelaten.
Een geometrisch bepaald vlak, waarmee gronden zijn aangeduid, waar ingevolge de regels bepaalde gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde zijn toegelaten.
Elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, welke hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond.
Een bijbehorend bouwwerk dat, voorzien van een dak en ten hoogste twee al dan niet tot de constructie behorende wanden, door zijn plaatsing, indeling en inrichting uitsluitend bestemd is voor het stallen van motorvoertuigen.
Een uitbouw binnen het dakvlak van een gebouw met kapconstructie, welke uitbouw doorgaans geen wijziging van de vorm en het profiel van het dak veroorzaakt.
Het bedrijfsmatig te koop aanbieden, waaronder eventueel de uitstalling ten behoeve van die verkoop, het verkopen en/of leveren van goederen aan personen die die goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit.
Al dan niet bebouwd perceel, of een gedeelte daarvan, dat direct is gelegen bij een hoofdgebouw en dat in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van het gebruik van dat gebouw, en, voor zover een bestemmingsplan of een beheersverordening van toepassing is, deze die inrichting niet verbieden.
Elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke, overdekte, geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt.
Een gebouw, of gedeelte daarvan, dat noodzakelijk is voor de verwezenlijking van de geldende of toekomstige bestemming van een perceel en, als meer gebouwen op het perceel aanwezig zijn, gelet op die bestemming het belangrijkst is.
Een stuk grond dat eenzelfde gebruik heeft en is omgeven dor een duidelijk herkenbare grens in de vorm van heggen, afrasteringen of sloten.
Een overdekte, met wanden omsloten, voor mensen toegankelijke ruimte, beneden of tot ten hoogste 0,3 meter boven peil, volledig gelegen onder een gebouw.
Het hoofdgebouw zoals dat ten tijde van de afronding van de bouwwerkzaamheden, overeenkomstig de voor het hoofdgebouw verleende vergunning is opgeleverd (het hoofdgebouw zoals dat in eerste instantie is gebouwd). Van het hoofdgebouw te onderscheiden aan- en uitbouwen (bijvoorbeeld een keuken, bijkeuken of serre), die onderdeel uitmaken van de vergunning (niet vergunningvrij gerealiseerd), die als functioneel onderdeel van het hoofdgebouw op basis van de vergunning tegelijkertijd met het hoofdgebouw zijn meegebouwd, worden geacht deel uit te maken van het oorspronkelijk hoofdgebouw. In bouwkundige zin van het hoofdgebouw te onderscheiden aangebouwde bouwwerken waarin slechts ondergeschikte functies plaatsvinden, zoals een aangebouwde garage/berging, maken geen deel uit van de oorspronkelijke woning.
Openbaar toegankelijk gebied (Bor):
Weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994, en ook pleinen, parken, plantsoenen, openbaar water en ander openbaar gebied dat voor publiek algemeen toegankelijk is, met uitzondering van wegen uitsluitend bedoeld voor de ontsluiting van percelen door langzaam verkeer.
Een bijbehorend bouwwerk op het erf van een gebouw, dat functioneel verbonden is met het hoofdgebouw en dat, voor zover gebouwd vóór (het verlengde van) de voorgevel van een gebouw, geen tot de constructie zelf behorende wanden heeft en, voor zover gebouwd achter (het verlengde van) de voorgevel van een gebouw, maximaal drie wanden heeft waarvan maximaal twee tot de constructie behoren.
Een gebouw bedoeld voor tijdelijk recreatief gebruik in de vorm van recreatief nachtverblijf voor recreanten, die hun hoofdverblijf elders hebben gedurende een gedeelte van het jaar.
Het gezamenlijk gebruik van een (telefonie)netwerk.
Een overdekte ruimte, aan maximaal drie zijden omsloten door wanden, waarvan het/de betreffende hobbydier(en) gebruik moet(en) kunnen maken in geval van weidegang, met als doel bescherming tegen extreme weersomstandigheden in zowel zomer als winter uit het oogpunt van dierwelzijn en waarbij uitsluitend binnenopslag in de vorm van voer en stro is toegestaan.
Een (antenne-)installatie die door meerdere providers kan worden gebruikt.
Erf dat geen onderdeel is van het achtererfgebied.
De naar de weg gekeerde gevel van een gebouw of, indien het een gebouw betreft met meer dan één naar de weg gekeerde gevel, de meest gezichtsbepalende gevel, die als zodanig dient te worden aangemerkt.
