Organisatie | Losser |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Toeristisch-recreatieve bewegwijzering buiten de bebouwde kom in Noordoost Twente |
Citeertitel | Toeristisch-recreatieve bewegwijzering buiten de bebouwde kom in Noordoost Twente |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-05-2013 | nieuwe regeling | 07-05-2013 Nieuwe Dinkellander, 21-05-2013 |
Toeristisch-recreatieve bewegwijzering buiten de bebouwde kom
Ondanks de enorme ontwikkeling van routeplanning via internet en navigatiesystemen is de fysieke bewegwijzering nog niet weg te denken in het straatbeeld. Zeker in een toeristisch gebied als het Nationaal Landschap Noordoost Twente is een goede toeristisch-recreatieve bewegwijzering van wezenlijk belang. Een toerist is onbekend in het gebied en zoekt herkenbare verwijzingen die hem naar de plek der bestemming brengen. Om te voorkomen dat iedere toeristische/ recreatieve ondernemer zijn eigen bebording gaat plaatsen is het van belang dat duidelijke criteria worden gesteld en dat een uniforme bewegwijzering wordt toegepast. De belangrijkste redenen voor uniforme bewegwijzering zijn:
De doelstelling voor een goede toeristisch-recreatieve bewegwijzering is het geleiden van weggebruikers naar een vooraf gekozen adres met behulp van een bewegwijzeringsysteem. Afgeleide doelstelling is weggebruikers te attenderen op de recreatiemogelijkheden in de directe omgeving.
Centraal uitgangspunt voor toeristisch-recreatieve bewegwijzering:
Het belangrijkste uitgangspunt bij het verwijzen naar toeristisch-recreatieve objecten is dat de gebruiker zo lang mogelijk de verwijzingen volgt naar de naam van de vestigingsplaats of de plaats waarmee de toeristische accommodatie wordt geassocieerd. Pas op het punt waar de route naar het object hiervan gaat afwijken, start de speciale en als zodanig herkenbare toeristische bewegwijzering.
De volgende objecten en accommodaties kunnen in aanmerking komen voor toeristisch-recreatieve verwijsborden:
Verblijfsrecreatievoorzieningen
komen in aanmerking voor toeristisch-recreatieve verwijsborden.
Voor gecombineerde voorzieningen, verblijfsaccommodaties met een horecafunctie, geldt voor verwijzing bovendien een ondergrens van 8 slaapplaatsen.
Zeer kleinschalige verblijfsrecreatieve bedrijven (Bed en Breakfast, solitaire vakantiewoningen) worden niet verwezen. Dit om een overdaad aan bebording tegen te gaan en de zeer geringe meerwaarde.
Dagrecreatieve objecten zoals speeltuinen, zwembaden, buitensportaccommodaties, dagrecreatieterreinen komen in aanmerking indien zij minimaal drie dagen per week toegankelijk zijn voor publiek.
Monumenten, landgoederen, musea, molens, religieuze objecten en bezienswaardigheden.
Monumenten, landgoederen, musea, molens, religieuze objecten, bezienswaardigheden en attracties –gericht op de toerist/recreant – die in het seizoen minimaal drie dagen per week toegankelijk zijn voor derden en (enige) recreatieve waarde hebben komen in aanmerking voor toeristisch-recreatieve verwijsborden.
Overige objecten die niet onder bovengenoemde categorieën vallen, komen niet in aanmerking voor verwijzingsborden, met uitzondering van die objecten die een duidelijke meerwaarde voor het toeristisch product betekenen (bijv. proeverijen / rondleidingen / arrangementen enz.). Hierbij geldt ook het criterium dat de objecten minimaal drie dagen per week toegankelijk zijn voor publiek.
Als standaard voor toeristische/ recreatieve bedrijven in het buitengebied geldt een maximum aantal verwijzingen van 6 borden, ongeacht de wegbeheerder. Bedrijven met een ligging direct aan een doorgaande / provinciale weg kunnen met 4 borden bewegwijzerd worden.
In bijzondere gevallen kan van het principe worden afgeweken.
