Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dordrecht

Verordening op de Vertrouwenscommissie Gemeente Dordrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDordrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Vertrouwenscommissie Gemeente Dordrecht
CiteertitelDe Verordening op de Vertrouwenscommissie Gemeente Dordrecht
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 61a van de Gemeentewet
  3. artikel 61c van de Gemeentewet
  4. artikel 84 van de Gemeentewet
  5. artikel 86 van de Gemeentewet
  6. artikel 147 van de Gemeentewet
  7. artikel 149 van de Gemeentewet
  8. artikel 15 van de Archiefwet 1995
  9. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  10. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-2023nieuwe regeling

20-12-2022

gmb-2023-10340

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Vertrouwenscommissie Gemeente Dordrecht

De raad van de gemeente Dordrecht;

 

gelezen de brief van de Commissaris van de Koning met betrekking tot de herbenoeming burgemeester van 6 december 2022;

 

gelet op de profielschets ten tijde van de benoeming van de burgemeester en de in de voorgaande jaren gevoerde klankbordgesprekken met de burgemeester;

 

gelet op het raadsvoorstel GRIFFIE/2022 van 13 december 2022;

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

 

BESLUIT:

Tot het vaststellen van de Verordening op de Vertrouwenscommissie gemeente Dordrecht:

 

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling Commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

    • 1.

      De heer D.F.M. Schalken-den Hartog (voorzitter)

    • 2.

      De heer R.C. den Heijer (plaatsvervangend voorzitter)

    • 3.

      De heer A.E. Uysal

    • 4.

      De heer P.J.L Groenewege

    • 5.

      De heer A. Gündogdu

    • 6.

      Mevrouw I. Koene

    • 7.

      De heer D.T.J. van Leeuwen

    • 8.

      Mevrouw R.J. Pichel

    • 9.

      De heer R. Portier

    • 10.

      De heer M. Safranti

    • 11.

      Mevrouw C.N. Simon-van Waardhuizen

    • 12.

      De heer W. van der Spoel

    • 13.

      Mevrouw M.G. Stolk

    • 14.

      De heer L.C. Struijk

    • 15.

      Mevrouw J.F. van Vugt-Roose

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden

 

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier, mevrouw A.E.T. Wepster, is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De plaatsvervangend raadsgriffier, mevrouw D.G.H. van Poppel, is in verband met de in artikel 1 genoemde taken plaatsvervangend secretaris.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie en heeft een adviserende rol.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.

 

Artikel 4 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de herbenoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 8 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 6, 7, tweede lid, en 11 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe artikel 4 derde lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseurs.

 

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 3 leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, de secretaris van de commissie en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

 

Artikel 6 Contactpersoon bij de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

 

Artikel 7 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de burgemeester uit voor een gesprek met de commissie.

 

Artikel 8 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad. De werkzaamheden van de commissie zijn vertrouwelijk. Indien daarvoor aanleiding is, wordt in het niet openbaar verslag tevens melding gemaakt van gesprekken die in een eerder stadium met de burgemeester over diens functioneren zijn gevoerd, alsmede over eventuele afspraken die daarbij zijn gemaakt. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

  • b.

    een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c.

    aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

 

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

 

Artikel 10 Ontbinding commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat herbenoeming heeft plaatsgevonden.

 

Artikel 11 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeente aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

 

Artikel 12 Intrekking oude verordening

De verordening op de Vertrouwenscommissie zoals vastgesteld op 16 maart 2017 wordt ingetrokken.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: De Verordening op de Vertrouwenscommissie Gemeente Dordrecht.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2022,

De griffier, De voorzitter,

A.E.T. Wepster, A.W. Kolff