Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Marktreglement Almere 2019 |
Citeertitel | Marktreglement Almere 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-05-2024 | artikel 3, 9, 15, toelichting | 23-04-2024 | |||
09-03-2023 | 11-05-2024 | artikel 5, toelichting | 21-02-2023 | ||
10-01-2023 | 09-03-2023 | nieuwe regeling | 03-09-2019 |
Artikel 1. Begripsomschrijvingen:
De in artikel 1 van de Marktverordening Almere 2019 gegeven begripsomschrijvingen zijn van overeenkomstige toepassing op dit reglement. Deze worden als volgt aangevuld:
Artikel 2. Inrichting van de markt
Nadat de bij inwerkingtreding van dit reglement voorziene wijziging van de markten in Almere Stad en Almere Buiten zijn gerealiseerd dienen lid 1b en 4b gelezen te worden als: “locatie: Stadhuisplein”. Op dat moment wordt de in lid 6 en lid 7 bepaalde ruimte voor vaste standplaatsen gewijzigd in 736 strekkende meter, waarvan 16 strekkende meter voor houders van een dagplaats, plus 10 strekkende meter bestemd voor standwerkers.
Artikel 3. Branches en beschikbare ruimte standplaatsen
De maximale grootte van een vaste standplaats bedraagt 32 strekkende meter. Standplaatsen die bij inwerkingtreding van dit reglement groter zijn kunnen, mits passend, met ten hoogste de bestaande grootte worden gehandhaafd, maar kunnen niet worden vergroot; dit in afwijking van het bepaalde in artikel 6, lid 1, onder c.
In afwijking van lid 8 geldt voor de branche genoemd in lid 1 onderdeel 1.2 het volgende: onder stadslandbouw wordt verstaan de productie van voedsel in en rondom de stad, op het grondgebied van de gemeente Almere en de gemeente Zeewolde, die met name gericht is op de distributie/verkoop daarvan binnen Almere. Daarbij is het toegestaan om, naast de landbouwproducten zelf, ook daaruit verwerkte voedselproducten te verkopen en tevens de producten kaas, eieren, noten, eetbare bloemen en planten, vaste planten en honing.
Artikel 4. Bestuurlijke sancties
Bij het opleggen van sancties als bedoeld in artikel 13 en 14 van de Marktverordening zal bij onderstaande overtredingen bij de eerste overtreding een schriftelijke waarschuwing volgen; bij de tweede overtreding binnen drie jaar na de eerste sanctie een schorsing voor de duur van een marktdag, bij de derde overtreding binnen drie jaar na de eerste sanctie een schorsing van twee marktdagen en bij de vierde overtreding binnen drie jaar na de eerste sanctie een schorsing van vier marktdagen. Voor de meeloper of standwerker geldt dat hij voor de duur van de schorsing wordt uitgesloten van het recht om in aanmerking te komen voor een dagplaats. Bij een vijfde overtreding binnen een periode van drie jaar nadat de eerste sanctie is opgelegd kan de vergunning worden ingetrokken en kan de meeloper of standwerker voor vijf jaar worden uitgesloten.
Bij het opleggen van een tweede, derde of vierde maatregel is het niet noodzakelijk dat sprake is van dezelfde overtreding als waar een eerdere maatregel voor is opgelegd.
Bij onderstaande overtredingen is het bepaalde onder 1. Van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat bij de eerste overtreding een schorsing kan volgen voor de duur van vier marktdagen en bij de tweede overtreding de vergunning kan worden ingetrokken, dan wel uitsluiting voor de duur van vijf jaar kan volgen.
Met betrekking tot de verkiezing van de leden genoemd in lid 1, onder a, nummer 3 gelden de volgende regels:
Indien sprake is van zodanig staken der stemmen dat niet kan worden bepaald welke twee kandidaten als vertegenwoordigers van een markt zijn gekozen, worden de betrokken kandidaten geacht niet te zijn gekozen en vindt binnen veertien dagen na bekendmaking van de uitslag een herstemming plaats waarbij alleen de kandidaten tussen wie de stemmen staken kandidaat zijn; tenzij één der kandidaten zich terugtrekt.
