Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGELS VERLENGING EENMALIGE ENERGIETOESLAG GEMEENTE ARNHEM 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels verlenging Eenmalige Energietoeslag gemeente Arnhem 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Beleidsregels verlenging Eenmalige Energietoeslag gemeente Arnhem 2022 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-01-2023 | 01-05-2023 | vaststellen van de beleidsregels verlenging Eenmalige Energietoeslag gemeente Arnhem 2022 | 24-01-2023 |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;
gelezen / overwegende het collegevoorstel van 24 januari 2022
- titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
- artikel 35 van de Participatiewet;
- Studenten relatief kort de tijd hebben gehad om een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag 2022 in te kunnen dienen ten opzichte van andere huishoudens;
- Gebleken is dat er mogelijk nog enkele huishoudens van de beoogde doelgroep de eenmalige energietoeslag 2022 niet heeft aangevraagd;
- Het college het daarom wenselijk vindt om de mogelijkheid om de eenmalige energietoeslag 2022 aan te vragen te verlengen;
Beleidsregels verlenging Eenmalige Energietoeslag gemeente Arnhem 2022
Wanneer er sprake is van inkomsten uit onderneming of inkomsten als ZZP’er, dan overlegt de aanvrager, in afwijking van het tweede lid, onderdeel a, de belastingaangifte 2021 (of in ieder geval de meest recente belastingaangifte) en de kolommenbalans over de drie maanden voorafgaand aan de peilmaand.
Artikel 5. Beschikbare geldmiddelen
Voor de toepassing van deze regeling worden de beschikbare geldmiddelen niet in aanmerking genomen.
Als de aanvrager op grond van deze beleidsregels niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag 2022 kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag 2022, indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
J.H. de Baas A. Marcouch
De energieprijzen zijn in 2022 flink gestegen en kunnen nog verder oplopen. Het Centraal Planbureau (CPB) constateert dat voor huishoudens met een laag inkomen en een variabel of aflopend energiecontract de energiekosten als aandeel van het besteedbaar inkomen veel harder stijgen dan voor huishoudens met een hoger inkomen. Het aantal huishoudens dat in energiearmoede leeft neemt toe. Daarom is voor huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum een uitkering in het leven geroepen in de vorm van een eenmalige energietoeslag. Het college vindt het wenselijk om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022.
De Beleidsregels verlenging Eenmalige Energietoeslag gemeente Arnhem 2022 zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat op het moment van aanvraag een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de eenmalige energietoeslag 2022.
De beleidsregels Eenmalige Energietoeslag gemeente Arnhem 2022 zijn op 1 januari 2023 komen te vervallen. Omdat gebleken is dat nog niet alle huishoudens die mogelijk voor de eenmalige energietoeslag 2022 in aanmerking komen deze toeslag hebben aangevraagd, krijgen zij op basis van deze beleidsregels verlenging Eenmalige Energietoeslag gemeente Arnhem 2022 alsnog de mogelijkheid om de toeslag aan te vragen. Dit heeft als doel om een zo groot mogelijk bereik van de energietoeslag te genereren. Aanvragen kan tot en met 30 april 2023.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Door het Rijk is bepaald dat huishoudens met een laag inkomen in aanmerking zouden moeten kunnen komen voor de eenmalige energietoeslag 2022. Het college bepaalt in deze beleidsregels dat een laag inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm. Voor gezinnen met kinderen in de leeftijd tot en met 17 jaar is een laag inkomen niet hoger dan 130% van de toepasselijke bijstandsnorm. Dit sluit goed aan op de voorwaarden van de minimaregelingen die al gelden in Arnhem (zoals de Gelrepas).
Een persoon die in een inrichting verblijft, wordt niet tot een huishouden gerekend omdat de inrichting voorziet in de energiekosten. Personen jonger dan 21 jaar en thuisinwonend zijn, kunnen voor de energiekosten een beroep doen op de ouder(s). Personen die zijn ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) met enkel een briefadres worden uitgesloten van de eenmalige energietoeslag 2022, omdat zij geen energiekosten hebben. Dit geldt uiteraard ook voor personen die geen contract hebben met een energieleverancier.
Artikel 3. Eenmalige energietoeslag 2022
Wanneer een huishouden de eenmalige energietoeslag 2022 reeds toegekend heeft gekregen, kan daarnaast niet nog een individuele aanvraag eenmalige energietoeslag 2022 op basis van deze beleidsregels toegekend worden.
Aanvragen kunnen digitaal ingediend worden via www.arnhem.nl zodra het digitale aanvraagformulier eenmalige energietoeslag 2022 beschikbaar is gesteld. Bovendien zal er dan de mogelijkheid beschikbaar komen om een fysiek aanvraagformulier in te dienen.
De aanvrager moet aantonen welke inkomsten hij/zij/het gezin heeft in de peilmaand. Uiteraard moet de aanwezigheid van de kosten aangetoond worden door middel van een maandelijkse incasso van een energieleverancier of een contract met een energieleverancier.
Het kan voorkomen dat een aanvrager wisselende inkomsten heeft, waardoor de peilmaand net ongunstig uitpakt. Die aanvrager heeft de mogelijkheid om de inkomsten van de drie maanden voorafgaand aan de peilmaand aan te tonen. Het gemiddelde van de inkomsten van die drie maanden zouden dan de toepasselijke inkomensgrens als bedoeld in artikel 2, tweede lid, niet mogen overschrijden, om voor de eenmalige energietoeslag 2022 in aanmerking te komen.
Het kan voorkomen dat een aanvrager inkomsten uit onderneming of inkomsten als ZZP’er heeft, waardoor het onmogelijk wordt om de inkomsten van de maand waarin de aanvraag wordt gedaan aan te tonen. Die aanvrager heeft de mogelijkheid om de belastingaangifte 2021 (of in ieder geval de meest recente belastingaangifte) en de kolommenbalans over de afgelopen drie maanden voorafgaand aan de peilmaand te overleggen. Het gemiddelde maandinkomen uit de belastingaangifte of het gemiddelde van de inkomsten van de drie maanden zouden dan de toepasselijke inkomensgrens als bedoeld in artikel 2, tweede lid, niet mogen overschrijden, om voor de eenmalige energietoeslag 2022 in aanmerking te komen.
Artikel 5. Beschikbare geldmiddelen
Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Hieromtrent zal dus ook niets uitgevraagd worden.
Artikel 6. Inlichtingenplicht en terugvordering
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Er zijn situatie denkbaar waarbij de aanvrager in de peilmaand weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de eenmalige energietoeslag 2022, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. Denk bijvoorbeeld aan een huishouden dat een overgroot deel van het kalenderjaar 2022 een bijstandsuitkering heeft ontvangen, maar in de peilmaand net uitgestroomd is en een inkomen heeft dat net de 120% van de toepasselijke bijstandsnorm overschrijdt. Op basis van dit artikel kan in een individueel geval dan de hardheidsclausule worden toegepast die het mogelijk maakt af te wijken van hetgeen in de beleidsregels is vastgelegd. Hierbij moet worden getoetst aan de algemene normen van redelijkheid en billijkheid. Het moet hierbij nadrukkelijk gaan om uitzonderingssituaties.
Artikel 8. Inwerkingtreding, duur beleidsregels en citeertitel