Organisatie | Wierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyprotocol ondermijning gemeente Wierden |
Citeertitel | privacyprotocol ondermijning gemeente Wierden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-01-2023 | nieuwe publicatie | 10-01-2023 |
De gemeente Wierden wordt net zoals andere gemeenten en overheidsinstanties steeds meer geconfronteerd met de noodzaak om actie te ondernemen tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit die zich binnen de gemeente manifesteert. De gemeente wil hier zelf, voor zover het haar eigen bevoegdheid het toe laat, tegen optreden. Maar ook vanuit het Rijk en samenwerkingspartners zoals de politie wordt gevraagd/ gevorderd dat de gemeente hierin actief optreedt om op die manier de veiligheid en leefbaarheid van de gemeente te waarborgen. Daarnaast draagt het bij aan het behoud van de democratische rechtsstaat. Gebleken is dat enkel een strafrechtelijke en of fiscale aanpak onvoldoende is. Dit wordt onder andere ook benoemd door de Afdeling advisering van de Raad van State in “De rol van gemeenten in de bestuurlijke en integrale aanpak van ondermijning. (20 maart 2019) “
1. Wat wordt verstaan onder ondermijnende criminaliteit
Bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit wordt gekeken naar vormen van criminaliteit die een maatschappelijk ondermijnend karakter hebben. Ondermijnende criminaliteit is vooral een economisch gedreven maatschappelijk fenomeen waarbij de verwevenheid van de onderwereld met en de ontwrichting van de bovenwereld een belangrijk kenmerk is.
Ondermijnende criminaliteit start, wordt ondersteund en in stand gehouden met een diversiteit aan ondermijnende activiteiten. Deze kunnen ertoe leiden dat er malafide economische machtsposities binnen de samenleving ontstaan die zijn opgebouwd met op ondermijnende wijze vergaard kapitaal.
2. Wat is de rol van de gemeente
Aanwezigheid van georganiseerde criminaliteit en bijbehorende ondermijnende activiteiten kunnen leiden tot een ernstige aantasting van de leefbaarheid en gevoel van veiligheid in een wijk. De gemeente heeft een belangrijke rol om er voor te zorgen dat de gemeente leefbaar en veilig blijft.
Daarnaast kan het zijn dat de gemeente onbewust via subsidies, uitkeringen, vergunningen etc. de ondermijnende criminaliteit faciliteert. Dit kan leiden tot aantasting van de integriteit van de overheid. Dat moet voorkomen worden.
Daarnaast heeft de gemeente een belangrijke signaleringsfunctie. Bij de gemeente komen veel signalen binnen van inwoners en bedrijven. Daarnaast ziet de gemeente bij de uitvoering van de diverse taken omstandigheden die kunnen wijzen op ondermijnende activiteiten.
Op basis van haar wettelijke taken en bevoegdheden beschikt de gemeenten over informatie waarmee ondermijnende activiteiten in kaart kunnen worden gebracht.
Tot slot heeft de gemeente diverse bestuursrechtelijke bevoegdheden waardoor drempels kunnen worden opgeworpen om ondermijnende activiteiten te voorkomen, danwel te beëindigen of te verminderen.
Voor een effectieve aanpak van deze ondermijnende activiteiten (en mogelijk georganiseerde criminaliteit) is een geïntegreerde bestuurlijke aanpak binnen de gemeente een noodzakelijk vereiste.
De signalen, afkomstig van burgers en organisaties, dienen als input voor het signaleren en aanpakken van ondermijnende en mogelijk georganiseerde criminaliteit.
Het doel van de aanpak ondermijning is om binnen het gebied van de gemeente Wierden door middel van samenwerking:
- Ondermijnende activiteiten te signaleren en te analyseren;
- Voorkomen dat de overheid ondermijnende activiteiten (onbewust) faciliteert;
- Vroegtijdig kunnen signaleren en interveniëren middels een bestuurlijke aanpak;
- Voorkomen van onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen veroorzaakt door criminele activiteiten.
Het gaat bij deze aanpak om personen/ netwerken die binnen Wierden actief zijn in illegale en of onrechtmatige activiteiten waarbij:
a. De overheid mogelijkheden heeft om de rechtmatige situatie te herstellen/ dan wel onrust weg te nemen en/ of;
b. Criminaliteit waarbij de overheid (onbewust) mogelijk faciliteert.
