Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veere

Ontmoeting- en Speelruimtebeleid tot en met 2032

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOntmoeting- en Speelruimtebeleid tot en met 2032
CiteertitelOntmoeting- en speelruimtebeleid t/m 2032
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpOntmoeting- en speelruimtebeleid t/m 2032

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-01-2023Nieuwe regeling

17-11-2022

gmb-2023-23026

22b.08846

Tekst van de regeling

Intitulé

Ontmoeting- en Speelruimtebeleid tot en met 2032

INTRODUCTIE & AANPAK

Ontmoeting- en speelruimtebeleid t/m 2032

Dit ontmoeting- en speelruimtebeleid heeft de looptijd tot en met 2032. Gekoppeld aan dit ontmoeting- en speelruimtebeleid zit het 10 jarige uitvoeringsplan. Binnen 10 jaar zijn alle Veerse kernen voorzien van de nieuwe speelbehoefte en creëren we voor ieder die wil en kan spelen voldoende speelruimte en speelaanleiding in de openbare ruimte.

Aanleiding ontmoeting- en speelruimtebeleid

Een nieuw beleid voor ontmoetings- en speelruimte in de openbare ruimte is nodig vanwege de volgende

behoefte:

  • De wensen en behoeften van de kinderen is veranderd. De huidige speelplaatsen voldoen hier niet aan.

  • De nieuwe trend natuurlijk, avontuurlijk en uitdagend spelen ontbreekt in het huidige speelaanbod.

  • De bestaande speeltoestellen moeten vervangen worden vanwege ouderdom en slijtage

 

De bovenstaande behoefte is gebaseerd op het onderzoek wat adviesbedrijf Speelplan heeft uitgevoerd onder de inwoners in de gemeente Veere. (later in dit document uitleg over het onderzoek van Speelplan)

Doelstelling ontmoeting- en speelruimtebeleid

Voor ieder die wil en kan spelen voldoende speelruimte en speelaanleiding, die past binnen de speelbehoefte, aanbieden in de openbare ruimte.

  • In iedere kern is er een aanbod van natuurlijk, avontuurlijk en uitdagend spelen.

  • In iedere kern wordt het speelaanbod in de vorm van speelplaatsen en toestellen geclusterd. De speelplaatsen en toestellen zijn van goede kwaliteit.

  • In iedere kern is er een grote centrale speelplek waar alle inwoners van alle leeftijden elkaar kunnen ontmoeten.

  • Speelplaatsen met toestellen die vervallen behouden hun functie, namelijk: Speelruimte

  • In iedere kern is er een vorm van participatie om het soort spelen en speeltoestellen te bepalen

 

Huidige situatie speelruimte

In het verleden zijn er veel speelplaatsen en toestellen geplaatst in de openbare ruimte.

  • 1.

    Er is gebleken dat (een deel van) de huidige speelplaatsen en toestellen niet voldoen aan de speelbehoefte van de gebruikers. Hierdoor wordt er niet op alle speelplaatsen gespeeld.

  • 2.

    We zien dat de huidige budgetten niet toereikend zijn om te voldoen aan de nieuwe gevraagde speelbehoefte van onze inwoners.

  • 3.

    We komen nu op een kantelpunt dat veel toestellen worden afgekeurd, omdat deze onveilig zijn. Wanneer alles 1-op-1 vervangen wordt zijn de kosten hoog (naar schatting 1,1 miljoen binnen vijf jaar). Ook zien we de onderhoudskosten steeds verder oplopen, waardoor deze kosten buiten het huidige budget vallen.

 

De bovenstaande drie punten leiden er toe dat er gekozen wordt voor een nieuw speelruimtebeleid die past in de vraag van onze inwoners en 'matcht' met de huidige trends en ontwikkelingen.

 

ADVIEZEN EN AANBEVELINGEN

Adviesbedrijf Speelplan onderzoek uit 2018

Het bedrijf Speelplan heeft uitgebreid onderzoek gedaan in drie kernen: Westkapelle, Zoutelande en Koudekerke. Dit hebben ze gedaan middels de volgende kenmerken:

  • In gesprek met de basisschoolkinderen in alle leeftijden incl. rondwandeling. In gesprek met de dorpsraden en ouders.

