Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Súdwest-Fryslân 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein Súdwest-Fryslân 2022
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein Súdwest-Fryslân 2022.
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpadviesraad Sociaal Domein

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. artikel 2.10 van de Jeugdwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-01-2023nieuwe regeling

29-09-2022

gmb-2023-18840

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Súdwest-Fryslân 2022

De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 augustus 2022;

 

gelet op artikel 2.1.3, lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 Jeugdwet

en het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap;

 

besluit:

 

vast te stellen de

 

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Súdwest-Fryslân 2022

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Adviesraad: de Adviesraad Sociaal Domein Súdwest-Fryslân;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân;

  • c.

    Jeugdbeleid: beleid op het terrein van de jeugdhulp;

  • d.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • e.

    VN-verdrag: het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, New York 13 december 2006, in Nederland in werking getreden met ingang van 14 juli 2016;

  • f.

    Personen met een handicap/beperking: personen met langdurige fysieke, verstandelijke, sociaal-psychische of zintuigelijke beperkingen;

  • g.

    Inclusie: inclusie betekent dat iederéén volwaardig mee kan doen, ongeacht leeftijd, huidskleur, culturele achtergrond, gender, inkomen, talenten, levensbeschouwing, seksuele voorkeur of beperkingen;

  • h.

    Toegankelijkheid: de mate waarin producten, diensten, gebouwen, openbare ruimtes, en informatie toegankelijk dan wel bruikbaar zijn voor personen met een beperking;

  • i.

    Contactambtenaar: een ambtenaar die fungeert als contactpersoon tussen de Adviesraad en de gemeente.

 

Artikel 2 Instelling van de Adviesraad Sociaal Domein Súdwest-Fryslân

  • 1.

    Er is een Adviesraad Sociaal Domein. De leden van de Adviesraad zijn inwoners van de gemeente Súdwest-Fryslân. De Adviesraad is zoveel mogelijk representatief samengesteld uit doelgroepen die actief zijn op het gebied van de (Wet) maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet, uit ervaringsdeskundigen en personen die betrokken zijn bij degenen met een functiebeperking of chronische aandoening.

  • 2.

    Bij uitzondering kunnen personen die niet in de gemeente Súdwest-Fryslân wonen, lid van de Adviesraad zijn. Dit kunnen ten hoogste 2 personen zijn. Hun deskundigheid moet van toegevoegde waarde zijn voor de Adviesraad.

  • 3.

    De Adviesraad functioneert onafhankelijk van de gemeente.

 

Artikel 3 Doelstelling van de Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad wordt betrokken bij de vorming, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het Wmo-beleid, het jeugdbeleid en het inclusiebeleid, specifiek op het terrein van toegankelijkheid.

  • 2.

    Het doel is actief bij te dragen aan de totstandkoming of verbetering van dit beleid.

  • 3.

    De Adviesraad werkt samen met de Cliëntenraad WWB.

  • 4.

    De Adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over voorgenomen beleid en uitvoering van beleid.

 

Artikel 4 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit minimaal 7 en ten hoogste 11 leden.

  • 2.

    De leden van de Adviesraad worden benoemd door het college op voordracht van de Adviesraad.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad worden benoemd voor een periode van twee jaar en kunnen maximaal tweemaal voor een periode van twee jaar worden herbenoemd.

  • 4.

    Na de maximale zittingsduur van drie periodes kan de Adviesraad herbenoeming toestaan vanwege bijzondere vaardigheden of verdiensten.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij overlijden;

    • c.

      na afloop van de periode van 6 jaar waarvoor men is benoemd;

    • d.

      indien een lid meer dan een half jaar aaneengesloten verzuimt.

  • 6.

    Het college kan in het geval daarvoor gegronde redenen bestaan, gehoord de Adviesraad, het lidmaatschap van een lid beëindigen.

  • 7.

    De Adviesraad kan in het geval daarvoor gegronde redenen bestaan ook een voordracht doen tot beëindiging als die door ten minste tweederde van de leden wordt ondersteund.