Voorgevelrooilijn als bedoeld in het bestemmingsplan, de beheersverordening dan wel de gemeentelijke bouwverordening.
Een website waarop artikelen te koop worden aangeboden, ook wel: verkoop van goederen waarvan de handel uitsluitend via een elektronische of schriftelijke opdracht plaatsvindt (geen fysieke bezoekmogelijkheid) en waarbij de toelevering, opslag en uitlevering van goederen vanuit een daartoe correct bestemde locatie plaats vinden (geen breng- retourneer- en afhaalpunt).
Een zelfstandige woonruimte, uitsluitend bedoeld voor de huisvesting van één afzonderlijk huishouden.
Gedeelte van een erf dat aan de zijkant van het hoofdgebouw is gelegen op minimaal 1 meter achter de voorgevelrooilijn.
Constructie in of op de grond speciaal bedoeld voor het plaatsen van zonnepanelen.
Bij toepassing van de beleidsregels wordt als volgt gemeten en berekend:
de afstand tot de (zijdelingse) bouwperceelgrens
Vanaf de buitenwerkse gevelvlakken dan wel, indien sprake is van overstekende daken met een overstekend gedeelte van meer dan 1 meter, respectievelijk overstekken van meer dan 1 meter, vanaf de buitenrand van het overstekende dak/de overstek, neerwaarts geprojecteerd, tot de kadastrale zijgrens van het perceel.
de (bouw-)hoogte van een bouwwerk
Vanaf het peil tot aan het hoogste punt van een gebouw of van een bouwwerk, geen gebouw zijnde, met uitzondering van ondergeschikte bouwonderdelen, zoals schoorstenen, antennes, en naar de aard daarmee gelijk te stellen bouwonderdelen.
de goothoogte van een bouwwerk
Vanaf het peil tot aan de bovenkant van de goot c.q. de druiplijn, het boeibord of een daarmee gelijk te stellen constructiedeel.
de horizontale diepte van een gebouw
De diepte van een gebouw, gemeten loodrecht vanaf de gevel waaraan wordt gebouwd.
Tussen de onderzijde van de begane grondvloer, de buitenzijde van de gevels (en/of het hart van de scheidingsmuren) en de buitenzijde van daken en dakkapellen, met uitzondering van een eventueel aanwezige kelder.
de oppervlakte van een bouwwerk
Tussen de buitenwerkse gevelvlakken en/of het hart van de scheidingsmuren, neerwaarts geprojecteerd op het gemiddelde niveau van het afgewerkte bouwterrein ter plaatse van het bouwwerk.
de oppervlakte van een overkapping/carport
Tussen de buitenzijde van de afdekking van de overkapping, neerwaarts geprojecteerd op het gemiddelde niveau van het afgewerkte buitenterrein ter plaatse van de overkapping.
De inhoudelijke beoordeling van een aanvraag om een omgevingsvergunning om af te wijken van een bestemmingsplan vindt plaats via een zorgvuldige belangenafweging en met het oog op een goede ruimtelijke ordening.
Bij het beslissen over aanvragen om af te wijken van het bestemmingsplan, moet afgewogen worden of de afwijking ruimtelijk gewenst is. In deze beleidsnota is die afweging voor een aantal gevallen (soms deels) al gemaakt. De beleidsregels zien toe op een aantal situaties, waarvoor het wenselijk is om tot een uniforme regeling te komen welke voor de gehele gemeente geldt. Afhankelijk van de situatie, kan het zijn dat er nog een nadere afweging moet worden gemaakt.
De afwijkingsbevoegdheid wordt niet toegepast wanneer naar het oordeel van het college:
Een omgevingsvergunning heeft naast publiekrechtelijke ook privaatrechtelijke aspecten. De relatie tussen de bepalingen uit bestemmingsplan enerzijds en het burenrecht anderzijds kunnen tot uiting komen bij het realiseren van onder andere bijgebouwen en erfafscheidingen. Hierbij kan de uitvoering leiden tot onenigheid tussen buren. Bezwaren die ten aanzien van de hiervoor genoemde bouwwerken kenbaar zijn gemaakt, zijn vaak privaatrechtelijk van aard. Is op een bouwplan passend binnen het bestemmingsplan geen van de in artikel 2.10 van de Wabo genoemde weigeringsgronden van toepassing, dan kunnen privaatrechtelijke aspecten niet leiden tot een weigering van de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen.
