Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alblasserdam

Verordening organisatie en werkgeverschap griffie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlblasserdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening organisatie en werkgeverschap griffie
CiteertitelVerordening organisatie en werkgeverschap griffie 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-01-2023nieuwe regeling

01-11-2022

gmb-2023-9123

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening organisatie en werkgeverschap griffie

 

De raad van de gemeente Alblasserdam;

 

gelezen het voorstel van het presidium 5 oktober 2022;

 

gelet op artikelen 83, 107 tot en met 107e, 147, 156 Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen “Verordening organisatie en werkgeverschap griffie”

 

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Raad: de raad van de gemeente Alblasserdam.

  • b.

    Presidium: commissie bestaande uit fractievoorzitters ten behoeve van de processen van raadsvergaderingen en raadscommissievergaderingen

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam.

  • d.

    Griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad aangewezen functionaris zoals bedoeld in artikel 100 Gemeentewet.

  • e.

    Griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder haar of zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren.

  • f.

    Werkgeverscommissie: de door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gemandateerd.

  • g.

    Rekenkamerfunctie: de rekenkamerfunctie voor de gemeente Alblasserdam zoals bedoeld in artikel 81oa Gemeentewet.

  • h.

    CAR: de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten.

  • i.

    UWO: Uitwerkingsovereenkomst.

 

HOOFDSTUK 2 WERKGEVERSCOMMISSIE

Artikel 2 Mandatering aan de werkgeverscommissie

  •  

  • 1.

    De raad heeft een werkgeverscommissie met het oog op de uitvoering van werkgeverstaken voor de griffier en de griffiemedewerkers.

  • 2.

    De raad verleent mandaat en/of volmacht aan de werkgeverscommissie voor het uitoefenen van alle bevoegdheden als bevoegd gezag ten aanzien van de griffier, met uitzondering van het benoemen, schorsen en ontslaan van de griffier en dienst plaatsvervanger, zoals bedoeld in artikel 107 respectievelijk 107d lid 1 van de Gemeentewet. Hieronder vallen in ieder geval:

    • a.

      het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de raadsgriffier waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

    • b.

      het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie van de raadsgriffier;

    • c.

      het voeren van waarderingsgesprekken met de raadsgriffier;

    • d.

      overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de raadsgriffier;

    • e.

      de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De burgemeester heeft volmacht verleend aan de werkgeverscommissie voor het vertegenwoordigen van de gemeente bij rechtshandelingen die betrekking hebben op de griffier of de griffie.

  •  

Artikel 3 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals dit door de raad aan haar is gemandateerd;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie verleent mandaat en/ of volmacht aan de griffier inzake de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel.

 

Artikel 4 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden uit de raad en wordt ondersteund door een secretaris.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit het midden van het presidium van de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad treedt op als vaste adviseur van de werkgeverscommissie.

 

Artikel 5 Taken voorzitter werkgeverscommissie

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 6 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris van de griffie staat de werkgeverscommissie

terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.

 

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 4.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

 

Artikel 8 Verslaglegging en frequentie

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst.

  • 2.

    De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1 onder lid d en artikel 5.1 lid 2 onder e Wet open overheid in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn niet openbaar.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

 

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, verslag uit van haar werkzaamheden en bevindingen tijdens vergaderingen van het presidium.

 

HOOFDSTUK 3 GRIFFIER

Artikel 11 Mandatering aan de griffier

  • 1.

    Besluiten over de toepassing en uitvoering van lokale arbeidsvoorwaarden ten aanzien van griffiemedewerkers, met uitzondering van ontslag als disciplinaire maatregel op grond van artikel 8:13 Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling worden genomen door de griffier, waartoe de Werkgeverscommissie de bevoegdheden als bedoeld in artikel 4 lid 5 van deze verordening aan haar onder mandateert danwel volmacht aan haar verstrekt.

  • 2.

    Dergelijke besluiten worden namens de raad ondertekend door de griffier.

 

Artikel 12 Privaatrechtelijke beslissingen

Indien er sprake is van privaatrechtelijke overeenkomsten, dan is de griffier door het college en de burgemeester gemandateerd/gevolmachtigd voor het aangaan van overeenkomsten namens de gemeente ten aanzien van zaken die betrekking hebben op het functioneren van de gemeenteraad en de griffie.

 

Artikel 13 Financiën

  • 1.

    De raad stelt jaarlijks in de begroting de financiële middelen van de griffie en de Rekenkamerfunctie vast.

  • 2.

    De griffier is budgethouder namens de gemeenteraad voor de budgetten van de raad, de griffie en de rekenkamerfunctie.

 

Artikel 14 Dienstverlening

De griffier kan dienstverleningsovereenkomsten aangaan met het college of de gemeentesecretaris voor het gebruik van bestaande ondersteunende faciliteiten van de organisatie van het college, op het gebied van personeel, informatie, juridische zaken, organisatie, financiën, automatisering en huisvesting.

 

HOOFDSTUK 4 RECHTSPOSITIONELE ZAKEN

Artikel 16 Arbeidsvoorwaarden van de griffier en de griffiemedewerkers

  • 1.

    Voor de griffier en de griffiemedewerkers zijn de lokale arbeidsvoorwaarden en arbeidsvoorwaardenregelingen van toepassing overeenkomstig de door het college nu of in de toekomst vastgestelde lokale arbeidsvoorwaarden en arbeidsvoorwaardenregelingen, behoudens de bij deze verordening of enig ander besluit van de raad gestelde uitzonderingen.

  • 2.

    Voordat het college besluit over wijziging van de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen, wordt de werkgeverscommissie in de gelegenheid gesteld daarover advies uit te brengen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie zorgt er voor dat zij met behulp van de aan de aan gemeente Alblasserdam toegewezen P&O adviseur de arbeidsvoorwaardenregelingen naleeft.

 

Artikel 17 Functiebeschrijving en functieboek

  • 1.

    De werkgeverscommissie stelt een functiebeschrijving van de griffier en het griffiepersoneel vast.

  • 2.

    De werkgeverscommissie stelt een functieboek vast met daarin de functiebeschrijvingen van de functies van de griffiemedewerkers.

 

Artikel 18 Medezeggenschap

  • 1.

    De griffie kan worden beschouwd als zelfstandige onderneming in de zin van artikel 1 lid 1c van de Wet op de ondernemingsraden.

  • 2.

    De griffier regelt als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden in overleg met de werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie, waarbij met toepassing van artikel 3 lid 1 van de Wet op de ondernemingsraden een gemeenschappelijke ondernemingsraad kan worden ingesteld.

 

Artikel 19 Personeelsbeoordeling en functioneringsgesprekken

  • 1.

    De personeelsbeoordeling van de griffier vindt plaats door de werkgeverscommissie.

  • 2.

    De functioneringsgesprekken met de griffier worden gevoerd door de werkgeverscommissie.

  • 3.

    De personeelsbeoordeling van de griffiemedewerkers vindt plaats door de griffier.

  • 4.

    De functioneringsgesprekken van de griffiemedewerkers worden gevoerd door de griffier.

 

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 21 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan

beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 22 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

  • 2.

    De 'Verordening organisatie en werkgeverschap griffie 2017' wordt ingetrokken op het moment van inwerkingtreding van deze verordening.

 

Artikel 23 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening organisatie en werkgeverschap griffie'.

 

 

Alblasserdam, 1 november 2022

De raad voornoemd,

De griffier, De burgemeester,

I.M. de Gruijter, J.G.A. Paans