Organisatie | Dinkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling Professionele Algemene Voorzieningen Dinkelland 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2022.
Algemene subsidieverordening Dinkelland 2018
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2023 | nieuwe regeling | 20-12-2022 | 565766 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Professionele algemene voorzieningen: Professionele algemene voorzieningen zijn organisaties die het professionele aanbod van diensten en/of activiteiten die zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden onder gebruikers vrij toegankelijk zijn en die zijn gericht op maatschappelijke ondersteuning.
Document ‘Eén toegang Sociaal Domein’: een door het college vastgesteld plan voor de vorming van één fysieke toegang voor inwoners van de gemeente Dinkelland. Hierin nemen zowel de professionele algemene voorzieningen als de gemeentelijke toegang tot maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning en zorg deel.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
De subsidie 2023 is uit twee deelsubsidiebedragen opgebouwd; personele inzet en inzet van producten/activiteiten. Het subsidie-aandeel personele inzet wordt geïndexeerd met een prijsindexcijfer gelijk aan de prijsindexering die gebruikt wordt voor de Wmo en Jeugdwet per 1 januari 2023 zijnde 6,5% (bron: inkoop Zorg m.b.v. het Twents Model). Personele inzet wordt netto productieve inzet genoemd. Deze inzet in de vorm van hulp of ondersteuning, wordt geboden door HBO geschoolde Sociaal Werkers, in dienst van de professionele algemene voorzieningen genoemd in artikel 2, lid 1, aan inwoners uit de gemeente Dinkelland.
De subsidie 2023 bedraagt voor de professionele algemene voorziening maximaal:
Deze totale subsidie is opgebouwd uit 2 deelsubsidies; te weten een deelsubsidie voor de inzet van Sociaal Werkers en een deelsubsidie voor producten en activiteiten.
Opbouw subsidie 2023 sociaal werk en aanverwante producten gemeente Dinkelland
probleemgebieden: echtscheidingsproblematiek, eenzaamheid, depressie, armoede, schuldenproblematiek, geweld, pesten, overmatig alcohol- en middelengebruik, verslavingen | ||
De verlening en de verantwoording van de inzet van deze uren vindt plaats op basis van probleemgebieden en thema’s in relatie tot het aantal cliënten, doorverwijzingen, afhandelingen, leeftijd, geslacht en woonplaats van de cliënten.
Artikel 4 Specifieke verplichtingen
De professionele algemene voorziening werkt samen met het Team Ondersteuning en Zorg aan de verdere opbouw van Schakel, waarbij aanbod en processen op elkaar worden afgestemd en men kennis heeft en gebruik maakt van elkaars expertise, zodat er sprake is van een adequate signalering, ondersteuning en doorverwijzing.
Artikel 5 Evaluatie/monitoring
De ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente monitoren per kwartaal de effecten, resultaten, vragen en eventuele combinaties van leefgebieden in Schakel in het kader van de zelfredzaamheid van de inwoner. De professionele algemene voorzieningen dragen hiervoor de benodigde schriftelijke gegevens en informatie aan in een kwartaalrapportage.
De professionele algemene voorziening mag jaarlijks maximaal 10% van de verstrekte subsidie reserveren. De totale reserve mag maximaal 30% van de jaarlijks toegekende subsidie bedragen. Het college kan de reserve op grond van artikel 4:57, 1e lid van de Awb als onverschuldigd betaalde subsidie terugvorderen.