In het kader van een afwijkingsprocedure dienen privaatrechtelijke belangen echter wel te worden meegewogen. Als er sprake is van een duidelijke privaatrechtelijke belemmering, wordt geen medewerking verleend en zal de omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan geweigerd worden.
Een privaatrechtelijke afweging die moet worden gemaakt door het bevoegd gezag voor verlening van een omgevingsvergunning volgt uit boek 5 titel 4 van het Burgerlijk Wetboek.
4.1. Een bijbehorend bouwwerk binnen de bebouwde kom
Artikel 4 lid 1 Bijlage II Bor
Een afwijking van het bestemmingsplan ten behoeve van een bijbehorend bouwwerk in de vorm van een entree voor de feitelijke voorgevel van een woning is toegestaan, mits het profiel van de straat respectievelijk het straatbeeld dit toelaat en aan de onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
de maximale diepte van de entree bedraagt, wanneer het bijbehorend bouwwerk vanuit het oorspronkelijk ontwerp, bij een tussenwoning dan wel een hoekwoning van een rij, voor de woning is gesitueerd, maximaal 2,5 meter. In dat geval kan worden afgeweken om de ruimte tussen het bijbehorend bouwwerk en de woning op te vullen als entree.
4.2. Een bijbehorend bouwwerk buiten de bebouwde kom
Artikel 4 lid 1 Bijlage II Bor
Een afwijking van het bestemmingsplan ten behoeve van een bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan bij woningen gelegen op het achtererfgebied en niet- beschermd zijerf is toegestaan, mits aan de onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
de gezamenlijk te bebouwen oppervlakte van bijbehorende bouwwerken mag ten hoogste 50% van het bij het oorspronkelijk hoofgebouw behorende achtererfgebied en niet-beschermd zijerf bedragen met, voor zover gebouwd buiten het bouwvlak, een maximum van 135 m².
Als geen bouwvlak is aangegeven op de verbeelding, wordt met een bouwvak gelijkgesteld de oorspronkelijke woning;
4.3. Een schuilgelegenheid voor het hobbymatig houden van dieren
4.6. Beroep en/of kleinschalige bedrijfsactiviteiten aan huis
Burgemeester en wethouders blijven bevoegd om af te wijken van deze beleidsregels wanneer die voor een of meer belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In een dergelijk geval zal een aparte gemotiveerde beoordeling plaatsvinden (artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht).
In het algemeen kan een beroep op de hardheidsclausule worden gedaan als er bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld medisch, welstand technisch etc.) worden aangevoerd die tot medewerking in afwijking van het beleid noodzaken en er geen redelijke alternatieven bestaan om hierin te voorzien, mits de ruimtelijke consequenties beperkt blijven en er geen sprake is van (ongewenste) precedentwerking.
Als de hardheidsclausule wordt toegepast of in afwijking van de in de beleidsregels opgenomen criteria geen medewerking aan een aanvraag wordt verleend, wordt de aanvraag aan het college voorgelegd.
Het besluit op een omgevingsvergunning op basis van deze beleidsregel is een planschade
veroorzakend besluit zoals omschreven in artikel 6.1, tweede lid, onder c van de Wet ruimtelijke ordening. Het onderhavige beleid is bedoeld voor geringe afwijkingen van het bestemmingsplan. Deze hebben invloed op de omgeving, echter zouden niet een dusdanige nadelig invloed mogen hebben dat er sprake is van planschade. Wanneer toepassing van het beleid, na inschatting van het planschaderisico, leidt tot grote waardevermindering van omliggende bebouwing moet worden onderzocht of toepassing van het afwijkingenbeleid redelijk is en zo ja, of een planschadeovereenkomst met de aanvrager moet worden aangegaan. Met deze overeenkomst, opgesteld door de gemeente, verklaart de initiatiefnemer de planschadekosten voortkomend uit het initiatief voor zijn of haar rekening te nemen.
Een planschadeovereenkomst behoort niet tot de indieningsvereiste conform de Regeling omgevingsrecht. Het in behandeling nemen van de aanvraag tot omgevingsvergunning is niet onderhavig aan de gemeentelijke wens van een getekende planschadeovereenkomst. Het is dus zeer belangrijk dat er spoedig een planschadeovereenkomst opgesteld wordt, na binnenkomst aanvraag.
