Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zandvoort

Besluit gegevensverstrekking GBKZ - Zandvoort 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZandvoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit gegevensverstrekking GBKZ - Zandvoort 2023
CiteertitelBesluit gegevensverstrekking GBKZ - Zandvoort 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 67, tweede lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  2. artikel 67, tweede lid, van de Invorderingswet 1990
  3. artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-01-2023nieuwe regeling

10-01-2023

gmb-2023-19277

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit gegevensverstrekking GBKZ - Zandvoort 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoort ;

 

Gelet op artikel 67, tweede lid, onderdeel b, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 67, tweede lid, onderdeel b, van de Invorderingswet 1990, en artikel 2:5 Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit:

 

Vast te stellen het ‘Besluit gegevensverstrekking GBKZ - Zandvoort 2023’

Artikel 1. Verstrekking van gegevens

  • 1.

    De geheimhoudingsplicht, bedoeld in artikel 67, eerste lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en artikel 67, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, geldt niet voor verstrekking van gegevens aan de gemeente Zandvoort voor zover het betreft de genoemde gegevens ten behoeve van de genoemde publiekrechtelijke taak:

    • a.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor een effectieve en efficiënte samenwerking in het kader van de integrale toepassing en handhaving van overheidsregelingen, voor zover het een samenwerking betreft van het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) of het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC);

    • b.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de integriteitstoets (Bibob-toets) door het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, zoals bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob);

    • c.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van minimaregelingen zoals bedoeld in de Participatiewet, alsmede het voorbereiden, opstellen en evalueren van het beleidskader dat aan die minimaregelingen ten grondslag ligt;

    • d.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor onderzoek naar de woningmarkt en volkshuisvesting, zoals bedoeld in de Huisvestingswet 2014 en Woningwet.

    • e.

      Gegevens die noodzakelijk zijn om de schaarste in de woningvoorraad te onderbouwen ten behoeve van het opstellen van de huisvestingsverordening, zoals bedoeld in de Huisvestingswet;

    • f.

      Gegevens die noodzakelijk zijn om de geschiktheid van de woningvoorraad ten aanzien van bijzondere doelgroepen te onderzoeken, zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • g.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het regionaal actieprogramma en de daaruit voortvloeiende regionale woonmonitor;

    • h.

      Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een goede gebouwenregistratie zoals bedoeld in de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (WOZ-data om te worden opgenomen in het gemeentelijke gegevensmagazijn voor het uitvoeren van de basisregistraties BAG, BGT en WOZ);

    • i.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor de berekening van de opbrengst van de bijdrage aan het Ondernemers Innovatiefonds;

    • j.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het landelijke afvalstoffenbeleid en het daaruit voortvloeiende grondstoffenplan.

    • k.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor het voorbereiden en vaststellen van belastingverordeningen, begroting en rekening, inclusief de interne en de accountantscontrole.

    • l.

      Gegevens met betrekking tot de te heffen, geheven, in te vorderen en ingevorderde belastingen;

    • m.

      Gegevens die noodzakelijk zijn voor de controle van precariobelastingplichtige objecten en het opstellen van beleid met betrekking tot precario objecten.;

    • n.

      Op individuele basis gegevens over openstaande vorderingen in het geval er over betrouwbaarheid van een relatie is om zo een risicobeeld compleet te maken;

    • o.

      Gegevens die nodig zijn om beleid te toetsen, aan te passen en betrokkenen te informeren over dit, zoals de objectgegevens en heffingssoort bij toeristenbelasting en forensenbelasting voor het opstellen voor toeristisch beleid, de huisvestingverordening en parkeerverordening inclusief de naam, adres en woonplaats gegevens;

    • p.

      Gegevens die nodig zijn om te handhaven op basis van het toetsingskader verblijfstoeristische accommodaties en de huisvestingsverordening, zoals betalingen van belastingen waarbij twijfel bestaat of er permanent verhuurd wordt, en de objectgegevens en gehanteerde heffingssoort bij de opgelegde toeristenbelasting en forensenbelasting.

