Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Diemen

Nota Reclame in de openbare ruimte 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDiemen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota Reclame in de openbare ruimte 2011
CiteertitelNota reclame in de openbare ruimte 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum inwerkingtreding van deze regeling kan niet worden achterhaald en is bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 2.1, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2021nieuwe regeling

01-04-2011

Website gemeente Diemen

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota Reclame in de openbare ruimte 2011

2 INLEIDING

2.1 AANLEIDING

De gemeente Diemen heeft in het verleden altijd een zeer terughoudend beleid gevoerd ten aanzien van reclame in de openbare ruimte. Hierdoor zijn er ook nog weinig reclameobjecten op straat aanwezig. Uitzondering daarop vormen de abri’s (bushokjes). Bij de abri’s vormen de reclameborden de inkomstenbron waaruit de plaatsing en het onderhoud van de abri’s worden betaald.

Om extra inkomsten te genereren heeft de gemeenteraad, in een amendement op de begroting in 2007, het college van burgemeester en wethouders opgedragen een pilot uit te voeren met reclameborden (billboards) langs de Gooiseweg te Diemen. Na de aanbestedingsprocedure zijn langs de Gooiseweg vier billboards geplaatst. Na evaluatie van deze pilot heeft de gemeenteraad in 2009 een motie aangenomen en het college opdracht gegeven om te zoeken naar mogelijkheden tot uitbreiding van het aantal reclameborden op Diemens grondgebied. Tevens is een taakstelling voor opbrengsten uit reclame opgenomen in de begroting voor de komende jaren. De begrote inkomsten de komende jaren bedragen: € 164.000,-- in 2011, € 189.000,-- in 2012 en € 214.000,-- in 2013 en verder.

Het college heeft deze opdracht in 2010 opgepakt en hierbij een gefaseerde aanpak voorgesteld. Er is een vervolg gegeven aan de pilot, waarbij een aanbesteding van een viertal nieuwe locaties voor reclameborden is doorlopen. Hiervoor is begin 2011 een overeenkomst voor het realiseren en exploiteren van vier billboards gesloten. Daarnaast heeft het college voorgesteld een beleidskader op te stellen om extra inkomsten te genereren in de vorm van een Nota Reclame in de openbare ruimte.

 

2.2 DOELSTELLING

De gemeente Diemen is verantwoordelijk voor de inrichting, de functies en het gebruik van de openbare ruimte. Daartoe behoort onder andere ook buitenreclame. Deze nota is opgesteld om te komen tot een verruiming van de mogelijkheden van buitenreclame in de openbare ruimte, waarbij een evenwicht wordt gevonden tussen het behouden en verhogen van de kwaliteit van de openbare ruimte en het genereren van inkomsten om de taakstelling te behalen en het behartigen van de belangen van ondernemers.

Daarom wordt hierbij de Nota Reclame in de openbare ruimte 2011 aangeboden, een nota waarin het gemeentelijk beleidskader middels speerpunten is geformuleerd voor reclameobjecten in de openbare ruimte. De nota zal dienen als toetsingskader voor verzoeken vanuit de markt en uitvoeringskader voor acties die door de gemeente zelf zijn te ondernemen om reclame-inkomsten te genereren. De nota heeft niet de doelstelling een toetsingskader te vormen voor reclame op particulier terrein.

 

2.3 DEFINITIE RECLAME IN DE OPENBARE RUIMTE

Reclame is een publieke aanprijzing van een bedrijf, een product of een dienst. Onder buitenreclame vallen alle uitingen met een commercieel karakter in de openbare ruimte en de reclame-uitingen op, bij of aan een gebouw (particulier terrein) die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Reclame in de openbare ruimte vormen zo’n 5 a 6% van de mediabestedingen in Nederland. Reclame in de openbare ruimte is het enige echte massamedium en bereikt alle lagen van de bevolking. Hier staat tegenover dat er vanuit de consumenten minder specifiek belangstelling voor het medium bestaat. Het publiek wordt met alle vormen van buitenreclame geconfronteerd, of men dit wil of niet.

3 HUIDIG JURIDISCH EN BELEIDSKADER

 

Reclame is een publieke aanprijzing van een bedrijf, een product of een dienst. Reclame vormt een beeldbepalend onderdeel van de openbare ruimte. Afhankelijk van de vorm is een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen of voor handelsreclame vereist.

 

3.1 OMGEVINGSVERGUNNING

Volgens artikel 2.1 lid 1, sub a van de Wabo is het verboden zonder omgevingsvergunning een project uit te voeren, voor zover dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit het bouwen van een bouwwerk. Een aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen wordt onder andere getoetst aan het Bouwbesluit, de gemeentelijke bouwverordening, het bestemmingsplan en aan redelijke eisen van welstand. Wanneer er sprake is van “bouwen” is geen omgevingsvergunning voor handelsreclame vereist. De reclame uiting wordt dan met de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen meegenomen en dus ook getoetst aan de welstandscriteria.

 

Voor reclames op, aan of bij monumenten is altijd een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en het wijzigen van een monument vereist.

 

3.2 WELSTANDSCRITERIA

In de Nota Welstand Diemen 2005 zijn zogenaamde sneltoetscriteria opgenomen voor reclame bij woningen en bedrijven. Voldoet een reclame-uiting niet aan deze criteria of is er sprake van een bijzondere situatie dan wel gerede twijfel aan de toepasbaarheid van de sneltoetscriteria dan wordt de aanvraag voor advies aan de Adviescommissie voor ruimtelijke kwaliteit (voorheen welstandscommissie) voorgelegd. De sneltoetscriteria zijn in bijlage 1 uiteengezet.

 

3.3 ALGEMEEN PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)

De eisen en voorwaarden voor een omgevingsvergunning voor handelsreclame zijn geregeld in de APV. Conform artikel 2.1.5.1 van de APV is het verboden zonder vergunning van het college de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan de publieke functie daarvan. Conform artikel 4.4.2 is het verboden zonder vergunning van het college op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die vanaf de weg zichtbaar is. In artikel 5.1.6 wordt het parkeren van reclamevoertuigen geregeld. Deze artikelen zijn in bijlage 2 opgenomen.

 

3.4 NOTITIE TIJDELIJK RECLAMEBORDEN EN SPANDOEKEN

Aanvragen voor tijdelijk reclameborden en spandoeken worden getoetst aan de notitie tijdelijke reclameborden en spandoeken. Hierin is onder andere vastgelegd welke locaties geschikt zijn, welke tijdsduur mogelijk is en wat de maximale afmetingen betreffen.

 

3.5 KWALITEITSPLAN OPENBARE RUIMTE

Momenteel wordt gewerkt aan het kwaliteitsplan openbare ruimte. Hierin wordt voor de thema’s verkeer, milieu, onderhoud, sociaal, aantrekkelijk en veiligheid aangegeven welke mate van kwaliteit in de openbare ruimte aanwezig is en wat het ambitieniveau is. De niveaus daarbij zijn:

  • A: Bijzondere kwaliteit

  • B: Standaard kwaliteit

  • C: Sobere kwaliteit

In het kwaliteitsplan worden de verschillende deelgebieden in Diemen benoemd. Onderscheid wordt gemaakt tussen bijvoorbeeld woongebieden, bedrijventerreinen, kantoorgebieden etc. Voor deze gebieden wordt een ambitieniveau aangegeven en de mate waarin de huidige situatie van het ambitieniveau afwijkt.

 

Voor reclame in de buitenruimte zal aansluiting gezocht worden bij het ambitieniveau zoals dit voor de verschillende thema’s in het kwaliteitsplan aangegeven wordt. Voor reclame in de buitenruimte geldt overigens dat de exploitant vaak al een bijzondere kwaliteit nastreeft, omdat reclame in het oog moet springen en een product of dienst moet verkopen.

 

In het kwaliteitsplan openbare ruimte worden ook parels benoemd. In deze bijzondere Diemense gebieden zal ook bijzondere aandacht voor buitenreclame noodzakelijk zijn.

