Organisatie | Voorne aan Zee |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Voorne aan Zee 2023 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Voorne aan Zee 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2023 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 03-01-2023 |
Het college van gemeente Voorne aan Zee;
gelet op de artikelen 103, tweede lid en 160, lid 1, onder c en d van de Gemeentewet;
gehoord het advies van de Ondernemingsraad van 22 december 2022;
Overwegende dat het uit een oogpunt van doelmatigheid, effectiviteit en een betere dienstverlening aan de burgers wenselijk is dat de organisatie van de gemeente is beschreven;
vast te stellen het Organisatiebesluit gemeente Voorne aan Zee 2023.
In dit besluit wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 Structuur van de ambtelijke organisatie
Artikel 2 Hoofdkenmerken van de ambtelijke organisatie
De gemeentesecretaris/algemeen directeur stuurt de ambtelijke organisatie aan in samenspraak met de concerndirecteuren. Hierbij geldt dat de taken in onderling overleg worden verdeeld, waarbij wel het uitgangspunt geldt dat de wettelijke taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris te allen tijde berusten bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Artikel 3 Hoofdstructuur ambtelijke organisatie
Met uitzondering van de raadsgriffie bestaat de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Voorne aan Zee uit:
Daarnaast is er een concernstaf waarin een aantal functies ressorteren, t.w. concerncontroller, adviseur Administratieve Organisatie/Interne Controle, medewerker control, medewerker interne controle, directiesecretaris, CISO (Chief Information Security Officer), de functionaris gegevensbescherming en de organisatieadviseur.
En kent voorts nog de functie van concerncontroller met specifieke verantwoordelijkheden.
Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college is het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie opgedragen aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de concerndirecteuren, waarbij geldt dat de wettelijke taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris te allen tijde berusten bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de concerndirecteuren, is het dagelijks beheer van de afdelingen opgedragen aan de afdelingsmanagers en teammanagers, waarbij geldt dat de aansturing van de concernstaf in beginsel berust bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur, en dat de aansturing van de afdelingsmanagers in beginsel berust bij de directie en de aansturing van de teammanagers in beginsel bij de afdelingsmanagers.
Hoofdstuk 2 Instructie gemeentesecretaris
De bepalingen in dit hoofdstuk gelden als instructie voor gemeentesecretaris in de zin van artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet.
Tenzij bij afzonderlijke verordening of afzonderlijk besluit anders is geregeld, is het bepaalde in de artikelen 6 en 7 van overeenkomstige toepassing ten aanzien van door het college en de burgemeester ingestelde commissies.
Artikel 13 Bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR)
De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bestuurder in de zin van artikel 1 van de WOR.
Ieder lid van het directie kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt er voor dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt en zo mogelijk ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het directie.
De directie heeft tot doel het goed functioneren van de ambtelijke organisatie te bevorderen door middel van:
Hoofdstuk 4 Afdelingsmanagers en teammanagers
Artikel 19 Verantwoordelijkheden Afdelingsmanagers
De afdelingsmanager is verantwoordelijk voor:
Artikel 21 Verantwoordelijkheden Teammanager
De teammanager is verantwoordelijk voor:
Hoofdstuk 5 Inrichting en afbakening taken
Artikel 24 Doelstellingen en hoofdtaken afdeling Interne Dienstverlening
De doelstellingen en hoofdtaken van de afdeling Interne Dienstverlening luiden als volgt:
Artikel 25 Doelstellingen en hoofdtaken afdeling Maatschappelijk Beheer & Uitvoering
De doelstellingen en hoofdtaken van de afdeling Maatschappelijk Beheer & Uitvoering luiden als volgt:
Artikel 26 Doelstellingen en hoofdtaken afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling
De doelstellingen en hoofdtaken van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling luiden als volgt:
het voorbereiden en (doen) uitvoeren van strategisch en uitvoerend gemeentelijk beleid op de terreinen welzijn, onderwijs, jeugd, jeugd(gezondheids)zorg (inclusief CJG), senioren, kinderopvang en peuterspeelzalen, wijkbeheer, zorg, volksgezondheid, evenementen, gemeentelijk vastgoed met betrekking tot de functionele verantwoordelijkheden, kunst en cultuur, monumenten, speelvoorzieningen en sport.