Indien één of meer plaatsen als bedoeld in lid 1, onder a, nummer 3 niet zijn ingenomen, kan het college voor de invulling van die plaatsen in afwijking van het bepaalde onder a besluiten tussentijds tot verkiezingen over te gaan. De leden voor die plaatsen worden op een door het college van te voren vastgesteld tijdstip door de vaste standplaatshouders op de betreffende markt uit hun midden gekozen voor een periode tot de volgende verkiezingen voor de gemeenteraad. De onderdelen b tot en met g zijn van overeenkomstige toepassing met dien verstande dat bij de onderdelen b en d niet uitgegaan wordt van de dag van de gemeenteraadsverkiezingen, maar van het door het college van te voren vastgestelde tijdstip voor de verkiezing van de leden.
Artikel 6. Toewijzen vaste standplaatsen
Bij toewijzen van vergunningen voor lege vaste standplaatsen wordt onderstaande volgorde gehanteerd:
Plaatsen welke na toepassing van de criteria, genoemd onder a, leeg blijven of vrij komen worden bekend gemaakt op de website van de gemeente Almere (https://www.almere.nl/ondernemen/marktplaatsvergunning/), onder vermelding van de branche(s) waarvoor vergunning kan worden verleend en onder mededeling dat personen die voldoen aan het bepaalde i n artikel 9 van de Marktverordening 2019 en die geen vaste standplaats op de markt hebben, gedurende twee weken in de gelegenheid worden gesteld om hun belangstelling kenbaar te maken. Omtrent toewijzing van de betreffende plaats(-en) wordt beslist door het college.
Wanneer na toepassing van de criteria onder a en b standplaatsruimte onbezet blijft stellen de marktmeesters vergunninghouders van aangrenzende standplaatsen in de gelegenheid een voorkeur kenbaar te maken voor vergroting van hun plaats. Vergroting is alleen mogelijk indien daardoor niet de voor de betreffende branche beschikbare ruimte op de markt wordt overschreden. Zo nodig geschiedt toewijzing op basis van anciënniteit.
Artikel 8. Overschrijving vergunning
In geval van overlijden of blijvende arbeidsongeschiktheid van de vergunninghouder of, in geval van (partiële) bedrijfsbeëindiging kan de vergunning worden overgeschreven op de echtgenoot, kind, geregistreerde partner of een andere achterblijvende persoon met wie de vergunninghouder duurzaam samenwoonde.
Indien de vergunning niet kan worden overgeschreven op grond van het eerste lid, kan de vergunning worden overgeschreven op een medewerk(st)er van de vergunninghouder indien hij/zij tenminste twee jaar in loondienst van het marktbedrijf van de vergunninghouder heeft gewerkt of gedurende een zelfde periode als mede-eigenaar in dit bedrijf heeft gefunctioneerd.
Artikel 9. Waarneming van een vergunninghouder
Op verzoek van de vergunninghouder kan ontheffing worden verleend van de verplichting de standplaats zelf in te nemen en zich op de standplaats laten waarnemen. De waarnemer dient een handelingsbekwame natuurlijke persoon te zijn, die de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, een legale verblijfsstatus heeft en gerechtigd is om te werken.
Artikel 11. Toewijzen dagplaats en standwerkerplaats
Dagplaatsen en standwerkerplaatsen worden door de marktmeester toegewezen aan houders van een meeloperspas c.q. standwerkerpas als bedoeld in artikel 12 die zich daartoe op de dag voor de marktdag tussen 14.00 en 16.00 uur per e-mail hebben gemeld bij Marktbeheer. Indien er meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plaatsen wijst de marktmeester de plaatsen toe op volgorde van binnenkomst.
Aan de meeloper die zich niet op de in lid 1. bedoelde wijze heeft gemeld kan op de marktdag alleen een plaats worden toegewezen wanneer er na toepassing van de in lid 1 en 2 bedoelde procedure in de betreffende branche nog ruimte beschikbaar is. Indien meerdere meelopers zich melden worden de verzoeken behandeld op volgorde van aanmelden.
Artikel 13. Bijzondere regels standwerken en standwerkersplaatsen
De standwerker kan zich laten bijstaan door een persoon. Hij meldt dit vooraf aan de marktmeester, onder vermelding van de naam van degene die hem zal bijstaan. De standwerker en degene die hem bijstaat dienen beiden de gehele dag aanwezig te zijn en zijn beiden aansprakelijk voor de juiste invulling van de standwerkersplaats.
Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 18. Verzorging van de standplaats
Het gebruik van parasols en afscheidingen welke niet bij de kraam of de standplaats horen is niet toegestaan. In bijzondere gevallen en indien de veiligheid of het uiterlijk aanzien daardoor niet in geding komen kan de marktmeester toestemming verlenen voor gebruik van deze voorwerpen. Na plaatsing van deze voorwerpen dient er te allen tijde een looppad van 3,50 meter breed en 2.50 meter hoog te zijn.
