Organisatie | Westerwolde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels met betrekking tot het verlenen van de vergunning voor de exploitatie van een seksbedrijf in de gemeente Westerwolde |
Citeertitel | Beleidsregels met betrekking tot het verlenen van de vergunning voor de exploitatie van een seksbedrijf in de gemeente Westerwolde |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-01-2023 | nieuwe regeling | 14-12-2022 |
De burgemeester van Westerwolde,
gelet op in bepaalde in hoofdstuk 4, titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 3:3 en 3:5 van de Algemene plaatselijke verordening Westerwolde;
vast te stellen de “Beleidsregels met betrekking tot het verlenen van de vergunning voor de exploitatie van een seksbedrijf in de gemeente Westerwolde”.
Beleidsregels met betrekking tot het verlenen van de vergunning voor de exploitatie van een seksbedrijf in de gemeente Westerwolde
De voormalige gemeente Bellingwedde had ooit 5 privéclubs (seksbedrijven), waarvan 3 verdwenen zijn met behulp van een uitsterfconstructie (deze 3 werden niet toegestaan in het bestemmingsplan). Voor 2 andere bedrijven / percelen is het bestemmingsplan “Buitengebied” destijds aangepast, mede in verband met de opheffing van het bordeelverbod in 2000. Genoemde percelen kregen de aandui-ding “ privéclub mogelijk” (naast de woonbestemming), zodat de clubs konden blijven bestaan.
Eén club is een paar jaar geleden gestopt, dat pand is nu een woonhuis. De Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde (APV) is meteen daarna aangepast, waarbij het maximale aantal seksbe-drijven is terug gebracht naar 1. Dit wil zeggen dat er bij een vergunning voor een seksbedrijf sprake is van een zogenaamde “schaarse vergunning”.
Wat is een schaarse vergunning? Een schaarse vergunning is een vergunning waarvan er slechts één of een beperkt aantal kan worden verleend, terwijl er meer (potentiële) aanvragers zijn. Gelet op het feit dat het aantal seksbedrijven in Westerwolde is gemaximeerd op 1, kan de vergunning worden ge-kenmerkt als een ‘schaars recht’, zie art. 3:3 lid 5 en artikel 3:5 van de APV. Gelet op jurisprudentie (ABRvS 2 november 2016, ECLI:NL:RVS:2016:2927, ABRvS 12 april 2017, ECLI:NL:RVS:2017:994) moet bij een schaarse vergunning aan de onderstaande voorwaarden worden voldaan.
Er moet een passende mate van openbaarheid zijn, ten aanzien van (a) de beschikbaarheid van de schaarse (exploitatie-)vergunning, (b) de verdelingsprocedure, (c) het aanvraagtijdvak en (d) de toe te passen criteria. De openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 is van toepassing, waarbij anderen tevens de gelegenheid wordt geboden om alsnog een aanvraag in te dienen.
Een gemeente mag geen nul-beleid voeren. Dit volgt uit artikel 151a van de Gemeentewet waarin prostitutie als een legale bedrijfstak wordt gezien (zie bijlage 1 voor de tekst van genoemd artikel).
Participatie betekent actieve deelname. Het is afgeleid van de Latijnse woorden pars (deel) en cipere (nemen). Participatie is de opvolger van het begrip inspraak. Door gebruik te maken van participatie en daarmee de omgeving van het seksbedrijf bij een vergunningaanvraag te betrekken, wordt het draagvlak vergroot en kunnen bezwaren in een later stadium vaak worden voorkomen. Daarnaast krijgt de aanvrager van de vergunning een beeld van wat men vindt van het feit dat een seksbedrijf gevestigd wordt in hun omgeving. Het gaat hierbij niet alleen om direct omwonenden, maar afhankelijk van de locatie van het seksbedrijf kan ook de mening van bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen belangrijk zijn. In participatie wordt voorzien door het volgen van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure bij het verlenen van de vergunning voor een seksbedrijf: iedere belanghebbende kan de concept-vergunning inzien en vervolgens zijn of haar zienswijze indie-nen. Alle ingediende zienswijzen worden vervolgens betrokken bij de uiteindelijke besluitvorming.