  • Onderzoek gedaan naar het gebruik van de speelplaatsen door middel van vragen aan inwoners en gebruikerssporen.

  • Goede ligging en bereikbaarheid van de speelplaats? Uitdaging voor verschillende doelgroepen.

  • Diversiteit van het speelaanbod. Het soort spelen

 

Aanbevelingen adviesbedrijf Speelplan

Uit het onderzoek van Speelplan zijn aanbevelingen gekomen. Deze aanbevelingen worden zo veel mogelijk gevolgd in het nieuwe speelruimtebeleid en het uitvoeringsplan voor alle Veerse kernen.

  • Centrale speelplek als ontmoetingsplek

  • Kleine speelruimtes clusteren tot één grote speelruimte van kwaliteit

  • Natuurlijk, avontuurlijk en uitdagend speelaanbod

  • Schoolpleinen ook na schooltijd toegankelijk maken

 

Advies dorps- en stadsraden

De dorp- en stadsraden worden gevraagd om voor hun kernen advies te geven hoe de aanbevelingen van het bedrijf Speelplan uitgevoerd kunnen worden. Een aantal dorp- en stadsraden zijn al geraadpleegd.

De adviezen die tot nu toe zijn gegeven en worden meegenomen in het speelruimtebeleid en uitvoeringsplan zijn:

 

  • Grote centrale speelplek waar alle inwoners van alle leeftijden elkaar kunnen ontmoeten

  • Divers aanbod aan spelen bieden, zodat alle leeftijdsgroepen worden beantwoord

  • Participatie van kinderen toevoegen aan het soort speeltoestellen en speelruimte

  • Speelruimte waar speeltoestellen worden weggehaald de bestemming 'speelruimte' laten behouden. Dit zo inrichten dat er een grasveld is om op te spelen met hier toevoegingen op van natuurlijke en uitdagende elementen

 

VISIE GEMEENTE VEERE

 

We nemen de aanbevelingen en adviezen van Speelplan en de dorps- en stadsraden over. Concreet houdt dit het volgende in:

  • We volgen de nieuwe speelbehoefte: natuurlijk, avontuurlijk en uitdagend spelen. Dit voegen we toe aan het bestaande speelaanbod en deze ontwikkeling volgen we ook in het vervangen van de speeltoestellen.

  • Elke kern heeft één grote speelplaats die ook fungeert als sociale ontmoetingsplek.

  • We clusteren kleinere speelplaatsen. Dit houdt in dat de kleine speelplekken worden samengevoegd naar één tot twee locaties. We kiezen voor kwaliteit en beheersbaarheid en niet voor kwantiteit.

  • Wanneer een speelruimte haar speeltoestellen kwijtraakt vanwege het clusteren, blijft deze ruimte wel haar speelbestemming behouden. We richten de ruimte zo in, dat er nog steeds gespeeld kan worden. Denk hierbij aan een speelgrasveld of het toevoegen van natuurlijke elementen zoals een boomstam om op te klimmen/balanceren.

  • We gaan in gesprek met basisscholen om de schoolpleinen ook na schooltijd openbaar toegankelijk te houden. We onderzoeken de mogelijkheid per kern om hier een vergoeding tegenover te zetten.

  • Per kern laten we de gebruikers van de speelruimte participeren om te bepalen welke soort speeltoestellen en speelaanbod er geplaatst gaat worden. Dit moet wel binnen de (financiële) kaders passen zoals hierboven is opgesomd.

  • Het streven is om voor iedere inwoner, in het centrum van een kern (bebouwde kom), binnen een straal van 500 meter speelaanbod te bieden die past in de speelbehoefte van de inwoners.

  • We ondersteunen de speeltuinverenigingen van Aagtekerke, Meliskerke, Biggekerke en Grijpskerke. Deze speeltuinverenigingen zien we als centrale speelplek die ook als sociale ontmoetingsplek wordt gebruikt.

 

WAT GAAN WE DOEN?

 

In elke Veerse kern worden de onderstaande speelvoorzieningen toegevoegd. Waar en hoe dit wordt gedaan zal worden bepaald samen met de dorps- en stadsraden en de gebruikers van de speelvoorzieningen. We werken dus samen. Participatietrajecten besteden we uit aan onafhankelijke bedrijven, groepen inwoners en belanghebbende. We streven er naar om in elke Veerse kern hetzelfde speelaanbod te bieden en op dezelfde manier het nieuwe Speelruimtebeleid een plek in de kern te geven.

 

Participatie

Per kern is er gelegenheid voor participatie. We willen de gebruikers van de speelplekken meenemen in

het vormen van het uitvoeringsplan voor de kern waarin ze wonen. Het gaan dan om wat voor soort toestellen er komen (bijvoorbeeld: glijbaan van een berg, of een klimbos). Alles moet wel passen binnen de kaders van dit speelruimtebeleid. Dit participatietraject laten we uitvoeren door onafhankelijke partijen en/of de afdeling communicatie van de gemeente Veere. We doen dit samen, en dus niet alleen!

Gek doen! Ravotten! Ontdekken! Fantaseren! Crossen! Tikkertje spelen! Stoer doen! Kletsen! Verstoppen! Chillen! Schommelen! Klimmen en Klauteren! Uitdagingen aangaan! Maar vooral heel veel plezier hebben! Dat is wat kinderen willen. Dit is niet altijd de eenvoudigste weg. Daar waar veel ouderen vaak kiezen voor standaard speeltoestellen, is het logischer om te luisteren naar de gebruikers; de kinderen. Hierdoor ontstaan vaak leuke, uitdagende speelplekken waar kinderen zich vele uren, op vele manieren kunnen vermaken.

Participatie is ook mogelijk voor de speelplekken die worden omgevormd tot kleinschalige natuurspeelplaatsen (grasveldje/speelbosje). Het geplande budget voor deze speelplek is beschikbaar om in te zetten binnen een burgerinitiatief. Burgers kunnen ook zelf plannen maken, incl. financiële middelen en onderhoud, wanneer ze een extra speelplek willen creëren die niet gepland staat.

We gaan altijd eerst in gesprek met de initiatiefnemers om te onderzoeken of hun idee past in het speelruimtebeleid en we toetsen hun ideeën bij de dorps- of stadsraad.

 

Voorbeeld

Een speelplek wordt omgevormd tot kleinschalig natuurlijk spelen (grasveldje/speelbosje). Het beschikbare budget is €1.500. Inwoners mogen dit bedrag ook inzetten wanneer ze bijvoorbeeld toch een klimtoestel willen plaatsen. Zelf moeten ze dan een plan maken. De resterende investering en onderhoud is voor rekening van het burgerinitiatief.

 

1 Centrale speelplek als ontmoetingsplek

Elke Veerse kern heeft een centrale speelplek die ook als centrale

ontmoetingsplek fungeert. Dit is een plek waar divers aanbod in spelen is en waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten. Wanneer er nog geen centrale speelplek is proberen we deze in samenspraak met de dorps- of stadsraad te creëren.

 

Elk jaar één kern

Jaarlijks leggen we de focus op één kern om een grote centrale speelplek als ontmoetingsplek te creëren. Zo zorgen we er voor dat dit de aandacht krijgt die het verdient en kunnen we dit ambtelijk en financieel beter organiseren. We budgetteren €50.000 per centrale speelplek als ontmoetingsplek.

Een aantal kernen hebben al een centrale speelplek als ontmoetingsplek, of daar is de aanleg in 2022 en 2023 begonnen. Dit zijn o.a.: Oostkapelle (Torenstraat), Westkapelle (op de Dijk) en Aagtekerke (speeltuinvereniging).

 

2 Natuurspeelplaats

In een natuurspeelplaats moeten natuurlijke, avontuurlijke en uitdagende speelelementen zitten. Hier zijn

vele voorbeelden op te maken. Per kern voegen we een natuurspeelplaats toe die avontuur en uitdaging biedt.

 

Wat is een natuurspeelplaats?

Een speelruimte met natuurlijke en duurzame elementen die avontuurlijk en uitdagend zijn. Klimmen en klauteren staat hier centraal. Denk hierbij aan:

  • Speelbosjes

  • Heuvel om overheen te rennen met hierin een betonnen buis om doorheen te kruipen Houten boomstammen op/door elkaar geplaatst

  • Veel groene natuurlijke toevoegingen

  • Wandelpaden van schelpen (om overheen te rennen) die kronkelend door de speelruimte heen lopen Grote stenen om op en af te springen

  • Voldoende natuurlijke verstopplekken

  • etc.