    • q.

      Gegevens die nodig zijn om de kwaliteit van handhaving parkeerbelasting te verbeteren

  • 2.

    Het gerechtvaardigd belang, zoals bedoeld in artikel 40, eerste lid, van de Wet waardering onroerende zaken wordt geacht aanwezig te zijn bij de in lid 1, onder sub b, sub k , sub n en sub o voor de genoemde publiekrechtelijke taak.

Artikel 2. Gegevensverstrekking

  • 1.

    De in artikel 1 bedoelde gegevens worden verstrekt op verzoek van de gemeente Zandvoort.

  • 2.

    De verstrekking van gegevens vindt plaats op een beveiligde wijze.

  • 3.

    Het gaat om gegevens waar GBKZ bronhouder van is of om gegevens die GBKZ gebruikt in het kader van de heffing, invordering of waardering.

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘Besluit gegevensverstrekking GBKZ - Zandvoort 2023’.

de secretaris,

de burgemeester,

Toelichting

Algemeen

 

GBKZ beschikt door de uitvoering van de belastingwerkzaamheden over veel (persoons)gegevens die ook voor andere publiekrechtelijke taken relevant kunnen zijn. In artikel 67, eerste lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen resp. Invorderingswet 1990 is ten aanzien van deze gegevens een geheimhoudingsplicht neergelegd voor GBKZ. Als gevolg hiervan mag GBKZ de gegevens die zijn verkregen in het kader van de belastingwerkzaamheden niet zonder meer verstrekken aan andere bestuursorganen, zoals de deelnemende gemeenten, Spaarnelanden en Omgevingsdienst IJmond.

 

Ontheffing van de geheimhoudingsplicht op grond van artikel 67, tweede lid van de Algemene wet inzakerijksbelastingen resp. Invorderingswet 1990

 

Een belangrijke voorwaarde voor gegevensverstrekking aan andere bestuursorganen is dat dit plaatsvindt binnen het wettelijke kader van artikel 67, tweede lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen resp. Invorderingswet 1990. Het college van B&W kan voor bepaalde publiekrechtelijke taken bepalen dat de geheimhoudingsplicht niet geldt, als de gegevensverstrekking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak van een bestuursorgaan van de gemeente Zandvoort. In dergelijke gevallen is er sprake van een ontheffing van de geheimhoudingsplicht. Bij het verlenen van de ontheffing dient er rekening mee gehouden te worden dat gegevensverstrekking te allen tijde in overeenstemming dient te zijn met de beginselen van proportionaliteit (het doel van de gegevensverstrekking moet in redelijke verhouding zijn met het belang van geheimhouding) en subsidiariteit (het doel van gegevensverstrekking moet niet op een andere, minder ingrijpende manier kunnen worden bereikt). Bij gegevensverstrekking op grond van dit besluit worden nooit meer gegevens verstrekt dan waarom gevraagd wordt.

 

Verstrekking van persoonsgegevens op grond van artikel 6, vierde lid, van de Algemene verordeninggegevensbescherming

 

Ontheffing van de geheimhoudingsplicht betekent niet per definitie dat de gegevens ook verstrekt mogen worden. Daar waar het persoonsgegevens betreft dient rekening gehouden te worden met de Algemene verordening gegevensbescherming. Artikel 6, vierde lid, van de Algemene verordening gegevensbescherming bepaalt dat verstrekking van persoonsgegevens aan derden, waaronder bestuursorganen, slechts is toegestaan in de volgende situaties:

  • a.

    er is sprake van een verenigbaar doel;

  • b.

    de verstrekking berust op toestemming van de betrokkene;

  • c.

    de verstrekking berust op een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling die in een democratische samenleving een noodzakelijke en evenredige maatregel vormt ter waarborging van de in artikel 23, eerste lid, van de Algemene verordening gegevensbescherming bedoelde doestellingen;

Doel van het besluit gegevensverstrekking

 