Artikel 21 Algemene brandveiligheidsnormen
Vervallen. (Regels omtrent brandveilig gebruik en basishulpverlening zijn opgenomen in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen)
Het is de standplaatshouder toegestaan één voertuig op het marktterrein bij zijn standplaats te parkeren voor zover dit inpasbaar is, zulks ter beoordeling van de marktmeester.
Artikel 27. Intrekken oude regelingen
Het “Marktreglement Almere 2012, vastgesteld januari 2013 en het Reglement regelende de samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de Marktcommissie, vastgesteld 21 mei 2002 worden ingetrokken.
Aldus vastgesteld in het college van BenW van 3 september 2019
de secretaris,
R. Wielinga
de burgemeester
F.M. Weerwind
Artikelsgewijze toelichting Marktreglement 2019
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit reglement is de uitwerking van artikel 5 van de Marktverordening en van andere bepalingen uit deze verordening waarin het college wordt opgedragen nadere regels te geven. Daarom is het wenselijk het reglement aan te laten sluiten bij de begrippen die zijn gedefinieerd in artikel 1 van de Marktverordening. Aanvullend hierop worden enkele begrippen gedefinieerd die specifiek voor het reglement relevant zijn.
Artikel 2 Inrichting van de markt
In dit artikel is de inrichting van de weekmarkten geregeld. In lid 1 t/m 4 staan de locaties en tijdstippen van de markten. In lid 6 t/m 9 is het aantal standplaatsen geregeld.
Verwacht mag worden dat relatief kort na inwerkingtreding van dit reglement de woensdag- en zaterdagmarkt in zoverre worden gewijzigd dat het voor de markt beschikbare terrein wordt beperkt tot hoofdzakelijk het Stadhuisplein. Dit heeft tot gevolg dat de in dit artikel geregelde locaties en het aantal standplaatsen, alsmede de kaartbijlagen moeten worden gewijzigd. In lid 13 en 14 is daarvoor een regeling opgenomen.
In plaats van het aantal standplaatsen wordt in dit artikel nu het aantal strekkende meters standplaatsruimte aangegeven. In het Marktreglement 2012 werd het begrip “Standplaats” in feite uitgelegd als een marktkraam ter grootte van vier meter. Dit was minder juist. Een standplaats kan bestaan uit een of meer kramen, of uit eigen materiaal.
Op verzoek van de CVAH is op de donderdag- en de vrijdagmarkten 16 strekkende meter standplaatsruimte gereserveerd voor meelopers.
De in lid 11 genoemde voorzieningen zullen worden gerealiseerd. Uit dit artikellid vloeit echter niet de garantie voort dat alle voorzieningen bij inwerkingtreding van dit reglement ook direct aanwezig zullen zijn.
Artikel 3. Branches en beschikbare ruimte voor standplaatsen
De indeling van de markt in branches en subbranches, zoals die bestond onder de werking van het Marktreglement 2012 is vervallen. Dit met name in het belang van een betere marktwerking en vanwege de ontwikkelingen ten aanzien van schaarse vergunningen.
Hiervoor in de plaats is gekomen een vereenvoudigde indeling in een beperkt aantal branches. Deze zijn zo helder en ondubbelzinnig mogelijk gekozen teneinde “overlap” en conflicten zoveel mogelijk te voorkomen. Bij twijfel over de vraag tot welke branche een kandidaat-vergunninghouder moet worden gerekend beslist het college. Voor elke branche is een beschikbaar aantal strekkende meters ruimte opgenomen.
Voor de duidelijkheid volgt hieronder per branche een aantal voorbeelden van goederen welke tot de branche gerekend kunnen worden. Deze lijst is indicatief en niet limitatief. In geval van twijfel beslist het college.
Aardappelen, groenten, fruit. Ook uitheemse groenten vallen hieronder.
Vlees. Slagerijartikelen, waaronder vleeswaren en wordt.
Brood, banket en snoep. Brood, koek, banket, snoep, chocolade, stroop- en andere wafels.
Overige levensmiddelen. Alles dat niet tot bovenstaande categorieën kan worden gerekend. Bijvoorbeeld kant en klare maaltijden, olijven, reformartikelen, etc.