Wat is een natuurspeelplaats niet?

De genoemde natuurspeelplaats is geen aangelegde waterspeelvoorzieningen. Het is bijvoorbeeld niet een kabbelend beekje, insectenbos of een blote voeten pad. Dit heeft te grote onderhoudskosten en is moeilijk realiseerbaar.

Budget per natuurspeelplaats: € 5.000

3 Kleine speelruimte clusteren

We investeren niet meer groots in kleinere speelruimtes, maar behouden wel deze ruimte om in en op te spelen. We proberen per kern grotere speelruimtes aan te brengen waar divers speelaanbod is. Hierdoor ligt de focus, zowel qua onderhoud als qua investering, op grotere speelruimtes. Op deze manier bieden we kwaliteit en niet kwantiteit. Het doel is om een speelaanbod te bieden die kinderen uitdaagt om te spelen voor een langere periode. Daar hoort divers en uitdagend aanbod bij.

Wel houden we rekening met de spreiding van de speelruimtes. Het streven is om voor iedere inwoner, in het centrum van een kern, binnen een straal van 500 meter speelaanbod te bieden die past in de speelbehoefte van de inwoners.

 

4 Omvormen kleine speelplaatsen

Volledig/halve speelplaats wordt omgevormd tot kleinschalig natuurlijk en avontuurlijk spelen;

De speeltoestellen verdwijnen als deze onveilig zijn geworden. De ruimte behoudt wel haar speelbestemming, maar wordt bijvoorbeeld een speelgrasveld, speelbosje etc. Er worden kleine toevoegingen gedaan om natuurlijk en avontuurlijk spelen kleinschalig mogelijk te maken. Denk hierbij aan beplanting en/of boomstammen. Er worden geen toestellen (zoals goaltjes, schommels of andere speeltoestellen) geplaatst. Op deze manier zorgen we er voor dat kleine speelruimtes worden geclusterd en er budget is om grotere speelruimtes aan te brengen in de kernen.

 

Budget omvormen kleine speelplaatsen: € 1.500 per speelruimte

 

Speeltuinverenigingen

De speeltuinverenigingen Aagtekerke, Biggekerke, Meliskerke en Grijpskerke zijn belangrijk in het speelaanbod. Alle vier de verenigingen krijgen een (financiële) impuls om zich verder te ontwikkelen en zichzelf vorm te geven tot centrale speelplek die ook als centrale ontmoetingsplek fungeert.

De speeltuinverenigingen zien we als een grote speelvoorziening met een sociale ontmoetingsfunctie. Zij kunnen subsidie ontvangen om zichzelf in te richten als centrale speelplek (max. €50.000) en zo ook in te spelen op de nieuwe speelbehoefte natuurlijk, avontuurlijk en uitdagend spelen.

 

VERNIEUWING EN ONDERHOUD

Vernieuwing

Door het nieuwe speelruimtebeleid gaan we de komende 10 jaar uit van een gemiddelde kosten van €120.000 per jaar in speelruimte dat in beheer is van de gemeente Veere. Dit is minder dan wanneer we alles 1-op-1 zouden vervangen (gemiddeld €220.000 per jaar de komende vijf jaar, prijspeil eind 2020).

In het nieuwe speelruimtebeleid gaan we de komende 10 jaar uit van €70.000 aan kosten per jaar. Het budget in 2022 voor het vervangen van speeltoestellen bedraagt structureel €45.000.

In 2023 wordt dit budget structureel verhoogd met €25.000 naar €70.000 per jaar.*

 

Centrale speelplek als sociale ontmoetingsplek

Er wordt de komende 10 jaar structureel €50.000 opgenomen om een centrale speelplek als ontmoetingsplek in te richten. Hierdoor kunnen we de kernen die dit nog niet hebben voorzien van een centrale grote speelplek. De bovenstaande investeringen zorgen ervoor dat we inspelen op de nieuwe speelbehoefte en zorgen we voor voldoende speelaanbod voor iedereen die kan en wil spelen.