Dit besluit is een ontheffingsregeling zoals bedoeld in artikel 67, tweede lid, onder b van de Algemene wet inzake rijksbelastingen. Het besluit bevat een artikelsgewijs overzicht van (persoons)gegevens die, op verzoek, verstrekt worden aan de genoemde bestuursorganen. In de meeste gevallen gaat het om verstrekking van gegevens aan de deelnemende gemeenten in de gemeenschappelijke regeling. De gegevensverstrekking is in deze gevallen structureel van aard. Per gegevenslevering is vastgelegd voor welke publiekrechtelijke taak de gegevensverstrekking noodzakelijk is.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Geen geheimhoudingsplicht

In dit besluit wordt, in overeenstemming met artikel 67, tweede lid, onder b van de Algemene wet inzake rijksbelastingen resp. Invorderingswet 1990, bepaald dat GBKZ is ontheven van de geheimhoudingsplicht voor zover het betreft de verstrekking van de gegevens zoals opgenomen in dit besluit.

 

Artikel 1, lid 1, sub a.

Gegevens die noodzakelijk zijn voor een effectieve en efficiënte samenwerking in het kader van de integrale toepassing en handhaving van overheidsregelingen, voor zover het een samenwerking betreft van het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) of het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC).

 

De samenwerking tussen de verschillende bestuursorganen in het RIEC-verband is vastgelegd in het RIEC-convenant. GBKZ beschikt over gegevens die noodzakelijk kunnen zijn voor een effectieve en efficiënte samenwerking tussen de convenantpartners in het kader van de toepassing en handhaving van overheidsregelingen van het RIEC.

GBKZ kan daarom aan de gemeente Zandvoort, in de hoedanigheid van convenantpartner van

het RIEC, de naam-, adres- en woonplaats gegevens (NAW) en de bij GBKZ bekende bankrekeningnummers, die noodzakelijk zijn voor een effectieve en efficiënte samenwerking in het kader van de integrale toepassing en handhaving van overheidsregelingen ter bestrijding van georganiseerde criminaliteit en handhavingsknelpunten en ter bevordering van integriteitsbeoordelingen verstrekken.

 

Artikel 1, lid 1, sub b. Gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de integriteitstoets (Bibob-toets) door het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, zoals bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

 

Het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur adviseert de deelnemende gemeenten over de implementatie en toepassing van de Wet Bibob. Ook adviseert het Bureau over de mate van gevaar van misbruik van vergunningen, subsidies, aanbestedingen en vastgoedtransacties. In de Wet Bibob is voor een aantal bestuursorganen een wettelijke verplichting tot medewerking neergelegd. De in de betreffende bepaling genoemde bestuursorganen zijn verplicht om desgevraagd alle persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Bibob-toets, te verstrekken aan het Bureau.

GBKZ beschikt over (persoons)gegevens die noodzakelijk kunnen zijn voor de uitvoering van de Bibob-toets. Hierbij valt te denken aan de WOZ-waarde van een onroerende zaak die niet in hoofdzaak tot woning dient. De WOZ-waarde van het pand waarvoor een vergunning is aangevraagd kan het Bureau aanknopingspunten geven om te beoordelen of het aankoopbedrag reëel is in relatie tot de financiering en of hetgeen de vergunningaanvrager heeft opgegeven in de vergunningaanvraag, juist is.

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken aan het Bureau: WOZ-waarde niet-woning; de naam-, adres- en woonplaatsgegevens en de bij GBKZ bekende bankrekeningnummers die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Bibob-toets.

 

Artikel 1, lid 1, sub c. Gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van minimaregelingen zoals bedoeld in de Participatiewet, alsmede het voorbereiden, opstellen en evalueren van het beleidskader dat aan die minimaregelingen ten grondslag ligt.

