Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dantumadiel

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Dantumadiel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDantumadiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Dantumadiel
CiteertitelVerordening op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-01-2023nieuwe regeling

20-12-2022

gmb-2023-24550

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Dantumadiel

De raad van de gemeente Dantumadiel

gelezen het voorstel van het presidium van 25 oktober 2022

gelet op artikel 33 Gemeentewet,

besluit:

vast te stellen de Verordening Ambtelijke bijstand en Fractieondersteuning Dantumadiel 2023

 

Hoofdstuk 1 Begrippen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. Raad: de gemeenteraad van de gemeente Dantumadiel

b. Secretaris: de secretaris van het college van burgemeester en wethouders, tevens directeur van de ambtelijke organisatie.

c. Ambtelijke bijstand: Bijstand verleent door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren.

d. Fractie: fractie als bedoeld in het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad.

 

Hoofdstuk 2 Ambtelijke bijstand

Artikel 2. Ambtelijke bijstand

1.Elk raadslid heeft recht op ambtelijke bijstand.

Artikel 3. Verzoek om informatie

1. Een raadslid wendt zich rechtstreeks of via de griffier tot een ambtenaar met een verzoek om:

a. - feitelijke informatie van geringe omvang;

b. - inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

2. Als de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie zoals bedoeld in het eerste lid, brengt hij de secretaris daarvan op de hoogte. Indien de secretaris besluit het verzoek niet te honoreren informeert hij de griffier.

3. Een raadslid kan de griffier verzoeken om informatie, anders dan bedoeld in het eerste lid, en bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen, moties of andere bijstand.

4. De bijstand, zoals bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Als de gevraagde bijstand niet door de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

5. De ambtenaar die de bijstand, zoals bedoeld in het derde lid, heeft verleend, stelt de griffier, de secretaris en de portefeuillehouder, direct op de hoogte van de verstrekte informatie of het uitgebrachte advies.

Artikel 4. Voorwaarden verlenen van ambtelijke bijstand

1. Een ambtenaar verleent ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:

a. het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

b. dit het belang van de gemeente kan schaden;

c. de gevraagde bijstand een dusdanig groot beslag legt op de ambtelijke capaciteit dat de uitvoering van de aan de dienst of een onderdeel daarvan opgedragen werkzaamheden in het gedrang komt.

2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

3. Als de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, dan deelt de secretaris dit met redenen mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Als het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, dan kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 5. Geschil over ambtelijke bijstand

1. Als een raadslid niet tevreden is over een door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand, dan doet hij via de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

2. Als het overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen de griffier en secretaris de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 6. Openbaarheid

1. Het doen van een verzoek om ambtelijke bijstand is niet geheim. Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim moet worden gehouden.

2. De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college indien gewenst een afschrift van het verzoek.

3. Als (leden van) het college informatie wensen over een dergelijk verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, dan richten zij zich rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Hoofdstuk 3 Fractievergoeding

Artikel 7. Recht op financiële vergoeding

1. Fracties ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel voor elke fractie en een deel per raadszetel. De fracties ontvangen per jaar € 1000 aan fractiebudget aangevuld met € 200 per raadslid.

3. Daarnaast is er een scholingsbudget per raadslid van € 1000 per raadsperiode.

Artikel 8. Besteding financiële vergoeding

1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

2. Het fractiebudget mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

a. uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

b. betalingen, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen, tenzij het gaat om een vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

c. giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

d. uitgaven die betaald moeten worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

e. opleidingen voor individuele raads- en commissieleden;

f. bestedingen aan raadsleden of bedrijven van raadsleden voor werkzaamheden die zij als (beleids-) medewerker of anderszins in opdracht van een fractie verrichten;

g. reizen buiten het grondgebied van de gemeente;

h. (her)verkiezing van raadsleden.

Artikel 9. (Voorschot) bijdrage fractieondersteuning

1. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt voor 31 januari van het betreffende kalenderjaar in de vorm van een voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

2. In het jaar dat er verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot voor 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

3. Het voorschot wordt verrekend met te veel ontvangen voorschotten van de jaren waarvoor de raad de bedragen heeft vastgesteld.

Artikel 10. Gevolgen splitsing fractie

Nieuw gevormde fracties als gevolg van afsplitsing of samenvoeging ontvangen bij de aanvang van het nieuwe kalenderjaar volgend op het jaar waarin de afsplitsing of samenvoeging heeft plaatsgevonden, de bijdrage voor fractieondersteuning als bedoeld in artikel 8.

Artikel 11. Reserve

1. De raad reserveert het in een jaar niet gebruikte gedeelte van de bijdrage toekomend aan een fractie ter besteding door die fractie in volgende jaren.

2. De reserve is niet groter dan 30% van de bijdrage die de fractie in het voorgaande kalenderjaar toekwam op grond van artikel 8 lid 2.

3. Het beroep in een jaar op de opgebouwde reserve, komt tot uitdrukking in de verrekening over dat jaar.

4. De reserve blijft na verkiezingen beschikbaar voor de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel voor de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

5. Als bij zetelverlies de reserve voor een fractie hoger zou worden dan aangegeven in het tweede lid, vervalt het recht op dat meerdere.

Artikel 12. Verantwoording

1. Elke fractie legt, binnen 2 maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad

verantwoording

af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning door middel van een verslag.

2. De griffier stelt een lijst van verantwoordingen samen en legt de verslaglegging voor aan de

raad via het presidium. Het presidium brengt advies uit aan de raad.

3. De raad stelt na ontvangst van de verantwoordingen en het verslag de hoogte vast van:

a. de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;

b. de wijziging van de reserve;

c. de resterende reserve;

d. de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

4. In afwijking van het eerste lid wordt door fracties die na verkiezingen of tussentijds als zodanig ophouden te bestaan rekening en verantwoording afgelegd binnen 2 maanden na de verkiezingsdatum respectievelijk de datum van beëindiging van de activiteit.

Artikel 13. Toepassing Awb

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie

ontvangt.

Artikel 14. Intrekken oude verordening

De verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning, vastgesteld op 25 juni 2019 wordt ingetrokken.

Artikel 15. Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 16. Citeerartikel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

Dantumadiel 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2022.

De griffier de voorzitter

M. Jonker N.L. Agricola

 

WEL BESTEDEN AAN

NIET BESTEDEN AAN

Raadswerkzaamheden (m.n. politiek getinte)

 

Uitgaven in strijd met wettelijke bepalingen en overige regelingen: het is in strijd met de gemeentewet (art. 99) als een fractie-ondersteuner politiek-inhoudelijk ondersteunende werkzaamheden uitoefent voor zichzelf als raadslid of steunfractielid.

 

Een raadslid of steunfractielid kan niet betaald worden als fractie-ondersteuner en kan ook niet bezoldigd worden uit fractievergoeding.

Personele ondersteuning (secretarieel, organisatorisch, inhoudelijk, onderzoek, coaching)

 

Kosten die specifiek gemaakt worden voor ondersteunen en inrichten van de fractie (bijvoorbeeld voor het onderhoud van de website)

Uitgaven aan politieke partijen, daarmee verbonden instellingen of natuurlijke personen.

 

 

Uitgaven aan raadsleden / steunfractieleden of bedrijven van raadleden / steunfractieleden voor werkzaamheden die zij voor de fractie verrichten

Inhuren van extern advies en expertise ten behoeve van de fractie

 

Informatievoorziening aan de burger. Bijvoorbeeld via website, infobulletin, nieuwsbrief of politieke vergadering.

 

Financiële en facilitaire ondersteuning bij initiatieven in de volksvertegenwoordigende rol

 

Organiseren van bijeenkomsten (zaalhuur, organisatie, publiciteit)

Partijbijeenkomsten

Excursies fractie, werkbezoeken e.d.

Lief en leed zoals presentjes, bloemen, kaarten e.d.

Opleidingen, cursussen, seminars gericht op het versterken van het functioneren van de fractie als geheel

Opleidingen, cursussen en andere scholingsactiviteiten voor individuele raadsleden en steunfractieleden

Administratiekosten van de fractie

Giften, leningen beleggingen en voorschotten

 

Individuele administratiekosten van raadsleden en steunfractieleden

 

Telefoonkosten, internetkosten, kosten voor pc, tablet of laptop van raadsleden en steunfractieleden

Fractievergaderingen op locatie

Activiteiten die verband houden met de verkiezingen of de herverkiezing:

 

Verkiezingsavonden, verkiezingsactiviteiten, bezoek partijcongressen etc.

Verkiezingscampagnes

Fractieweekenden

Buitenlandse reizen

Kosten ondersteuning van de fractie door de fractieassistenten of anderen: vergoeding werkzaamheden en onkosten

Individuele gemaakte reiskosten als raadsleden of steunfractieleden