Daarnaast draagt een goede informatiepositie van de gemeente bij aan de voorfase van de RIEC-samenwerking en is een volgende stap in onze bestuurlijke aanpak.
Bij het proces van aanpak van ondermijning zijn veel privacy gevoelige gegevens betrokken. De wet- en regelgeving omtrent privacy moet daarom goed in acht worden genomen.
Het doel van dit protocol is om voldoende waarborgen te creëren om hieraan te voldoen.
Het protocol bevat de volgende basisuitgangspunten:
- Fasering: Voorkomen van bovenmatig gebruik van gegevens
- Transparantie: Vaststellen van dit protocol waarbij zichtbaar en inzichtelijk wordt voor betrokkene met welk doel en op welke wijze de gemeente Wierden zijn of haar persoonsgegevens verwerkt.
- Noodzaak: Zicht krijgen op waar ondermijning binnen de grenzen van de gemeente aanwezig is.
De normen in de privacy wetgeving zijn abstract en moeten per specifieke casus worden geïnterpreteerd. Dit protocol biedt handvatten voor de analyse die steeds moet worden gemaakt.
In het Privacyprotocol ondermijning gemeente Wierden is vastgelegd, op welke wijze de gemeente Wierden omgaat met persoonsgegevens in het proces van de aanpak van ondermijning. Dit betreft de behandeling van een signaal op gemeentelijk niveau tot het moment van overdracht van het signaal aan het RIEC. Alleen de relevante gegevens ten behoeve van analyse en plan van aanpak worden hiermee benut.
De gemeente Wierden kent in de aanpak van ondermijning 3 fases. Dit protocol is dan ook opgebouwd volgens deze drie fases. Per fase is op basis van proportionaliteit en subsidiariteit een andere omgang met de gegevens wenselijk.
De eerste fase: Ontvangst van het signaal en eerste weging
De tweede fase: Vervolganalyse nadere bronnen worden geraadpleegd tweede weging.
De derde fase: Inbrengen van signaal bij het RIEC.
In bijlage 1 is een checklist opgenomen voor het beoordelingskader ondermijning. Hierin zijn categorieën van personen, kenmerken en een lijst met ‘red flags’ opgenomen, die relevant kunnen zijn bij de signalering van fenomenen van ondermijning. Deze lijst is niet limitatief.
Hierna zullen de drie te onderscheiden fases nader worden toegelicht.
Fase 1a Ontvangst en intake van het signaal
Een signaal kan op verschillende manieren binnenkomen. Telefonisch, schriftelijk, digitaal van een burger of van een professional.
Het signaal wordt na ontvangst beoordeeld door de coördinator ondermijning/ bevoegde medewerker van de afdeling Integrale veiligheid. Hierbij wordt beoordeeld of het signaal betrekking heeft op een taak of bevoegdheid van de gemeente of op de taak of bevoegdheid van een andere instantie bijv. politie of kinderbescherming etc.. Hier wordt dus beoordeeld of het signaal in beginsel tot gemeentelijk optreden kan leiden. Een dergelijke gemeentelijke taak is bijvoorbeeld een van de openbare ordebevoegdheden van de burgemeester.
Als het signaal geen aanleiding kan vormen voor inzet van een gemeentelijke taak of bevoegdheid wordt het signaal niet in behandeling genomen. Valt het wel onder de bevoegdheid van een andere instantie dan wordt het signaal zo nodig doorgezonden naar de betreffende instantie.
Als het signaal wel aanleiding kan vormen voor inzet van een gemeentelijke taak of bevoegdheid wordt beoordeeld of het signaal ook betrekking heeft op de taken en bevoegdheden van de gemeente Wierden. Hierbij wordt beoordeeld of het om een object of een subject gaat. Bij een object wordt beoordeeld of deze is gelegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Wierden of dat er anderszins een link is met de gemeente Wierden.
Betreft het een subject dan wordt beoordeeld of het subject woonachtig is binnen de gemeentegrenzen of anderszins een link heeft met de gemeente.
Deze vragen worden beantwoord aan de hand van informatie uit openbare bronnen zoals de basisregistraties, Kamer van Koophandel, Kadaster, Basisregistratie personen en de Basisregistratie adressen en gebouwen.
