Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drimmelen

Instellingsbesluit Adviesraad Sociaal Domein Drimmelen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrimmelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellingsbesluit Adviesraad Sociaal Domein Drimmelen
CiteertitelInstellingsbesluit Adviesraad Sociaal Domein Drimmelen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Instellingsbesluit Wmo-platform Drimmelen 2021.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. artikel 84 van de Gemeentewet
  3. artikel 150 van de Gemeentewet
  4. artikel 47 van de Participatiewet
  5. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  6. Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 gemeente Drimmelen 2022
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-2023nieuwe regeling

20-12-2022

gmb-2023-10616

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit Adviesraad Sociaal Domein Drimmelen

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Drimmelen;

overwegende dat het college moet voldoen aan de verplichting om regels op te stellen over de wijze waarop de cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wmo, Participatiewet en Jeugdwet.

gelet op artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);

artikelen 84 en 150 van de Gemeentewet;

artikel 47 van de Participatiewet,

artikel 2.10 van de Jeugdwet

artikel 19 van de Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 gemeente Drimmelen 2022

 

besluit:

 

vast te stellen een instellingsbesluit, waarin de doelstellingen, taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Adviesraad Sociaal Domein wordt geregeld.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In dit besluit wordt verstaan onder:

    • a.

      Wmo: De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

    • b.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Drimmelen;

    • c.

      Sociaaldomein: alle inspanningen die de gemeente verricht rond werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd, op basis van de volgende wetten: Wmo 2015, Participatiewet en Jeugdwet;

    • d.

      OnderwerpenverwantaanhetSociaaldomein: onderwerpen die een sterke relatie hebben met het Sociaal domein, zoals welzijn, wonen, economie, onderwijs en mobiliteit

    • e.

      Portefeuillehouder: de wethouders die de uitvoering van de Wmo of Participatiewet of de Jeugdwet in zijn of haar portefeuille hebben.

    • f.

      AdviesraadSociaalDomein: het door het college ingestelde orgaan dat vorm geeft aan de door de raad vastgestelde wijze van uitvoering van participatie binnen het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet en de Jeugdwet;

    • g.

      Voorzitter: Onafhankelijk voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein;

    • h.

      Lid: een deelnemer aan de Adviesraad Sociaal Domein die op voordracht van de Adviesraad Sociaal Domein door het college is benoemd;

Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in dit instellingsbesluit gebruikt in dezelfde betekenis als de Wmo, Participatiewet en de Jeugdwet;

Artikel 2 Doelstellingen

Het college geeft de Adviesraad Sociaal Domein de volgende doelen:

  • 1.

    Meerwaarde bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van het beleid dat betrekking heeft op het Sociaal domein en onderwerpen verwant aan het Sociaal domein.

  • 2.

    Het vergroten van de betrokkenheid van (groepen) inwoners, organisaties en andere belanghebbenden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid dat betrekking heeft op het Sociaal domein en onderwerpen verwant aan het Sociaal domein.

Artikel 3 Taken

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de visievorming, voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van het Sociaal domein betreffen en onderwerpen verwant aan het Sociaal domein.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein denkt, waar mogelijk, mee bij het ontwikkelen van voorgenomen gemeentelijk beleid dat betrekking heeft op het Sociaal domein en op beleid over onderwerpen verwant aan het Sociaal domein.

  • 3.

    De Adviesraad Sociaal Domein is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het Sociaal domein en binnen onderwerpen verwant aan het Sociaal domein, voor zover deze de inwoners, en met name de doelgroepen, betreffen. De Adviesraad Sociaal Domein bespreekt de signalen met de gemeente.

  • 4.

    De Adviesraad Sociaal Domein polst, informeert en oriënteert zich actief op ontwikkelingen en knelpunten die ervaren worden in de Drimmelense samenleving waar het de uitvoering van de Wmo, Participatiewet en de Jeugdwet betreft. Dit geldt ook voor onderwerpen verwant aan het Sociaal domein.