Deze beleidsregels zijn opgesteld met als basis de 3 punten die in de inleiding genoemd worden.
Een schaarse vergunning mag niet voor onbepaalde tijd verleend worden. In de gemeente Westerwolde wordt een vergunning voor een seksbedrijf voor 5 jaar verleend. Hierdoor heeft de ondernemer / exploitant zekerheid voor langere tijd, maar het is niet vanzelfsprekend dat de vergunning na afloop van die 5 jaar weer wordt verleend aan dezelfde exploitant/ondernemer.
Door middel van een publicatie in de krant en op de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt dat de vergunning weer beschikbaar komt / is en dat iedereen die dat wil een vergunningaanvraag in kan dienen. In dezelfde publicatie wordt bekend gemaakt hoe de procedure zal gaan lopen, voor welke datum de vergunningaanvraag moet worden ingediend en welke criteria zullen worden gehanteerd.
De uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 (Algemene wet bestuursrecht) zal worden toegepast, waarmee eventuele belanghebbenden de gelegenheid wordt geboden om een zienswijze in te dienen die meegewogen zal worden in de uiteindelijke besluitvorming.
Als de termijn waarbinnen een vergunningaanvraag kon worden gedaan is afgelopen, worden de ingediende aanvragen binnen twee (2) weken gecheckt op volledigheid en als dat nodig is krijgt de aanvrager een termijn van vier (4) weken om alsnog stukken aan te leveren (het kost tijd als er bijvoorbeeld stukken opgevraagd moeten worden bij de Belastingdienst).
Let op: als de aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld met de ontbrekende gegevens wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten.
Alle volledige aanvragen worden eerst op de onderstaande punten gecheckt.
Als voor wat betreft de bovenstaande twee punten geen beletselen gevonden worden, mag de aanvraag mee doen aan de officiële loting. De loting bepaalt in welke volgorde (van aanvragers) het beoordelingsproces ingegaan wordt en wordt zo snel mogelijk verricht door een notaris of een daartoe gerechtigde medewerker van een notariskantoor die daarvan een proces-verbaal opmaakt. De aanvragers worden uitgenodigd om bij de loting aanwezig te zijn, maar dit is niet verplicht.
De inhoudelijke beoordeling van de aanvraag vindt plaats op grond van de weigeringsgronden uit de artikelen 1:8 en 3:7 van de APV (zie bijlage 1) en de Wet Bibob (dat laatste op basis van het Bibob-beleid van de gemeente Westerwolde).
Als de nummer 1 van de openbare loting voldoet aan alle vereisten, dan wordt de vergunning aan hem of haar verleend. Zo niet, dan wordt de aanvraag van de nummer 2 van de openbare loting in behandeling genomen. Als deze aanvrager aan alle vereisten voldoet dan wordt de vergunning aan hem of haar verleend, enzovoort.
Na de loting wordt via de gemeentelijke website en via de krant openbaar gemaakt welke locatie (aanvrager) in aanmerking komt voor de vergunning en waar mensen meer informatie kunnen krijgen.
Afhankelijk van de reacties die binnen komen kan ervoor gekozen worden om bijvoorbeeld een voorlichtingsbijeenkomst te organiseren of aan de nr. 1 van de loting te vragen om samen met de gemeente in gesprek te gaan met buurtbewoners en eventuele andere belanghebbenden. Of er iets extra’s nodig is en waar dan voor gekozen wordt hangt af van de situatie en kan per vergunningaanvraag verschillend zijn.
Let op: als een vergunninghouder gedurende 5 jaar een seksbedrijf heeft geëxploiteerd in de gemeente Westerwolde en aantoonbaar investeringen heeft gedaan, is hij of zij zonder loting de nr. 1 op de lijst (mits hij of zij voldoet aan alle vereisten). De eventuele andere gegadigden nemen dan deel aan de loting.
Bij de uitoefening van het toezicht op de naleving van de in het eerste lid bedoelde voorschriften geldt de in artikel 2 van de Wet op de identificatieplicht bedoelde verplichting ook voor een persoon die de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt. Deze toonplicht betreft een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1, onderdelen 1° tot en met 3°, van die wet.