Artikel 27 Doelstellingen en hoofdtaken afdeling Organisatie & Ontwikkeling
De doelstellingen en hoofdtaken van de afdeling Organisatie & Ontwikkeling luiden als volgt:
Artikel 28 Doelstellingen en hoofdtaken afdeling Publieks- en bedrijfscontacten
De doelstellingen en hoofdtaken van de afdeling Publieks- en bedrijfscontacten luiden als volgt:
Artikel 29 Doelstellingen en hoofdtaken afdeling Ruimtelijk Beheer en Uitvoering
De doelstellingen en hoofdtaken van de afdeling Ruimtelijk Beheer en Uitvoering luiden als volgt:
het voorbereiden en uitvoeren van het beheer en onderhoud van de openbare ruimte inclusief het uitvoeren van civieltechnische, cultuurtechnische en bouwkundige werken en verkeersvoorzieningen, havens, begraafplaatsen, kunstobjecten, riolering, openbare verlichting, reiniging (waaronder het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en het beheer van de Milieustraat), het vastgoedbeheer en het uitvoeren van de taken in het kader van de coördinaten van het ondergrondse verkeer (kabels en leidingen);
Artikel 30 Doelstellingen en hoofdtaken afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling
De doelstellingen en hoofdtaken van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling luiden als volgt:
het voorbereiden en (doen) uitvoeren van het algemeen, strategisch en uitvoerend landelijk en gemeentelijk beleid op het terrein van economie en werkgelegenheid, toerisme en recreatie, ruimtelijke ordening en stedenbouw, wonen, verkeer en vervoer, milieu, ecologie, archeologie, duurzaamheid en klimaatadaptatie;
het voorbereiden en (doen) uitvoeren van de vergunningverlenin, toezicht en handhaving op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) en Omgevingswet en APV voor zover deze van toepassing is op ruimtelijke ordening. Inclusief het aanleveren van de hieruit voortvloeiende informatie voor de basisregistraties.
Artikel 31 Doelstellingen en hoofdtaken afdeling Opgaven & Strategische vraagstukken
De doelstellingen en hoofdtaken van de afdeling Opgaven & Strategische vraagstukken zijn:
Artikel 32 Doelstellingen en hoofdtaken Team Museum
De doelstellingen en hoofdtaken van team Museum luiden als volgt:
Uitvoering geven aan het vastgestelde ‘Doe Open Die Poort Museumbeleidsplan 2017-2023’, de programmabegroting 2022-2025 en het bestuurlijk geaccordeerde tentoonstellingsprogramma 2023-2025, de museumtaken uitvoeren zoals verwoord en bedoeld in de definitie van de ICOM (International Council of Museums), de erfgoedwet, de richtlijnen RCE, Museumvereniging, Leidraad Museale Beroepsethiek, etc;
presenteren van het materiële culturele erfgoed aan het publiek door middel van onderzoek bronnen, vaste presentatie, tijdelijke tentoonstellingen, educatieve programma’s, publieksactiviteiten, publiceren etc; presenteren van de presentaties en tentoonstellingen conform de professionele, museale voorwaarden;
Artikel 33 Doelstellingen en hoofdtaken Team Woonbedrijf
De doelstellingen en hoofdtaken van team Woonbedrijf luiden als volgt:
De concerncontroller voert zijn functie uit met inachtneming van een door het college vast te stellen instructie waarin in ieder geval regels worden gesteld omtrent zijn positie binnen de organisatie, zijn taken en doelen alsmede zijn relatie tot het college, gemeentesecretaris/algemeen directeur, concerndirecteuren en de ambtelijke organisatie.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur stelt op voorstel van de directie voor de aanvang van het begrotingsjaar een jaarplan vast.
Hoofdstuk 8 Werkwijze ambtelijke organisatie
Artikel 40 Overleg met portefeuillehouder
Er wordt regulier beleidsoverleg en bilateraal overleg over de dagelijkse gang van zaken en over specifieke aangelegenheden gevoerd met de verantwoordelijke portefeuillehouder. Dit overleg vindt plaats met de afdelingsmanager en/of teammanager en/of door de teamanager aan te wijzen behandelend ambtenaar.
Ten aanzien van aangelegenheden waarin dit wenselijk wordt geacht, geeft het college een kader aan voor de inbreng van de ambtelijke organisatie bij het ontwikkelen van beleid. Dit kader wordt aangeduid met de benaming ‘bestuursopdracht’.
Hoofdstuk 9 Aangaan van arbeidsovereenkomst, schorsing en ontslag
Artikel 43 Aangaan van arbeidsovereenkomst, schorsing en ontslag
Het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het schorsen of ontslaan van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de concerndirecteur, de afdelingsmanager en de teammanager is, in samenspraak met de gemeentesecretaris/algemeen directeur en/of de concerndirecteuren en/of de afdelingsmanagers, een verantwoordelijkheid van het college.
Artikel 44 Hiërarchische verhoudingen
De afdelingsmanagers zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de concerndirecteuren en deze zijn beiden ambtelijk beoordelaar met betrekking tot het functioneren van de afdelingsmanagers. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de concerndirecteuren kunnen hierbij desgewenst in onderling overleg bepalen dat één van hen optreedt als ambtelijk beoordelaar en zij kunnen de beoordelingstaken ook onderling verdelen.