Valt het signaal buiten het grondgebied van de gemeente Wierden dan wordt het signaal niet in behandeling genomen. Zo nodig wordt doorverwezen naar een andere gemeente of instantie.
Fase 1b heeft betrekking op het beoordelen van signalen van burgers en professionals op onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen. Oftewel de zwaarte van het signaal wordt gewogen. Het signaal wordt na intake beoordeeld door de bevoegde medewerker van de Afdeling Integrale veiligheid aan de hand van informatie uit openbare bronnen zoals de Kamer van Koophandel, het Kadaster en internet.
De beoordeling vindt plaats op basis van een aantal kenmerken en indicatoren (bijlage 1). De boordeling van een signaal vindt plaats binnen het kader ondermijnende criminaliteit. In aanvulling hierop is tenminste sprake van één van de indicatoren ‘situationele en lokale verankering’. Daarna wordt gekeken naar de indicatoren ‘signalering’, die nader zijn uitgewerkt in de lijst met ‘red flags’.
Na deze eerste weging volgt een beslismoment, waarbij de volgende conclusies kunnen worden getrokken:
a. Er gebeurt niets met het signaal, waarbij het signaal gedurende een jaar versleuteld bewaard wordt om tot een jaarlijkse verantwoording te komen. Het signaal wordt in een digitale map bewaard en wordt daarna vernietigd;
b. Een signaal wordt verder opgepakt door de medewerker integrale veiligheid. De medewerker voert de regie
c. Een signaal wordt met hulp van het daarvoor bestemde RIEC-signaaldocument naar het RIEC gestuurd die de regie vervolgens voert
d. Er volgt een vervolganalyse waarmee fase 2 start.
In fase 2 van het protocol wordt beoordeeld welke gemeentelijke bronnen naar aanleiding van het concrete signaal kunnen worden geraadpleegd. Daarna worden de betreffende bronnen geraadpleegd door de individuele deelnemers van het lokale ondermijningsoverleg, waarna een tweede weging van het signaal plaatsvindt. Dit gebeurt door controle op gebruik van gemeentelijke voorzieningen. Er moet sprake zijn van voor het signaal relevante informatie. Of informatie relevant is hangt af van het RIEC-thema waar het signaal naar wordt gecategoriseerd. Als van een persoon bepaalde voor het signaal relevante gegevens in een bronbestand van een gemeentelijk systeem voorkomen, is sprake van een ‘hit’: de betrokken persoon/ bepaalde info is bekend binnen de gemeente in het kader van onrechtmatigheden dan wel maatschappelijke bedreigingen.
Als er geen hit is dan wordt verder geen actie ondernomen: het signaal wordt (versleuteld) bewaard in een digitale map in een niet-actieve omgeving (geen handelingen meer met het document) om tot een jaarlijkse verantwoording te komen. Na een jaar wordt het signaal vernietigd.
Bij een hit volgt een signaaloverleg met betrokken afgevaardigden en wordt een plan van aanpak ontwikkelt en wordt beoordeeld wie regie voert. De analyse in dit signaaloverleg leidt tot:
a. Een mono- of multidisciplinaire aanpak door één gemeentelijke afdeling of meerdere samenwerkende gemeentelijke afdelingen: er hoeft geen ondermijnende activiteit te zijn, de regie en uitvoering liggen bij het desbetreffende gemeentelijke werkgebied op grond van de daarvoor bedoelde wettelijke bevoegdheid(heden). De regierol vanuit de medewerker integrale veiligheid is niet nodig.
b. Het gemeentelijk casusoverleg met betrokken afgevaardigden van de desbetreffende gemeentelijke onderdelen waar sprake is van een relevante hit en waarbij de regie ligt bij de medewerker integrale veiligheid. Dit is het geval als de informatie uit de eerste wegingsmomenten duiden op ondermijning.
c. Doorgeleiding naar het RIEC, omdat uit fase 1 en/of fase 2 is gebleken dat er sprake is van georganiseerde criminaliteitsverband waarvoor de partners is het RIEC benodigd zijn.
Fase 3 van het protocol gaat over het inbrengen van een signaal bij het RIEC. Na afsluiting van een casus bij het RIEC wordt gedurende 5 jaar de casus gemonitord in een actieve omgeving en vervolgens wordt de informatie na de laatste verwerking een jaar bewaard in een niet-actieve omgeving. De informatie is alleen beschikbaar voor de medewerker integrale veiligheid en blijft beschikbaar voor het geval dat er nadere informatie nodig is voor een strafrechtelijke procedure.