 

Uit de Participatiewet vloeien belangrijke taken voort voor de deelnemende gemeenten op het gebied van armoedebestrijding. Deze taken omvatten onder meer de uitvoering van de minimaregelingen, maar ook het voorbereiden, opstellen en evalueren van beleid dat aan die minimaregelingen ten grondslag ligt. Om deze taken uit te kunnen voeren hebben deelnemende gemeenten gegevens nodig van GBKZ met betrekking tot het verlenen van kwijtschelding. Inwoners die kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen hebben gekregen, behoren immers tot de minimadoelgroep.

 

In artikel 64 van de Participatiewet is een wettelijk voorschrift tot bekendmaking van gegevens neergelegd voor verschillende instanties. De in deze niet-limitatieve opsomming genoemde instanties zijn gehouden desgevraagd opgaven en inlichtingen te verstrekken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Participatiewet. GBKZ beschikt over gegevens met betrekking tot het verlenen van kwijtschelding, die noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering van de uit de Participatiewet voortvloeiende publiekrechtelijke taken van de deelnemende gemeenten.

 

GBKZ kan voor dit doel aan de gemeente Zandvoort de Burgerservicenummers van belastingplichtigen die in het betreffende kalenderjaar of belastingjaar kwijtschelding hebben gekregen verstrekken.

 

Artikel 1, lid 1, sub d.

Gegevens die noodzakelijk zijn voor onderzoek naar de woningmarkt en volkshuisvesting, zoals bedoeld inde Huisvestingswet 2014 en Woningwet.

 

Gemeenten zijn op grond van de Huisvestingswet 2014 en de Woningwet gehouden om in het kader van de voorziening in de woningbehoefte onderzoek te verrichten naar volkshuisvesting, teneinde een kwalitatief goed en gedifferentieerd woningaanbod te realiseren dat aansluit op de vraag van zowel huidige als toekomstige inwoners. Daarbij wordt veelal gestreefd naar het levensloop geschikt maken van zowel de bestaande woningvoorraad als nieuwbouw. Om deze doelstellingen te behalen is onder meer een analyse nodig van de huidige woningvoorraad.

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: WOZ-objectnummer; adres, objectsoortcode; objectsoortcode omschrijving vastgestelde waarde van de woning en waardepeildatum.

 

Artikel 1, lid 1, sub e.

Gegevens die noodzakelijk zijn om de schaarste in de woningvoorraad te onderbouwen, ten behoeve vanhet opstellen van de huisvestingsverordening, zoals bedoeld in de Huisvestingswet.

 

De Huisvestingswet biedt aan de deelnemende gemeenten instrumenten om regels te stellen met betrekking tot woonruimteverdeling en de samenstelling van de woningvoorraad. Door de toepassing van deze regels wordt de vrijheid van vestiging van woningzoekenden echter beperkt. Overheidsbemoeienis met de woonruimteverdeling en de samenstelling van de woningvoorraad is daarom pas gerechtvaardigd, indien er sprake is van schaarste in de woningvoorraad. Gemeenten dienen bij de vaststelling van de huisvestingsverordening het bestaan van schaarste te onderbouwen, om zo de noodzaak van het ingrijpen op de vrijheid van vestiging te rechtvaardigen.

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: WOZ-objectnummer; adres, vastgestelde waarde van de woning en waardepeildatum objectsoortcode en objectsoortcode omschrijving.

 

Artikel 1, lid 1, sub f.

Gegevens die noodzakelijk zijn om de geschiktheid van de woningvoorraad ten behoeve van bijzonderedoelgroepen te onderzoeken, zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning.

 

Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning hebben de deelnemende gemeenten de taak om inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen en ondersteuning te bieden aan mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. In een aantal gevallen is het noodzakelijk dat de woning is afgestemd op de zorgbehoefte.

 

Om de geschiktheid van de reguliere woningvoorraad voor alle doelgroepen te analyseren, hebben de gemeenten gegevens nodig van woningcorporaties en van GBKZ. Aan de hand van deze gegevens/indicatoren kunnen de gemeenten onderzoeken in welke mate de huidige woningvoorraad aangepast kan worden of geschikt is voor de betreffende doelgroep.

