Organisatie | West Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Onderwijsvisie West Betuwe |
Citeertitel | Onderwijsvisie West Betuwe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-01-2023 | nieuwe regeling | 20-12-2022 |
Tijdens het overleg van de Lokale Educatieve Agenda (LEA) met het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs is het voorstel gekomen om met elkaar een onderwijsvisie te ontwikkelen. Het LEA primair onderwijs heeft zich later hierbij aangesloten. Scholen en gemeente willen met de gezamenlijke visie een richting hebben, waar wij met het onderwijs in West Betuwe naar toe willen en waar we voor willen staan.
Begonnen is met een startdocument: een denkrichting, een visie op hoofdpunten, een document om tot een onderwijsvisie te komen. Het startdocument geeft richting aan de onderwerpen die in de onderwijsvisie staan. Het startdocument is in overleg met het onderwijsveld en andere partners verder uitgewerkt in een definitieve onderwijsvisie.
Tijdens de gesprekken met de schoolbesturen is geconstateerd dat het onderwijs in deze tijd volop in beweging is en moet inspelen op allerlei maatschappelijke problemen waarbij de leerling altijd centraal staat. Zeker tijdens de coronapandemie zijn er meer vragen en problemen naar voren gekomen waar een antwoord op gevonden dient te worden.
De onderwijsvisie is een document van en voor alle soorten onderwijs in de gemeente West Betuwe. Het kan voorkomen dat een bepaald thema meer specifiek bedoeld is voor het primair onderwijs of voor het voortgezet onderwijs.
Aan alle thema’s zijn acties verbonden. Deze acties clusteren we in de uitvoeringsagenda 2023-2026. De uitvoeringsagenda is geen statisch document en wordt aangepast op het moment dat het nodig is.
Vanuit de uitvoeringsagenda wordt, zowel met het primair als voortgezet onderwijs, het jaarplan binnen de Lokale Educatieve Agenda (LEA) samen- en vastgesteld.
Deze onderwijsvisie is tot stand gekomen in goede samenwerking met en input van alle schoolbesturen en de raadsleden tijdens de Beeldvormende vergadering van 5 april 2022.
Het laat zien dat het onderwijs leeft in onze gemeente en van grote waarde is voor jong en oud! Bovenal is de onderwijsvisie een document van en voor het West Betuws onderwijs.
De inleiding gaat in op de reden om te komen tot een onderwijsvisie. Vervolgens wordt de route van startdocument naar onderwijsvisie kort uitgelegd. Hierna wordt ingegaan op partnerschap, een overzicht van ons onderwijsveld, gezamenlijke ambitie, de kaders, participatie en de gezamenlijke onderwijsvisie.
De onderwijsvisie is uitgewerkt in 6 overkoepelende onderwerpen met 23 thema’s. Ieder thema bevat een toelichting, visie, actie, doel en aanpak. Per thema is er een trekker benoemd en de samenwerkingspartners. Er is tevens een indicatie van het gemeentelijk budget benoemd en acties voor de uitvoeringsagenda.
De 23 thema’s werken we aan de hand van de onderwijsvisie gezamenlijk uit. De uitvoeringsagenda 2023-2026 in hoofdstuk 12 is daarvoor onze leidraad. Tot slot gaan we kort in op de financiën en evaluatie.
Goed onderwijs stelt mensen in staat hun talenten te ontdekken, te ontwikkelen en te gebruiken. Goed onderwijs zorgt voor een goede plek in de samenleving en voor het vinden van een baan.
De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht op het gebied van onderwijshuisvesting, vergoeden van schade die het gevolg is van bijzondere omstandigheden en het bieden van voldoende ruimte voor bewegingsonderwijs. De gemeente investeert in onderwijshuisvesting, in leerplicht, het verminderen van voortijdig schoolverlaten en het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden.
Maar de vraag is waar wij als gemeente West Betuwe samen met de onderwijspartners voor willen staan. Wat is de visie op het onderwijs voor nu, straks en in de toekomst? Willen wij als gemeente een dekkend onderwijsaanbod realiseren? Willen wij voor leerlingen binnen en buiten de gemeente een centrumgemeente voor het onderwijs zijn waar leerlingen de gewenste opleiding kunnen volgen?
Samen met de schoolbesturen voor primair, voortgezet- en middelbaar beroeps onderwijs werken wij aan het blijvend stimuleren en realiseren van goed onderwijs in de gemeente West Betuwe. We leven in een snel veranderde wereld door internet. De kennis en vaardigheden die van jonge mensen gevraagd wordt, verandert continue. Veel banen en beroepen verdwijnen of krijgen een andere inhoud. We hebben te maken met een verdergaande globalisering, de digitalisering van de economie en een energietransitie.
Ook veranderende omstandigheden in de wereld vragen om snelle actie van en in het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de coronapandemie, waardoor in rap tempo het online-onderwijs is vormgegeven en alle mogelijke middelen zijn ingezet om leervertragingen te voorkomen. Meer recent was daar de toestroom van Oekraïense vluchtelingen. In samenwerking met alle schoolbesturen voor primair onderwijs zijn nieuwkomersklassen opgezet voor Oekraïense vluchtelingen van 7 tot 12 jaar, de jongste leerlingen zijn warm ontvangen in de groepen 1 en 2 van onze scholen.
We zijn trots op West Betuwe en veel dingen gaan goed. Maar er kan ook nog veel verbeterd worden. Denk aan inwoners die praktisch zijn opgeleid, de sociale verschillen, jongeren die te maken hebben met een combinatie van problemen (schulden, depressie, eenzaamheid of gezinsproblematiek). Met het opstellen van een onderwijsvisie kijken wij verder. We kijken ook naar de leefbaarheid in onze gemeente. Op welke wijze levert het onderwijs een bijdrage aan de toekomst van West Betuwe en andersom. We willen richting en ruimte voor vernieuwing geven, waarbij het onderwijs zich steeds verder ontwikkelt.
De onderwijsvisie en de hieraan gekoppelde uitvoeringsagenda zijn dynamische documenten. We blijven samen met de schoolbesturen verder ontwikkelen en zoeken naar de beste mogelijkheden. Onderwijs en gemeente hebben de handen ineen geslagen om samen een stevige basis voor alle inwoners te realiseren.
4. Van startdocument naar onderwijsvisie
Goed onderwijs vraagt om ontwikkeling. De ontwikkeling van het onderwijs is gericht op de behoefte van morgen. De wereld verandert. De maatschappij en arbeidsmarkt stellen andere eisen aan burgers en werknemers van de toekomst. Hier ligt een verantwoordelijkheid en opgave voor het onderwijs, schoolbesturen, maatschappelijke partners en gemeente. Goed onderwijs maakt van kinderen competente, zelfbewuste en creatieve volwassenen en legt de basis voor een succesvolle loopbaan.
In de bestuurlijke agenda was opgenomen dat aan de gemeenteraad in november 2021 een onderwijsvisie zou worden aangeboden. Bij de voorbereiding met de schoolbesturen is destijds gebleken dat het opstellen van een onderwijsvisie meer tijd en voorbereiding nodig heeft. Met het startdocument is wel een denkrichting voor een onderwijsvisie gegeven: welke onderwerpen vinden wij met elkaar belangrijk voor het volgen van goed onderwijs om in een onderwijsvisie op te nemen.
Voor de herkenbaarheid en continuïteit is nagenoeg dezelfde indeling gebruikt als bij het startdocument.
Een integrale onderwijsvisie vraagt om een brede betrokkenheid van partners in het veld. Het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, volwassenenonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs en gemeente werken samen aan de visie en uitvoeringsagenda. Daarnaast benaderen we bij de jaarplannen andere partners, zoals buitenschoolse opvang, de bibliotheek en kinderdagopvang.
