Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het audit committee gemeente Groningen 2022 |
Citeertitel | Verordening op het Audit Committee gemeente Groningen 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op het Audit Committee gemeente Groningen 2019.
artikel 213 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | nieuwe regeling | 21-12-2022 | 610357-2022 |
Het audit committee heeft tot taak de raad te ondersteunen bij diens kaderstellende en controlerende taken. Hierbij vallen vier categorieën te onderscheiden:
het aansturen van de accountant. Meer specifiek gaat het hierbij om:
melding opdrachten aan accountant door college: wanneer het college van B&W aan de accountant van de raad verzoekt een bepaalde opdracht uit te voeren, dan maakt de accountant hiervan vooraf melding bij de leden van het audit committee. Zij kunnen dan beoordelen of de onafhankelijke positie van de accountant niet in gevaar komt door het uitvoeren van de opdracht.
Naast leden kent het audit committee ook adviseurs die in principe bij de vergaderingen van het audit committee aanwezig zijn. Dat zijn de accountant en de griffier. De wethouder van Financiën is in principe aanwezig als gesprekspartner van het audit committee. Hij/zij kan zich laten ondersteunen of vervangen door de concerncontroller. Alleen de leden van het audit committee hebben stemrecht. Ook kunnen de leden van het audit committee besluiten om zonder een of meerdere adviseurs/gesprekspartner bijeen te komen.
Het audit committee wijst uit haar leden een voorzitter aan. De voorzitter is tevens woordvoerder namens het audit committee in de vergaderingen van de raad of raadscommissie.
Het secretariaat van het audit committee wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de raadsgriffie.
De vergaderingen van het audit committee zijn niet openbaar. Het audit committee stuurt de vastgestelde verslagen van de bijeenkomsten ter kennisname naar de raad. Deze verslagen worden tevens openbaar op het raadsinformatiesysteem (RIS) geplaatst. Verder ontvangt de raad na elke vergadering van het audit committee een nieuwsbrief met informatie over de vergadering. Ook brengt het audit committee elk jaar een jaarverslag uit.