 

In de uitwerking van de nota zal verder aansluiting bij het kwaliteitsplan gezocht worden.

 

3.6 PROVINCIAAL BELEID

Op de gronden die zijn gelegen buiten de grenzen van de bebouwde kom is de Landschapsverordening Noord Holland 2005 van toepassing. In de verordening is aangegeven dat het verboden is zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning een perceel inclusief de onroerende zaken die zich erop bevinden te gebruiken voor het aanbrengen van reclameobjecten van welke vorm ook. Een omgevingsvergunning kan daarbij slechts in het belang van de landschappelijke of natuurwetenschappelijke waarden van het Noord-Hollandse landschap worden geweigerd of ingetrokken.

 

3.7 HANDHAVING

Wanneer zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning reclame-uitingen plaatsvinden wordt door team Handhaving van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling gehandhaafd.

 

Team belastingen van de afdeling Financiën en Informatiemanagement ziet toe op de betaling van reclamebelasting en precario.

4 RECLAME IN DIEMEN

 

In dit hoofdstuk wordt uiteengezet welke buitenreclame in Diemen aanwezig is en welke kansen en mogelijkheden er zijn om meer inkomsten uit reclame te halen of de openbare ruimte een impuls te geven. Daarbij wordt aangegeven welke (vormen van) reclame het meest wenselijk wordt geacht en waar we ons op zullen richten. Hierbij is gebruik gemaakt van de marktkennis van het Nationaal adviesbureau buitenreclame (NABB) Op de kaart in bijlage 3 zijn alle aanwezige vormen van reclame in de openbare ruimte aangegeven.

 

4.1 HUIDIGE EN MOGELIJKE RECLAME IN DIEMEN

4.1.1 RECLAME OP 2M² FORMAAT

Er zijn verschillende vormen en namen voor 2 m² formaat reclame-uitingen. De belangrijkste daarvan zijn abri’s en mupi’s.

 

Een abri is van origine een simpel wachthuisje bij een halte van het openbaar vervoer. De gemeente Diemen heeft een overeenkomst met CBS Outdoor voor het plaatsen, exploiteren en onderhouden 40 abri’s in de gemeente tot 18 maart 2013. De exploitant heeft daarbij het recht reclameovereenkomsten af te sluiten met derden. De kwaliteit van deze abri’s is nog goed, zowel voor wat betreft het materiaal als de staat van onderhoud. Qua uitstraling zijn ze echter van matige kwaliteit te noemen, de vormgeving is eenvoudig en weinig aansprekend en de kleurstelling conflicteert met het overige straatmeubilair. De gemeente Diemen heeft een marktconforme overeenkomst voor de abri’s.

Abri in Diemen

 

Wanneer de huidige overeenkomst afloopt zal er een nieuwe aanbesteding plaats moeten vinden voor de abri’s. Hiervoor zal als eerste, 1 jaar voor het expireren van de huidige overeenkomst, met CBS Outdoor in onderhandeling moeten worden getreden over mogelijke verlenging. Dit recht is vastgelegd in de huidige overeenkomst.

 

Een andere vorm van 2 m² formaat reclame is de mupi. Mupi is een afkorting van `Mobilier Urbain à Publicité Illuminé`, oftewel straatmeubilair in de vorm van verlichte reclamezuil. De reclameborden zijn vaak tweezijdig en bestaan uit een commerciële zijde en een niet-commerciële zijde. In de gemeente Diemen staan momenteel geen mupi’s. Wel zijn er 19 stadsplattegronden aanwezig. Deze zijn echter door de gemeente zelf geplaatst en worden niet commercieel geëxploiteerd.

 

 

Het is mogelijk om, in combinatie met de aanbesteding van de abri’s, een aantal solitaire mupi’s aan te besteden. Hierbij is het mogelijk om de mupi’s in te zetten als stadsplattegrond. Hierbij wordt 1 zijde commercieel geëxploiteerd en de andere zijde dient als stadsplattegrond. Bij deze nieuwe aanbesteding moet het mogelijk zijn een afdracht te realiseren.