 

Verhoging jaarlijkse subsidie speeltuinverenigingen

De Veerse speeltuinverenigingen hebben ook te maken met een andere speelbehoefte, het nieuwe Speelruimtebeleid en stijgende materiaalkosten. Om de vier speeltuinverenigingen toekomstbestendig te maken is er meer subsidie per speeltuinvereniging nodig. De speeltuinverenigingen nemen een belangrijke taak uit handen van de gemeente. Zij investeren als vereniging in de openbare speelruimte en voeren onderhoudswerkzaamheden uit op en in deze speelruimte. We gaan uit van een verhoging van €3.000 subsidie per speeltuinvereniging.

 

Het budget in 2022 voor subsidie voor de vier speeltuinverenigingen bedraagt structureel €19.000. In 2023 wordt dit budget structureel verhoogd met €12.000 naar €31.000 per jaar.*

*Opgenomen in de Veerse begroting 2023. Deze moet nog vastgesteld worden door de gemeenteraad in november 2022.

 

Onderhoud

Het jaarlijkse onderhoud aan de speelruimte in de openbare ruimte is een taak van de gemeente. Speeltoestellen die slijtages hebben en behouden moeten worden volgens beleid- en uitvoeringsplan worden gerepareerd. Wanneer een speeltoestel is afgekeurd vanwege onveiligheid wordt er eerst onderzocht wat de kosten zijn om deze te repareren, zodat hij weer veilig is. Er wordt dan ook gekeken wat de economische en technische levensduur is van het speeltoestel.

In het nieuwe speelruimtebeleid gaan we de komende 10 jaar uit van een gemiddelde onderhoudsuitgave van €50.000 per jaar.

Het budget in 2022 voor het onderhoud van speeltoestellen bedraagt structureel €25.000.

In 2022 is het onderhoudsbudget speelruimte eenmalig voorzien van een impuls van €25.000.

In 2023 wordt dit onderhoudsbudget structureel verhoogd met €25.000 naar €50.000.*

 

Voorbeeld onderhoud, vervangen of verwijderen

Wanneer een speeltoestel gerepareerd moet worden die in een speelruimte staat die behouden blijft voor de kern (speelruimte met speeltoestellen) wegen we de reparatiekosten op tegen de levensduur van het speeltoestel. Wanneer dit niet interessant is, omdat het toestel al afgeschreven is en naar alle waarschijnlijkheid na 2 jaar weer gerepareerd moet worden, zal het speeltoestel worden vervangen.

Wanneer een speeltoestel gerepareerd moet worden die in een speelruimte staat die omgevormd wordt tot kleinschalige natuurlijk, avontuurlijk en uitdagend spelen (speelruimte zonder speeltoestellen), dan wordt deze niet gerepareerd en wordt het speeltoestel weggehaald omdat deze onveilig is.

 

*Opgenomen in de Veerse begroting 2023. Deze moet nog vastgesteld worden door de gemeenteraad in november 2022.

 

UITVOERINGSPLAN

Opzet uitvoeringsplan

Per kern maken we een uitvoeringsplan. Hierin laten we zien hoe we de speelruimten in gaan richten. We proberen hier zoveel mogelijk transparant in te zijn en we willen hierin de gebruikers van de speelplekken in mee laten denken.

Uitgangspunten uitvoeringsplan

  • Binnen financiële mogelijkheden blijven. Inspraak dorps- en stadsraden.

  • Participatietraject over soort speeltoestellen onder kinderen en jongeren.

    Denk aan: Klimtoestel of duikelrek, speelbosje of speeldoolhof, familieschommel of babyschommel

  • Aanbevelingen volgen van Speelplan en dorps- en stadsraden.

    Centrale speelplek als ontmoetingsplek (Focus op 1 kern per jaar). Kleine speelruimtes clusteren tot één grote speelruimte van kwaliteit. Natuurlijk, avontuurlijk en uitdagend speelaanbod (Natuurspeelplaats).

    Divers aanbod aan spelen bieden, zodat alle leeftijdsgroepen worden beantwoord.

    Participatie van kinderen toevoegen aan het soort speeltoestellen en speelruimte.

    Speelruimte waar speeltoestellen worden weggehaald de bestemming 'speelruimte' laten behouden. Dit zo inrichten dat er een grasveld is om op te spelen met hier toevoegingen op van natuurlijke en uitdagende elementen.