  • 5.

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt jaarlijks een werkplan en een begroting op.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein bestaat uit minimaal 6 en maximaal 12 leden.

  • 2.

    De leden hebben zitting op persoonlijke titel zonder last of ruggespraak.

  • 3.

    De leden zijn woonachtig in de gemeente Drimmelen.

  • 4.

    De samenstelling is bij voorkeur zoveel mogelijk een afspiegeling van de Drimmelense samenleving en waarborgt een evenredige inbreng van kennis en betrokkenheid bij de aandachtsgebieden van de Wmo, Participatiewet en de Jeugdwet.

  • 5.

    De Adviesraad Sociaal Domein kan werkgroepen instellen die peilen, informeren, oriënteren en eventuele adviezen voorbereiden. De onderwerpen van deze werkgroepen en de samenstelling van deze werkgroepen bepaalt de Adviesraad zelf. De werkgroepen leggen een voorbereid advies voor aan de Adviesraad, die besluit of het advies, eventueel met aanpassingen, naar het college wordt gestuurd.

  • 6.

    De gemeente en de Adviesraad zijn in samenspraak actief bij het verwerven en behouden van leden.

Artikel 5 Zittingsduur, benoeming en herbenoeming

  • 1.

    De voorzitter van de Adviesraad Sociaal domein wordt door de Adviesraad voorgedragen en door het college benoemd. Herbenoeming van de voorzitter geschiedt door het college na overleg met de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 2.

    De leden worden op voordracht van de Adviesraad Sociaal Domein door het college voor 4 jaar benoemd. Herbenoeming is op voordracht van de Adviesraad Sociaal Domein mogelijk voor een periode van 4 jaar.

  • 3.

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt een rooster van aftreden op, waarbij continuïteit wordt gewaarborgd.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad Sociaal Domein is niet verenigbaar met:

    • a.

      Het lidmaatschap van de gemeenteraad;

    • b.

      Het beroepsmatig werkzaam zijn in een leidinggevende functie voor instellingen/ organisaties op het terrein van de Wmo, Participatiewet en de Jeugdwet;

    • c.

      Het beroepsmatig werkzaam zijn in beleidsmatige functies bij de gemeente Drimmelen;

    • d.

      Andere conflicterende betrekkingen.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad Sociaal Domein eindigt door:

    • a.

      Het aflopen van de benoemingsperiode;

    • b.

      Overlijden;

    • c.

      Ontslag op eigen verzoek;

    • d.

      Ontslag op advies van de Adviesraad Sociaal Domein indien het lidmaatschap in redelijkheid niet meer voortgezet kan worden. Voor de dergelijk advies is 2/3 meerderheid van stemmen nodig.

    • e.

      Vertrek uit de gemeente Drimmelen.

  • 6.

    De bevoegdheid tot schorsing en ontslag ligt bij het college.

Artikel 6 Bevoegdheden

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft de volgende bevoegdheden:

    • a.

      Initiatiefrecht: De Adviesraad Sociaal Domein heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering van de Wmo, Participatiewet, Jeugdwet en taken verwant aan het Sociaal domein door de gemeente raken aan de orde te stellen.

    • b.

      Informatierecht: De Adviesraad Sociaal Domein wordt door het college tijdig geïnformeerd over ontwikkelingen betreffende het Sociaal domein en onderwerpen verwant aan het Sociaal domein, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

    • c.

      Adviesrecht: De Adviesraad Sociaal Domein heeft adviesrecht over het Sociaal domein en onderwerpen verwant aan het Sociaal domein, in de beleidsfases van visievorming, voorbereiding, totstandkoming, uitvoering en evaluatie.

    • d.

      Gebruik externe deskundigheid: De Adviesraad Sociaal Domein heeft de bevoegdheid om haar taken goed uit te voeren, in voorkomende gevallen en binnen het gestelde budget, gebruik te maken van externe deskundigheid.