4.1.2 BILLBOARDS

Billboards zijn in verschillende afmetingen te vinden. Echter 95% van de bestedingen in de markt gaat naar 8 m² billboards. In deze nota wordt met billboard ook het type 8 m² bedoeld. Billboards zijn veelal te vinden langs hoofdwegen en op prominente locaties in stadscentra.

Momenteel staan langs de op- en afritten van de Gooiseweg op de Daalwijkdreef een viertal billboards welke door CBS Outdoor worden geëxploiteerd. Daarnaast zijn in 2010 in een nieuwe aanbestedingsronde 4 nieuwe locaties langs hoofdwegen aangewezen. Op 1 februari 2011 is met JCDecaux een overeenkomst voor de exploitatie van deze 4 billboards gesloten. Daarmee komt het aantal billboards in de gemeente Diemen op gemeentegrond op 8.

Billboard langs de Gooiseweg

 

Landelijk gezien is 8 billboards op 25.000 inwoners een hoog percentage. Indien er echter nog commercieel interessante locaties beschikbaar zijn kan er nog een aanbesteding plaats vinden. Hierbij valt te overwegen een ander formaat billboard, bijvoorbeeld een 4 m² bord, aan te besteden, omdat deze vorm minder nadrukkelijk aanwezig is in de openbare ruimte waardoor andere locaties geschikt zijn.

4.1.3 RECLAME OP A0 FORMAAT

Het A0 formaat wordt vaak gebruikt voor culturele affichage, promotie van evenementen, beurzen en tentoonstellingen. Ook lokale ondernemers maken gebruik van het A0 formaat ter promotie van hun producten en/of diensten. De borden kunnen zowel van tijdelijke als van vaste aard zijn en er zijn verschillende types van het A0 formaat. Zo zijn er de sandwichborden, flexibele driehoeksborden, vaste borden met 2 of 3 vlakken en de frames op elektriciteitskasten e.d.

Er bevinden zich momenteel geen vaste A0-borden op gemeente-eigendom in de gemeente. Wel zijn er 16 locaties aangewezen waar de plaatsing van sandwichborden en flexibele driehoeksborden is toegestaan in het kader van de APV. Vergunningen worden voor maximaal 1 week afgegeven en er zijn geen beperkingen afgegeven voor het type adverteerder. Wel wordt voorrang verleend aan doelen van algemeen belang en charitatieve instellingen. Voor de vergunningverlening worden leges geïnd.

Daarnaast worden er reclameframes op trafohuisjes in de gemeente geëxploiteerd. Deze trafohuisjes zijn geen eigendom van de gemeente. Hiervoor wordt wel een omgevingsvergunning voor handelsreclame afgegeven, waarna ook reclamebelasting conform de nota lokale heffingen geïnd kan worden.

Vormen van twee- of driehoeksborden

 

Momenteel hebben 76 gemeenten in Nederland een vast netwerk van A0 displays. Hierbij is het aantal vaste borden gemiddeld 1,7 per 1.000 inwoners. Het is in Diemen mogelijk een netwerk van een nader te bepalen aantal vaste locaties aan te besteden. Het is daarbij mogelijk een afdracht per bord per jaar te genereren, waarbij een exploitant tevens vrije plakplaatsen onderhoud en wildplak bestrijd. Tevens is het mogelijk en wenselijk om afspraken te maken over tarieven voor adverteerders, waarbij charitatieve instellingen, doelen van algemeen belang en lokale culturele verenigingen minder betalen dan commerciële bedrijven.

4.1.4 AANKONDIGINGSBORDEN

We kennen momenteel geen (digitale) aankondigingsborden. Ten behoeve van de aankondiging van evenementen zouden we kunnen overwegen om 1 á 2 digitale informatieborden te laten plaatsen en exploiteren. Dit moet kostenneutraal plaats kunnen vinden.

4.1.5 LICHTMASTRECLAME

Dit betreft reclame uitingen aan lichtmasten. Deze bakken kunnen zowel verlicht als onverlicht zijn. Vaak is de reclame-uiting een bewegwijzering naar bedrijven, voornamelijk supermarkten en bouwmarkten. Er is momenteel geen door de gemeente aanbesteedde lichtmastreclame. Er bevindt zich op de Prinses Beatrixlaan wel 1 particuliere reclamebak aan een lichtmast.

Gemiddeld worden er in Nederland 2 lichtbakken per 1.000 inwoners geplaatst en geëxploiteerd. De mogelijke afdrachten bij een aanbesteding zijn vooral bij lichtmastreclame van veel factoren afhankelijk. Eisen aan omvang, vorm en verlichting van de bakken en verkoopprijzen aan adverteerders en de duur van de overeenkomst zijn daarbij voorbeelden.

Vorm van lichtmastreclame

 

Het is in Diemen fysiek ook mogelijk om lichtmastreclame op onze lantaarnpalen toe te staan. Om lichtmastreclame toe te staan dient een aanbestedingsprocedure doorlopen te worden. Het is echter gezien de schaal van Diemen niet wenselijk om daarbij op het gemiddelde van 2 bakken per 1.000 inwoners uit te komen, omdat 50 lichtbakken in Diemen niet exploitabel zijn. Een exploitatie van 15 tot 30 lichtbakken is voor exploitanten wellicht interessant.

4.1.6 RECLAME MASTEN

Een reclamemast bevindt zich meestal in de buurt van een rijksweg. Ze hebben een minimale hoogte van 15 meter en een maximale hoogte van 40 meter. Masten hebben meestal twee tot drie zijden, waarvan er over het algemeen twee commercieel goed te gebruiken zijn.

Momenteel bevinden zich geen reclamemasten op het (eigen) grondgebied van de gemeente Diemen. Wel wordt er een groot doek bij manege De Eenhoorn langs de A1 geëxploiteerd. Tevens is op het terrein van McDonalds één reclamemast op privaat terrein in de gemeente aanwezig.

Reclamedoek langs de A1

 

Diemen is omsloten door 3 rijkswegen. De A1 aan de noordzijde, de ringweg A10 aan de westzijde en de A9 aan de oostzijde. Commercieel gezien is er daardoor in Diemen ruimte voor het exploiteren van 2 reclame masten.

4.1.7 OVERIGE VORMEN VAN RECLAME

De markt van buitenreclame producten is groot. Naast de al gevoerde reclamevormen (abri’s, billboards en sandwichborden) en de hiervoor genoemde reclamevormen zijn er nog diverse vormen mogelijk die een verhoging van de kwaliteit van het straatmeubilair en/of een financiële bijdrage kunnen leveren. Mogelijkheden daarbij zijn b.v. sponsoring van rotondes of andere openbare ruimte en reclame op afvalcontainers.

 

4.2 GEWENSTE RECLAME EN SPEERPUNTEN IN DIEMEN

4.2.1 RECLAME OP 2M² FORMAAT

In maart 2012 zullen de onderhandelingen met CBS Outdoor worden gestart over mogelijke verlenging en wijziging voorwaarden van de abri-overeenkomst. In het Centrum en langs de

Muiderstraatweg, waar het gezicht van Diemen bepaald wordt, dienen in elk geval bij heronderhandeling vervangende “aantrekkelijker” abri’s geplaatst te worden.

Daarbij zal het mogelijk plaatsen en exploiteren van maximaal 19 mupi’s met stadsplattegrond betrokken worden. Hierbij zal ook een financiële afdracht worden nagestreefd. Wanneer hierover met CBS Outdoor geen overeenstemming wordt bereikt zal een aanbestedingsprocedure worden gestart.

4.2.2 BILLBOARDS

Voorlopig wordt geen uitbreiding van het aantal billboards nagestreefd, omdat we met 8 billboards waarschijnlijk de markt hebben voorzien. Uitbreiding wordt echter zeker niet uitgesloten. Wanneer vanuit de markt toch een mogelijkheid tot uitbreiding zich voordoet zal dit zeker onderzocht worden. Een uitbreiding van het aantal billboards is vanuit commercieel oogpunt slechts mogelijk langs de hoofdwegen met veel verkeer.

