Organisatie | Lelystad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie Lelystad 2022 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie Lelystad 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie Lelystad 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2023 | nieuwe regeling | 20-12-2022 |
De raad van de gemeente Lelystad;
gelezen het voorstel van de Agendacommissie van 5 december 2022
gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1. en 10.1.2. van de Algemene wet bestuursrecht en de Ambtenarenwet 2017.
Artikel 4. Taken werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie heeft als taken:
alle uit de Ambtenarenwet 2017 voortvloeiende bevoegdheden, rechten en verplichtingen van een overheidswerkgever en voorts al hetgeen het werkgeverschap met zich meebrengt uit te voeren voor de griffier en de griffiemedewerkers, waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van het aangaan van een arbeidsovereenkomst met de (plaatsvervangend) griffier, het aanwijzen van de (plaatsvervangend of interim) griffier, het opleggen van sancties aan de (plaatsvervangend) griffier, het beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de (plaatsvervangend) griffier, de vaststelling van de instructie voor de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening van de griffie.
het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake het aangaan van een arbeidsovereenkomst met de (plaatsvervangend) griffier, het aanwijzen van de (plaatsvervangend of interim) griffier, het opleggen van sancties aan de (plaatsvervangend) griffier, het beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de (plaatsvervangend) griffier, de vaststelling van de instructie voor de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening van de griffie.
Artikel 5. Ondersteuning van de werkgeverscommissie
De griffier of een door de griffier aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering van de werkgeverscommissie. De besluitenlijst wordt definitief vastgesteld binnen vier weken na digitale verzending per mail.
Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 10. Verantwoording aan raad
De werkgeverscommissie brengt aan de raad, afhankelijk van de inhoud door tussenkomst van de Agendacommissie of het fractievoorzittersoverleg, met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, tweemaal per jaar verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 11. Verantwoording door griffier aan werkgeverscommissie
Indien de werkgeverscommissie bevoegdheden als bedoeld in artikel 1 lid 4 en/of lid 5 gemandateerd heeft aan de griffier worden door de werkgeverscommissie en de griffier afspraken gemaakt in welke vorm de werkgeverscommissie over de uitvoering hiervan wordt geïnformeerd door de griffier.
Artikel 12. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.