    • e.

      De Adviesraad Sociaal Domein informeert de inwoners van de gemeente Drimmelen over de uitgebrachte adviezen over de uitvoering van de Wmo, Participatiewet en de Jeugdwet en het beleid dat betrekking heeft op het Sociaal domein en de reactie van het college daarop, met inachtneming van Artikel 7 lid 7.

    • f.

      De Adviesraad Sociaal Domein kan zich door externe partijen laten informeren.

    • g.

      De Adviesraad Sociaal Domein maakt actief gebruik van beschikbare informatiebronnen.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften, en zaken voor zover die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin heeft de Adviesraad Sociaal Domein adviesrecht over personeels- en organisatiebeleid van de gemeente Drimmelen.

Artikel 7 Werkwijze ten aanzien van advisering

  • 1.

    Het college verzoekt de Adviesraad Sociaal Domein tenminste 6 weken voor de eerstvolgende vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein schriftelijk advies uit te brengen.

  • 2.

    De Adviesraad Sociaal Domein brengt na een verzoek tot advisering binnen 6 weken na haar vergadering schriftelijk advies uit.

  • 3.

    Besluiten van de Adviesraad Sociaal Domein worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij een eventueel staken van stemmen, is de stem van de voorzitter beslissend. Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van een of meer leden in het advies vermeld worden.

  • 4.

    Het college reageert binnen 6 weken na het uitbrengen van een gevraagd of ongevraagd advies door de Adviesraad Sociaal Domein schriftelijk inhoudelijk op het advies. Indien het college afwijkt van het advies van de Adviesraad Sociaal Domein, worden de redenen daarvan in de reactie aan de Adviesraad Sociaal Domein meegedeeld.

  • 5.

    De termijnen genoemd in dit artikel onder lid 1, 2 en 4 zijn stel-termijnen. In onderling overleg maken de contactpersoon van de gemeente en de voorzitter van de Adviesraad afspraken over praktische termijnen, die aansluiten op het vergaderschema van het platform en de gemeente. Wordt geen overeenstemming hierover verkregen dan gelden de in dit artikel genoemde termijnen.

  • 6.

    Indien sprake is van besluitvorming door de gemeenteraad, wordt het advies van de Adviesraad Sociaal Domein en de schriftelijke reactie van het college daarop beide afzonderlijk aangeboden als bijlage bij het raadsvoorstel.

  • 7.

    De inhoud van een advies van de Adviesraad Sociaal Domein wordt openbaar, zodra het college op dit advies gereageerd heeft.

Artikel 8 Vergaderingen

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft een contactpersoon binnen de ambtelijke organisatie van de gemeente. Deze contactpersoon staat de Adviesraad Sociaal Domein bij zonder er zelf deel van uit te maken. De contactpersoon draagt zorg voor de informatievoorziening vanuit de gemeente aan de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 2.

    De agenda van een vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein wordt na overleg met de contactpersoon van de gemeente opgesteld.

  • 3.

    Bij een vergadering kunnen ambtenaren, portefeuillehouders, collegeleden, raadsleden en andere personen worden uitgenodigd.

Artikel 9 Huishoudelijk reglement

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein stelt met inachtneming van hetgeen in dit besluit is bepaald, een huishoudelijk reglement op waarin het minimaal vastlegt:

    • a.

      De functieverdeling binnen de Adviesraad Sociaal Domein.

    • b.

      De werkwijze met betrekking tot de oproep, agenda, notulen en eventuele stukken voor vergadering.

    • c.

      De werkwijze omtrent de voordracht van leden.

    • d.

      De werkwijze bij coproduceren.

    • e.

      De wijze van betrekken en informeren van de inwoners.

Artikel 10 Openbaarheid van de vergaderingen

  • 1.

    Vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein zijn openbaar, tenzij de contactambtenaar of een meerderheid van de leden een besloten vergadering wenst. Het publiek is luisterend aanwezig en heeft geen inspreekrecht.