Gerede etenswaren. Alle producten die bestemd zijn om ter plaatse te worden geconsumeerd Frites, snacks, hamburgers, gyros, churros, loempia’s, gekoelde frisdranken, smoothies, per stuk verkocht, etc.
Kleding. Alle boven- en onderkleding, nachtkleding en sportkleding voor dames, heren en kinderen, ongeacht het materiaal waarvan ze vervaardigd zijn. Alsmede kousen, sokken, dassen, shawls, handschoenen, mutsen , hoeden, petten etc.
Schoeisel, lederwaren: Alle schoeisel, tassen, riemen en overige lederwaren (m.u.v. kleding)
Overige textiel: Modestoffen, interieurbekleding, huishoudtextiel, wol en handwerkartikelen, vloerkleden, tapijtstoffen.
Huis, tuin en dier. Glas, porselein, aardewerk, huisdeco, huishoudelijke artikelen, al dan niet elektrisch en alle artikelen bestemd voor toepassing in de tuin, met uitzondering van gereedschap. Diervoeding en alle andere artikelen bestemd voor huisdieren.
Hobby, techniek, elektronica. Hobbyartikelen, telefoons en accessoires, gereedschap, rijwielen en onderdelen, alle artikelen t.b.v. computers, overige elektrische apparaten (niet huishoudelijk).
Overig. Speelgoed, papierwaren, cadeauartikelen, rookartikelen, uurwerken, bijouterieën, sieraden, artikelen voor persoonlijke verzorging. Alsmede alle artikelen welke thans niet op de markt worden verkocht en die, naar het oordeel van het college, niet onder een van de overige branches vallen.
Op grond van het Marktreglement 2012 was de verkoop van erotische artikelen, alcohol en drugs verboden. Voor alcohol en drugs geldt dat verkoop daarvan op de markt op grond van hogere wetgeving is verboden. Dit is daarom niet langer geregeld in dit reglement. Handhaving van het verbod tot verkoop van erotische artikelen wordt niet noodzakelijk geacht.
De verkoop van tweedehands goederen wordt op een warenmarkt niet gewenst geacht. Een uitzondering geldt voor boeken en rijwielen.
De in lid 2 genoemde strekkende meters standplaatsruimte zijn gebaseerd op de nieuwe situatie nadat de voorgenomen wijziging van de markten in Stad en Buiten zijn gerealiseerd. Uitgegaan is van de huidige verdeling bij de bestaande markten. Daarop zijn, op basis van de wenselijke ontwikkelingen, enkele beperkte wijzigingen in de toegekende percentages per branche aangebracht.
De maximale grootte van een standplaats wordt bepaald op 32 strekkende meter. Hierbij is met name rekening gehouden met de te verwachten inkrimping van de woensdag- en zaterdagmarkt. Er zijn twee standplaatsen op de zaterdagmarkt en een op de woensdagmarkt die groter zijn dan 32 strekkende meter. Deze mogen blijven bestaan maar mogen niet worden vergroot. Op grond van deze bepaling kunnen geen nieuwe vergunningen worden verleend voor standplaatsen groter dan 32 strekkende meter.
In lid 8 is een bepaling opgenomen die er in voorziet dat bij een artikel behorende zaken, welke op zichzelf beschouwd tot een andere branche zouden behoren (zoals een leren riem die bij een broek of jurk hoort) ook mogen worden verkocht.
In het eerste en het tweede lid is een nieuwe branche Stadslandbouw ingevoegd. Dit naar aanleiding van een proef met de verkoop van stadslandbouwproducten op de weekmarkt in Almere Buiten. Om de ontwikkeling van stadslandbouw te stimuleren is gekozen voor een ruim gedefinieerde branche, zodat een breed afzetkanaal kan worden gerealiseerd op de markten. Daarbij is onder andere vastgelegd dat, naast de landbouwproducten zelf, ook daaruit verwerkte voedselproducten mogen worden verkocht (bijvoorbeeld brood, jam of vruchtensappen). Voorwaarde daarbij is wel dat teelt en/of productie plaatsvindt in en rondom de stad op grondgebied van de gemeente Almere en Zeewolde. Deze gebiedsgrens is getrokken met het oog op de (gezamenlijke) ontwikkeling van het (stadslandbouw)gebied Oosterwold. Distributie/verkoop van de producten moet verder met name gericht zijn op Almere; dit kan bijvoorbeeld blijken uit een website. Omdat e.e.a. afwijkt van de huidige brancheringsregels is een nieuw lid 9 toegevoegd, waarbij is vastgelegd wat onder de branche Stadslandbouw wordt verstaan.
Artikel 4. Bestuurlijke sancties
In dit artikel wordt aangegeven op welke wijze het college gebruik maakt van de in de Marktverordening gegeven bevoegdheid tot het opleggen van bestuurlijke sancties. Sancties kunnen worden opgelegd aan alle standplaatshouders.
De gekozen systematiek is een stappenplan. De uitgebreide tabellen welke waren opgenomen in het Marktreglement 2012 zijn vervallen en vervangen door tekst. Systeem en hoogte van de sancties zijn niet gewijzigd. Op het niet aanwezig hebben van de bedrijfsnaamaanduiding wordt geen sanctie meer gesteld. Op het niet voldoen aan de eis van aanwezigheid gedurende minimaal 46 weken per jaar volgt wel een sanctie.
Aangezien elders in het reglement de eis dat de standplaats uiterlijk om 8.00 uur moet zijn ingenomen, is komen te vervallen en vervangen door de eis dat de standplaatshouder tussen aanvang en sluiten van de markt verkoop klaar moet zijn, is op het niet voldoen aan deze eis een sanctie gesteld.
Bij sancties voor overtredingen, genoemd in lid 1 geldt dat het voor het opleggen van een tweede, derde of vierde sanctie niet van belang is voor welke van de overtredingen een eerdere sanctie is opgelegd. Wie bijvoorbeeld een sanctie opgelegd heeft gekregen voor het te vroeg innemen van de standplaats, kan, wanneer hij een volgende keer bijvoorbeeld de standplaats te laat inneemt, een tweede sanctie opgelegd krijgen. Dit geldt niet voor de overtredingen, genoemd in leden 2 en 3.
Lid 5 regelt de mogelijkheid om, wanneer daartoe aanleiding bestaat, een sanctie voorwaardelijk op te leggen. Voorwaardelijk opleggen van een sanctie heeft geen gevolgen voor eventuele volgende sanctie.
Er zij nadrukkelijk op gewezen dat eventuele mondelinge waarschuwingen van de marktmeester, wanneer hij een van de in dit artikel opgenomen overtredingen constateert, geen bestuurlijke sancties zijn. Een schriftelijke waarschuwing is wel een bestuurlijke sanctie. In dit verband zij opgemerkt dat tegen een schriftelijke waarschuwing geen bezwaar en beroep open staat. Op grond van de huidige jurisprudentie maken deze waarschuwingen deel uit van de uiteindelijk opgelegde sanctie (AbRvS 18 januari 2006, 200409413).
Instelling en taak van de Marktcommissie zijn geregeld in de Marktverordening 2019. Samenstelling en werkwijze moeten in dit reglement worden geregeld. Daarnaast moeten tevens regels worden gegeven over de wijze waarop de vertegenwoordigers van de verschillende markten moeten worden gekozen. Dit in afwijking van de Marktverordening en Marktreglement van 2012. Daar was de Marktadviescommissie alleen geregeld in het Marktreglement en was ten aanzien van de verkiezing alleen bepaald dat de verkiezing van de leden vierjaarlijks, tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen diende plaats te vinden.
Dit laatste blijft ongewijzigd. Verder zijn de procedure voor kandidaatstelling , de wijze van stemmen, telling der stemmen en bekendmaking van de uitslag geregeld en is een procedure opgenomen voor het geval de stemmen staken. Daarnaast is geregeld dat een persoon voortaan slechts voor één van de vier markten kandidaat kan zijn.
Samenvallen van functies binnen de Marktcommissie wordt niet langer mogelijk. Te kiezen leden mogen slechts namens een markt kandidaat zijn.
Aan het eerste lid is onderdeel d toegevoegd. In de praktijk is namelijk gebleken dat niet altijd alle plaatsen in de commissie die bestemd zijn voor marktkooplieden, ingevuld zijn. Onderdeel d van het eerste lid maakt duidelijk dat in dat geval de commissie wel haar adviestaak kan vervullen.
Aan het derde lid is onderdeel h toegevoegd. Vanuit de Marktcommissie was namelijk het verzoek gekomen om een tussentijdse verkiezing te organiseren om de huidige vertegenwoordiging/bezetting te versterken. Verkiezingen vinden echter gelijktijdig met de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Onderdeel h van het derde lid voorziet nu in de mogelijkheid van een tussentijdse verkiezing.
Artikel 6. Toewijzen vaste standplaatsen
In vergelijking met het Marktreglement 2012 is, voor wat betreft de werkwijze bij het toewijzen van vaste standplaatsen, sprake van aanzienlijke veranderingen. De voornaamste is dat het reglement uit 2012, kennelijk door een omissie, geen regeling kende voor het invullen van vrijkomende standplaatsruimte door nieuwe ondernemers. Er was dus feitelijk sprake van een “uitsterfconstructie”, hetgeen tot meerdere juridische problemen heeft geleid. In dit reglement wordt daarin voorzien in artikel 6, lid 1, onder b, lid 2 en lid 3. Hier worden, zo veel mogelijk objectieve, criteria aangegeven waarop het advies dient te zijn gebaseerd.
De bijzondere voorrangsregeling bij het toewijzen van standplaatsen, voor branchevreemde producten, is komen te vervallen. De mogelijkheden voor standplaatsverbetering bij vrijkomende plaatsen, en voor plaatsvergroting blijven bestaan; met dien verstande dat plaatsvergroting pas mogelijk wordt nadat eerst de procedure voor nieuw te verlenen vergunningen is gevolgd.
Verder is de bepaling dat een vaste standplaats wordt toegewezen door middel van het op aanvraag verlenen van een vergunning verwijderd uit het Marktreglement en opgenomen in de Marktverordening. Dit is de juiste manier van regelen, temeer daar de intrekkingsgronden voor een vergunning ook in de verordening staan.
Verder is de zogenaamde clustering reeds bij separaat besluit afgeschaft en keert logischerwijs ook niet terug in het nieuwe reglement.
In dit artikel is de inhoud van de standplaatsvergunning geregeld. Ten opzichte van het Marktreglement 2012 is deze bepaling in zoverre gewijzigd dat ontheffingen, welke op grond van het Marktreglement worden verleend, in de vergunning moeten worden opgenomen. Verder wordt, ten aanzien van de periode waarvoor de vergunning wordt verleend, verwezen naar artikel 10 van de Marktverordening en de toelichting bij dit artikel. In verband hiermee komt ook de aparte bepaling uit het Marktreglement 2012, waarin de duur van de vergunning nader was geregeld, te vervallen.
Eveneens vervallen is de bepaling dat aan een vergunning een middel ter identificatie wordt gehecht. Dit is in strijd met de nieuwe privacywetgeving.
Artikel 8. Overschrijving vergunning
Deze bepaling is ongewijzigd ten opzichte van het marktreglement 2012. De regeling beoogt de continuïteit te waarborgen. Door middel van overschrijving kan bij overlijden, ziekte of pensionering van de vergunninghouder de exploitatie worden voortgezet door een meewerkend familielid, dan wel een niet familielid dat meer dan twee jaar met de vergunninghouder de standplaats heeft ingenomen en geëxploiteerd.
Verder is het mogelijk om, ook wanneer geen sprake is van ziekte, overlijden e.d. de vergunning over te schrijven op naam van een waarnemer.
Artikel 9. Waarneming van de vergunninghouder
Deze regeling is in 2012 ingevoerd, met name ten behoeve van grotere ondernemingen die op meerdere markten staan. De regeling behelst in feite een ontheffing van de verplichting om de stadplaats persoonlijk in te nemen. De vergunninghouder blijft, wanneer hij zich laat waarnemen, zelf verantwoordelijk voor alle verplichtingen van een standplaatshouder. Waarschuwingen en sancties worden, behalve aan de waarnemer zelf, ook aan de vergunninghouder opgelegd. De ontheffing is maximaal een jaar geldig en kan op verzoek worden verlengd, tenzij gedurende dat jaar een schorsing op grond van artikel 4 van dit reglement is opgelegd.
Aan artikel 9 is een vijfde lid toegevoegd dat het mogelijk maakt om meerdere personen, ook gedurende de looptijd van een ontheffing, als waarnemer aan te stellen. Tevens is de maximale geldigheidsduur van een ontheffing verruimd van 1 jaar naar 3 jaar. Dit om het laagdrempeliger te maken voor marktondernemers om aan de aanwezigheidsplicht te kunnen voldoen.
Artikel 10. Weigeren / intrekken ontheffing waarneming
Wanneer een vergunning wordt ingetrokken wordt logischerwijs ook de ontheffing waarneming ingetrokken. Alleen een vergunninghouder kan zich laten waarnemen, dus als er geen vergunninghouder meer is, is waarneming niet meer mogelijk.