Binnen de Regio Twente is in het verleden gezamenlijk afgesproken om voor de objectbewegwijzering te kiezen voor het zogenaamde ANWB-systeem. Daardoor zou in de hele regio een uniform systeem van bewegwijzering ontstaan en de herkenbaarheid hierdoor vergroot. Het ANWB-systeem hield in dat blauwwitte borden worden toegepast met zwarte letters en pictogrammen. De meeste bestaande ondernemers in Losser die momenteel reeds toeristische verwijzingsborden hebben beschikken ook over deze blauw-witte borden.
Sinds 1 juli 2008 zijn de door het CROW opgestelde nieuwe Richtlijnen Bewegwijzering naar toeristisch-recreatieve objecten (nr. 62) van kracht en aangeboden aan de staatssecretaris Economische Zaken. Deze Richtlijn is een aanvulling op de Richtlijn bewegwijzering, die CROW in juli 2005 heeft uitgebracht, en betrekking heeft op eisen van “algemene” bewegwijzering. De naam CROW is oorspronkelijk een afkorting van Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Tegenwoordig staat de naam voor kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.
Om toeristische bestemmingen duidelijker over te brengen op de weggebruiker is in de Richtlijn gekozen voor een ander type bewegwijzeringbord dan de standaard blauwwitte borden. De toeristische borden zijn in bruin uitgevoerd met witte tekst en vallen hierdoor extra op tussen de standaard blauwe verkeersborden. Dit bevordert de bereikbaarheid en naamsbekendheid van toeristische bestemmingen en sluit aan bij de bruinwitte Europese lijn. Onder andere in Frankrijk, België en in sommige delen van Nederland Limburg en Zeeuws Vlaanderen wordt deze nieuwe richtlijn al gehanteerd.
De door de CROW opgestelde richtlijnen hebben geen wettelijke status, maar zijn alleen adviserend. In praktijk worden deze richtlijnen wel als zodanig behandeld.
Zowel door het Rijk als de Provincies worden de nieuwe richtlijnen al gehanteerd en zal bij vervanging of vernieuwing van toeristische bewegwijzering gekozen worden voor de bruinwitte variant. Geadviseerd wordt om als Noordoost Twente deze lijn ook te volgen.
Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Om ten aanzien van de verantwoordelijkheden en eigendomssituatie geen onduidelijkheden te laten bestaan wordt hiervoor het volgende vastgelegd.
Plaatsing van de borden vindt in principe plaats op openbaar gebied, langs wegen die in eigendom zijn van de gemeente, dan wel provincie of andere overheden. Indien toestemming gekregen dient te worden van de provincie of andere overheden, zal de gemeente hiervoor zorg dragen.
De gemeente is als wegbeheerder bevoegd om toestemming te verlenen en te weigeren voor het plaatsen van bebording. Om dit op een objectieve manier te kunnen uitvoeren heeft de gemeente middels deze notitie criteria opgesteld waaraan de aanvragen getoetst kunnen worden.
Alle verwijzingsborden die nu op gemeentegrond staan en die niet onder dit beleid vallen, zullen worden verwijderd. Dit geldt ook voor de borden die in de toekomst op gemeentegrond geplaatst gaan worden. De locaties waarvoor in het verleden aparte vergunningen zijn verstrekt zullen nader worden onderzocht.
Onderhoud en vervanging van de verwijzingsborden.
De gemeente draagt als wegbeheerder zorg voor het reguliere onderhoud van de bebording. Indien blijkt dat een verwijzingsbord vervangen dient te worden, dan draagt de gemeente zorg voor de vervanging, en worden de kosten daarvan doorberekend naar de ondernemer, bij verzamelborden naar de desbetreffende ondernemers.
De borden blijven eigendom van de gemeente. Plaatsing van de borden vindt in principe op openbaar gebied plaats, langs wegen van de gemeente, provincie of andere overheden. Veelal gaat het om gemeentegrond, waardoor de gemeente ook eigenaar wordt van de borden. In enkele gevallen gaat het om gronden van de provincie, andere overheden of derden (waaronder particulieren). Met deze partijen maakt de gemeente een overeenkomst, waarbij de gemeente volledige zeggenschap over de borden behoudt.
Proces en afspraken na afloop van dit project
Voor ondernemers die voldoen aan de criteria na uitvoering van dit project, en ondernemers die na dit project een naamswijziging doorvoeren geldt het volgende proces: