Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voorne aan Zee

Verordening werkgeverscommissie griffie Voorne aan Zee 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoorne aan Zee
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie Voorne aan Zee 2023
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie Voorne aan Zee 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie Brielle 2021, de Verordening werkgeverscommissie Westvoorne 2021 en de Verordening werkgeverscommissie Hellevoetsluis 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-01-202301-01-2023nieuwe regeling

02-01-2023

gmb-2023-19279

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie Voorne aan Zee 2023

De raad van de gemeente Voorne aan Zee:

 

Gelet op het bijbehorende raadsvoorstel;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 83 eerste lid, artikel 107 t/m 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

 

gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020;

 

gelet op het advies van de fusiecommissie;

 

 

Besluit:

 

 

vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie Voorne aan Zee 2023

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd middels delegatiebesluit;

  • 2.

    De werkgeverscommissie is bevoegd te besluiten dat voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken;

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel laten uitvoeren door een gevolmachtigde.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee leden uit de raad, waarvan bij voorkeur met verschillende politieke achtergronden;

  • 2.

    De werkgeverscommissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het raadslidmaatschap eindigt;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer in staat is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan de werkgeverscommissie op verzoek van de commissie als adviseur bijstaan.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het, met uitzondering van het genoemde in artikel 1 lid 4, ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

  • 2.

    De werkgeverscommissie kan zich op verzoek bij laten staan door een personeelsadviseur en andere deskundigen binnen of buiten de gemeentelijke organisatie.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld. Van alle gesprekken met de griffier wordt een verslag gemaakt door de griffier.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert in de regel tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Medezeggenschap

  • 1.

    De griffie voert samen met de ambtelijke organisatie een gemeenschappelijke ondernemingsraad als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de ondernemingsraden (Wor).

  • 2.

    Medewerkers op de griffie hebben actief en passief kiesrecht voor de ondernemingsraad. De griffier is hiervan uitgezonderd.

Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2023.

Artikel 13. Intrekken oude verordeningen

De Verordening werkgeverscommissie Brielle 2021, de verordening werkgeverscommissie Westvoorne 2021 en de verordening werkgeverscommissie Hellevoetsluis 2020 worden per gelijke datum ingetrokken.

Artikel 14. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie Voorne aan Zee 2023'.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Voorne aan Zee van 2 januari 2023

de griffier,

drs. A. (Ariëtte) Goslings

de voorzitter,

dr. J.P. (Peter) Rehwinkel