Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels parttime ondernemerschap participatiewet 2019 |
Citeertitel | Beleidsregels parttime ondernemerschap participatiewet 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-01-2023 | nieuwe regeling | 28-05-2019 | Z2019-05012 |
De term parttime ondernemen is geen wettelijke categorie. Men is óf zelfstandige in de zin van artikel 1 onderdeel b Bbz-2004 óf geen zelfstandige in de zin van artikel 1 onderdeel b Bbz-2004.
Zelfstandige volgens Bbz-2004:
Een zelfstandige volgens artikel 1 onderdeel b Bbz-2004 is de belanghebbende van 18 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd, die voor de voorziening in het bestaan is aangewezen op arbeid in eigen bedrijf of zelfstandig beroep hier te lande en die:
Wil men voor een uitkering in het kader van de Participatiewet in aanmerking komen, dan zal men in principe dus geen werkzaamheden in het kader van zelfstandig ondernemerschap mogen verrichten.
Toch is er in de praktijk om verschillende redenen behoefte om hier toch een tussenvorm voor te creëren. Veel inwoners zijn bijvoorbeeld getalenteerd om voor eigen rekening en risico bepaalde werkzaamheden te doen, maar zij zullen om verschillende redenen nimmer een eigen levensvatbaar bedrijf kunnen exploiteren. Dergelijke initiatieven niet toestaan en geen rekening houden met een stukje eigen verdiencapaciteit bij de inwoner verhoudt zich dan vervolgens niet met de participatiegedachte binnen de Participatiewet.
Wij kennen tot dusverre alleen het verschijnsel van marginale zelfstandige werkzaamheden, dat af en toe in de situatie van klanten wordt toegepast. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
de activiteiten zijn alleen aanvaardbaar, indien deze van bescheiden omvang zijn, met andere woorden, voor de voorziening in de algemene bestaanskosten moet belanghebbende aangewezen blijven op arbeid in dienstbetrekking, qua tijdsbesteding mogen de zelfstandige werkzaamheden niet meer tijd in beslag nemen dan wat iemand daar met een full-time baan aan zou kunnen besteden;
de bescheiden schaler of diens partner dienen een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt te hebben vanwege in de persoon gelegen factoren (sociaal/cultureel, gebrek aan opleiding/werkervaring en/of lange werkloosheidsduur) en dienen desondanks volledig beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt en ook een actieve houding ten opzichte van de arbeidsmarkt te tonen;
De belanghebbende krijgt middels een beschikking toestemming om deze activiteiten te verrichten.
Wanneer men geen zelfstandige is in de zin van artikel 1 onderdeel b Bbz-2004 maar wel inkomsten heeft uit zelfstandige werkzaamheden en de activiteiten houden meer in dan “marginale zelfstandige werkzaamheden” (zie hierboven) dan kan men volgens deze beleidsregels worden aangemerkt als parttime ondernemer. Het gaat daarbij om de volgende situaties:
Om te voorkomen dat er wildgroei ontstaat en er bijvoorbeeld concurrentievervalsing optreedt moeten de mogelijkheden voor parttime ondernemerschap worden vastgelegd. Hiertoe dienen deze beleidsregels.
BELEIDSREGELS PARTTIME ONDERNEMERSCHAP PARTICIPATIEWET ALGEMEEN
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Parttime ondernemer: een bijstandsgerechtigde die:
niet kan worden aangemerkt als een marginale zelfstandige, zoals is vastgelegd in Grip op PW (hoofdstuk Home » Bijstand » Voorliggende voorzieningen » Inkomensregelingen » Bbz 2004 » Doelgroepen » Marginale zelfstandigen) of als een zelfstandige zoals bedoeld in artikel 1, sub b van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004.
Artikel 3: Aanvullende verplichtingen
Het college kan aan de parttime ondernemer aanvullende verplichtingen opleggen als daar aanleiding voor is.
Artikel 4: Wijze van verrekening inkomsten gedurende het kalenderjaar
Op basis van een advies van Bureau Zelfstandigen Fryslân worden maandelijks de voorlopige (bruto) inkomsten op de uitkering in mindering gebracht.
Artikel 5: Definitieve vaststelling van het recht op uitkering
Op basis van de belastingaanslag en de verlies- en winstrekening zal rond 1 juli van elk jaar het definitieve inkomen over het voorgaande jaar door Bureau Zelfstandigen Fryslân worden vastgesteld, waarna een advies aan het college wordt gegeven ten aanzien van de verrekening met de reeds voorlopig gekorte bedragen.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in de beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.
Artikel 8: onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien beslist het college.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel op 28 mei 2019,
de secretaris,
(mw. H.M. van Gils)
de burgemeester,
(rs. L.J. Gebben)
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING ALGEMEEN
Dit artikel geeft aan wat onder de verschillende begrippen moet worden verstaan,
Dit belangrijke artikel geeft aan onder welke voorwaarden een inwoner kan worden aangemerkt als een parttime ondernemer.
Dit artikel spreekt voor zich.
Deze artikelen geven aan hoe er moet worden omgegaan met de voorlopige inkomstenverrekening en de definitieve vaststelling van het recht op uitkering.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikelen geeft aan dat het college te allen tijde bevoegd is om afwijkend van, of aanvullend op deze beleidsregels kan handelen.