Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen en waardedocumenten Dronten |
Citeertitel | Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen en waardedocumenten Dronten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 1.4 van de Wet basisregistratie personen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2023 | Nieuwe regeling | 10-01-2023 |
Hoofdstuk 1. Aanwijzen functiegroepen Basisregistratie personen en waardedocumenten
Artikel 1a. Aanwijzing functiegroepen voor de beheer en toezicht rollen van de BRP:
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
De informatiebeheerder BRP beheert de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en de autorisatiebesluiten.
De informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder BRP ziet er op toe dat:
alle in artikel 1 en 2 genoemde functionarissen, en ook systeembeheerder SLTN op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie personen en waardedocumenten én van de gevolgen van deze installatie;
Hoofdstuk 3. Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
het binnen 5 werkdagen in behandeling nemen van terugmeldingen van een overheidsorgaan of een intern orgaan van de gemeente, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een of meerdere in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De gegevensbeheerder BRP is bevoegd om in overleg met de informatiebeheerder, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid, de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven over de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de Basisregistratie personen, onderworpen aan een inhoudelijke controle door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De gegevensbeheerder BRP voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen, gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
De gegevensbeheerder BRP voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de wet BRP, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.
Hoofdstuk 4. Het systeembeheer
De systeembeheerder/technisch applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen en waardedocumenten (hierna toepassingssysteem genoemd).
Hoofdstuk 5. Het functioneel beheer
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de uitwijkprocedure.
Hoofdstuk 6. Het privacy beheer
De privacy beheerder BRP adviseert de informatiebeheerder BRP en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de wet BRP en de Verordening BRP.
De privacy beheerder BRP is verantwoordelijk voor:
Hoofdstuk 8 Het toezicht beheer
De toezichthouder BRP als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger vanwege hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de wet BRP.
De toezichthouder BRP controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen (2.44) die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder BRP ziet er op toe dat, als de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder BRP ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht.
De toezichthouder BRP is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:
De toezichthouder BRP voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
De toezichthouder BRP is op grond van artikel 4.17 wet BRP bevoegd om namens burgemeester en wethouders een bestuurlijke boete op te leggen.
De toezichthouder BRP neemt bij gebruik van deze bevoegdheid, als hiervoor bedoeld, binnen de gemeente Dronten ter zake geldende verordening/regeling bestuurlijke boete in acht.
Hoofdstuk 9. Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van de procedures die voortkomen uit de geldende BRP wetgeving, regelgeving en uitvoeringsprocedures op het gebied van de persoonsinformatievoorziening.
De beveiligingsbeheerder BRP is in het bijzonder verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de procedures waarmee de gemeente Dronten uitvoering geeft aan de wet BRP en ook is hij verantwoordelijk voor het gegevensmagazijn.
De beveiligingsbeheerder BRP ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder BRP op het gebied van informatiebeveiliging op dusdanige wijze, dat de informatiebeheerder
BRP diens verantwoordelijkheid op grond van artikel 4 en 5 van dit reglement op deugdelijke wijze kan invullen. De beveiligingsbeheerder BRP coördineert de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen die voortkomen uit de geldende BRP wetgeving, regelgeving en uitvoeringsprocedures.
De beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij medewerkers met betrekking tot de gemeentelijke voorziening.
Hoofdstuk 10. De onrechtmatigheid coördinatie BRP
De onrechtmatigheidscoördinator is verantwoordelijk voor het nagaan van signaleringen over onrechtmatigheid- en/of twijfelgevallen bij de identificatie of het opgeven van informatie aan de gemeente. Een belangrijk onderdeel hiervan is adres gerelateerde fraude en het behandelen van risico signalen afkomstig van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).
De onrechtmatigheidscoördinator is bevoegd om binnengemeentelijke bronnen te raadplegen en te combineren met als doel om fraudegevallen op te sporen.
Hoofdstuk 11. Het Beveiligingsbeheer waardedocumenten (reisdocumenten en rijbewijzen)
De beveiligingsbeheerder waardedocumenten is verantwoordelijk voor het beheer en het toezicht op de naleving van de beveiligingsprocedures reisdocumenten en rijbewijzen en controleert op een juiste afhandeling van de jaarlijkse Zelfevaluatie Reisdocumenten. De beveiligingsbeheerder waardedocumenten is rechtstreeks verantwoording schuldig aan de burgemeester. Hij rapporteert aan de burgemeester over de uitkomst van de Zelfevaluatie Reisdocumenten en de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van onderzoek, controles of incidenten.
De functie is niet verenigbaar met taken en werkprocessen met betrekking tot het beheer en de uitgifte van waardedocumenten die worden uitgevoerd door de autorisatiebeheerder, gebruikersbeheerder en gegevensverwerker waardedocumenten.