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: WOZ-objectnummer; adres, vastgestelde waarde van de woning, waardepeildatum, objectsoortcode en objectsoortcode omschrijving.

 

Artikel 1, lid 1, sub g.

Gegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het regionaal actieprogramma en het opstellen vande daaruit voortvloeiende regionale woonmonitor.

 

Per woningmarktregio zijn tussen de provincie en gemeenten uitgangspunten en acties afgesproken op het gebied van nieuwe woningbouw en de bestaande woningvoorraad. Deze afspraken, doelstellingen en instrumenten zijn vastgelegd in de regionale actieprogramma’s. Eén van die instrumenten is het opstellen van de regionale woonmonitor, die inzicht dient te verschaffen in de bevolkingsontwikkeling, ontwikkelingen in de huidige woningvoorraad, nieuwbouwproductie, verhuizingen en toekomstige ontwikkelingen.

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: WOZ-objectnummer; adres, vastgestelde waarde van de woning, waardepeildatum, objectsoortcode en objectsoortcode omschrijving.

 

Artikel 1, lid 1, sub h.

Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een goede gebouwenregistratie zoals bedoeld in de Wetbasisregistraties adressen en gebouwen.

 

De deelnemende gemeenten zijn bronhouder van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG), de basisregistratie grootschalige topografie (BGT) en basisregistratie WOZ.

Het gebruik van informatie uit basisregistraties is voor overheden verplicht. Deze verplichting betreft dus ook het gebruik van de genoemde basisregistraties bij de uitvoering van de Wet WOZ en de koppeling van de WOZ-administratie (Basisregistratie WOZ) aan deze basisregistraties.

 

De aansluiting van de WOZ-administratie en WOZ-uitvoering op andere basisregistraties is geen eenrichtingsverkeer, waarbij de WOZ-uitvoering uitsluitend gebruiker is. Bij koppeling van gegevens, bij verwerking van mutaties en bij uitvoering van WOZ-controles heeft men de plicht de andere basisregistratie te melden, wanneer er mogelijk sprake is van een onjuistheid (terugmelding bij gerede twijfel). En waar de WOZ-uitvoering gebruik maakt van signalen uit andere basisregistraties over mogelijke WOZ-relevante mutaties, leveren de diverse WOZ-activiteiten ook signalen die van belang zijn voor de bijhouding van andere basisregistraties zoals de BAG en de BGT.”

 

Om te waarborgen dat de informatie uit deze basisregistraties op een adequate, consistente en doelmatige wijze wordt gebruikt is het noodzakelijk dat GBKZ gegevens uitwisselt met de deelnemende gemeenten.

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: adres; objectsoortcode; objectsoort omschrijving; bouwlaag; objectonderdelen; gebruikscode. Hiervoor kan de gestandaardiseerde StufTAX model als het export-formaat gebruikt worden.

 

Artikel 1, lid 1, sub i.

Gegevens die noodzakelijk zijn voor de berekening van de opbrengst van de bijdrage aan het OndernemersInnovatiefonds

 

Het Ondernemers Innovatiefonds wordt gevoed vanuit de reclamebelasting.

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: de naam, adres en woonplaats gegevens en het betreffende gebied

 

Artikel 1, lid 1, sub j.

Gegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het landelijk afvalbeheerplan en het opstellen van het daaruit voortvloeiende grondstoffenplan.

 

Op grond van de Wet milieubeheer stelt de minister van Infrastructuur en Waterstaat ten minste één keer in de zes jaar een landelijk afvalbeheerplan op. In het landelijk afvalbeheerplan worden de doelstellingen en uitgangspunten van het afvalstoffenbeleid beschreven. De deelnemende gemeenten zijn verplicht hiermee rekening te houden. Het programma VANG – Huishoudelijk Afval (Van Afval Naar Grondstoffen) is een uitvoeringsprogramma van het landelijk afvalbeheerplan. Belangrijkste doelstellingen zijn een verbetering van de afvalscheiding en recycling en het terugdringen van de hoeveelheid te verbranden afvalstoffen. De deelnemende gemeenten stellen vervolgens, in overeenstemming met de doelstellingen van het uitvoeringsprogramma, een lokaal grondstoffenplan op.