6. Waarborgen in de verschillende fases
In de fases 2 en 3 worden privacy checks uitgevoerd. Hierbij worden de volgende hoofdvragen beantwoord.
De wettelijke regeling op basis waarvan gegevens aanvankelijk zijn verkregen, is in sterke mate bepalend voor de vraag of gegevens (ook) kunnen worden gebruikt voor de bestrijding van ondermijning. De wettelijke regeling kan bijvoorbeeld een geheimhoudingsbepaling bevatten die hieraan in de weg staat.
Is het gebruik van de gegevens noodzakelijk en proportioneel en wordt aan het subsidiariteitsvereiste voldaan. Er moet gekeken worden of er geen minder ingrijpend middel voor handen is en moet een afweging gemaakt worden tussen de aard en ernst van het binnengekregen signaal ten op zichte van de ernst van de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene.
In elke fases kan de conclusie zijn dat een signaal niet (verder) wordt behandeld. Per fase is bepaald hoe lang en in wat voor omgeving de informatie wordt bewaard. Hoofdregel is dat niet-relevante signalen moeten worden verwijderd.
Het informeren van betrokkenen
In de basis geldt dat betrokkenen zo snel en volledig mogelijk worden geïnformeerd dat er een onderzoek naar hen wordt gedaan. Echter zal dit in veel gevallen niet altijd mogelijk zijn, omdat dit het onderzoek kan schaden.
Daar waar gegevens ontvangen worden door de gemeente zal daar waar mogelijk de inwoner/ organisatie geïnformeerd worden dat gegevens verwerkt kunnen worden ter bestrijding van ondermijning.
Tenzij een uitzondering op grond van artikel 23 AVG en artikel 41 UAVG geldt, kan een betrokkene verzoeken om inzage in de persoonsgegevens die ten aanzien van hem worden verwerkt. Desgewenst kan betrokkene verzoeken om rectificatie, wissing of beperking van de verwerking.
Schematische weergave van het protocol
Gelegenheidsstructuren: Een gelegenheid en/ of een opeenstapeling van gelegenheden welke zich voordoen in de bestuurlijke, maatschappelijke en zakelijke omgeving die faciliterend werken voor het plegen van bestuursrechtelijk of strafrechtelijk of civielrechtelijk te sanctioneren gedragingen en waarin personen samenwerken die deze gedragingen faciliteren
Ondermijnende criminaliteit: Misdaadverschijnselen met een maatschappelijk ondermijnend karakter, die tot stand zijn gekomen in samenwerking tussen personen en worden gepleegd met het oog op het gezamenlijk behalen van financieel of materieel gewin. Ondermijnende criminaliteit is vooral een economisch gedreven maatschappelijk fenomeen waarbij de verwevenheid van de onderwereld met en de ontwrichting van de bovenwereld een belangrijk kenmerk is;
Signaal: Aanwijzing(en) van één of meerdere professionals en/ of burgers dat bepaalde handelingen, gedragingen en/ of situaties mogelijk verband kunnen houden met (verschijningsvormen van) ondermijnende activiteiten. Met een signaal wordt ook bedoeld: (een cluster van) signalen of een (cluster van) melding (en) die zien op een zelfde ondermijnende activiteit
Artikel 2 Doel van het protocol
De aanpak ondermijning dient met inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van privacy plaats te vinden. Dit protocol bevat de benodigde waarborgen om dat te realiseren. Dit protocol in een drietal fases ingericht. Dit protocol biedt een betrokkene inzicht in de manier waarop de gemeente Wierden bij deze aanpak zijn/haar persoonsgegevens verwerkt en met welk doel dat gebeurt. Hierbij vormen gefaseerdheid, transparantie en noodzaak de basisuitgangspunten.
Artikel 3 Verwerkingsverantwoordelijke
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden is de verwerkingsverantwoordelijke.
Artikel 4 Grondslag voor verwerking
De grondslag voor de verwerking is noodzaak van de gegevensverwerking voor de goede vervulling van de publiekrechtelijke taak van de verwerkingsverantwoordelijke dan wel van het bestuursorgaan waaraan de persoonsgegevens worden verstrekt.
