Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borsele

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Borsele 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorsele
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Borsele 2023
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Borsele 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 52 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-01-2023nieuwe regeling

10-01-2023

gmb-2023-19416

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Borsele 2023

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT

 

vast te stellen het: navolgende

 

“Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Borsele 2023”

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van een wethouder.

  • 3.

    Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel op dinsdag vanaf 9.00 uur en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3.

    De vergaderingen worden in de regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 Verhindering

  • 1.

    Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter en de secretaris.

  • 2.

    Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, en ook aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 4 Agenda

  • 1.

    Voor elke vergadering stelt de secretaris een (concept)agenda samen, die uiterlijk op vrijdag 09.00 uur voorafgaande aan de vergadering aan de leden digitaal beschikbaar wordt gesteld. De volledige verzameling vergaderstukken is voor de leden digitaal beschikbaar op telefoon, tablet of pc via het zaaksysteem Join en het vergaderprogramma NotuBox (vanaf maandag voorafgaande aan de collegevergadering) of een daarmee gelijk te stellen applicatie.

  • 2.

    Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie door de burgemeester en door de secretaris aan de agenda worden toegevoegd. Zij doen daarvan in voorkomend geval zo spoedig mogelijk melding aan de andere collegeleden.

  • 3.

    Uitnodigingen voor openingen, bijeenkomsten en andere officiële handelingen worden ter vaststelling opgenomen als een vast onderdeel van de agenda van de collegevergadering.

  • 4.

    De “jaarplanning gemeenteraad” wordt ter vaststelling opgenomen als een vast onderdeel van de agenda van de collegevergadering.

Artikel 5 Digitale besluitvorming

  • 1.

    Alle collegeleden paraferen al dan niet ter goedkeuring in Join of een daaraan gelijkgestelde applicatie uiterlijk op maandag 13.00 uur voorafgaand aan de collegevergadering alle voorstellen. De gemeentesecretaris stelt vervolgens de definitieve agenda op.

  • 2.

    Collegeleden kunnen vragen die zij bij een voorstel hebben en van belang zijn voor het te nemen besluit, benoemen bij de parafering van het betreffende voorstel.

  • 3.

    De secretaris zorgt voor beantwoording van eventuele vragen bij voorstellen voorafgaand aan of tijdens de collegevergadering.

Artikel 6 Gang van zaken college

  • 1.

    Bij elk inhoudelijk agendapunt geeft de burgemeester eerst het woord aan de verantwoordelijke portefeuillehouder. Deze kan het voorstel nader toelichten. Vervolgens vinden, eventueel in meerdere ronden, discussie en eventueel stemming over het voorstel plaats.

  • 2.

    De eerstverantwoordelijke portefeuillehouder wordt geacht het voorstel inhoudelijk in het college te verdedigen. De portefeuillehouder kan, gehoord de discussie in het college, besluiten het voorstel terug te nemen.

  • 3.

    De burgemeester is belast met het bewaken van het proces van besluitvorming in de collegevergadering en ziet erop toe dat besluiten na afweging van alle invalshoeken en gehoord alle standpunten worden genomen.

  • 4.

    Het college kan:

    • a.

      instemmen met het voorgestelde besluit, al dan niet gewijzigd;

    • b.

      het voorstel voor nadere toelichting en/of informatie terugverwijzen naar de ambtelijke organisatie en van de agenda afvoeren;

    • c.

      het voorgestelde besluit verwerpen.

Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college. Hij kan daartoe ambtenaren uitnodigen ter vergadering om hem bij te staan.

  • 2.

    De secretaris heeft in de vergadering een adviserende stem.

Artikel 8 Deelneming derden aan de vergadering

De voorzitter en de secretaris kunnen besluiten een ambtelijk medewerker of derden tot een vergadering toe te laten om zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 9 Stemmingen

  • 1.

    Als geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Als een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid van dit artikel wordt toegepast.

  • 3.

    Als een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

  • 4.

    Als daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

  • 5.

    Als in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Als bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 10 Presentie- en besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2.

    De presentielijst bevat tenminste de namen van de aan- en afwezige leden.

  • 3.

    De besluitenlijst bevat een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 4.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 5.

    De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 6.

    Het concept besluit van de collegevergadering is uiterlijk vrijdag na de vergadering beschikbaar voor het college en de organisatie en de daaropvolgende donderdag (twee dagen na definitieve vaststelling) op de website en in het zaaksysteem Join of vergelijkbare applicatie.

    Deze besluitenlijst wordt, voor zover de aard en de inhoud van de betreffende aangelegenheid zich daartegen niet verzet, na vaststelling op de gemeentelijke website geplaatst.

Artikel 11 Besluiten buiten de vergadering / parafenbesluit

  • 1.

    Een besluit dat - schriftelijk of digitaal - buiten de vergadering om wordt genomen, is genomen op de datum waarop het laatste lid van het college het besluit heeft geaccordeerd.

  • 2.

    Besluiten als bedoeld in dit artikel worden direct aan geadresseerden verstuurd en in de eerstvolgende collegevergadering opgenomen in de besluitenlijst.

Artikel 12 Spoedbesluit / parafenbesluit

  • 1.

    Indien besluitvorming niet kan wachten tot de reguliere college vergadering kan – alleen met toestemming van de secretaris - een spoedbesluit worden gevraagd.

Artikel 13 Openbare vergadering

  • 1.

    Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 14 Proces bestuurlijke stukken

  • 1.

    Een collegelid kan geen bestuurlijk stuk verzenden zonder formeel collegebesluit. Uitzonderingen hierop zijn:

    • a.

      uitstelbericht schriftelijke vragen;

    • b.

      tussenbericht motie;

    • c.

      uitnodigingen;

    • d.

      het schriftelijk beantwoorden van technische vragen uit de gemeenteraad;

    • e.

      technische toelichting aan de gemeenteraad.

    • f.

      wanneer de wethouder mandaat heeft

  • 2.

    Een dergelijk bericht is louter informatief van aard en bevat geen besluiten, beleidswijzigingen of politiek-bestuurlijke gevoeligheden.

  • 3.

    Een dergelijk bericht is openbaar.

Artikel 15 Onvoorziene gevallen

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of wanneer een artikel voor meerdere uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist de voorzitter van het college.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 17 januari 2023. Op dat moment vervalt het op 18 mei 1998 vastgestelde ‘Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college 2018’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 10 januari 2023.

secretaris,

burgemeester,