Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek

Besluit van van tot van het controleprotocol en normenkader 2022 voor de uitvoering van artikel 213 Gemeentewet.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBesluit van van tot van het controleprotocol en normenkader 2022 voor de uitvoering van artikel 213 Gemeentewet.
Citeertitel
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage controleprotocol en normenkader

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 213 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-2022Nieuwe regeling

07-12-2022

bgr-2023-73

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van van tot van het controleprotocol en normenkader 2022 voor de uitvoering van artikel 213 Gemeentewet.

van ;

 

gelezen het voorstel van (8.1);

 

 

overwegende dat,

 

het gewenst is om controleprotocol en normenkader vast te stellen voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2022 van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

 

omdat:

 

Formele accountantscontrole

 

Zonder een geactualiseerde controleprotocol en normenkader kan de accountant formeel geen controle doen op de jaarstukken.

 

Kaders door het Algemeen Bestuur

 

Met het vaststellen van deze stukken kan het algemeen bestuur duidelijke kaders ten aanzien van de controle vaststellen.

 

Art. 213 GW Controleverordening

 

In onze eigen verordening 213 GW wordt aangegeven dat het algemeen bestuur een controleprotocol en normenkader ten behoeve van de accountantscontrole vaststelt.

 

gelet op:

 

artikel 4:81 lid 1, 4:83 en artikel 1:3 lid 4 Algemene wet bestuursrecht (Awb);

artikel 213 Gemeentewet.

 

besluit:

 

het controleprotocol en normenkader vast te stellen voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2022 van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek, met de hierop volgende tekst:

 

Controleprotocol/normenkader voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2022 van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

 

Inleiding

Object van controle is de jaarrekening 2022 en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2022 zoals uitgeoefend door of namens het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet het algemeen bestuur een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen in dit controleprotocol plaatsvindt.

Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2022 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Wettelijk kader

De Gemeentewet, art. 213 lid 2, schrijft voor dat het algemeen bestuur één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW (Gemeentewet) bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan het algemeen bestuur nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens zal in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven moeten worden welke interne en externe wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zal zijn.

Met dit controleprotocol stelt de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2022.

Procedure

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt overleg periodiek plaats tussen de accountant en de teamleider financiën & control en eventueel de directeur bedrijfsvoering kolom brandweer. Binnen een week van de algemene controles koppelt de accountant haar bevindingen terug aan de organisatie.

 

Algemene Uitgangspunten voor de controle (getrouwheid en rechtmatigheid)

 

Zoals in art 213 GW is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 GW bedoelde jaarrekening, die wordt uitgevoerd door de door het algemeen bestuur benoemde accountant, gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

het in overeenstemming zijn van de door de voorzitter van de veiligheidsdirectie opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken; waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.

Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 GW (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) alsmede de Richtlijnen voor de Accountantscontrole (NIVRA) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.

Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het Besluit accountantscontrole decentrale overheden dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder interne verordeningen ”.

 

Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheerhandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie.*

De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten van materieel belang en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en deelwaarnemingen en extrapolaties.

In het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven. Het algemeen bestuur mag de goedkeuringstoleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen. Dit moet dan wel worden vermeld in de accountantsverklaring. De minimumeisen zijn:

 

Strekking rechtmatigheidoordeel:

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeel-

onthouding

Afkeurend

Fouten in de jaarrekening (%lasten)

≤ 1%

>1% <3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle

(% lasten)

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

 

Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren (professional judgement). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook plaats op basis van professional judgement.

 

Dedefinitievandegoedkeuringstolerantieis:

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed.

 

De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming over de strekking van de af te geven accountantsverklaring.

Naast de goedkeuringstolerantie wordt onderkend de rapporteringtolerantie. Deze kan als volgt worden gedefinieerd:

De rapporteringtolerantie is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden, maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen. De rapporteringtoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die het algemeen bestuur specifiek nader terug wil zien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt.

De rapporteringtolerantie wordt door het algemeen bestuur vastgesteld, met inachtneming van bovengenoemde minimumeisen. De accountant richt de controle in rekening houdend met de rapporteringtolerantie om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde onrechtmatigheden die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.

In het hierna opgenomen schema zijn de goedkeuringstolerantie en de rapporteringtolerantie(s) opgenomen zoals door het algemeen bestuur vastgesteld voor het controlejaar 2022

 

Strekking rechtmatigheidoordeel:

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeel-

onthouding

Afkeurend

Fouten in de jaarrekening (%lasten)

≤ 1%

>1% <3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle

(% lasten)

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

 

Op basis van de begroting 2022 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 261.195 en een totaal van onzekerheden van circa € 783.585 de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet zullen aantasten.

De rapporteringtolerantie stelt het algemeen bestuur vast op een percentage van 30% van de goedkeuringstolerantie. Geconstateerde fouten en/of onzekerheden met betrekking tot (in het kader van het dechargeproces) politiek gevoelige onderwerpen dienen, ongeacht de omvang, te worden gerapporteerd.

Begrip rechtmatigheid en de aanvullend te controleren rechtmatigheidscriteria

 

In het kader van de rechtmatigheidscontrole kunnen 9 rechtmatigheidscriteria worden onderkend:

het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijk gebruikscriterium, het calculatiecriterium, het valuteringscriterium, het adresseringscriterium, het volledigheidscriterium, het aanvaardbaarheidscriterium en het leveringscriterium.