Hoofstuk 12. Autorisatiebeheer en gebruikersbeheer waardedocumenten (reisdocumenten en rijbewijzen)
de autorisatiebeheerder waardedocumenten omvat de functies van autorisatie bevoegde reisdocumentenstations (ABR reisdocumenten), autorisatie bevoegde aanvraagstations (ABA reisdocumenten) en de autorisatiebevoegde rijbewijzen (ABR rijbewijzen) zoals vastgelegd in de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland 2001, artikel 79 en het reglement Rijbewijzen, artikel 128.
De autorisatiebeheerder waardedocumenten beheert de autorisaties voor de reisdocumentenmodules (RAAS, balie aanvraagstations en Mobiel Vingerafdrukopname-Apparaat (MVA)) en het rijbewijzen aanvraagstation.
De burgemeester wijst per afgiftelocatie ten minste twee medewerkers aan als autorisatiebeheerder waardedocumenten. Zij leggen rechtstreeks verantwoording af aan de burgemeester.
De functie is niet verenigbaar met functie van beveiligingsbeheerder waardedocumenten of taken en werkprocessen met betrekking tot de uitgifte van waardedocumenten die worden uitgevoerd door de gebruikersbeheerder.
Hoofdstuk 13. De gegevensverwerker (gebruikersbevoegde) waardedocumenten
Tussen aanvraag/vestrekking, het beheer en de uitreiking van de waardedocumenten is functiescheiding noodzakelijk. Het waardedocument moet door een andere medewerker worden uitgereikt dan degene die de beslissing op de aanvraag heeft genomen en het beheer mag niet door dezelfde medewerker worden uitgevoerd dan degene die de aanvraag heeft behandeld dan wel de uitreiking verzorgd.
Indien door geringe personele capaciteit deze functiescheiding onmogelijk is, kan hiervan tijdelijk worden afgeweken volgens de voorgeschreven procedure functiescheiding waardedocumenten.
Hoofdstuk 14. De beveiligingscontrole BRP en waardedocumenten
De Chief Information Security Officer (CISO) is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de beveiligingsmaatregelen en -procedures die voortkomen uit de paspoortuitvoeringsregeling, het Reglement Rijbewijzen en de geldende BPR wetgeving, regelgeving en uitvoeringsprocedures met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
De CISO is bevoegd om de leidinggevenden van het team publiekszaken dwingende adviezen te geven, ten aanzien van de naleving van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de paspoortuitvoeringsregeling, het Reglement rijbewijzen en de BRP wetgeving, regelgeving en uitvoeringsprocedures.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld in de paspoort uitvoeringsregeling, het Reglement rijbewijzen en de Wet BRP, artikel 1.2 en 1.4, evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP die zich in het gemeentelijk gegevensmagazijn bevinden.
applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening .
autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de wet BRP over de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale
Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO): het basisnormenkader voor informatiebeveiliging binnen alle overheidslagen (Rijk, gemeenten, provincies en waterschappen). De gemeente heeft nadere regels gesteld in het informatieveiligheidsbeleid gemeente Dronten.
beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening.
beveiligingscontrole: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit de paspoortuitvoeringsregeling, het Reglement Rijbewijzen de geldende BRP wetgeving, regelgeving en uitvoeringsprocedures.
BRP wetgeving, regelgeving en uitvoeringsprocedures: De wet basisregistratie personen. Deze wet wordt nader uitgewerkt in het besluit BRP, de regeling BRP en het logisch ontwerp BRP (LO).
De gemeente heeft nadere regels vastgesteld over de verstrekking van persoonsgegevens in de verordening BRP Dronten en de regeling gegevensverstrekking BRP Dronten.
centrale voorzieningen: de centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de wet BRP (BRP-V).
ENSIA: Eenduidige Normatiek Single Information Audit. Gemeenten verantwoorden zich over informatiebeveiliging en kwaliteit middels ENSIA richting de gemeenteraad en de rijksoverheid waar het gaat om het gebruik van landelijke voorzieningen.
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening.
gegevensmagazijn: het magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Dronten.
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand.
gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens omtrent de ingeschrevenen van de gemeente Dronten waarvoor het college van burgemeester
en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is.
IDEMIA: (voorheen Morpho/Sagem): een multinational die identiteit gerelateerde beveiligingsdiensten, gezichtsherkenning en andere biometrische identificatieproducten en software levert aan de RvIG.
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacy procedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures.
informatiebeheerder: de functionaris die namens het college van burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van autorisatiebesluiten.
ingeschrevene: diegene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen.
privacy beheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit.
RAAS: reisdocumenten aanvraag en archiefstation.
RDW: Dienst wegverkeer, een zelfstandig bestuursorgaan van de Nederlandse overheid die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt.
RVIG: Rijksdienst voor identiteitsgegevens. Uitvoeringsorganisatie op het gebied van persoonsgegevens en reisdocumenten en beheerder van de Basisregistratie personen.
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de wet BRP.
toezicht: het geheel van activiteiten die worden ondernomen ter bewerkstelliging van het nakomen van verplichtingen door burgers, die op grond van de wet BRP voor hen gelden.