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: adres, WOZ-objectnummer; objectsoortcode en objectsoortcode omschrijving.

 

Artikel 1, lid 1, sub k.

Gegevens die noodzakelijk zijn voor het voorbereiden en vaststellen van belastingverordeningen, begroting en rekening, inclusief accountantscontrole.

 

De deelnemende gemeenten in de gemeenschappelijke regeling dienen jaarlijks een belastingverordening, begroting en rekening vast te stellen. Ook dient GBKZ jaarlijks een accountantscontrole te laten uitvoeren. De accountant dient te kunnen beschikken over de gegevens die hij op juistheid moet controleren. Om de begroting, rekening of tarieven vast te stellen zijn gegevens over bijvoorbeeld de begrote of gerealiseerde belastingopbrengsten noodzakelijk. Dit zijn gegevens waar alleen GBKZ over beschikt. In beginsel verstrekt GBKZ enkel kengetallen en/of totaalcijfers. Dit zijn dus cijfers die niet tot een natuurlijk persoon, belastingplichtige, belastingschuldige of object te herleiden zijn.

In een enkel geval is het noodzakelijk om gegevens te verstrekken die wel tot een natuurlijk persoon, belastingplichtige, belastingschuldige of object zijn te herleiden. Hierbij kan gedacht worden aan een situatie dat een belastingplichtige een dermate groot aandeel heeft in de totale opbrengsten van een belastingsoort dat meer gegevens noodzakelijk zijn of een gewenste steekproef door de accountant.

 

Artikel 1, lid 1, sub l.

Gegevens met betrekking tot de te heffen, geheven, in te vorderen en ingevorderde belastingen.

 

GBKZ levert een MARAP aan de deelnemende gemeenten met informatie over de voortgang van de belastingwerkzaamheden. Dit omvat cijfermatige gegevens met betrekking tot het aantal af te handelen en afgehandelde bezwaar- en beroepsschriften, kwijtscheldingsverzoeken, WOZ-waarden, overzichten van opgelegde kohieren per belastingsoort, overzichten van verminderingen en jaarprognoses omtrent de opbrengst. De gegevens die voor deze doeleinden worden verstrekt, zijn in beginsel niet herleidbaar tot een natuurlijk persoon, een belastingplichtige, belastingschuldige of object. De geheimhoudingsplicht van artikel 67, eerste lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen resp. Invorderingswet 1990 is niet van toepassing op gegevens die niet herleidbaar zijn tot een individuele belastingplichtige. Het opnemen van deze ontheffing in dit besluit is daarom enkel bedoeld voor die uitzonderlijke gevallen waarin wel herleidbare gegevens dienen te worden verstrekt.

 

Artikel 1, lid 1, sub m.

Gegevens die noodzakelijk zijn voor de controle van precariobelastingplichtige objecten en het opstellen van beleid met betrekking tot precario objecten.

 

Om een volledig beeld te krijgen van de omvang van en controle te kunnen uitoefenen door Handhaving op het aantal precariobelastingplichtige objecten als bedoeld in de verordening precariobelasting in de gemeente kan GBKZ voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: de adressen waar objecten zich bevinden, de objecten die bij die adressen zijn geregistreerd en de naam-, adres- en woonplaatsgegevens (naw) van de belastingplichtigen

 

Artikel 1 lid 1, sub n.

Op individuele basis gegevens over openstaande vorderingen verstrekken in het geval er op basis van bijvoorbeeld ervaringen uit het verleden met een relatie aanleiding toe is om een risicobeeld compleet te maken bij het verlenen van een vergunning voor een evenement of het aangaan van een overeenkomst over een evenement.;

 

Indien Zandvoort een vergunning wil verlenen voor een evenement of een overeenkomst wil aangaan over een evenement waarbij twijfels bestaand over de integriteit van de betreffende aanvrager kan extra informatie worden ingewonnen om een risicobeeld compleet te maken. Hierbij wordt gedacht aan niet betaalde vorderingen precariobelasting, toeristenbelasting en leges.

