Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Integraal veiligheidsbeleid 2023-2026 Gemeente Alphen aan den Rijn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIntegraal veiligheidsbeleid 2023-2026 Gemeente Alphen aan den Rijn
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023Nieuwe regeling

15-12-2022

gmb-2023-15549

Tekst van de regeling

Intitulé

Integraal veiligheidsbeleid 2023-2026 Gemeente Alphen aan den Rijn

 

De raad van de gemeente Alphen aan den Rijn;

 

Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

 

Gelet op artikel 172 van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T vast te stellen het:

 

Integraal veiligheidsbeleid 2013-2026 Gemeente Alphen aan den Rijn

 

Onze visie

De gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met vitale, leefbare en veilige wijken waarin alle generaties bewoners zich veilig voelen en bereid zijn de veiligheid te bevorderen. Het bereiken van duurzame, sociale en fysieke veiligheid op de terreinen van wonen, bedrijvigheid en jeugd wordt gerealiseerd door een effectieve samenwerking van alle verantwoordelijke partners. Iedereen neemt hierin zijn verantwoordelijkheid en spreekt elkaar hierop aan.

 

Achtergrond

De afgelopen vier jaar hebben zes strategische thema’s centraal gestaan in ons integrale veiligheidsbeleid, te weten: verbinding veiligheid en sociale domein versterken, ondermijning aanpakken, verder ontwikkelen aanpak radicalisering en polarisatie, kader ontwikkelen voor de regierol op fysieke veiligheid, veiligheidsrisico’s in kaart brengen die voortkomen uit de veranderende samenleving én de integrale aanpak versterken door een strategische inzet van de gemeentelijke handhavers als partner in integrale teams voor wijkveiligheid en –leefbaarheid.

 

We zijn in deze jaren de veiligste 100.000+ gemeente gebleven. De ogen en oren van burgers en bedrijven en de inspanning door alle partners hebben hiertoe geleid. Investeringen op preventie en vroeg signalering zijn het belangrijkst. Veiligheid is slechts een sluitstuk in het proces. Op basis van het eerste beeld van de huidige situatie en het doorlopende proces van sturen op integrale veiligheid is naar voren gekomen dat we willen doorpakken op bovengenoemde thema’s en een nieuw accent willen aanbrengen op cyberveiligheid. Voor de komende vier jaar worden dan ook de volgende zes strategische veiligheidsthema’s voorgesteld:

• Zorg en Veiligheid

• Ondermijning

• Cyberveiligheid

• Fysieke leefomgeving

• Veiligheidsaspecten door veranderende maatschappij

• Toezicht en Handhaving

 

Strategische veiligheidsthema’s

 

Zorg en Veiligheid

Integrale afstemming tussen veiligheid en het sociaal domein blijft de komende jaren belangrijk. Preventie loopt als rode draad door dit thema heen waarbij we vroegtijdig signalen herkennen en oppakken. Hiervoor is het van belang dat er een goede samenwerking en informatiedeling is tussen de veiligheids- en zorgpartijen.

 

Ondermijning

De komende jaren staan in het teken van meer zicht krijgen op mogelijke praktijken van georganiseerde misdaad en een integrale aanpak. Daarnaast zal worden ingezet op bewustwording, zowel intern -via trainingen aan ambtenaren en bestuurders- als extern via o.a. publicaties over Meld Misdaad Anoniem en folders/flyers over herkennen van signalen voor ondernemers. Ten slotte wordt gewerkt aan een betere informatiepositie binnen de gemeente aan de hand van een nieuwe overlegstructuur.

 

Cyberveiligheid

Inwoners hebben in eerste instantie een eigen verantwoordelijkheid voor hun digitale veiligheid. Als gemeente pakken wij daarnaast ook een rol op om te voorkomen dat inwoners, bedrijven, voorzieningen én de gemeente zelf, slachtoffer worden van cybercrime en/of digitale ontwrichting. We gaan werken aan het vergroten van de cyberweerbaarheid.