Artikel 11. Toewijzing dagplaats en standwerkerplaats
Deze regeling is ten opzichte van de regeling in het Marktreglement 2012 in zoverre gewijzigd dat het systeem van loten is afgeschaft. In plaats daarvan dienen geïnteresseerde houders van een meeloper pas of standwerker pas zich daags voor de marktdag te melden bij Marktbeheer. Indien er meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plaatsen wijst de marktmeester de plaatsen toe op volgorde van binnenkomst. Alvorens een toegewezen plaats kan worden ingenomen dient het marktgeld te zijn voldaan.
Meelopers die zich pas op de marktdag melden kunnen alleen nog in aanmerking komen voor plaatsen (in hun branche) die op dat moment nog onbezet zijn gebleven.
Artikel 12. Meeloper / standwerker
Personen die in aanmerking wensen te komen voor een dagplaats moeten voldoen aan de eisen gesteld in artikel 9 van de Marktverordening. Zie dienen zich te laten registreren als meeloper en ontvangen een meeloperspas. Deze pas is drie jaar geldig en kan op verzoek worden verlengd.
Aangezien voor een standwerker dezelfde eisen gelden als voor een meeloper zijn de eisen voor beiden in dit artikel opgenomen.
De bepaling dat aan de pas een middel ter identificatie wordt gehecht is komen te vervallen.
Artikel 13. Bijzondere regels standwerken en standwerkersplaatsen
In dit artikel zijn de bepalingen opgenomen die specifiek voor de standwerker gelden. Aangezien plaatsen voor standwerkers op dezelfde wijze zullen worden toegekend door de marktmeester als bij meelopers het geval is, zijn de bepalingen omtrent loten (art. 19 van het Marktreglement 2012) komen te vervallen. In artikel 20 van het Marktreglement 2012 was een regeling opgenomen voor het beoordelen van standwerken. Ook deze bepalingen zijn vervallen.
Artikel 14. Persoonlijk innemen standplaats / bijstand.
In dit artikel is vastgelegd dat de standplaatshouder, behoudens ontheffing voor waarneming, zijn standplaats te allen tijde zelf dient in te nemen. Is hij of de waarnemer persoonlijk aanwezig dan mogen anderen hen bijstaan bij de werkzaamheden.
Artikel 15. Het aantal keren innemen van de vaste standplaats
Het aantal keren dat de standplaatshouder zijn standplaats dient in te nemen is gelijk gebleven ten opzichte van het reglement uit 2012 en bedraagt 46 keer per jaar. De in lid 2 genoemde ontheffing van deze verplichting is met name bedoeld voor langdurige ziekte en andere bijzondere omstandigheden.
De aanwezigheid van de vergunninghouders op de markt is van belang voor de aantrekkingskracht en levendigheid van de markt. “Gaten” en lege kramen maken de aantrekkingskracht minder. Daarom is afwezigheid, in strijd met de daarbij geldende regels, op genomen bij de bestuurlijke sancties in artikel 4.
Met de toevoeging van lid 4 is aan de branche Stadslandbouw een afwijkende aanwezigheidsplicht gekoppeld, die loopt van april tot en met september (het oogstseizoen), minus 6 weken. De primaire reden hiervoor is de beschikbaarheid van producten. Buiten het oogstseizoen is het nu namelijk (nog) niet mogelijk om producten beschikbaar te hebben. Daarnaast is het voor veel stadslandbouwers (nog) niet mogelijk om de reguliere 46 weken per jaar een standplaats te bezetten. Aan deze uitzondering is wel een maximale termijn verbonden die afloopt op 1 januari 2035. De afweging hierbij is een balans te zoeken tussen enerzijds de ondersteuning van stadslandbouw in de komende jaren (gelijk aan de ontwikkeling van Oosterwold in Almere en Zeewolde) en anderzijds het belang van een gelijk speelveld met andere marktondernemers.
Artikel 16. Afwezigheid van de vergunninghouder
Dit artikel regelt de verplichting van vergunninghouders om de marktmeester te informeren wanneer zij hun standplaats niet innemen. De termijn van 24 uur is van belang omdat de marktmeester de standplaats moet kunnen toewijzen aan een meeloper (zie artikel 11).
Artikel 17. Tijdstip innemen standplaats / aan- en afvoer goederen
Het is belangrijk dat de markt tijdens de openingsuren volledig bezet is. Later arriveren of voortijdig vertrekken en, in verband daarmee, tijdens de markt met voertuigen over de markt bewegen dient te worden vermeden. Daarom wordt dit, in lid 3 van dit artikel, verboden, behoudens door de marktmeester te verlenen toestemming in geval van overmacht.