In de West Betuwe zijn de volgende onderwijssoorten aanwezig:
In de gemeente West Betuwe zijn 32 basisscholen van verschillende denominaties, verdeeld over 34 locaties . Daarnaast zijn er 2 scholen voor voortgezet onderwijs en 2 scholen voor middelbaar beroepsonderwijs. Er zijn 11 overkoepelende organisaties voor kinderopvang. In de gemeente zijn er 29 kinderopvanglocaties. Er zijn 11 locaties met voorschoolse educatie (VVE) en 20 locaties met buitenschoolse opvang.
Dagelijks bezoeken 4.400 kinderen het primair onderwijs, 1.450 leerlingen het voortgezet onderwijs en 650 leerlingen het middelbaar beroepsonderwijs.
Er is een gevarieerd aanbod aan kwalitatief goede scholen en gelijke kansen in het onderwijs voor kinderen. Iedereen verdient het om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Samen met de schoolbesturen blijven we bouwen aan goed onderwijs in de gemeente West Betuwe. West Betuwe is een aantrekkelijke gemeente op het terrein van onderwijs.
Op verschillende momenten is gelegenheid geboden tot participatie aan gemeentebestuurders, adviesraad, onderwijspartners en overige belangstellenden.
Op 5 april 2022 is een beeldvormende vergadering georganiseerd in het schoolgebouw van Yuverta te Geldermalsen. Hierbij waren naast de raadsleden ook de vertegenwoordigers van het onderwijsveld vertegenwoordigd. Ook de ASD (adviesraad sociaal domein) was voor deze bijeenkomst uitgenodigd. In deze vergadering is input opgehaald voor het opstellen van de Onderwijsvisie op basis van het startdocument;
Er bestaat geen wettelijke verplichting tot het opstellen van een onderwijsvisie. Gezien het grote gezamenlijke belang hebben we er met onze onderwijspartners voor gekozen de West Betuwse onderwijsvisie te ontwikkelen.
Samen hebben we de taak om onze inwoners optimale ontwikkelingskansen te bieden. Goed onderwijs stelt mensen in staat hun talenten te ontdekken, te ontwikkelen en te gebruiken. Goed onderwijs zorgt voor een goede plek in de samenleving.
We erkennen en respecteren elkaars rollen: de gemeente heeft een verbindende en faciliterende rol, de onderwijspartners zijn verantwoordelijk voor de inhoud van het onderwijs. We maken daarbij gebruik van verschillende partners, zoals de bibliotheek, cultuur- en muziekverenigingen.
We blijven continue in gesprek met elkaar. Er is een open transparante communicatie tussen onderwijs, overige partners en gemeente. We weten wat we aan elkaar hebben en er is onderling vertrouwen.
Op basis van deze visie zijn we blijvend aan de slag met de thema’s die zijn opgenomen in hoofdstuk 11.
11. Thema’s onderwijsvisie 2023–2026
De thema’s uit het startdocument, aangevuld met de thema’s die naar voor zijn gekomen tijdens de beeldvormende vergadering en de verdiepingssessies, zijn geclusterd in de 6 volgende overkoepelende paragrafen:
11.1.1 Versterking verbinding onderwijs en (jeugd)zorg
11.2Brede ontwikkeling inwoners
11.2.1 Burgerschap en (seksuele) diversiteit
11.2.4 Sociale en fysieke veiligheid
11.2.5 Sport- en cultuurcoaches
11.2.6 Cultuureducatie, boerderijeducatie, natuur- en milieueducatie, muziekonderwijs
11.2.7 Bibliotheek op school / pilot leesbevordering
11.3.2 Voor- en vroegschoolse educatie (vve) en onderwijsachterstanden
11.3.3 Aanpak laaggeletterdheid
11.3.4 Educatie en inburgering
11.3.6 Onderwijsvernieuwingen en leven lang ontwikkelen
11.4.1 Aansluiting onderwijs en arbeidsmarktbeleid
11.4.2 Fruitdelta Rivierenland
11.4.5 Aansluiting leerling MBO en VO bij studiekeuze en vervolgstudie
