Organisatie | Rhenen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Rhenen - Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022 |
Citeertitel | Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2018 wordt ingetrokken
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2023 | 01-04-2022 | nieuwe verordening | 20-12-2022 |
De raad van de gemeente Rhenen,
gelet op artikel 33 Gemeentewet
de Verordening Ambtelijke Bijstand en Fractieondersteuning Rhenen 2022 vast te stellen;
deze verordening met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2022 in te laten gaan.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2022.
De raad van de gemeente Rhenen;
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
Verordening van de raad van Rhenen houdende bepalingen over ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2022 (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022)
Artikel 2. Verzoek om informatie
De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Als de griffie niet aan het verzoek kan voldoen, kan de griffie het raadslid in contact brengen met de desbetreffende ambtenaar. Wanneer niet aan het verzoek wordt voldaan, kan de griffier de secretaris verzoeken een ambtenaar de resterende informatie, voor zover mogelijk, zo spoedig mogelijk te laten verstrekken.
Artikel 3. Verzoek om bijstand
Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door [of namens] wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand
Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand
Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
Artikel 7. Voorwaarden besteding financiële bijdrage
De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:
betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;
Artikel 8. Uitvoering financiële bijdrage
Fracties dienen een verzoek in bij de griffie wanneer ze een uitgaven doen waarbij ze gebruik willen maken van de beschikbare financiële bijdrage. De griffie beoordeelt dit verzoek aan de hand van artikel 7. Bij goedkeuring doet de fractie zelf de uitgaven en declareert deze, met een factuurbewijs, bij de griffie. Vervolgens stort de griffie het gedeclareerde bedrag terug op de rekening van de fractie of de indiener.
De totale financiële bijdrage wordt beschikbaar gesteld aan het begin van en voor de gehele raadsperiode en is gebaseerd op de genoemde jaarbedragen zoals genoemd in artikel 6 lid 2. Dit betekent dat een fractie met 1 raadszetel aan het begin van de raadsperiode een bedrag van €1.600,- voor de gehele raadsperiode krijgt. Met elke extra raadszetel komt daar €1.000,- per raadszetel voor de gehele raadsperiode bij.
Artikel 9. Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie
Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.