  • Per kern een speelkaart/plattegrond ontwikkelen voor de komende 10 jaar waar in staat:

    Welke speelruimte blijft en hoe ziet dit er uit.

    Wat voor soort speeltoestellen/voorziening is te vinden in welke speelruimte.

    Wat is er qua bewegen en sporten nog meer te doen.

  • Open en transparante communicatie per kern over speelruimtebeleid, uitvoeringsplan en realisatie hiervan voor de komende 10 jaar.

  • 10 jaren planning per speelruimte per kern (wat doen we in welk jaar en wat zijn hier de kosten van).

 

 

 

 

 

BIJLAGE 1 FICTIEF DORP TER VERDUIDELIJKING

 

 

 

 

Speelaanbod

De speeltuinvereniging is de centrale speelplek in het dorp en wordt goed gebruikt. Deze speelplek ligt centraal in het dorp. Toegankelijkheid: goed. Staat: redelijk.

De andere speelruimtes zijn klein en minder uitdagend, behalve Bosbelt. In de speelruimte Bosbelt wordt veel gespeeld en biedt nog ruimte om uit te breiden. Kinderen geven aan hier wel veel uitdaging te vinden en kunnen hier verstoppen en in het groen spelen.

 

Sportaanbod

Het fictieve dorp heeft een uitgebreid sportaanbod met voldoende uitdaging. Hier kan door jongeren uit de hele omgeving gebruik van worden gemaakt. Voetbal en tennis is goed bereikbaar vanwege de ligging aan de rand van het dorp. Skaten en het openbare sportveld ligt centraal in de kern.

 

Speeltuinvereniging als centrale speel- en ontmoetingsplek

De speeltuinvereniging is goed onderhouden. Wel kan hier nog diverse speelaanbod worden toegevoegd om het tot centrale speel- en ontmoetingsplek door te laten gaan. Natuurlijk spelen, een groot klim en klauter toestel en genoeg zit en eetplekjes zijn o.a. aanbod dat hier ontbreekt.

 

 

 

Speeltuin Blakerstraat en sportveld Kakelpad samenvoegen

Eén groot goed onderhouden openbaar sportveld met goaltjes en ballenvangers is de wens van de inwoners. De combinatie met een aantal speeltoestellen maakt het dat er één grote speelplek wordt gemaakt waar diverse speel en sport aanbod aanwezig is.

 

Kosten

De totale investeringskosten voor vervanging en omvorming speelplekken bedraagt de komende 10

jaar van 2023 t/m 2032 € 116.000. Dit is exclusief de investering verplaatsen skatebaan, want dit komt uit de exploitatie nieuwbouw wonen.

 

Jaar

Waar?

Wat is het plan?

Type

Kosten

2023

Gieterstraat

Volledig speelruimte wordt speelgras.

Geen speeltoestellen meer

Grasveld als speelruimte

Grasveld

€ 1.500

2024

Bosbelt

Natuurspeelplaats

Deels vervangen speeltoestellen

Natuurlijk spelen + speeltoestellen

€ 5.000

+

€ 5.000

2024

Blankenbelt

Volledig speelruimte wordt speelgras.

Geen speeltoestellen meer

Grasveld als speelruimte

Grasveld

€ 1.500

 

2025

Speeltuin vereniging

Impuls voor ontmoetingsplek en diverser speelaanbod

Centrale speelplek

€ 50.000

2025

Kakelpad

Behoud skatebaan.

Vervangen goals en ballenvangers

Skatebaan + sport

€ 10.000

2027

Bietenpad

Volledig speelruimte wordt speelgras

Grasveld als speelruimte

€ 1.500

2029

Blakerstraat

Speeltoestellen gaan naar Kakelpad.

Volledig speelruimte wordt speelgras

Geen speeltoestellen meer

Grasveld als speelruimte

Grasveld

€ 1.500

2029

Kakelpad

Toevoegen speeltoestellen Speelruimte = skatebaan, sport en speeltoestellen.

Speeltuin met toestellen + sporten

€ 20.000

2031

Bosbelt

Speeltoestellen worden vervangen

Natuurlijk spelen al in 2024 toegevoegd

Speeltuin met toestellen + natuurlijk spelen

€ 20.000

2032

Basisschool naar Kakelpad

Beweegroute kinderen

Sport en bewegen

Uit Sportakkoord