Artikel 5 De verwerkte persoonsgegevens
Artikel 6 Categorieën van ontvangers
1. Voor zover noodzakelijk voor de in paragraaf 3 genoemde doelen, kunnen gegevens (signaal en aanvullingen uit open bronnen) worden:
Het feitelijke beheer van de verwerking van persoonsgegevens en feitelijke naleving van de informatieplicht is opgedragen aan een door beheerder daartoe aangewezen coördinator ondermijning, behorende tot zijn organisatie. Slechts de coördinator ondermijning en zijn vervanger hebben toegang tot het bestand.
Artikel 8. Beveiliging van persoonsgegevens
1. De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Hierbij behoren in ieder geval:
- Vastgesteld en geïmplementeerd beveiligingsbeleid, en;
- Fysieke maatregelen voor toegangsbeveiliging inclusief organisatorische controle, en;
- Logische toegangscontrole (wachtwoord of pincode).
2. Op basis van een nieuw signaal kunnen de bewaarde persoonsgegevens ten behoeve van het nieuwe signaal worden geraadpleegd dan wel verwerkt en is het protocol van toepassing op de nieuwe verwerking.
Artikel 10. Rechten van betrokkenen
De verzoeken als bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel, alsmede het verzet als bedoeld onder 3 kunnen worden ingediend bij de Privacy officer via privacy@wierden.nl onder vermelding dat het een AVG-verzoek betreft en op welk recht (inzage, verbeteren, verwijderen etc.) een beroep wordt gedaan. De Privacy officer reageert binnen 4 weken op de verzoeken of het verzet genoemd in dit artikel.
Fase 1 betreft de intake en eerste beoordeling en weging van door burgers en professionals gemelde signalen van bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties die kunnen duiden op verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit. Als na weging in deze fase komt vast te staan dat er geen sprake is van ondermijnende activiteiten maar wel mogelijke overtreding van wet- of regelgeving, dan verwerkt het desbetreffende gemeentelijke onderdeel (of onderdelen) de gegevens op basis van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving conform de bijbehorende wettelijke kaders.
Artikel 11. De verwerking van persoonsgegevens fase 1
De verwerking in deze fase is ten behoeve van:
1. Analyseren van signalen van burgers en professionals op onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen die op ondermijnende activiteiten duiden (en)
2. Aan de hand van de in bijlage 2 onder fase 1 genoemde bronnen vaststellen of een signaal voldoende is voor verdere aanpak ondermijning. Als er geen sprake is van ondermijnende activiteit dan:
- (versleuteld) bewaren en na een jaar vernietigen of:
- Doorsturen naar het RIEC-samenwerkingsverband om op basis van de eigen wettelijke kaders het signaal op te pakken of,
3. Als er sprake is van ondermijnende activiteiten dan treedt fase 2 in werking.
Artikel 12. Weging signaal en vervolgstap
1. De regisseur beoordeelt het signaal aan de hand van de in bijlage 1 onder fase 1 genoemde bronnen en indicatoren.
2. Als er na deze weging geen sprake is van ondermijnende of criminele activiteiten dan wordt het signaal:
a. Bewaard en na verloop van de bewaartermijn van 1 jaar vernietigd, of;
b. Doorgezet naar een gemeentelijk onderdeel (onderdelen), of;
c. Doorgezet naar het RIEC-samenwerkingsverband.
3. Als na deze weging wel sprake is van vermoeden van ondermijnende of criminele activiteiten dan treedt fase 2 in werking, hetgeen kan leiden tot een feitelijke casus.
Artikel 13. Informeren betrokkene
Fase 2 volgt op de weging van het signaal uit fase 1. Als in fase 1 het signaal leidt tot de weging dat er sprake is van ondermijnende activiteiten, treedt fase 2 van dit protocol in werking. In fase 2 volgt een tweede weging van het signaal, waarbij ook gemeentelijk bronnen worden geraadpleegd. Dit gebeurt door middel van een ‘hit’ check bij de voor het signaal relevante informatie van de gemeentelijke onderdelen. Als er geen “hit” is, wordt verder geen actie ondernomen: het signaal wordt (versleuteld) een jaar bewaard en daarna vernietigd. Bij een hit volgt een signaaloverleg onder regie van de regisseur met medewerkers van de desbetreffende gemeentelijke onderdelen.