De teammanagers zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de concerndirecteuren en de afdelingsmanagers en deze zijn beiden ambtelijk beoordelaar met betrekking tot het functioneren van de teammanagers. De concerndirecteuren en afdelingsmanagers kunnen hierbij desgewenst in onderling overleg bepalen dat één van hen optreedt als ambtelijk beoordelaar en zij kunnen de beoordelingstaken ook onderling verdelen.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering op 3 januari 2023.
de gemeentesecretaris,
de burgemeester,
Doelstellingen en hoofdtaken afdeling opgaven & strategische vraagstukken
Afbakening Opgaven en strategische vraagstukken (OSV)
Strategische vraagstukken zijn andere zaken als Opgaven. Bij strategische vraagstukken denken we veel meer aan het versterken van de bestuurskracht al dan niet via regionale en landelijke overleggen als de MRDH en de Regio Zuid-Hollandse Delta. Er bestaat wel een wisselwerking, strategische vraagstukken kunnen leiden tot opgaven of projecten en omgekeerd die al dan niet in de lijn of binnen de eigen afdeling kunnen plaatsvinden.
Duidelijk moet zijn dat onze strategen die met de strategische vraagstukken bezig zijn, gevoed moeten worden uit de lijn en vanuit onze opgaven. Anders komen ze tussen wal en schip te hangen en dat moeten we voorkomen. Er moet een goede wisselwerking tot stand gebracht worden.
Allereerst zijn we van mening dat er een duidelijke definitie moet komen van wat een opgave is. Daarbij zijn verschillende dimensies te onderscheiden. In eerste instantie een algemene definitie van een opgave maar in twee instantie ook een definitie van een opgave die bij onze afdeling thuishoort versus een opgave die door lijnafdelingen kan worden opgepakt. Een tweede dimensie is de afweging tussen een opgave en een project. Ook moet op de een of andere manier duidelijk worden dat een opgave binnen de afdeling OSV kan leiden tot projecten of opgaven die weer in de lijn opgepakt kunnen worden en visa versa.
Om een beetje duiding te hebben van opgaven binnen de afdeling OSV, hebben we er een paar benoemd: Statushouders, Kustontwikkeling, Stikstofdossier, Duurzaamheid, Woningbouw.
Meenemen college en anderen in de opgaven
Wij denken dat het belangrijk is te inventariseren welke opgaven er al liggen. Door te inventariseren welke opgaven er al liggen, wordt duidelijk wat onze werkvoorraad wordt. Om er voor te zorgen dat het nieuwe college (en raad) daarin meegenomen worden, vinden wij het belangrijk dat er bestuursopdrachten geschreven worden (als ze er niet zijn). Daarmee borgen wij dat er bestuurlijk draagvlak is voor de opgaven. Uiteraard zullen wij nieuwe opgaven sowieso starten met een bestuursopdracht. Deze bestuursopdrachten worden dan door college en raad vastgesteld. Deze bestuursopdrachten komen uiteraard tot stand in wisselwerking met de lijnorganisatie ten behoeve van een integrale aanpak.
Vanuit de inventarisatie van bestaande opgaven en vanuit het coalitieprogramma (of wat er maar opgesteld wordt door het nieuwe college) komen we dan tot een totaal beeld (een programma) voor het komende jaar. Dit vormt ons spoorboekje.
Door het werken met bestuursopdrachten zorgen wij er voor dat er bestuurlijke dekking is. Aandachtspunt hierbij is hoe deze dekking gevormd wordt. Gaan we bijvoorbeeld werken met opgave wethouders.
Wij realiseren ons dat opgavegericht werken nog niet voor iedereen “gesneden koek” is. Daarom willen wij in samenwerking met de Voorne academie een programma opstellen waarbinnen iedereen die dat interessant vindt zich kan bekwamen in deze manier van werken.
Met name zien wij hierbinnen een specifieke opleiding richting PAO (Participatief Actiegericht Onderzoek) als belangrijk. We kunnen hiermee experimenteren en we kunnen hiervoor gebruik maken van ervaringsdeskundigen zoals Evert-Jan van Hasselt.
Een tweede belangrijke richting hierbinnen zien wij weggelegd voor collegeleden en raadsleden.
Naast opleidingen willen wij ook gaan “gluren bij de buren”. Er zijn gemeenten die al veel ervaring hebben met opgavegericht werken en de manier waarop dat geborgd is in de organisatie. Bijvoorbeeld Deventer. Wij willen en zullen gebruik maken van die kennis en ervaring. En zullen daarvoor bezoekjes afleggen bij die gemeenten.
In bestuursopdrachten zullen wij in ieder geval aandacht besteden aan de volgende onderwerpen:
Hier zit een linkje met SPP (Strategisch PersoneelsPlan). Mensen kunnen bepaalde talenten hebben die in hun dagelijkse werkzaamheden niet zo tot uiting komen maar binnen opgavegericht werken of op andere terreinen wel zichtbaar worden. Dat kan dan weer meegenomen worden naar het SPP. Opgavegericht weken kan ook een kweekvijver worden van talenten. Medewerkers die gevraagd worden mee te doen in opgaven moeten daarvoor vrijgemaakt worden. Dat leggen we vast in de bestuursopdrachten.
Om opgavegericht werken tot een succes te maken is vertrouwen hebben in elkaar/alle betrokkenen een belangrijke randvoorwaarde.