Organisatie | Zaffier |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Financiële verordening Zaffier 2023 |
Citeertitel | Financiële verordening Zaffier 2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Financiële verordening Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2023 | nieuwe regeling | 08-12-2022 |
Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Zaffier, gevestigd te Alkmaar;
Bijeen: in zijn vergadering van 8 december 2022;
Gelet: artikel 212 Gemeentewet en artikel 16 lid 1a en artikel 21,
Overwegende: dat het algemeen bestuur een financiële verordening dient vast te stellen
vast te stellen de Financiële verordening Zaffier 2023 overeenkomstig onderstaande tekst:
Hoofdstuk II Begroting en verantwoording
Artikel 4. Inrichten begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investering het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.
Wanneer het Rijk het schap bericht dat alle gemeenschappelijke regelingen het collectieve aandeel van gemeenschappelijke regelingen in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het dagelijks bestuur het algemeen bestuur of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het dagelijks bestuur een aanpassing nodig acht, doet het dagelijks bestuur een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk III Financieel beleid
Artikel 12. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van goederen, werken, diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, worden diverse verdeelsleutels gehanteerd, bijvoorbeeld aantal FTE, om te komen tot een integrale kostprijs. De verdeelsleutels worden vastgesteld door de directie.
Artikel 13. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden waarbij de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Dit met inachtneming van de in de Wet Markt en Overheid als zodanig aangemerkte uitzonderingen.
Hoofdstuk IV Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een adequate interne controle, zodanig dat een getrouw beeld over de rechtmatigheid van de jaarrekening is gewaarborgd. Ook draagt het dagelijks bestuur zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.
Het dagelijks bestuur zorgt voor systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van het schap met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de 5 jaar. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van Zaffier
d.d. 8 december 2022.
J.J. Wedemeijer
Voorzitter
W. van Eijk
Secretaris
Het begrip administratie is gedefinieerd ten behoeve van artikel 12 van de verordening.
Artikel 2 biedt de kaders voor het opstellen van de begroting en de meerjarenraming, gebaseerd op artikel 22 lid 1 t/m 4 Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland 2015. Hierin staan een aantal uitgangspunten die het dagelijks bestuur bij het opstellen van deze stukken in acht moet nemen. Dit in aanvulling op de bepalingen van het BBV.
Dit artikel bevat bepalingen over de inrichting van de begroting en de jaarstukken. De indeling van de programma’s worden bij aanvang van iedere zittingsperiode door het algemeen bestuur vastgesteld. Het BBV bepaalt in aanvulling hierop, dat de taakvelden aan de programma’s moeten worden toegewezen.
Het tweede lid regelt, dat de taakvelden op voorstel van het dagelijks bestuur aan de programma’s worden toebedeeld.
Het derde lid bepaalt, dat op voorstel van het dagelijks bestuur het algemeen bestuur beleidsindicatoren per programma vaststelt. Het is het zogenaamde SMART maken van de begroting. Overigens bepaalt de BBV niet dat elke nieuwe zittingsperiode de gehele begroting en jaarstukken moeten worden herzien. In de meeste gevallen is dat niet raadzaam. Als de indeling en gebruikte beleidsindicatoren de vorige zittingsperiode goed zijn bevallen, kunnen deze ongewijzigd opnieuw worden vastgesteld. In andere gevallen zijn (kleine) bijstellingen of wijzigingen meestal voldoende. Het BBV schrijft een aantal verplichte paragrafen voor.
Artikel 7. Tussentijdse rapportage
De tussenrapportages zijn een belangrijk onderdeel van de planning- en control cyclus voor het bestuur en de gemeenteraden. Op basis van tussenrapportages wordt de raad geïnformeerd over de uitputting van budgetten en investeringskredieten en de voortgang van de uitvoering van het beleid.
Artikel 12. Kostprijsberekening
Artikel 212 Gemeentewet bepaalt dat de verordening in ieder geval de grondslagen bevat voor de berekening van de door het bestuur in rekening te brengen prijzen bij overheidsbedrijven en derden Deze prijzen worden gevormd door de opbouw van de kostprijs. Met de herziening van het BBV met ingang van 2017 moeten de overheadkosten apart worden verantwoord. Daarmee vervalt de mogelijkheid om de integrale kostprijzen in de administratie van de baten en lasten op taakvelden van de beleidsbegroting, de financiële begroting, het jaarverslag en de jaarrekening in beeld te brengen. De kostprijzen moeten daarom extracomptabel worden berekend en vastgelegd.
Artikel 13. Prijzen economische activiteiten
Als goederen, diensten of werken worden geleverd aan overheidsbedrijven of derden dan mogen deze activiteiten niet worden bevoordeeld als het economische activiteiten betreffen. Economische activiteiten zijn hier activiteiten waarmee in concurrentie wordt getreden met andere ondernemingen. Het bevoordelingsverbod houdt feitelijk in, dat ten minste een integrale kostprijs voor de levering van goederen, diensten werken in rekening moet worden gebracht. In lid 1 wordt bepaald dat bij het bepalen van de kostprijs die in rekening wordt gebracht altijd de Wet Markt en Overheid als basis zal worden genomen. Er kunnen zich situaties voordoen waarbij het niet mogelijk of wenselijk is om de integrale kostprijs in rekening te brengen. In het tweede lid wordt hier verder op ingegaan.
Onder artikel 14 zijn algemene bepalingen opgenomen voor de inrichting van administratie. Op hoofdlijnen wordt opgedragen welke gegevens systematisch moeten worden vastgelegd en aan welke eisen deze gegevens en de vastlegging ervan moeten voldoen.
Artikel 15. Financiële organisatie
De uitgangspunten voor de financiële organisatie zijn nodig om voor het financieel beheer en het financieel beleid aan de eisen voor rechtmatigheid, controle en verantwoording te voldoen. Ze creëren de randvoorwaarden, waarop de interne controle en de accountantscontrole kan steunen bij het onderzoek naar de rechtmatigheid van de handelingen met een financieel gevolg en de getrouwheid van de jaarrekening.
De accountant toetst jaarlijks of de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de financiën en of de (financiële) handelingen die eraan ten grondslag liggen, rechtmatig zijn verlopen.
Het eerste lid van artikel 16 draagt het dagelijks bestuur op maatregelen te treffen, zodat gedurende het jaar of vooraf aan de accountantscontrole het schap zelf nagaat of de cijfers in de administraties een getrouw beeld geven en of de financiële handelingen die aan de baten, de lasten en de balansmutaties ten grondslag liggen, rechtmatig (zijn) verlopen.
Het tweede lid bepaalt, dat het dagelijks bestuur maatregelen treft, zodat wordt gecontroleerd of de administratie van materiele bezittingen en de administratie van het financieel vermogen zoals overeenkomsten van leningen, geldmiddelen, debiteurenvorderingen e.d. overeenkomen met hetgeen het schap daadwerkelijk bezit. Voor veel van deze bezittingen wordt een jaarlijkse controle gevraagd.
Uitgaande stukken van het algemeen bestuur moeten door de voorzitter en secretaris worden ondertekend. De financiële verordening moet na vaststelling worden gepubliceerd.
Binnen twee weken na vaststelling door het algemeen bestuur moet het dagelijks bestuur de verordening aan gedeputeerde staten zenden. Gedeputeerde staten kunnen te allen tijde een onderzoek instellen naar het beheer en de inrichting van de financiële organisatie en de verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet.