Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landsmeer

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandsmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2023
CiteertitelLegesverordening 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2022.

De datum van ingang van heffing is 1 januari 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 156, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
  4. artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet
  5. artikel 7 van de Paspoortwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-2022nieuwe regeling

22-12-2022

gmb-2022-581921

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2023

De raad van de gemeente Landsmeer;

 

gelezen het voorstel van 15 november 2022;

 

gelet op artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

 

besluit:

 

vast te stellen de:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2023.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalandermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    'kwartaal': een aaneengesloten periode van 91 dagen;

  • e.

    'half jaar': een aaneengesloten periode van 183 dagen;

  • f.

    'jaar': een aaneengesloten periode van 365 dagen;

  • g.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • d.

    het afgeven van stukken nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon en bezoldiging;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschrift daarvan, houdende een beslissing op een aanvraag subsidie van de gemeente;

  • f.

    openbare besturen, ambtenaren of instellingen voor de diensten door hen in het openbaar belang verzocht met uitzondering van de leges genoemd in de hoofdstukken 5 en 6 en hoofdstuk 18, onderdeel 18.6.4, van de tarieventabel en voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is voorzien.

  • g.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag van een stichting of vereniging van sociale, pedagogische, sportieve, charitatieve, educatieve en/of culturele aard voor een beschikking waarvan het gebruik bijdraagt aan de cohesie in de gemeenschap en/of waarvan de opbrengsten aangewend worden om de continuïteit van de eigen activiteiten te waarborgen. Enkel verenigingen en stichtingen waarvan uit de statuten de sociale, pedagogische, sportieve, charitatieve, educatieve en/of culturele doelstelling blijkt, komen in aanmerking voor deze vrijstelling. Verenigingen en stichtingen met een commercieel doel in de statuten worden uitgesloten van de vrijstelling. De aanvrager dient op het aanvraagformulier aan te geven dat de organisatie en de activiteit voldoen aan de hierboven gestelde voorwaarden.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieven-tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 7 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 8 (rijbewijzen);

    • 3.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 4.

      onderdeel 1.13.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      hoofdstuk 9 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De 'Verordening Legesverordening 202’ van 23 december 2021, wordt evenals de tarieventabellen 2021 en 2021-1, ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na het in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als 'Legesverordening 2023'.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 22 december 2022.

De griffier,

De voorzitter,

Bijlage 1 Tarieventabel 01-01-2023

 

Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2023

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen (BRP)

Hoofdstuk 5 Gemeentearchief

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 7 Reisdocumenten en Nederlandse indentiteitskaart

Hoofdstuk 8 Rijbewijzen

Hoofdstuk 9 Kansspelen

Hoofdstuk 10 Huisvestingswet

Hoofdstuk 11 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie, kabel en leidingen

Hoofdstuk 13 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 14 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 15 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Beoordeling principeverzoek

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Teruggaaf

Hoofdstuk 5 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde beschikking

Hoofdstuk 8 Overschrijven omgevingsvergunning

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Exploitatievergunningen seksinrichtingen/escortbedrijven

Hoofdstuk 2 Horeca

Hoofdstuk 3 Evenementen

Hoofdstuk 4 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1.1

het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van:

1.1.1.2

scans of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

1.1.1.2.1

per pagina van A3 of A4-formaat, of kleiner

€ 0,50

1.1.1.2.2

per pagina groter dan A3 formaat

€ 15,00

1.1.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of

in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 41,00

1.1.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden

opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 5,35

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verstrekken van:

1.2.1.1

een kopie van de gemeentebegroting met toelichting, meerjarenbegroting

en beleidstoelichting

€ 60,00

1.2.1.2

een kopie van de gemeenterekening met bijlagen

€ 35,30

1.2.1.3

het beleidsplan/de perspectiefnota

€ 11,75

1.2.1.4

betrekking hebbende op een bestemmingsplan bestaande uit

plankaarten, toelichting bij het plan en voorschriften van het plan

€ 38,45

1.2.1.4.1

verhoging per zwart-wit pagina in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,40

1.2.1.4.2

verhoging per zwart-wit pagina in formaat A3, per bladzijde

€ 0,40

1.2.1.4.3

verhoging per zwart-wit pagina in formaar A2 of groter, per bladzijde

€ 10,00

1.2.1.4.4

verhoging per kleur pagina in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 2,60

1.2.1.4.5

verhoging per kleur pagina in formaat A3, per bladzijde

€ 3,45

1.2.1.4.6

verhoging per kleur pagina in formaat A2 of groter, per bladzijde

€ 38,45

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie

van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een

huwelijk uur op:

1.3.1.1

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur

€ 152,70

1.3.1.2

maandag om 9.00 en dinsdag om 9.00 uur

nihil

1.3.1.3

maandag tot en met vrijdag tussen 12.00 uur en 16.00 uur

€ 396,19

1.3.1.4

zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur

€ 616,00

1.3.1.5

zondag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

€ 700,30

1.3.1.6

indien het huwelijk wordt gesloten tussen 16.00 en 22.00 uur wordt

het tarief bedoeld bij 1.3.1.3., 1.3.1.4 en 1.3.1.5 verhoogd met:

20%

1.3.2

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie

van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een

huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1,van het Burgelijk

Wetboek op:

1.3.2.1

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur

€ 396,20

1.3.2.2

zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur

€ 616,00

1.3.2.3

zondag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

€ 700,30

1.3.2.4

indien het huwelijk wordt gesloten tussen 16.00 en 22.00 uur wordt

het tarief bedoeld bij 1.3.2.1, 1.3.2.2 en 1.3.2.3 verhoogd met:

20%

1.3.3.1

De ingevolge het eerste lid berekende leges worden bij voltrekking van twee

of meer huwelijken, de registratie van twee of meer partnerschappen of de omzetting

van twee of meer geregistreerde partnerschappen in huwelijken op eenzelfde tijdstip

verminderd met 25% per huwelijk, partnerschap of omzetting

1.3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

1.3.4.1

een trouwboekje of een partnerschapsboekje in een normale uitvoering

€ 14,75

1.3.4.2

een trouwboekje of een partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

€ 35,85

1.3.5.

Het tarief bedraagt voor het bijschrijven van een kind in een trouwboekje

in een luxe uitvoering

nihil

1.3.6.

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de

registers van de Burgerlijke stand, per 5 minuten of gedeelte daarvan

€ 15,70

1.3.7

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand

(Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit

akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen

of gewijzigd.

1.3.7.1

Uittreksel burgerlijke stand

€ 15,70

1.3.7.2

Verklaring huwelijksbevoegdheid

€ 27,50

1.3.7.3

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita)

€ 15,70

1.3.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een huwelijkslocatie, niet zijnde het gemeentehuis

€ 119,35

1.3.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een

éénmalige Bijzondere ambtenaar burgerlijke stand (Babs) die reeds eerder

in een andere gemeente in Nederland is benoemd

€ 59,65

1.3.9.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een

éénmalige Bijzondere ambtenaar burgerlijke stand (Babs) die niet reeds eerder

in een andere gemeente in Nederland is benoemd

€ 179,00

1.3.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beschik-

baar stellen van getuigen bij een voltrekking van een huwelijk of een registratie partnerschap

per getuige:

€ 36,60

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3

en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één

persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 15,70

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan

verstrekking van één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de

basisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 15,70

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve

media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 4,85

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in

artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 8,00

1.4.7

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de

gemeentelijke basisadministratie, per 30 minuten of gedeelte daarvan

€ 54,55

Hoofdstuk 5 Gemeentearchief

1.5.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van naspeuringen

in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed

kwartier, of een deel daarvan

€ 16,15

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.6.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager

als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423)

€ 8,85

Hoofdstuk 7 Reisdocumenten en Nederlandse indentiteitskaart

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.7.1.1

van een nationaal paspoort:

1.7.1.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,75

1.7.1.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet

heeft bereikt

€ 58,80

1.7.1.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een

nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.7.1.1 (zakenpaspoort):

1.7.1.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,75

1.7.1.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet

heeft bereikt

€ 58,80

1.7.1.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende

de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.7.1.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,75

1.7.1.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet

heeft bereikt

€ 58,80

1.7.1.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 58,80

1.7.1.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.7.1.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 70,30

1.7.1.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet

heeft bereikt

€ 37,95

1.7.1.5.3

van een vervangende Nederlande identiteitskaart voor een persoon met een

uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon

€ 34,25

1.7.1.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.7.1.1 tot en met 1.7.1.5 genoemde

documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een

bedrag van

€ 52,95

Hoofdstuk 8 Rijbewijzen

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 44,65

1.8.1.2

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs met spoed

€ 78,75

Hoofdstuk 9 Kansspelen

1.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b

van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483) voor een periode van twaalf

maanden voor:

1.9.1.1

één speelautomaat

€ 94,25

1.9.1.2

voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 94,25

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 37,55

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de

Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 32,95

Hoofdstuk 10 Huisvestingswet

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8,

eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 25,45

1.10.1.2

tot het verkrijgen van een voorrangsverklaring voor een sociale huurwoning

€ 93,35

1.10.2

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tijdelijke (ver)huur van

leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

bedraagt

€ 317,25

Hoofdstuk 11 Verkeer en vervoer

1.11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een:

1.11.1.1

ontheffing per kenteken als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en

verkeerstekens (RVV 1990, Stb.459) en tevens registratie in het register

van ontheffingen van het inrijverbod:

1.11.1.1.a

Purmerland per jaar

€ 117,45

Purmerland per maand

€ 9,90

1.11.1.1.b

Den Ilp per jaar

€ 117,45

Den Ilp per maand

€ 9,90

1.11.1.1.c

Purmerland en Den Ilp per jaar

€ 195,15

Purmerland en Den Ilp per maand

€ 16,25

1.11.1.1.1

Heffing naar tijdsgelang:

1.11.1.2

ontheffing per kenteken als bedoeld in artikel 87 van het RVV 1990 en tevens

registratie in het register van ontheffingen van het inrijverbod:

Purmerland/Den Ilp voor een zo kort mogelijke periode: per dag

€ 21,05

met een maximum voor een aaneengesloten periode van meerdere

dagen per ontheffing van

€ 195,15

1.11.1.3

registratie van een kenteken behorend bij een inwoner van Landsmeer in

het register van ontheffingen van het inrijverbod Purmerland en/of van

het inrijverbod Den Ilp

€ 11,35

1.11.1.4

ontheffing per kenteken bedoeld in artikel 87 van het RVV 1990 en tevens registratie in

het register ontheffingen van het inrijverbod Purmerland en/of Den Ilp,

indien het gaat om een bedrijfsvoertuig behorende bij het bedrijf of

instelling zoals genoemd in artikel 3 onder c van de “Verordening op het verlenen van

ontheffingen van het inrijverbod Purmerland en/of Den Ilp 2016” vastgesteld

d.d. 25 februari 2016

€ 11,35

1.11.1.5

Leges worden geheven voor een ontheffing zoals bedoeld in 1.11.1.1, indien het gaat om

bedrijfsvoertuigen zoals bedoeld in artikel 3 onder d van de "Verordening op het verlenen

van ontheffingen van het inrijverbod Purmerland en/of Den Ilp 2016"

vastgesteld d.d. 25 februari 2016, alsmede de mantelzorger zoals bedoeld in artikel 4 ,

lid 2 onder f van de "Verordening op het verlenen van ontheffingen van het inrijverbod

Purmerland en/of Den Ilp 2016" zoals vastgesteld d.d. 25 februari 2016

€ 11,35

1.11.1.6

Leges worden geheven voor een ontheffing zoals bedoeld in 1.11.1.1, indien het gaat om

voertuigen van personeel dat werkzaam is bij de gemeente Landsmeer, of werkzaam is bij

een andere gemeente of dienst die, ten behoeve van een voorgenomen en/of afgesloten

samenwerkingsverband werkzaamheden moet verrichten voor de gemeente

Landsmeer.

€ 11,35

1.11.1.7

Wijziging van een kenteken doorvoeren door een medewerker

€ 11,35

Landsmeer.

1.11.2.1

gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit

administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460)

€ 80,95

1.11.2.2

duplicaat gehandicaptenparkeerkaart

€ 24,15

1.11.2.3

autoruitetui (zelfklevend) ten behoeve van een gehandicaptenparkeerkaart

€ 1,15

1.11.3.1

ontheffing voor het berijden van voet en/of fietspaden voor een:

1.11.3.1.a

dag

€ 5,45

1.11.3.1.b

week

€ 10,95

1.11.3.1.c

maand

€ 21,80

1.11.3.1.d

half jaar

€ 30,95

1.11.3.1.e

jaar

€ 39,30

1.11.3.2

ontheffing voor het berijden van wegen waarvoor een breedte- of

wiel(as)drukbeperking geldt voor een:

1.11.3.2.a

dag

€ 15,60

1.11.3.2.b

week

€ 31,00

1.11.3.2.c

maand

€ 62,00

1.11.3.2.d

half jaar

€ 92,95

1.11.3.2.e

jaar

€ 121,00

1.11.4

duplicaatkaart ex artikel 7 van de Ministeriële Beschikking

€ 52,60

1.11.5

parkeervergunning als bedoeld in artikel 9 van de Parkeerverordening

€ 52,60

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie, kabels en leidingen

1.12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding

in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en

wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 2.1 lid 1

van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur Landsmeer 2017.

€ 427,15

1.12.2

Het in 1.12.1 genoemde bedrag wordt:

1.12.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen

gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van

het netwerk, verhoogd met

€ 839,65

1.12.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van

de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand

aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder

meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het

college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.12.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.12.2.2. is uitgebracht, wordt een

melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag

waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de

melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 13 Overige publiekszaken

1.13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.13.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.2.1

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,95

1.13.2.2

voor het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente

in Nederland in het persoonlijk belang van de aanvrager (de kosten van

porto wel, doch de kosten ter zake van het in behandeling nemen van

een aanvraag tot legalisatie niet inbegrepen)

€ 7,00

1.13.3

Naturalisatie:

voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het afleggen van een optie ter

verkrijging van het Nederlanderschap, alsmede voor de behandeling van een

naturalisatieverzoek worden de tarieven geheven conform het op het moment van

aanvraag geldend Besluit optie en naturalisatiegelden, conform de rijkswet op het

Nederlanderschap

Hoofdstuk 14 Gemeentegarantie

1.14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente

gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 109,75

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een lozingsvergunning

€ 404,80

1.15.1.2

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een lozingsvergunning doch voor het verlenen van de vergunning

deze aanvraag wordt ingetrokken, bedragen de leges

€ 105,30

1.15.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van formulieren ter verkrijging van

een bijdrage voor woningverbetering en/of verbetering woonbuurten

€ 7,35

1.15.3

Het tarief bedraagt ter zake van:

1.15.3.1

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot

het laten liggen van een vaartuig in openbaar gemeentewater

€ 9,90

1.15.3.2

het verstrekken van twee registratiestickers voor vaartuigen

€ 1,70

1.15.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een uittreksel uit het register van kinderopvangorganisaties,

per pagina

€ 5,38

1.15.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van

een vergunning voor het aanleggen van een weg op grond van artikel 2.11 van de Algemene

plaatselijke verordening, niet zijnde een omgevingsvergunning

€ 1.375,90

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1

bouwkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de

Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989),

voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten,

inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit

normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door

zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan

een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand

brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen dien in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde

betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.4

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die

betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk

voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijke voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Beoordeling principeverzoek

Niet van toepassing

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een

omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de

verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en

waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die

in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en

overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van

de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag

worden gevorderd.

2.3.1.1

Bouwactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit

als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen

3,27%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 391,20

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen

3,00%

van de bouwkosten, over het meerdere boven de € 500.000

vermeerderd met:

€ 17.575,00

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen

2,94%

van de bouwkosten, over het meerdere boven de € 1.000.000

vermeerderd met:

€ 33.700,00

2.3.1.2

Welstandstoets

2.3.1.2.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een activiteit waarbij ambtelijke toetsing aan de

gemeentelijke Welstandsnota plaatsvindt, bedraagt het tarief:

€ 64,75

2.3.1.2.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een activiteit waarvoor advies van MOOI

Noord-Holland wordt ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikel

2.3.1.1.1, 2.3.1.1.2 en 2.3.1.1.3 berekende bedrag verhoogd met 0,25% van de bouwkosten,

met een maximum van:

€ 2.490,00

2.3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk

voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische

commissie nodig is en wordt beoordeeld,

€ 136,60

vermeerderd met de bij de gemeente in rekening gebrachte legeskosten voor uitbrengen van

dit advies.

PM

2.3.1.4

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit

als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 378,30

2.3.1.5

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een actviteit als

bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een

bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het

tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1:

2.3.1.5.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast

(binnenplanse afwijking) bedraagt het tarief:

€ 388,35

2.3.1.5.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast

(buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking) bedraagt het tarief:

€ 388,35

2.3.1.5.2.a

In afwijking van artikel 2.3.1.5.2 bedraagt het tarief voor de in dit artikel genoemde activiteit,

indien een woningbouwproject is ontwikkeld met een art. 19 lid 1 Wro (oud) en de ontwik-

kelingen niet zijn verwerkt in een bestemmingsplan:

€ 397,85

2.3.1.5.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast

(buitenplanse afwijking) bedraagt het tarief:

€ 7.827,65

2.3.1.5.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van

exploitatieplan) bedraagt het tarief:

€ 1.305,30

2.3.1.5.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de

regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en

artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale

regelgeving) bedraagt het tarief:

€ 1.305,30

2.3.1.5.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de

regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en

artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale

regelgeving) bedraagt het tarief:

€ 1.305,30

2.3.1.5.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van

voorbereidingsbesluit) bedraagt het tarief:

€ 1.305,30

2.3.1.6

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als

bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een

bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het

tarief:

2.3.1.6.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast

(binnenplanse afwijking) bedraagt het tarief:

€ 388,35

2.3.1.6.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast

(buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking) bedraagt het tarief:

€ 388,35

2.3.1.6.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast

(buitenplanse afwijking) bedraagt het tarief:

€ 7.831,48

2.3.1.6.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van

exploitatieplan) bedraagt het tarief:

€ 1.305,30

2.3.1.6.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de

regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en

artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale

regelgeving) bedraagt het tarief:

€ 1.305,30

2.3.1.6.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de

regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en

artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale

regelgeving) bedraagt het tarief:

€ 1.305,30

2.3.1.6.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van

voorbereidingsbesluit) bedraagt het tarief:

€ 1.305,30

2.3.1.7

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.1.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als

bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 484,07

vermeerderd met voor een bouwwerk:

0

a. tot 100 m² een vast bedrag van

€ 328,52

van 100 tot 500 m² te vermeerderen met een bedrag per m² van

€ 3,39

b. van 500 tot 2000 m² een vast bedrag van

€ 1.035,39

te vermeerderen met een bedrag per m² van

€ 0,97

c. van 2.000 tot 5.000 m² een vast bedrag van

€ 2.540,60

te vermeerderen met een bedrag per m² van

€ 0,22

d. van 5.000 tot 50.000 m² een vast bedrag van

€ 3.567,28

te vermeerderen met een bedrag per m² van

€ 0,05

e. groter dan 50.000 m²

€ 4.854,27

te vermeerderen met een bedrag per m² van

€ 0,05

2.3.1.8

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of

dorpsgezicht

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een

bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.1.8.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of

voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g,

van de Wabo:

€ 1.305,30

2.3.1.9

Reclame

2.3.1.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanbrengen van

reclame voor commerciële activiteiten, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid,

onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 117,18

2.3.1.9.2

Indien over de aanvraag als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de

Wabo, advies van de MOOI Noord-Holland moet worden ingewonnen,

wordt het bedrag van het vorige lid verhoogd met:

€ 86,20

2.3.1.10

Uitweg / inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben,

veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een

bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke

verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,

aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 323,65

2.3.1.11

Opslaan roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het in een daarbij

aangewezen gedeelte van de gemeente roerende zaken op te slaan of als eigenaar,

beperkt zakelijk gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toe te staan of te gedogen

dat daar roerende zaken worden opgeslagen waarvoor op grond van artikel 2.10 lid 4 van de

algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in

artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder j en k, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 409,75

2.3.1.12

Kappen

Indien de aanvraag van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen

vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening

of de bomenverordening "Groene kaart" van de gemeente Landsmeer een vergunning is

vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het

tarief:

€ 409,75

2.3.1.13

Natura 2000-activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht

(Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere

onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde

actviteiten:

€ 546,30

2.3.1.14

Flora- en Fauna-activiteiten (bescherming van soorten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht

(flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere

onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde

activiteiten:

€ 546,30

2.3.1.15

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van

een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk

bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.1.15.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die

van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 546,30

2.3.1.15.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of

waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op

de fysieke leefomgeving exclusief rijks, provinciale of waterschapscomponent, als bedoeld

in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 546,30

2.3.1.16

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als

bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.16.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot

de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk

voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.1.16.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot

de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk

voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.1.17

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het

tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een

bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.17.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 184,40

2.3.1.17.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 184,40

2.3.1.18

Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het

tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere

instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de

aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 273,15

vermeerderd met de bij de gemeente in rekening gebrachte legeskosten voor het uitbrengen

van dit advies door het aangewezen bestuursorgaan.

PM

2.3.1.19

Verklaring van geen bedenkingen

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het

tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen

bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de

omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de

Wabo:

2.3.1.19.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 409,75

2.3.1.19.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet

afgeven:

€ 273,15

vermeerderd met de bij de gemeente in rekening gebrachte legeskosten voor het uitbrengen

van de verklaring van geen bedenkingen door het aangewezen bestuursorgaan:

PM

2.3.1.20

Principeverzoek Het Lint 2015

2.3.1.20.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling

van een Principeverzoek Het Lint 2015 met betrekking tot de vraag of op een,

op basis van genoemd Principeverzoek Het Lint 2015, uitgewerkt bouwplan een vergunning

kan worden verleend of een (wijziging van het) bestemmingsplan kan worden

vastgesteld:

€ 3.665,35

2.3.1.20.2

Indien binnen zes maanden na afgifte van een besluit op het Principeverzoek Het Lint 2015

een aanvraag wordt ingediend en deze aanvraag leidt tot een omgevingsvergunning die

betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º of 3º van

de Wabo, of leidt tot een (wijziging van het) bestemmingsplan op basis van artikel 3.1

eerste lid, of artikel 3.6, eerste lid onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, bestaat

eenmalig aanspraak op een teruggaaf van een deel van de leges als bedoeld in

onderdeel 2.3.1.20.1. De teruggaaf bedraagt:

50%

Hoofdstuk 4 Teruggaaf

2.4.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project,

als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.1.4, 2.3.1.5.3, 2.3.1.6.3 en 2.3.1.8, intrekt

terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak

op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

2.4.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in

behandeling nemen ervan

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.4.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.4.1.3

Indien de aanvrager zijn aanvraag overeenkomstig het gestelde in artikel 4:5 van de Algemene

wet bestuursrecht niet compleet indient en de aanvraag wordt niet in behandeling genomen,

wordt 10% van de te heffen leges in rekening gebracht, met een minimum van

€ 117,55

Hoofdstuk 5 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een

omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld geringe

wijziging in het project:

€ 391,20

Hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van

een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke

ordening

€ 7.831,50

2.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen

van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet

ruimtelijke ordening

€ 7.831,50

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde beschikking

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in

deze titel niet benoemde beschikking:

€ 96,55

Hoofdstuk 8 Overschrijven omgevingsvergunning

2.8.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

overschrijven van een verleende omgevingsvergunning

€ 148,30

Hoofdstuk 9 Verklaring vergunningvrij bouwen

2.9.1

Voor een schriftelijke verklaring dat een activiteit vergunningvrij is, bedraagt het

tarief:

€ 114,90

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Exploitatievergunningen seksinrichtingen/escortbedrijven

3.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een seks-

inrichting of een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.3 van de Algemene

Plaatselijke Verordening gemeente Landsmeer

€ 2.252,00

3.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het overschrijven van een vergunning

als bedoeld onder 3.1.1

€ 125,00

Hoofdstuk 2 Horeca

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de

Alcoholwet (Stb. 1964, 386)

€ 366,00

3.2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

voor het wijzigen van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde

de houder van de inrichting, op een verleende vergunning ingevolge artikel 3

van de Alcoholwet (Stb. 1964, 364)

€ 80,65

3.2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor

het wijzigen van de inrichting op een verleende vergunning ingevolge

artikel 3 van de Alcoholwet (idem als 3.2.2)

€ 80,65

3.2.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ingevolge artikel 2:28

€ 366,00

van de Algemeen Plaatselijke Verordening.

3.2.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

€ 56,60

tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de

Alcoholwet.

Hoofdstuk 3 Evenementen

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van

een vergunning ingevolge artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke

Verordening Landsmeer voor het organiseren van een evenement:

3.3.1.1

Voor een evenement met een commercieel karakter met minder dan

1.000 deelnemers of bezoekers

€ 103,80

3.3.1.2

Voor een evenement met een commercieel karakter met meer dan

1.000 deelnemers of bezoekers

€ 691,55

3.3.1.3

Voor een evenement met een commercieel karakter met meer dan

5.000 deelnemers of bezoekers

€ 4.067,75

Hoofdstuk 4 Winkeltijdenwet

3.4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182)

of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183)

€ 33,75

3.4.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 3.4.1.1

bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 33,75

3.4.1.3

tot het wijzigen van een in onderdeel 3.4.1.1 bedoelde ontheffing

€ 33,75

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor

een vent-, opkopers- of standplaatsvergunning om in de gemeente ijs, patates frites,

vis,bloemen en dergelijke te mogen verkopen of het opkopen

of ophalen van oude materialen voor een:

3.5.1.a

dag

€ 8,50

3.5.1.b

week

€ 17,40

3.5.1.c

maand

€ 26,60

3.5.1.d

jaar

€ 97,35

3.5.1.e

onbepaalde duur

€ 157,65

3.5.2

Het tarief bedraagt voor het waarmerken van een opkopersregister,

de kosten van het register niet meegerekend

€ 20,15

3.5.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.5.3.1

voor een ontheffing van het algemeen sluitingsuur:

3.5.3.1.a

voor een dag:

€ 41,00

3.5.3.1.b

voor een jaar tot 1.00 uur

€ 36,50

3.5.3.1.c

voor een jaar tot 2.00 uur

€ 173,65

3.5.3.1.d

voor een jaar na 2.00 uur

€ 265,10

3.5.4

tot het verstrekken van een nachtverblijfregister

€ 17,35

3.5.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een vergunning voor de verkoop van vuurwerk

€ 41,75

3.5.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een reclamemelding als bedoeld in artikel 2.10

lid 7 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Landsmeer bedraagt voor:

3.5.6.1

een niet-commercieel publieksevenement c.q. activiteit:

€ 35,30

3.5.6.2

een commercieel publieksevenement c.q. activiteit:

€ 117,15

3.5.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding voor het plaatsen van tijdelijke

containers, bouwsteigers, chemische toiletten en (schaft)keten op of aan openbare plaatsen

als bedoeld in artikel 2.10 lid 11 van de algemene plaatselijke verordening bedraagt:

€ 35,30

Behoort bij collegebesluit van 15 november 2022

 

De griffier,