  • 2.

    De vergaderingen worden ter openbare kennis gebracht.

Artikel 11 Besloten vergadering en geheimhouding

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein kan in een besloten vergadering, op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid Bestuur, over het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en over de inhoud van de stukken die aan dit platform worden overlegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding betreffende het in een besloten vergadering behandelde, wordt tijdens de vergadering opgelegd.

  • 2.

    De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de Adviesraad Sociaal Domein haar opheft.

  • 3.

    Op grond van het belang genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid Bestuur kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein, het college, ieder ten aanzien van stukken die hij of zij aan de Adviesraad Sociaal Domein overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd haar opheft.

  • 4.

    Indien de Adviesraad Sociaal Domein zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot het college heeft gericht, wordt de geheimhouding in acht genomen totdat het college haar opheft.

Artikel 12 Faciliteiten

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein krijgt voor de uitoefening van haar taak de beschikking over financiële middelen. Dit budget wordt jaarlijks door de Adviesraad Sociaal Domein voorgesteld aan het college in een begroting. Het budget wordt door het college bepaald en vastgesteld. In dit budget worden vergoedingen opgenomen voor onder meer onkosten die de voorzitter en leden maken, zoals reiskosten, kopieerkosten, administratie en telefoonkosten, verzendkosten, literatuurkosten, studiekosten, inhuur externe deskundigen en onvoorziene kosten.

  • 2.

    Op verzoek van de Adviesraad Sociaal Domein kan het college extra faciliteiten beschikbaar stellen die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van het platform.

  • 3.

    Het budget wordt aan de Adviesraad Sociaal Domein beschikbaar gesteld. De Adviesraad Sociaal Domein beheert en bewaakt het budget.

  • 4.

    De gemeente faciliteert vergaderruimte in het gemeentehuis op verzoek van de Adviesraad Sociaal Domein. Dit geldt zowel voor de vergaderingen op uitnodiging van het college als die van de Adviesraad Sociaal Domein zelf.

  • 5.

    De kosten van de vergaderruimte in het gemeentehuis komen niet ten laste van het jaarlijkse budget van de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 13 Evaluatie

  • 1.

    Het functioneren en de samenstelling van de Adviesraad Sociaal Domein worden jaarlijks geëvalueerd door de Adviesraad Sociaal Domein, mogelijk met begeleiding van een externe adviseur;

  • 2.

    De portefeuillehouder en de contactpersoon worden uitgenodigd om bij de vergadering van het platform, waarin de evaluatie besproken wordt, aanwezig te zijn.

Artikel 14 Inwerkingtreding, geschillen en opheffing

  • 1.

    Dit instellingsbesluit treedt in werking op 1 januari 2023.

  • 2.

    Het ‘Instellingsbesluit Wmo-platform Drimmelen’ dd 1 oktober 2021 vervalt op 1 januari 2023

  • 3.

    De Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid, gemeente Drimmelen in te trekken door de gemeenteraad bij besluitname over de Participatieverordening in 2023.

  • 4.

    In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het college. Tevoren wordt de Adviesraad Sociaal Domein hierover gehoord.

  • 5.

    De Adviesraad Sociaal Domein wordt opgeheven als het college daartoe besluit, doch echter pas na instemming van de gemeenteraad.

  • 6.

    De Adviesraad Sociaal Domein dient een verzoek tot ontslag in voor alle leden, indien er minder dan 5 leden zijn en zij gedurende een half jaar geen nieuwe leden heeft kunnen werven.

Artikel 15 Citeerartikel

Dit instellingsbesluit kan worden aangehaald als “Instellingsbesluit Adviesraad Sociaal Domein Drimmelen”

Made, 20 december 2022

burgemeester en wethouders van Drimmelen

mr. A.J.M. Martens

secretaris

drs. G.L.C.M. de Kok

burgemeester