In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste van deze criteria.

Wij stellen voor geen extra aandacht aan genoemde controlecriteria te besteden.

 

Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidstoetsing

 

De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2022 is limitatief gericht op:

Externe wet- en regelgeving

De naleving van wettelijke kaders, zoals die in de kolom “Wetgeving extern” van de “Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole” is opgenomen (bijlage 1 van dit protocol). Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheerhandelingen betreffen of kunnen betreffen;

Interne regelgeving de naleving van de volgende kaders:

de begroting

de gemeenschappelijke regeling

de overige interne regelgeving, zoals opgenomen in de “Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole” (bijlage 1 van dit protocol).

Deze overige interne regelgeving voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiële beheerhandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de hoogte, duur en doelgroep/object van financiële beheerhandelingen, tenzij tegen derden aanvullende voorwaarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen.

Indien en voor zover bij de accountantscontrole materiële financiële onrechtmatige handelingen worden geconstateerd worden deze in de rapportage en oordeelweging uitsluitend betrokken indien en voor zover het door het algemeen bestuur in verordeningen vastgestelde (financiële) regels of door hogere overheden vastgestelde (financiële) regels betreft. Met andere woorden: interne regels van het algemeen bestuur naar ambtelijke organisatie c.q. besluiten van het dagelijks bestuur vallen daar in principe buiten, tenzij de bestuursbesluiten een noodzakelijke uitwerking zijn van door het Rijk of het algemeen bestuur vastgestelde regelgeving**

Rapportering accountant

 

Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:

Accountantsverslag

Overeenkomstig de Gemeentewet wordt omtrent de controle van de jaarrekening een accountantsverslag uitgebracht aan het algemeen bestuur en in afschrift aan het dagelijks bestuur.

In dit verslag wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht en gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.). Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen.

Controleverklaring

In de controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole van de jaarrekening weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze controleverklaring wordt verstrekt aan het algemeen bestuur en is bedoeld voor openbaarmaking. De controleverklaring wordt verstrekt na vaststelling van de jaarrekening door het algemeen bestuur.

Voorts zal de accountant in elk geval aan het algemeen bestuur rapporteren indien omstandigheden als bedoeld in de verordening ex. artikel 213 dit vereisen.

Voor zover van toepassing bevat het accountantsverslag tevens de verplichte rapportagetabel met betrekking tot de controle van de Sisa-bijlage alsmede overige bevindingen op grond van de specifieke toleranties die in de nota verwachtingen accountantscontrole zijn opgenomen.

 

* Door de toepassing van een risicoanalyse kan het zo zijn dat niet alle transacties die groter zijn dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie individueel worden gecontroleerd. Ook kunnen andere gegevensgerichte werkzaamheden dan deelwaarnemingen worden toegepast. Met name door toepassing van cijferanalyse (verbandscontroles) kan het aantal deelwaarnemingen worden beperkt.

 

** Hiermede wordt aangesloten de nadere verduidelijking van de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole zoals opgenomen in de circulaire “Rechtmatigheidscontrole door de accountant” van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

 

 

Bijlage 1: Inventarisatie wet- en regelgeving Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek in het kader van de rechtmatigheidscontrole.

 

Normenkader

 

 

Specifiekeactiviteit

WetgevingExtern

RegelgevingIntern

Algemeen

Grondwet

Algemene Wet Bestuursrecht Gemeentewet

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Wet openbaarheid van bestuur

Wet gemeenschappelijke regelingen Wet Veiligheidsregio's

Besluit Veiligheidsregio's

Besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen (BDUR) Besluit accountantscontrole decentrale overheden

Besluit rijksbijdragen bijstands- en bestrijdingskosten

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek Mandaat-, volmacht-, en machtingsbesluit

Directiestatuut commandant brandweer Directiestatuut ambtelijk secretaris.

Mandaatregister 2015

Ondermandaatregister O&HR 2018

 

 

 

Financiën/Treasury

Besluit Begroting en Verantwoording

Wet financiering decentrale overheden (FIDO)

Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheid (ruddo) Besluit lening voorwaarden decentrale overheden Kostenwet/invorderingswet

Wet Markt en Overheid

Wet modernisering VPB-plicht overheidsondernming Wet Houdbare Overheidsfinancien

Wet op de omzetbelasting 1968

Wet op het BTW compensatiefonds

Programmabegroting

Financiele verordening art 212 GW Controleverordening art 213 GW Treasurystatuut

Notitie reserves en voorzieningen 2015 Afschrijvingstermijnen

 

 

 

Inkoop /aanbesteden

Aanbestedingswet en besluit (2012/2016)

Gids proportionaliteit

 

 

 

 

Personeel

Ambtenarenwet

Fiscale, sociale verzekerings-en pensioenwetgeving CAR / UWO

Besluit personeel veiligheidsregio's Pensioenregelement ABP

Wet arbeid en zorg

Wet Normering Topinkomens

Arbeidsvoorwaarden VRGV/BGV (CAR/UWO incl. FLO overgangsrecht en eigen regelingen)

Organisatiebesluit BGV 2015

Ondermandaatregister O&HR 2018 Beleidsnota's

 

 

Aldus vastgesteld door van in de vergadering van d.d. 7 december 2022.