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: de hoogte van de openstaande vordering en de belastingsoort (precariobelasting, leges en/of toeristenbelasting).

 

Artikel 1 lid 1, sub o

Gegevens die nodig zijn om beleid te toetsen, aan te passen en betrokkenen te informeren voor het opstellen voor toeristisch beleid en/of de huisvestingverordening

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: adressen, welke heffing er voor dat adres plaatsvindt (toeristenbelasting en/of forensenbelasting) naam, adres en woonplaatsgegevens van belastingplichtigen van die heffing.

 

Artikel 1 lid 1 sub p.

Gegevens die nodig zijn om te handhaven op basis van het toetsingkaderverblijfstoerische accommodaties en de huisvestingsverordening, zoals betalingen van belastingen waarbij twijfel bestaat of er permanent verhuurd wordt, naw gegevens en de objectgegevens en gehanteerde heffingssoort bij de opgelegde toeristenbelasting en forensenbelasting.

 

Artikel 1 lid 1 sub q

Gegevens die nodig zijn om de kwaliteit van handhaving parkeerbelasting te verbeteren

 

Voor de handhaving is het zeer waardevol om de details van bezwaren terug te ontvangen van GBKZ. Met die informatie kan de kwaliteit van de handhaving worden verbeterd, waardoor er minder onterechte naheffingsaanslagen parkeerbelasting worden opgelegd, minder frustratie bij de parkeerder en minder kosten voor bezwaarafhandeling.

 

GBKZ kan voor dit doel de volgende gegevens verstrekken: kenteken, naheffingsaanslag (nha)nummer of bonnummer, verbalisant, reden bezwaar indienen, reden bezwaar gegrond

 

Artikel 1 lid 2

In dit lid is bepaald dat, in overeenstemming met artikel 40, eerste lid, van de Wet waardering onroerende zaken, het waardegegeven van een onroerende zaak die niet in hoofdzaak tot woning dient, enkel wordt verstrekt indien aangetoond kan worden dat er een gerechtvaardigd belang aanwezig is bij de verkrijging daarvan. Onder gerechtvaardigd belang dient in dit geval te worden verstaan: de goede vervulling van een publiekrechtelijke of wettelijke taak.

 

Artikel 2. Gegevensverstrekking

 

Lid 1 van dit artikel bepaalt dat de gegevens worden verstrekt op verzoek van de gemeente . Aan het college van de gemeente worden uitsluitend gegevens door GBKZ verstrekt voor de doeleinden die zijn genoemd in dit besluit. Gegevens kunnen enkel verstrekt worden indien deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taak. Bij de beoordeling van de noodzaak van de gegevensverstrekking dient per verzoek rekening te worden gehouden met de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit en de regelgeving met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens in de Algemene verordening gegevensbescherming.

 

In het verzoek wordt door de gemeente de gewenste termijn van aanleveren door GBKZ aangegeven. GBKZ zal aangeven of dit realiseerbaar is en zal op basis van de ingeschatte urenbesteding aangeven of dit past binnen het vastgestelde bedrijfsplan en begroting.

GBKZ levert de gegevens aan het college van de gemeente via tussenkomst van het lid uit de projectgroep GBKZ.

 

Uit lid 2 volgt dat de gegevensverstrekking, in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming, plaatsvindt op een beveiligde wijze. Dit betekent dat er passende technische en organisatorische maatregelen zijn getroffen om de gegevens te beveiligen, alvorens deze te verstrekken. Door GBKZ wordt voor de levering van de gegevens gebruik gemaakt van Zivver.

 

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

 

Dit artikel bepaalt dat dit besluit pas in werking treedt na bekendmaking.