Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlem

Toetsingscriteria flitsbezorging

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingToetsingscriteria flitsbezorging
CiteertitelToetsingscriteria flitsbezorging
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-01-2023nieuwe regeling

20-12-2022

gmb-2023-15278

2022/1729167

Tekst van de regeling

Intitulé

Toetsingscriteria flitsbezorging

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

 

gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wet algemene bepalingen omgevingswet,

 

besluit de volgende beleidsregel vast te stellen:

 

Toetsingscriteria flitsbezorging

 

We maken een onderscheid tussen de volgende categorieën: (a) randvoorwaarden die afdwingbaar zijn, (b) eisen waarover we afspraken gaan maken met de flitsbezorgdiensten en (c) wensen waar niet altijd aan voldaan hoeft te worden, maar waar wel kansen liggen. Aanvragen worden getoetst aan de hand van onderstaande criteria door een interdisciplinair ambtelijk team bestaande uit medewerkers van Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH), Economie, Cultuur, Duurzaamheid & Wonen (ECDW), Beleid en Beheer Openbare Ruimte (BBOR) en Omgevingsbeleid (OMB).

Randvoorwaarden locatie en omgeving, afdwingbaar vanuit wet- en regelgeving

 

  • Vestigingen zijn goed bereikbaar voor bezorgers en laad- en losverkeer via de hoofdroutes en gebiedsontsluitingswegen;

  • Vestigingen beschikken over een laad- en losplaats direct voor de eigen vestiging of beschikken over voldoende ruimte om op straat te laden en lossen, waarbij de doorstroom van het verkeer niet gehinderd wordt;

  • De laad- en losfrequentie wordt beperkt tot een minimum en gebeurt tussen 07.00 en 17.00 van ma t/m zat, tenzij er andere regels vanuit het gebied gelden;

  • Vestigingen liggen aan doorgaande (fiets)routes, zoals de stadstraten, en nabij goede oversteekplaatsen zodat tegen de richting in en / of over de stoep fietsen wordt voorkomen;

  • Vestigingen bevinden zich niet in de autovrije en -luwe gebieden/voetgangersgebieden (Zoals de Grote Houtstraat, Barteljorisstraat, Kruisstraat, maar ook winkelcentrum Schalkwijk) en niet midden in een woonwijk of in woonblokken met uitsluitend een woonbestemming;

  • Vestigingen veroorzaken geen geluidsoverlast richting zij-, achter-, en bovenburen en zijn dus voorzien van extra geluidsisolerende maatregelen, met name contactgeluid, muziek, klappende deuren en geluid afkomstig van koelinstallaties en airco’s zijn aandachtspunten ;

  • De geluidsnormen uit het Activiteitenbesluit (art. 2.17/tabel 2.17a) zijn van toepassing, waarbij uitgegaan wordt van de dichtstbijzijnde woning. Hierbij mogen flitsbezorgdiensten niet uitgaan van het maximaal geluidniveau wat de fabrikant aangeeft, maar dit dient gemeten te worden;

  • Vestigingen dienen de bestaande gevel te respecteren en de raampartijen niet dicht te plakken met reclame-uitingen, maar geven deze een actieve uitstraling door transparantie en / of een maatschappelijke functie voor de buurt;

  • Fietsen en scooters worden binnen geparkeerd of in een daarvoor bestemde parkeervoorziening, waarbij geen sprake mag zijn van onevenredige druk op de omgeving.

Eisen waarover afspraken worden gemaakt

  • Bezorgers wachten binnen;

  • Bezorgers roken niet nabij de ingangen van naastgelegen of bovenliggende woningen of winkels of bedrijven;

  • Flitsbezorgdiensten zijn verantwoordelijk voor het netjes houden van de directe omgeving;

  • Bezorging met zero-emissie voertuigen, zoals (elektrische) fietsen/elektrische scooters;

  • Bezorging van boodschappen mag tussen 08.00 en 23.00 uur (in verband met geluidsoverlast in de nacht), waarbij flitsbezorgdiensten erop toezien dat bezorgers voor 08.00 en na 20.00 geen geluidsoverlast veroorzaken;

  • Flitsbezorgdiensten geven frequent verkeerstrainingen aan de bezorgers en spreken bezorgers aan op gedrag in het verkeer zoals tegen de richting in of over de stoep fietsen. Dit betekent ook dat flitsbezorgdiensten hun bezorgers aanspreken wanneer zij over de stoep het pand in en uit fietsen;

  • Flitsbezorgdiensten informeren de omgeving proactief vóór vestiging middels een bijeenkomst en voegen hiervan een verslag toe bij de aanvraag. Tijdens de dagelijks bedrijfsvoering zijn flitsbezorgdiensten bij de vestiging telefonisch aanspreekbaar voor omwonenden en gemeente doormiddel van een aanspreekpunt;

  • Flitsbezorgdiensten controleren actief op leeftijd bij bestellingen van alcoholhoudende dranken conform wetgeving.

Wensen

  • Zero-emissie bevoorrading;

  • Ook lokale producten verkopen en het bestellen van gezonde(re) producten stimuleren;

  • Uitbreiding van activiteiten, bijvoorbeeld bezorging van medicatie, producten van lokale winkeliers of pakketjes is wenselijk (bijdrage aan de stadslogistiek door bestelbusjes te vervangen).

Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 december 2022.

De burgemeester

Jos Wienen

De gemeentesecretaris

Catrien Lenstra