Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen - Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen - Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2018 wordt ingetrokken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-01-202301-04-2022nieuwe verordening

20-12-2022

gmb-2023-14788

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen - Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022

De raad van de gemeente Rhenen,

gelet op artikel 33 Gemeentewet

Besluit:

de Verordening Ambtelijke Bijstand en Fractieondersteuning Rhenen 2022 vast te stellen;

deze verordening met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2022 in te laten gaan.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2022.

 

 

 

De raad van de gemeente Rhenen;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

 

Verordening van de raad van Rhenen houdende bepalingen over ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2022 (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022)

 

 

de raadsgriffier,

de voorzitter,

drs. K. Koopman

drs. J.A. van der Pas

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

  • bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

 

Paragraaf 2. Verzoeken om informatie of bijstand

 

Artikel 2. Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Als de griffie niet aan het verzoek kan voldoen, kan de griffie het raadslid in contact brengen met de desbetreffende ambtenaar. Wanneer niet aan het verzoek wordt voldaan, kan de griffier de secretaris verzoeken een ambtenaar de resterende informatie, voor zover mogelijk, zo spoedig mogelijk te laten verstrekken.

 

Artikel 3. Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden; of

    • b.

      dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door [of namens] wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 3. Fractieondersteuning

 

Artikel 6. Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

  • 2.

    De financiële bijdrage bestaat uit een basisbedrag van €150,00 per fractie per jaar en een variabel deel van €250,00 per raadszetel van de fractie per jaar.

 

Artikel 7. Voorwaarden besteding financiële bijdrage

  • 1.

    De financiële bijdrage wordt uitsluitend besteed aan ondersteuning die ertoe strekt de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie te versterken.

  • 2.

    De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

    • b.

      giften, leningen, beleggingen en voorschotten

    • c.

      uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten

 

Artikel 8. Uitvoering financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties dienen een verzoek in bij de griffie wanneer ze een uitgaven doen waarbij ze gebruik willen maken van de beschikbare financiële bijdrage. De griffie beoordeelt dit verzoek aan de hand van artikel 7. Bij goedkeuring doet de fractie zelf de uitgaven en declareert deze, met een factuurbewijs, bij de griffie. Vervolgens stort de griffie het gedeclareerde bedrag terug op de rekening van de fractie of de indiener.

  • 2.

    Facturen van eenmalige uitgaven dienen binnen een maand bij de griffie aangeleverd te worden.

  • 3.

    Facturen van doorlopende uitgaven (bijv. krantenabonnement, bankkosten) dienen binnen een maand na de laatste betaling bij de griffie aangeleverd te worden, maar uiterlijk aan het eind van de desbetreffende raadsperiode. Tussentijds declareren (bijv. na één jaar) is ook mogelijk.

  • 4.

    De totale financiële bijdrage wordt beschikbaar gesteld aan het begin van en voor de gehele raadsperiode en is gebaseerd op de genoemde jaarbedragen zoals genoemd in artikel 6 lid 2. Dit betekent dat een fractie met 1 raadszetel aan het begin van de raadsperiode een bedrag van €1.600,- voor de gehele raadsperiode krijgt. Met elke extra raadszetel komt daar €1.000,- per raadszetel voor de gehele raadsperiode bij.

  • 5.

    Het niet uitgegeven deel van de beschikbaar gestelde financiële bijdrage komt aan het einde van de raadsperiode te vervallen.

 

 

Artikel 9. Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie

  • 1.

    Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.

  • 2.

    Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.

 

Artikel 10. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

  • 1.

    De raad stelt na het einde van de raadsperiode de hoogte van de ontvangen financiële bijdrage per fractie vast.

 

Paragraaf 4. Slotbepalingen

 

Artikel 11. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2018 wordt ingetrokken.

 

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Rhenen 2022.

 

de raadsgriffier,

de voorzitter,

drs. K. Koopman

drs. J.A. van der Pas

 

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2022.