4.2.3 RECLAME OP A0 FORMAAT

Aanbevolen wordt om een vast netwerk van circa 20 tot 30 A0-borden met 2 of 3 vlakken aan te besteden. De locaties hiervoor worden na vaststelling van deze nota en het kwaliteitsplan openbare ruimte bepaald. Daarbij wordt ondermeer gekeken naar commerciële mogelijkheden, uitstraling en verkeersveiligheid. Er worden dan geen losse vergunningen voor sandwichborden en flexibele driehoeksborden meer afgegeven. Hiervoor is een aanpassing van de APV nodig. De vaste A0 borden hebben een betere uitstraling dan de losse sandwichborden. Bovendien is geen vergunningverlening voor de losse aanvragen nodig. Er wordt gestreefd naar een overeenkomst met een exploitant voor 5 jaar.

Het is bij een vast netwerk mogelijk een afdracht per jaar te genereren (een veelvoud van de legesopbrengsten) waarbij een exploitant tevens vrije plakplaatsen, zoals de peperbus/plakzuil aan het Wilhelminaplantsoen, onderhoudt en wildplak bestrijdt.

Reclame op A0 formaat is met name ook geschikt voor bekendmakingen van lokale bedrijven en organisaties. Hierbij zullen derhalve bij de aanbesteding afspraken worden gemaakt over tarieven voor adverteerders, waarbij charitatieve instellingen, doelen van algemeen belang en lokale culturele verenigingen minder betalen dan commerciële bedrijven.

Plakzuil aan het Wilhelminaplantsoen

 

4.2.4 AANKONDIGINGSBORDEN

Er zal onderzoek plaatsvinden naar de noodzaak en economische haalbaarheid van een digitaal informatiebord in ieder geval aan de blinde gevel van De Omval en bij binnenkomst in Diemen langs de Hartveldseweg.

4.2.5 LICHTMASTRECLAME

Er zal voorlopig niet worden gekozen voor de aanbesteding van lichtmastreclame. Veelal betekent het een sterk kwaliteitsverlies van de openbare ruimte, omdat lichtmastreclame ten koste van de uitstraling en kwaliteit van de lichtmast gaat. Eerst zal worden bekeken wat de aanbesteding van andere reclamevormen oplevert. Indien dit onvoldoende is zal heroverwogen om lichtmastreclame mogelijk te maken.

4.2.6 RECLAME MASTEN

Door de ligging van Diemen tussen 3 rijkswegen lijken er mogelijkheden te bestaan voor het exploiteren van reclamemasten. Er zal verder onderzoek plaatsvinden naar de mogelijkheid tot het plaatsen van een mast op 3 verschillende locaties. Langs de rijksweg A1, tussen knooppunt Watergraafsmeer en de Diem, in de omgeving van knooppunt Diemen en langs de Gaasperdammerweg (rijksweg A9) ter hoogte van de Weespertrekvaart.

Er wordt gezocht naar een locatie die commercieel interessant is, geen verkeershinder oplevert en op zo min mogelijk bezwaren stuit. Wanneer de mogelijkheid om een reclamemast te plaatsen concreet genoeg is op één of meerdere locaties, dient hiervoor een aanbestedingsprocedure opgestart te worden.

4.2.7 OVERIGE VORMEN VAN RECLAME

Er zal vooralsnog niet actief worden gezocht naar andere vormen van reclame. Wanneer uit de markt verzoeken komen tot andere vormen van reclame zullen deze altijd bekeken worden of het een verbetering voor de gemeente Diemen betekent, in de zin van afdracht in de vorm van inkomsten of beperking van kosten en een verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte.

5 OVERIGE BIJLAGEN

  • 1.

    Sneltoetscriteria Welstand

  • 2.

    APV

  • 3.

    Overzichtskaart aanwezige vormen reclame in de openbare ruimte