De verplichting om 8.00 uur de plaats ingenomen te hebben, is komen te vervallen. In plaats daarvan is er de verplichting om tijdens de openingsuren (dus vanaf 9.00 uur) uitgestald en verkoop klaar te zijn. De standplaatshouder bepaalt zelf hoeveel tijd hij van tevoren aanwezig moet zijn om aan deze eis te voldoen. Niet uitgestald en verkoop klaar zijn tijdens de openingsuren kan een bestuurlijke sanctie opleveren (zie artikel 4).
Artikel 18. Verzorging van de standplaats
In dit artikel is de wijze waarop de standplaats wordt ingenomen met kraam en ander materiaal geregeld. De bepaling omtrent het (standaard) rokzeil uit het marktreglement 2012 is komen te vervallen. Bij lid 4. Is de bepaling toegevoegd dat er, na eventuele plaatsing van parasols en andere voorwerpen, altijd een looppad aanwezig blijft ter grootte van de in artikel 19 geregelde doorgang.
Dit artikel dient ter waarborging dat de kramen goed toegankelijk zijn en de veiligheid van bezoekers is gewaarborgd.
Artikel 20. Schoon houden van de standplaats
De standplaatshouder dient ervoor zorg te dragen dat de standplaats een schone en verzorgde aanblik biedt, dat het afval wordt verzameld en door de standplaatshouder wordt meegenomen.
Artikel 21. Algemene brandveiligheidsnormen
Sedert 4 oktober 2017 zijn deze normen landelijk vastgelegd in het besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Dit betekent dat de veiligheidsnormen welke waren neergelegd in artikel 29 van het Marktreglement 2012 van rechtswege zijn vervallen en vervangen door de bepalingen uit de Algemene maatregel van bestuur.
Artikel 22. Gebruik van elektra
In dit artikel wordt het gebruik van elektriciteit geregeld. Toegevoegd is de verplichting om te gebruikte apparatuur periodiek te laten keuren.
Teneinde overlast door muziek en andere geluiden afkomstig van geluidsapparatuur te voorkomen, is voorzien in een verbod op het gebruik van geluidsapparatuur. Ontheffing is in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij speciale marktdagen, mogelijk. Daarbij blijft uitgangspunt dat bezoekers geen hinder mogen ondervinden.
Artikel 24. Kook-, bak- en verwarmingsapparatuur
Ten behoeve van de veiligheid is voor het aanwezig hebben van kook-, bak- en verwarmingsapparatuur een ontheffing nodig.
In het kader van het Marktreglement 2012 was het, onder voorwaarden, toegestaan om één voertuig bij de standplaats te parkeren.
Door de CVAH is verzocht om parkeren van voertuigen ook toe te staan wanneer dat, gegeven de situatie op de markt, geen problemen geeft.
Besloten is om dit verzoek te honoreren. Consequentie daarvan is wel dat bij de herindeling van de markt de situatie kan optreden dat de keuze voor een bepaalde standplaats gevolgen kan hebben voor de mogelijkheid om een voertuig te plaatsen.
Nadrukkelijk dient te worden vermeld dat per standplaats in ieder geval maximaal één voertuig mag worden geplaatst. Dus geen auto met aanhangwagen, maar of de auto of de aanhangwagen.
Artikel 26. Innemen van een standplaats met eigen materiaal
Onder het regime van het Marktreglement 2012 was het, behoudens ontheffing, verboden om een standplaats in te nemen met eigen materiaal. Dit verbod is vervallen. In plaats daarvan wordt het standplaatshouders des verzocht toegestaan om de standplaats in te nemen met eigen materiaal, onder de voorwaarden welke voorheen golden voor een ontheffing.
Verder wordt toestemming in ieder geval geweigerd wanneer het te gebruiken materiaal niet inpasbaar is. Hieronder dient mede te worden verstaan: praktische problemen bij het opstellen van de marktkramen.
Artikel 27. Intrekken oude regelingen
Het “Marktreglement Almere 2012, vastgesteld januari 2013 en het Reglement regelende de samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de marktcommissie, vastgesteld 21 mei 2002 worden ingetrokken.
Dit reglement treedt in werking tegelijk met de Marktverordening 2019.
Deze nadere regels worden aangehaald als: Marktreglement Almere 2019.