11.5.1 Duurzaamheid schoolgebouwen en Integraal Huisvestingsplan (IHP)
11.6.1 Lokale Educatieve Agenda (LEA)
11.1.1 Versterking verbinding onderwijs en (jeugd)zorg
11.2 Brede ontwikkeling inwoners
11.2.1 Burgerschap en (seksuele) diversiteit
11.2.4 Sociale en fysieke veiligheid
11.2.5 Sport- en cultuurcoaches
11.2.6 Cultuureducatie, boerderijeducatie, natuur- en milieueducatie, muziekonderwijs
11.2.7 Bibliotheek op school / pilot leesbevordering
11.3.2 Voor- en vroegschoolse educatie (vve) en onderwijsachterstanden
11.3.3 Aanpak laaggeletterdheid
11.3.4 Educatie en inburgering
11.3.6 Onderwijsvernieuwingen en leven lang ontwikkelen
11.4 Onderwijs en arbeidsmarkt
11.4.1 Aansluiting onderwijs en arbeidsmarktbeleid
11.4.2 Fruitdelta Rivierenland
De gemeenten in regio Rivierenland werken al jarenlang samen onder de noemer FruitDelta Rivierenland. Een regionaal ambitiedocument is de bouwsteen voor afstemming met Ondernemers, Onderwijs, Onderzoek, Organisaties en Ondernemende inwoners (O’s) en heeft een focus op drie regionale economische speerpunten 1) Agribusiness, 2) Economie & Logistiek en 3) Recreatie & Toerisme. Een belangrijk instrument om de gezamenlijke ambities te realiseren, is het Regionaal Investeringsfonds (RIF), waarmee economische innovatie in de regio wordt gestimuleerd. Op dit moment worden 27 projecten via de Regio Deal uitgevoerd. Een van die projecten is de ontwikkeling van een onderwijs- en innovatieprogramma gericht op fruitteelt, waarbij onderwijs en bedrijfsleven worden verbonden (Stichting Fruit Tech Campus). De Fruit Tech Campus Innocation Hub is een innovatief leer- en werkcentrum waar onderwijs, regio en bedrijfsleven elkaar ontmoeten. De Innocation Hub wordt door het onderwijs gebruikt voor praktijklessen en onderzoekend leren. Bedrijven kunnen de faciliteiten gebruiken voor onderzoek, demo’s, meetings, etc. De Fruit Tech Campus zet in op de verbinding met de beroepspraktijk. | |
| |
| |
Op initiatief van bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente is recent de Fruit Tech Campus opgericht als kristallisatiepunt voor uitbouw van relevante opleidingen, kennisontwikkeling en open innovatie ten behoeve van de fruitteelt en gerelateerde keten van toeleveranciers, verwerkende bedrijven, handel en logistiek. | |
RW POA Rivierenland, Stichting Fruit Tech Campus, Werkzaak Rivierenland, RMC Regio Rivierenland. Regionale bedrijven, Yuverta/Helicon en Fruitpact. | |
Actief aansluiten onderwijs bij ontwikkelingen Regiodeal Fruitdelta. |
11.4.5 Aansluiting leerling MBO en VO bij studiekeuze en vervolgstudie
11.5.1 Duurzaamheid schoolgebouwen en Integraal Huisvestingsplan (IHP)
11.6.1 Lokale Educatieve Agenda (LEA)
12. Uitvoeringsagenda 2023-2026
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarktbeleid (aansluiting MBO en techniek) |
| |
| ||
| ||
| ||
Aansluiting leerlingen MBO en VO bij studiekeuze en vervolgstudie |
|
Uit de thema’s in de uitvoeringsagenda van de onderwijsvisie wordt met de schoolbesturen een jaarplan vastgesteld. Dit jaarplan is een doorlopend onderwerp op de Lokale Educatie Agenda. In de jaarplannen staan de doelen en beoogde effecten aan de hand waarvan een jaarlijkse evaluatie plaats vindt. Op basis van de evaluatie vindt bijstelling van de onderwijsvisie en uitvoeringsagenda plaats. Dit maakt toevoeging van nieuwe onderwerpen aan de onderwijsvisie en de uitvoeringsagenda continue mogelijk. De gemeenteraad ontvangt jaarlijks een informatienota met daarin de evaluatie en het jaarplan.