Organisatie | Voorne aan Zee |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de griffier van de gemeente Voorne aan Zee 2023 |
Citeertitel | Instructie voor de griffier Voorne aan Zee 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Instructie voor de griffier van de gemeente Brielle en de Instructie voor de griffier van de gemeente Hellevoetsluis en de Instructie voor de griffier Westvoorne.
artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2023 | nieuwe regeling | 02-01-2023 |
Artikel 3. Agenda vergaderingen
De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het opstellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.
Artikel 4. Voorbereiding en verloop vergaderingen
De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitters van de door de raad ingestelde commissies terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van hun vergaderingen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Voorne aan Zee van 2 januari 2023
de griffier,
drs. A. (Ariëtte) Goslings
de voorzitter,
dr. J.P. (Peter) Rehwinkel
Deze instructie geeft uitvoering aan artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet. Hierin is bepaald dat de raad in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de griffier.
In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven behandeld.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen van de raad en de individuele raadsleden en vormt samen met de secretaris de spil in het contact tussen de raad en het college.
In dit artikel wordt de griffier gepositioneerd als de eerste strategische adviseur van de gemeenteraad. Het gaat om strategische advisering aan de raad als bestuursorgaan, maar ook de inhoudelijke en procesmatige ondersteuning aan leden afzonderlijk. De griffier speelt een belangrijke rol in de informatievoorziening naar de raad toe. De griffier kan hierbij ten behoeve van de raad optreden als intermediair tussen de raad enerzijds en het college en de burgemeester anderzijds.
Naast de wettelijke taken en bevoegdheden die aan de raden toekomt en waar de griffier ambtshalve bevoegdheden heeft, zijn er vaak nog andere verordeningen waarin taken aan de griffier toebedeeld worden of waaraan de griffier rechten of plichten aan kan ontlenen. In lid 4 wordt daar kortheidshalve naar verwezen. Hierbij kan gedacht worden aan bepalingen uit onder andere het Reglement van Orde voor de raad en op de raadscommissie(s), de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning, verordening op de werkgeverscommissie, de mandaatregeling van de raad.
De griffier voert het secretariaat voor de door de raad ingestelde commissies en is verantwoordelijk voor de verslaglegging. De griffier draagt zorg voor het opstellen van een toezeggingenlijst. Het gaat hierbij om toezeggingen die tijdens een raadsvergadering of formele commissievergadering door het college aan de raad worden gedaan. Als er sprake is van afgesproken termijnen of deadlines voor het voldoen aan een toezegging, dan kan de griffier, veelal in overleg met de gemeentesecretaris, het signaal geven dat er gerapporteerd moet worden aan de raad over de afdoening.
Artikel 3. Agenda vergaderingen
De raadsagenda's worden vastgesteld door de raad en kunnen voorbereid worden door het raadspresidium, het seniorenconvent of de agendacommissie (zie verder de toelichting op artikel 5). De griffier en de medewerkers van de griffie nemen de ambtelijke voorbereiding ter hand. De administratieve ondersteuning wordt door de griffie verleend.
Indien de raad een lange termijnagenda vaststelt ligt het in de rede dat de griffier ook daarbij ondersteuning biedt.
Artikelen 4. Voorbereiding en verloop vergaderingen en 5. Aanwezigheid en verslaglegging vergaderingen
De burgemeester wordt in zijn functie van voorzitter van de raad bijgestaan door de griffier. In zijn functie van voorzitter van het college en van zelfstandig bestuursorgaan van de gemeente wordt hij bijgestaan door de secretaris. De griffier zit naast de burgemeester tijdens raadsvergaderingen, verzorgt het verslag en verricht alle mogelijk denkbare (administratieve) ondersteuning. Ook bijvoorbeeld het bodepersoneel gedraagt zich tijdens raads- en commissievergaderingen naar de aanwijzingen van de griffier.
Voor het presidium en seniorenconvent als belangrijk instituut van de raad geldt hetzelfde als voor de raad in het algemeen. Het kan ook zijn dat er sprake is van een agendacommissie. De agendacommissie bestaat uit de voorzitters van de commissies en de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter. Deze commissie wordt ondersteund door de griffier en zijn voornaamste taak is het bepalen van de procedure voor de behandeling van voorstellen en agendering van onderwerpen. Het seniorenconvent bestaat uit alle fractievoorzitters en de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter. In het seniorenconvent kunnen naast procedurele aangelegenheden ook belangrijke inhoudelijke zaken aan de orde komen. Het presidium kan dezelfde samenstelling hebben als het seniorenconvent, maar kan ook een commissie uit de raad zijn waar enkele vertegenwoordigers uit de raad (één uit de coalitie en één uit de oppositie) tezamen met de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter procedurele afspraken maken.
Elk van de genoemde instituten zouden in beginsel door de griffier en medewerkers van de griffie ondersteund moeten worden.
Artikel 7. Leiding geven en management
Ook de commissiegriffiers vallen onder het gezag van de griffier. Het heeft de voorkeur dat deze functionarissen niet binnen het reguliere ambtelijke apparaat werken. De werkzaamheden zijn vergelijkbaar met die van de griffier in de raadsvergaderingen.
De griffier is in grote mate volgend ten opzichte van de raad maar heeft als belangrijkste adviseur van de raad binnen de raadskaders wel eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden b.v. ten aanzien van personele trajecten of maatregelen. Ook een bedrijfsmatige taak als verdeling van werkzaamheden over de griffiemedewerkers, kan worden volstaan met een omschrijving van de urenverdeling en taakverdeling in het griffie-werkplan. De budgetten die onder beheer van de griffier vallen betreffen de budgetten voor onder meer vergaderkosten, ingehuurd griffiepersoneel, externe advies- of begeleidingskosten voor de raad, representatiekosten, rekenkamerkosten en accountantskosten.
Het werkplan wordt in principe in overleg met de werkgeverscommissie afgestemd en ingevuld. De raad krijgt dit plan ter kennisname. Naast reguliere taken, kunnen ook incidentele taken worden opgenomen, zoals gemeenteraadsverkiezingen, de uitrol van bepaalde projecten e.d.
De griffier stelt het werkplan vast, het is het spoorboekje van de griffie voor een bepaald jaar, vergelijkbaar met een afdelingsplan. Ook zorgt de griffier voor de evaluatie die ook weer kan worden besproken met de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie treedt namens de raad op als werkgever (opdrachtgever) voor de griffier.
Artikel 10. Communicatie en voorlichting
De raad vertegenwoordigt alle inwoners van de gemeente. Het is van belang dat inwoners ook worden geïnformeerd over alles wat zich in en rondom de raad afspeelt. De griffier draagt hier zorg voor, bijvoorbeeld door het publiceren van raadsagenda’s, raadsvoorstellen en besluitenlijsten op internet e.d.
Communicatie door de griffier vindt altijd plaats namens de gehele raad. Burgers en instellingen kunnen op hun beurt ook interesse tonen in de raad. De griffier verstrekt informatie over de werkwijze van de raad en de mogelijkheden tot burgerparticipatie.