Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Fijnder

Procedureregeling commissie bezwaarschriften Fijnder 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFijnder
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingProcedureregeling commissie bezwaarschriften Fijnder 2023
CiteertitelProcedureregeling commissie bezwaarschriften Fijnder 2023
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpProcedureregeling commissie Bezwaarschriften

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7 van de Aanpassingswet derde tranche Awb I

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Gemeenschappelijke Regeling Fijnder

Delegatiebesluit Gemeenschappelijke Regeling Fijnder

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023Wijziging

22-12-2022

bgr-2023-43

Tekst van de regeling

Intitulé

Procedureregeling commissie bezwaarschriften Fijnder 2023

Het dagelijks bestuur van Fijnder;

voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur, gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

besluit

vast te stellen de volgende

procedureregeling commissie bezwaarschriften Fijnder

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van personele aangelegenheden.

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en vier leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden door het dagelijks bestuur benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4. Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door het dagelijks bestuur aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van maximaal vier jaar.

  • 2.

    In geval van goed functioneren kan de zittingsduur van de, in het eerste lid genoemde personen, éénmaal worden verlengd met vier jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het dagelijks bestuur.

  • 4.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 5a Verklaring of belofte

De leden van de commissie leggen de eed of belofte af en ondertekenen het hiervoor bestemde document.

Artikel 6. Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    De secretaris stuurt belanghebbende binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging.

  • 3.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken en het verweerschrift worden zo spoedig mogelijk, rekening houdend met de wettelijke termijnen, in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7. Bemiddeling

Een vertegenwoordiger van het dagelijks bestuur, belast met de afhandeling van bezwaarschriften, onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt alvorens de zaak als bezwaarschrift in behandeling wordt genomen.

Artikel 8. Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid het verlangen van een schriftelijke machtiging van gemachtigden;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie, naar een gemachtigde;

  • d.

    artikel 7:10 derde lid, verdagen van de beslissing;

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid, het geheim houden van het verhandelde tijdens het afzonderlijke horen van een andere belanghebbende.

Artikel 9. Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het dagelijks bestuur vereist.

Artikel 10. Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van afzien van horen, artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 11. Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12. Quorum

  • 1.

    Voor het houden van een zitting is vereist dat minimaal twee leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig zijn.

  • 2.

    Tijdens de zitting zijn maximaal 3 leden, waaronder de (plaatsvervangende) voorzitter aanwezig.

  • 3.

    De aanwezigheid van de leden wordt geregeld via een vooraf vastgesteld roulatieschema.

Artikel 13. Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 14. Openbaarheid zitting

De zitting van de commissie is niet openbaar.

Artikel 15. Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat er aangevuld is op de reeds aangeleverde stukken en wat verder ter zitting is voorgevallen en relevant is voor de besluitvorming.

  • 3.

    Indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt kort en bondig samengevat opgenomen in het advies.

  • 6.

    De tekst van de volledige hoorzitting wordt opgenomen en wordt op verzoek uitgeschreven aangeleverd.

  • 7.

    Deze opname wordt bewaard overeenkomstig tot de termijn van beroep is verstreken en het bestreden besluit onherroepelijk is geworden

Artikel 16. Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17. Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 19. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan het dagelijks en algemeen bestuur verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 20. Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en de leden ontvangen voor het adviseren en bijwonen van de commissievergaderingen een vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding voor de voorzitter bedraagt € 225,00.

  • 3.

    De vergoeding voor de leden bedraagt € 155,00.

  • 4.

    Aan de voorzitter wordt een vergoeding van € 40,00 betaald per bezwaarschrift dat kennelijk ongegrond of kennelijk niet ontvankelijk wordt verklaard en dat niet ter zitting wordt behandeld.

De leden van de commissie krijgen voor het bijwonen van een vergadering een reiskostenvergoeding op grond van de rechtspositieregeling raads- en commissieleden.

Artikel 21. Intrekking oude regeling

De Procedureregeling commissie bezwaarschriften Fijnder 2022 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2023.

Artikel 22. Inwerkingtreding

Deze procedureregeling treedt in werking op 1 januari 2023.

Artikel 23. Citeertitel

Deze procedureregeling wordt aangehaald als: Procedureregeling commissie bezwaarschriften Fijnder 2023.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur op 22 december 2022.

De voorzitter, De secretaris,

E.S.F. Schepers - Janssen T.A. Beijer