In de situatie dat de noodzakelijke planschadeovereenkomst niet gesloten wordt, vanuit welke reden dan ook, op basis van dit beleid geen medewerking verleend. Deze beleidsregels zijn immers gebaseerd op een bevoegdheid.
Aldus vastgesteld op 24 januari 2023
Burgemeester en wethouders van Westervoort,
M. (Maureen) Sluiter MA
secretaris
drs. A.J. (Arend) van Hout
burgemeester
Bijlage 1 Toelichting op de beleidsregels
De begripsomschrijvingen sluiten zo veel mogelijk aan bij de begripsomschrijvingen uit het Bor. Daarnaast zijn veel gebruikte begrippen uit bestemmingsplannen overgenomen.
De beleidsregels voor bijbehorende bouwwerken zijn gesplitst in regels voor bijbehorende bouwwerken binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom.
Omdat voor de voorgevel bijbehorende bouwwerken een grote impact hebben op de uitstraling van het hoofdgebouw, is gekozen voor beperkte mogelijkheden welke voldoende ruimte bieden om tot een vergroting van het woongenot te kunnen komen. De erkerregeling is weggelaten, omdat deze al met dezelfde criteria in de bestemmingsplannen is opgenomen.
Achter de voorgevel (1 meter achter het verlengde van de voorgevel) is de impact op de omgeving veel kleiner. Om het dichtbouwen van erven te voorkomen en voldoende openheid van het erf te borgen, is gekozen voor een staffel waarbij een groter erf meer bebouwingsmogelijkheden heeft.
Steeds vaker worden dieren in een hobbymatige sfeer gehouden door burgers die woonachtig zijn in het buitengebied. Vanuit dierenwelzijn is het noodzakelijk om deze dierenbescherming te bieden tegen regen en kou in de vorm van een schuilgelegenheid. De hobbydieren worden vaak gehouden op gronden met de bestemming Agrarisch, zonder bouwblok. Met uitzondering van erfafscheidingen en kleine bouwwerkjes zoals bankjes, palen en masten is het oprichten van gebouwen niet toegestaan op deze gronden. Daarom is het oprichten van een schuilgelegenheid vrijwel altijd in strijd met het bestemmingsplan. De beleidsregel voor schuilgelegenheden biedt de mogelijkheid voor het bouwen van een kleine schuilgelegenheid, mits deze landschappelijk wordt ingepast. Er moet een bij het landschap passende materiaal- en kleurkeuze worden toegepast, d.w.z. houtkleur, bruin of donkergroen. Het materiaal dient van hout of ander natuurlijk materiaal te zijn.
De welstandscommissie zal altijd een oordeel moeten geven over de uitstraling van een schuilgelegenheid.
De gemeente heeft een duurzame, groene kwaliteit van de leefomgeving en dienstverlening hoog in het vaandel staan. Opwekken van duurzame elektriciteit met zonnepanelen is een belangrijk onderdeel daarvan. Daarom wordt mogelijk gemaakt dat veldinstallaties van zonnepanelen van particuliere huishoudens met een oppervlakte van maximaal 50 m² geplaatst kunnen worden.
De zonnepaneelinstallaties moeten zoveel mogelijk in de directe nabijheid van het bouwperceel of agrarisch bouwperceel geplaatst worden en moeten landschappelijk worden ingepast.
Antenne-installaties ten behoeve van telecombedrijven dienen in beginsel te worden geconcentreerd op bestaande masten of bestaande hoge bouwwerken. Wanneer dit niet mogelijk is, is onder voorwaarden een nieuwe antenne-installatie overweegbaar.
In de meeste bestemmingsplannen zijn mogelijkheden opgenomen voor beroep en bedrijf aan huis. Zo is een beroep aan huis rechtstreeks toegestaan en is een bedrijf aan huis alleen mogelijk met een afwijking. Er is voor gekozen om in dit beleidskader algemene beleidsregels op te nemen, zodat aanvragen eenduidig behandeld kunnen worden in de hele gemeente. Ten aanzien van een beroep aan huis gelden de beleidsregels als aanvullend afwegingskader. In bijlage 2 is opgenomen wanneer sprake is van een aan huis gebonden beroep en wanneer van een aan huis gebonden bedrijf.