Artikel 14. Het doel van de verwerking van persoonsgegevens fase 2
Het doel van de verwerking in fase 2 is:
Artikel 15. Weging signaal en vervolgstappen
1. De regisseur beoordeelt het signaal met de aanvullingen uit de 1e weging aan de hand van de relevante gemeentelijke bronnen door middel van een “hit”check bij de relevante gemeentelijke onderdelen aan de hand van indicatoren uit Bijlage 1 van dit protocol. Op basis van deze analyse beslist de regisseur of een signaal voor een signaaloverleg dient te worden geagendeerd.
2. De weging in het signaaloverleg kan leiden tot:
a. Een casusoverleg waarbij de regie bij afdeling Integrale veiligheid ligt en waarmee fase 3 start, omdat er sprake is van ondermijnende activiteiten, of:
b. Het oppakken van het signaal, omdat er weliswaar geen sprake is van ondermijnende activiteiten, maar wel van overige onrechtmatigheden waarbinnen de afzonderlijke gemeentelijke onderdelen met de bijbehorende publiekrechtelijke taken binnen hun eigen kaders belast zijn, of
c. Doorgeleiding naar het RIEC-samenwerkingsverband als vast komt te staan dat er sprake is van georganiseerde criminaliteit waarop het RIEC-convenant van toepassing is.
Fase 3 volgt nadat in fase 2 is vastgesteld dat er sprake is van ondermijnende activiteiten. In deze fase vindt een gemeentelijk casusoverleg plaats ten behoeve van het ontwikkelen van een plan van aanpak en wordt een casus gemonitord op voortgang en wordt afgesloten. De regisseur van afdeling Integrale veiligheid bewaakt dit proces. Na afronding wordt een casus afgesloten of volgt doorgeleiding naar het RIEC-samenwerkingsverband. Mogelijk kan informatie uit een casus leiden tot een nieuw signaal en wordt het protocol opnieuw gevolgd. Hiervoor gelden dezelfde bewaartermijnen.
Artikel 16. Het doel van de verwerking van persoonsgegevens fase 3
Het doel van de verwerking in fase 3 is:
1. Het ontwikkelen en vaststellen van een plan van aanpak ten behoeve van een casus(en)
2. Het monitoren en afsluiten van de bestuurlijke aanpak van de casus.
Artikel 17. Weging signaal: het gemeentelijk casusoverleg
1. De regisseur overlegt, afhankelijk van de melding en de informatie uit fase 1 en 2, met de relevante gemeentelijke onderdelen ten behoeve van het ontwikkelen van een plan van aanpak.
2. De regisseur en betrokken gemeentelijke onderdelen bepalen gezamenlijk het plan van aanpak en stellen deze vast.
3. De betrokken gemeentelijke onderdelen geven vervolgens vorm aan de uitvoering.
4. De regisseur monitort de casus en overlegt om de stand van zaken te bespreken en daar waar nodig bij te sturen.
1. Na afronden van het plan van aanpak wordt het dossier afgesloten.
2. Het dossier wordt na sluiting gedurende vijf jaar vanaf de laatste verwerking in een actieve omgeving bewaard.
3. Daarna wordt het dossier een jaar bewaard in een niet-actieve omgeving die slechts bij een match door het systeem kan worden geactiveerd.
Checklist ten behoeve van beoordeling ondermijning. De checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en het lerend vermogen van de betrokken instanties. De opgesomde indicaties zijn dan ook niet limitatief. Aan de hand van de checklist wordt een inschatting gemaakt of er sprake is van ondermijning.
Het signaal heeft betrekking op één dan wel meerdere van de volgende categorieën personen.
Georganiseerde hennepteelt/ drugshandel/productie
d. Tussenpersoon (verhuurmakelaar, evt. andere vormen?)
Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie en arbeidsuitbuiting)
d. Eigenaar (illegale) seksinrichting
e. Eigenaar (illegale) massagesalon
f. Illegaal werkende prostituee (dwz zonder vergunning)
d. Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen?)
e. Stichting, verenging of andere ondernemingsvorm (of bestuurder hiervan)
d. Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen?)
e. Stichting vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan)
Fraude en/ of witwassen en daaraan gerelateerde of andere vormen van financieel-economische criminaliteit
(o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)
a. Overige faciliteerders die ondermijnende of criminele activiteiten mogelijk maken en/ of (on)bewust in stand houden
b. En/of personen die een rol spelen bij een regionaal thema of een handhavingsknelpunt zoals:
- Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s): leden van OMG’s;
- Windhappers (personen van wie de levensstijl niet past bij het bekende inkomen);
Het signaal kan één of meer van onderstaande kenmerken omvatten:
Kader/begripsbepaling ‘ondermijnende criminaliteit’
Aantasting van instituten die zich richten op legale perspectieven en de werking van het samenlevingssysteem borgen en sturen.
Aantasting van de gezagspositie van bestuur, politie en/ of andere overheidsorganen
Aantasting of latente c.q. mogelijke aantasting van de openbare orde en veiligheid
Ontwrichting of latente c.q. mogelijke ontwrichting van de maatschappelijke, politieke en/ of economische structuren
Onrechtmatigheden, maatschappelijke bedreigingen en of georganiseerde criminaliteit
In aanvulling is ten minste sprake van één van onderstaande locatie-, persoons- en/of bedrijfsgebonden indicatoren binnen het grondgebied van gemeente.
Indicator ‘situationele en lokale verankering’
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteit bevorderende condities) in de bestuurlijke omgeving (wet en regelgeving; toezicht en handhaving)
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteit bevorderende condities) in de (sociaal-) maatschappelijke omgeving (fysieke omgevingskenmerken, maatschappelijke ontwikkelingen, sociale relaties of netwerken, informele controle)
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteit bevorderde condities) in de zakelijke economische omgeving (beroepen, branches, marktpartijen).
Processen, procedures, instructies en/of structuren binnen (een) (publieke) organisatie(s) die het mogelijk maakt (on)bewust te faciliteren
Bij de gelegenheidsstructuren is een locatie (zoals een pand of bedrijf/onderneming), een persoon, een groep, een familie en/of netwerk (meerdere personen die samenwerken) betrokken
Er kan tenminste sprake zijn van één van onderstaande indicatoren, wat nader is uitgewerkt in de bijbehorende lijst met red flags.
Incongruenties (omstandigheden en gedragingen); feit dat indicaties niet goed bij elkaar passen, niet goed overeenstemmen in aard, omvang en intensiteit
Malafide en/ of criminele activiteiten, hinder en/ of overlast
Veelal systematisch en structureel gepleegd
Loverboys:minderjarigen (<18 jaar)
- Haalt (ineens) slechte cijfers
- Lijkt ineens veel geld te hebben (dure kleding, telefoon etc.)
- Keert zich af van ouders/vrienden
- Komt alleen nog thuis om te slapen
- Heeft onverklaarbare schulden
- Loopt regelmatig weg, is veel weekenden en nachten weg.
- Taxatierapporten zijn niet in fysieke originele form opgenomen in het kredietdossier
T.a.v. verstrekking hypotheek en bouwdepot
T.a.v. ongebruikelijke geldstroom
Gebruik/exploitatie van een pand
T.a.v. gebruik pand voor mensenhandel
Gebruik/ exploitatie van een pand
Categorieën van verwerkte gegevens
Van de personen over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding/ signaal worden verwerkt.
1. De melding en de daarin opgenomen persoonsgegevens, zoals naam, adres beroep etc..
2. Redenen waarom mogelijk sprake is van ondermijning:
- Eventuele aanwijzingen voor ondermijning uit het onderzoek
- Het eventuele vervolg dat aan het onderzoek wordt gegeven.
3. Informatie uit het register van de kamer van koophandel
4. Informatie uit het Kadaster
5. Informatie uit het bestemmingsplan
7. Informatie afkomstig van het internet.
In fase 2 van het Privacy Protocol kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en of relevante casusinformatie:
8. Informatie uit de basisregistratie Adressen en Gebouwen
9. Informatie uit de basisregistratie personen
10. Informatie uit Squit/ Decos Join/RX Mission over vergunningen horeca, intrekkingsbesluiten, subsidies
11. Informatie uit systemen van Isamenleving, Civision over uitkeringen en andersoortige beschikkingen
12. Informatie uit systemen over andersoortige beschikkingen (bijv. parkeervergunning, bestuurlijke boetes Alcoholwet