 

Artikel 5 Voorzitter, secretariaat en faciliteiten

  • 1.

    De Adviesraad kiest uit haar midden een voorzitter, een vicevoorzitter, een penningmeester en een secretaris en deelt dit mede aan het college.

  • 2.

    Bij ontstentenis van de voorzitter en vicevoorzitter kan de Adviesraad, in vergadering bijeen voor de duur van de vergadering, uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter kiezen.

  • 3.

    De secretaris of een ter vergadering aangewezen persoon is verantwoordelijk voor de verslaglegging.

  • 4.

    De gemeente faciliteert de Adviesraad in het uitvoeren van haar taken door:

    • a.

      jaarlijks een bedrag beschikbaar te stellen, te bepalen door het college;

    • b.

      een ambtelijk contactpersoon aan te wijzen als aanspreekpunt voor de Adviesraad;

    • c.

      vergaderruimte beschikbaar te stellen of te helpen geschikte vergaderruimte te vinden;

    • d.

      te ondersteunen bij de werving van leden;

    • e.

      in voorkomende gevallen te ondersteunen bij communicatie.

 

Artikel 6 Werkwijze, vergaderfrequentie, jaarverslag en evaluatie

  • 1.

    Het college vraagt de Adviesraad om advies over een beleidsvoornemen op het terrein van de Wmo, de jeugd, toegankelijkheid en inclusie.

  • 2.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 3.

    De Adviesraad stuurt zijn advies aan het college.

  • 4.

    In het geval het college in een voorstel aan de raad afwijkt van het advies van de Adviesraad, worden de gronden daarvoor in het raadsvoorstel toegelicht.

  • 5.

    Het college voorziet de Adviesraad van informatie om naar behoren te kunnen functioneren.

  • 6.

    Het college stuurt de Adviesraad binnen redelijke termijn een verslag van overleggen en afspraken. Indien de Adviesraad advies over een beleidsvoornemen heeft uitgebracht, geeft het college schriftelijk aan wat met het advies van de Adviesraad is gedaan.

 

Artikel 7 Jaarverslag

  • 1.

    De Adviesraad biedt jaarlijks, voor 1 april, het college het verslag van zijn werkzaamheden aan, inclusief een financieel verslag.

  • 2.

    De Adviesraad benoemt uit haar midden jaarlijks twee leden voor de kascommissie die met de penningmeester het financieel jaarverslag bespreken en hun bevindingen aan de Adviesraad rapporteren.

 

Artikel 8 Vergaderfrequentie en evaluatie

  • 1.

    Er vindt tenminste drie maal per jaar een Bestuurlijk overleg plaats tussen een afvaardiging van de Adviesraad en de wethouder/portefeuillehouder. Beide partijen dragen punten aan voor de vergadering.

  • 2.

    De samenwerking tussen de gemeente en de Adviesraad wordt jaarlijks geëvalueerd, door de Adviesraad, de contactambtenaar en de betrokken wethouder/portefeuillehouder.

 

Artikel 9 Huishoudelijk reglement

  • 1.

    De Adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op, waarin onder andere wordt beschreven:

    • werving en voordracht van leden;

    • punten van orde voor vergaderingen en besluitvorming;

    • instelling van thema- of werkgroepen;

    • werkwijze;

    • stemprocedure;

    • instelling en taken dagelijks bestuur;

    • profielschets van leden.

  • 2.

    Het college stelt het huishoudelijk reglement vast.

 

Artikel 10 Nadere regels

Het college kan, met inachtneming van het bepaalde in deze verordening, regels stellen met betrekking tot onkostenvergoedingen, samenstelling, taken en bevoegdheden van de Adviesraad, de informatievoorziening, vertrouwelijkheid en geheimhouding, adviestermijnen en besluitvorming en verslaglegging.

 

Artikel 11 intrekking oude verordening

De Verordening Adviesraad Wmo en Jeugd Súdwest-Fryslân 2019 wordt ingetrokken.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Súdwest-Fryslân 2022.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 september 2022,

mr. drs. J.A. de Vries, voorzitter

S. Hobma, plv. griffier