Bij een aan huis verbonden beroep of bedrijf is het uitgangspunt dat de woonfunctie behouden blijft en dat de ruimtelijke uitstraling of uitwerking van de woonfunctie in overeenstemming is. Het uitoefenen van een beroep of bedrijf aan huis kan ongewenste gevolgen hebben voor de omgeving, zoals verkeers-aantrekkende werking en parkeerhinder. De parkeernormen en de reguliere parkeersituatie, maar ook de plaatselijke wegenstructuur, zijn hier over het algemeen niet op afgestemd. Daarom is het uitgangspunt dat er voldoende parkeergelegenheid op eigen erf aanwezig is of nog kan worden aangelegd. Als dat niet het geval of niet mogelijk is, dan moet beoordeeld worden of de parkeerdruk in de directe omgeving door de voorgenomen activiteit niet onevenredig zal toenemen.
Voorkomen moet worden dat panden ontsierd worden door allerhand reclame-uitingen die de aandacht vestigen op een beroep of bedrijf aan huis. Hierbij kan gedacht worden aan ontsierende of schreeuwerige (licht)reclames, het gebruik van bepaalde kleurstellingen, afmetingen etc. Vandaar dat een relatie is gelegd met de Verordening fysieke leefomgeving.
Door de toegenomen groei van het ‘internet shoppen’ ontstaat ook een toename aan webwinkels, internetbedrijfjes etc. Een webwinkel aan huis is alleen toegestaan wanneer er op geen enkele wijze sprake is van fysiek contact met de klant. Alles gebeurt online dan wel per post. Een afhaalpunt dan wel een showroom is niet toegestaan.
Deze regeling is opgenomen om tijdelijke bewoning tijdens de bouw van een nieuwbouwwoning op het eigen perceel of een ingrijpende verbouwing van de bestaande woning toe te staan. De strijdigheid zit erin dat op het moment van vergunningverlening een wooneenheid wordt toegekend, ongeacht dat de bouw nog niet begonnen is. Ook het tijdelijk onderkomen is een wooneenheid. Er is daardoor woningvermeerdering opgetreden. Om deze strijdigheid in de toekomst weer op te heffen is deze regeling opgenomen.
Woningen die, voor zover deze al beschikbaar zijn, anders verhuurd zouden worden aan initiatiefnemers blijven voor verhuur beschikbaar voor echt woningzoekenden.
In het geval van de verbouw van een woning moet het om een dermate ingrijpende verbouwing en/of woningaanpassing gaan dat er tijdelijk geen sprake meer kan zijn van een feitelijke woonfunctie. In een dergelijke situatie beschikt het pand niet meer over een keuken, slaapvertrek(ken) en inpandige sanitaire voorzieningen.
Bijlage 2 Overzicht aan huis gebonden beroepen/bedrijven
Bestemmingsplannen maken onderscheid tussen aan huis gebonden beroepen en bedrijven. De begrippen aan huis gebonden beroep, beroep aan huis en vrij beroep worden synoniem gebruikt. Door de Kamers van Koophandel is een lijst samengesteld van personen die als vrije beroepsbeoefenaar gelden. Dit zijn:
Een beroep, wat niet op deze lijst voorkomt, geldt in beginsel niet als ‘vrij beroep’, tenzij voor zover het betrokken beroep naar aard, omvang en invloed op de omgeving (gelet op de specifieke werkwijze of bijzondere verschijningsvorm) geacht kan worden te behoren tot de groep ‘vrije beroepen’.
In de jurisprudentie is uitgemaakt dat de uitoefening van vrije beroepen in overeenstemming is met de functie woondoeleinden. Dit is rechtstreeks in bestemmingsplannen toegestaan. Voor bovengenoemde activiteiten is dus geen procedure noodzakelijk, zolang deze activiteiten voldoen aan het criterium dat het betrokken pand in overwegende mate zijn woonfunctie. De in dit beleid opgenomen voorwaarden gelden daarbij aanvullend.
Overige beroeps- en/of Bedrijven aan huis
Overige bedrijfsmatige activiteiten worden anders gekwalificeerd en zijn niet gelijk te stellen met vrije beroepen. In deze regel worden zij aangemerkt als ‘overige beroepen’. Onder ‘overige beroepen’ in of bij een woning worden alle overige (dienstverlenende) beroepen verstaan, niet vallend onder de lijst van vrije beroepen. Bij de uitoefening van aan huis gebonden bedrijven valt te denken aan:
Deze lijst is niet uitputtend. Echter het uitgangspunt bij deze activiteiten moet zijn dat het woonkarakter niet wezenlijk mag worden aangetast.