Algemene plaatselijke verordening Westerwolde
Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8 wordt een vergunning geweigerd als:
er aanwijzingen zijn dat voor of bij het seksbedrijf personen tewerkgesteld zijn of zullen zijn die, als het prostituees betreft, nog niet de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt, als het overige personen betreft, nog niet de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, slachtoffer zijn van mensenhandel of verblijven of werken in strijd met het bepaalde bij of krachtens de Vreemdelingenwet 2000;
de exploitant of beheerder minder dan vijf jaar geleden voor de dag dat de vergunning wordt aangevraagd, bij meer dan één rechterlijke uitspraak of strafbeschikking onherroepelijk veroordeeld is tot een onvoorwaardelijke geldboete van 500,- euro of meer of tot een andere hoofdstraf als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a, van het Wetboek van Strafrecht, wegens dan wel mede wegens overtreding van:
Een vergunning kan in ieder geval worden geweigerd:
voor een seksbedrijf waarvoor de vergunning op grond van artikel 3:9, eerste lid, aanhef en onder a tot en met f, of tweede lid, aanhef onder a tot en met g, of in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur is ingetrokken, gedurende een periode van vijf jaar na de intrekking;
Aanvraagformulier exploitatievergunning seks- en prostitutiebedrijf
Naam …………………………………………………………………………
Adres …………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats …………………………………………………………………………
Telefoonnummer …………………………………………………………………………
Emailadres …………………………………………………………………………
Geboortedatum en plaats …………………………………………………………………………
Indien de aanvrager een rechtspersoon is, wie is vertegenwoordigingsbevoegd?
Naam …………………………………………………………………………
Adres …………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats …………………………………………………………………………
Telefoonnummer …………………………………………………………………………
Emailadres …………………………………………………………………………
Geboortedatum en plaats …………………………………………………………………………
2.Wie exploiteert het bedrijf?
Naam …………………………………………………………………………
Adres …………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats …………………………………………………………………………
Telefoonnummer …………………………………………………………………………
Emailadres …………………………………………………………………………
Geboortedatum en plaats …………………………………………………………………………
3.Wie is de beheerder? Als er meer dan twee beheerders aanwezig zijn, moet voor alle extra beheerders de gevraagde informatie worden verstrekt op een bijlage
Naam …………………………………………………………………………
Adres …………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats …………………………………………………………………………
Telefoonnummer …………………………………………………………………………
Emailadres …………………………………………………………………………
Geboortedatum en plaats …………………………………………………………………………
Naam …………………………………………………………………………
Adres …………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats …………………………………………………………………………
Telefoonnummer …………………………………………………………………………
Emailadres …………………………………………………………………………
Geboortedatum en plaats …………………………………………………………………………
4.Voor welk soort prostitutiebedrijf wordt een vergunning aangevraagd?
5.Gegevens met betrekking tot het personeel (doorhalen wat niet van toepassing is)
6.Wat zijn de gegevens van het bedrijf?
Naam …………………………………………………………………………
Adres …………………………………………………………………………
Postcode en plaats …………………………………………………………………………
Telefoonnummer …………………………………………………………………………
8.Nadere gegevens over de exploitant (doorhalen wat niet van toepassing is)
9.Nadere gegevens met betrekking tot de beheerders
Naam beheerder 1 (zie onder 3): …………………………………………………………………………
Naam beheerder 2 (zie onder 3): …………………………………………………………………………
10.Te overleggen gegevens en bescheiden
De aanvrager verklaart zich ermee bekend en stemt ermee in dat de gemeente de gegevens opneemt in een persoonsregistratie en dat de gemeente deze gegevens zal verifiëren in het strafregister en het politieregister, alsmede andere bronnen die duidelijkheid kunnen verschaffen.
De aanvrager is ermee bekend dat onjuiste invulling van dit formulier tot weigering of intrekking van de gevraagde dan wel de verleende vergunning kan leiden.
Het is de aanvrager bekend dat het niet is toegestaan een bedrijf te exploiteren met personen die niet in de vergunning zijn vermeld en dat wijzigingen binnen één week moeten worden doorgegeven aan de gemeente.