Organisatie | Valkenswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Lijst van categorieën in het kader van de verklaring van geen bedenkingen |
Citeertitel | Lijst van categorieën in het kader van de verklaring van geen bedenkingen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2022 | nieuwe regeling | 15-12-2022 | 2022-298319 |
De raad van de gemeente Valkenswaard;
Gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Valkenswaard d.d. 08-11-2022, nummer: 2022-298319/202211670479
artikel 2.27 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 6.5 lid 3 van het Besluit Omgevingsrecht.
Gelet op de behandeling in de vergadering van de raadscommissie d.d. 1 december 2022;
Géén verklaring van geen bedenkingen van de raad van gemeente Valkenswaard is vereist in de volgende gevallen:
De druk op de woningmarkt blijft onverminderd hoog. Het is wenselijk om de procedures voor woningbouwontwikkelingen te versnellen en de vanwege de arbeidsmarktomstandigheden krappe ambtelijke capaciteit optimaal efficiënt in te zetten. Bij de aantallen is onderscheid gemaakt tussen de bebouwde kom en het buitengebied. De keuze voor deze verdeling is ingegeven door de verwachte impact van een initiatief op de omgeving. Algemeen is het bijvoorbeeld het streven om in het buitengebied een bepaalde openheid te behouden. Daar kan het toevoegen van meerdere woningen al grote gevolgen hebben. In de kernen en uitleggebieden is dat anders. Voor het buitengebied is de grens op 11 gelegd omdat vanaf twaalf woningen sprake is van een stedelijke ontwikkeling, reden waarom het logisch is om de raad hierbij te betrekken.
Het genoemde onder 3. geldt niet voor tijdelijke opvanglocaties. Tijdelijke opvanglocaties kunnen mogelijk gemaakt worden met een tijdelijke omgevingsvergunning (artikel 4, lid 11 van bijlage ii van de Bor). Als er bijvoorbeeld een plotselinge instroom ontstaat van vluchtelingen is het wenselijk dat hier snel op geanticipeerd kan worden.
In de bestemmingsplannen voor het buitengebied van Valkenswaard is reeds een uitgebreide regeling met verschillende mogelijkheden opgenomen. Omdat niet alle nieuwe situaties vooraf voorzien kunnen worden, is deze categorie opgenomen in deze lijst.
Aanvragen voor het uitbreiden van bestaande en nieuwvestiging van recreatiebedrijven en -terreinen tot 1,5 hectare of tot 5.000 m2 bvo kan het college van burgemeester en wethouders zelfstandig afhandelen. In het geval van grootschalige recreatieve ontwikkelingen is, vanwege de impact op de fysieke leefomgeving (verkeersaantrekkende werking, landschap, geluid, etc.) altijd advies van de gemeenteraad nodig.
In het geval van grootschalige maatschappelijke- en sportvoorzieningen ontwikkelingen (met meer dan 2.000m²) is, vanwege de impact op de fysieke leefomgeving (verkeersaantrekkende werking, omgeving, geluid, etc.) advies van de gemeenteraad nodig. Aanvragen voor vervangende nieuwbouw die al groter zijn dan 2.000m2 hoeven niet aan de raad te worden voorgelegd.
Aanleg van nieuwe en aanpassing van bestaande lokale weg- en waterinfrastructuur en niet-structuurbepalende groenvoorzieningen in bestaand stedelijk gebied. |
Aanpassing of herinrichting van de openbare ruimte of openbare groenvoorzieningen, de optimalisatie van de verkeersafwikkeling of het oppervlaktewaterbeheer zijn zaken die plaats vinden in het kader van het algemeen belang. Deze ontwikkelingen kunnen op grond van het maatschappelijk belang, binnen bestaande beleidskaders, worden uitgevoerd. Deze categorie heeft uitsluitend betrekking op voorzieningen met een lokale werkingssfeer. Grootschalige infrastructurele projecten vallen hier buiten.
Het realiseren van één of meerdere windturbine(s) met een ashoogte tot 15 meter. | |
Het aanleggen van zonneweides met een oppervlakte tot 1 hectare. |
In de keuze en normering van de projecten is het onderscheid gemaakt tussen grootschalige en individuele toepassing. Voor grootschalige energieopwekking is altijd advies van de gemeenteraad nodig.
Een verklaring van geen bedenkingen is niet nodig indien op voorhand duidelijk is dat de aanvraag om omgevingsvergunning op andere gronden (bijvoorbeeld strijd met bouwbesluit, bouwverordening, welstand) dan planologische gronden geweigerd moet worden of indien de aanvraag om omgevingsvergunning niet past binnen de door de raad gestelde kaders en het college de afwijkingsbevoegdheid zoals bedoeld in artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 3 van de Wabo weigert toe te passen.
De omgevingsvergunning kan bestaan uit meerdere deelactiviteiten. Deze deelactiviteiten (bouw, kap, milieu enz.) hebben allen een toetsingskader, in de Wabo of in de decentrale regelgeving (verordeningen). Indien een onderdeel van de omgevingsvergunning geweigerd moet worden, dient de gehele omgevingsvergunning geweigerd te worden.
Hierop geldt de uitzondering dat de aanvrager kan verzoeken om de omgevingsvergunning toch te verlenen voor de deelactiviteiten die wel vergund kunnen worden. Doet hij dat wel dan kan het toch nog noodzakelijk zijn om een verklaring van geen bedenkingen aan te vragen. Zo niet, dan is het overbodig om de gemeenteraad de aanvraag voor een verklaring van geen bedenkingen voor te leggen, aangezien zich dan reeds een andere weigeringsgrond heeft voorgedaan.
In het geval er juist wel een verklaring van geen bedenkingen van de raad is vereist, wordt de volgende werkwijze toegepast: indien het ontwerp van de verklaring van geen bedenkingen ter inzage heeft gelegen en er door belanghebbenden geen zienswijzen zijn ingediend, is een definitieve verklaring van geen bedenkingen niet vereist.
De gemeenteraad neemt op een bepaald moment het besluit om een ontwerpverklaring ter inzage te leggen voor belanghebbenden. Daarmee geeft hij aan positief te staan tegenover de betreffende ontwikkeling. Indien belanghebbenden geen zienswijzen indienen, zijn er geen redenen om de gemeenteraad nog het definitieve besluit omtrent de verklaring van geen bedenkingen te laten nemen. Er zijn immers geen zienswijzen die de eerder ingenomen positieve grondhouding kunnen doen veranderen.