 

Fysieke Leefomgeving

Veel veranderingen in de samenleving zijn van invloed op de fysieke veiligheid. Dat geldt ook voor veranderende regelgeving zoals de Omgevingswet. Veiligheidseffecten krijgen daarmee ook een steeds grotere rol in planvorming voor de fysieke leefomgeving, zoals in de gemeentelijke omgevingsvisie en het omgevingsplan. De regierol op de fysieke leefomgeving zal zeker op de samenhang met deze ruimtelijke processen gericht zijn. Voor de crisisbeheersing is door het veiligheidsberaad een visie ontwikkeld, die rekening houdt met de veranderende samenleving en de basis vormt voor een eigentijdse inrichting van bevolkingszorg. Dit is het rapport ‘bevolkingszorg op orde 2.0’. Kernpunten zijn o.a.: risicogerichtheid, risicoacceptatie, meer steunen op maatschappelijke potentie en effectieve communicatie.

 

Veiligheidsaspecten door veranderende maatschappij

De afgelopen periode kenmerkt zich door een aantal zorgwekkende ontwikkelingen. De sociale verschillen groeien en leiden tot ongelijkheid en er ontstaat een groeiende kloof tussen bestuur en inwoners. Dit leidt tot maatschappelijk ongenoegen. Als gemeente blijven we alert op waar de grens ligt van het toelaatbare. Zodra deze overschreden wordt, krijgen we te maken met strafbare feiten. We richten ons op het voorkomen van aantasting van de openbare orde en veiligheid. Dit thema heeft raakvlakken met andere thema’s uit het IVB en is onderdeel van de integrale aanpak.

 

Toezicht en Handhaving

De komende jaren ligt de focus van Toezicht en Handhaving meer op preventie en maatwerk en minder op strafrechtelijke handhaving. De balans van preventie en repressie en het in verbinding staan met gebiedsnetwerken zijn erg belangrijk in de ambitie om lokaal maatwerk te kunnen leveren. Het behoud van kwaliteit en het realiseren van preventie en maatwerk dient per gebied te worden ingericht met de benodigde kennis en expertise. Deze langetermijnvisie op handhaving vraagt om een ontwikkelplan in samenspraak met de in- en externe partners.

 

Partners en middelen

Om de zes strategische veiligheidsthema’s tot uitvoering te brengen, werken we samen met externe partners. Er is een actieve uitwisseling met deze partners op verschillende beleidsterreinen, die staan omschreven in onder andere:

• Regionaal Beleidsplan 2023 - 2026 van de Veiligheidsregio Hollands Midden (i.o.);

• Omgevingsvisie 2022 ‘Groene gemeente met lef!’;

• Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2022 – 2026;

• Convenant RIEC;

• Convenant Veiligheidshuis Hollands Midden;

• APV gerelateerde beleidsdocumenten en uitvoeringsrichtlijnen.

 

De middelen waarmee we deze zes strategische veiligheidsthema’s tot uitvoering brengen, staan hieronder in de tabel weergegeven. Een uitgebreidere versie van deze cijfers is te vinden in de gemeentelijke begroting 2023.

 

Taakveld

Vrij beschikbare middelen (2023)

Formatie (2023)

Team Veiligheid

Crisisbeheer en brandweer

Openbare orde en veiligheid

 

€ 6.636.702,00*

€ 1.074.969,00

7,84 fte

Team inspectie

€ 1.063.933,00

8,89 fte

Team toezicht en handhaving

€ 1.791.198,00

24 fte

Bedrijfsvoering

n.v.t.

2,89 fte

*ter beschikking aan VRHM

 

 

Thema

Effectindicatoren

Zorg en Veiligheid

 

Aantal overlastmeldingen jeugd

Aantal overlastmeldingen personen met verward gedrag

(zgn. E33 meldingen)

Ondermijning

 

Aantal bestuursrechtelijke maatregelen opgelegd

door de gemeente

Cyberveiligheid

 

De mate waarin inwoners van 15 jaar en ouder geconfronteerd

werden met een of meer vormen van online criminaliteit

Fysieke Leefomgeving

 

Aantal getrainde crisisfunctionarissen met minimaal 1 of 2

trainingen/activiteiten op het gebied van crisisbeheersing

Veiligheidsaspecten door een

veranderde maatschappij

 

Geen

Toezicht en Handhaving

 

Aantal bestuurlijke boetes

Aantal controles horeca

Aantal controles A en B evenementen

 

Vastgesteld door de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn in de openbare vergadering van 15 december 2022,

De griffier, de voorzitter.