Organisatie | Heerde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Gemeente Heerde voor subsidiejaar 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling Gemeente Heerde voor subsidiejaar 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage bij Subsidieregeling 2023 |
Geen
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-177989.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | Nieuwe regeling | 15-11-2022 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
Basisvoorziening: activiteiten en voorzieningen die de inwoners van Heerde helpen om mee te doen in de samenleving en/of die bijdragen aan het vergroten van de samenredzaamheid en/of die bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid van de gemeente. Basisvoorzieningen zijn in redelijkheid voor iedereen toegankelijk en bereikbaar en dragen in de kern bij aan het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen.
Voor de meeste subsidies worden subsidieplafonds vastgesteld. Deze worden apart vastgesteld door het college en zijn opgenomen in de specifieke bepalingen per beleidsveld. De definitieve vaststelling van de subsidieplafonds vindt plaats bij de vaststelling van de gemeentebegroting voor het betreffende subsidiejaar door de gemeenteraad.
Verantwoording vindt plaats op basis van hetgeen is bepaald in de ASV. In de specifieke bepalingen per beleidsveld kunnen nadere bepalingen worden opgenomen ten aanzien van verantwoording en tussentijdse evaluatie.
De gemeente maakt onderscheid in verschillende typen subsidies. In de basis wordt onderscheidt gemaakt in eenmalige subsidies en structurele subsidies.
4 Kosten die voor een subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen de redelijk gemaakte noodzakelijke kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit om de doelstellingen en resultaten te realiseren zoals bedoeld in de omschrijvingen in de specifieke bepalingen per beleidsveld.
6 Grondslag verdeling subsidies
De beschikbare middelen voor incidentele subsidies worden verstrekt op basis van een beoordeling waarbij de meerwaarde voor het realiseren van de beleidsdoelstellingen bepaald wordt. De door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budgetten zijn hiervoor leidend. Incidentele subsidies worden op basis van tijdstip van indienen beoordeeld en toegekend totdat het maximum budget bereikt is. Incidentele subsidies kunnen verstrekt worden voor ten hoogste vier jaren.
De grondslag voor de verdeling van jaarlijkse subsidies kan verschillen. Dit is vastgelegd in de nadere uitwerking van de subsidieregels per beleidsveld. Er zijn twee principes die hiervoor voornamelijk worden gebruikt:
In de specifieke bepalingen per beleidsveld is per beleidsveld aangegeven hoe verdeling van de subsidie plaatsvindt. Bij het tendersysteem wordt gebruik gemaakt van vooraf vastgestelde criteria en wegingssystematiek.
Uitgangspunt is dat subsidies niet worden geïndexeerd, waarbij het jaar 2017 geldt als 0-punt. Dit met uitzondering van subsidies aan professionele instellingen met personeelskosten die meer dan 60% van de totale kosten uitmaken. Hierbij wordt de indexering toegepast die gelijk is aan de standaard indexering van de gemeentebegroting. Dit betreft de indexering conform de jaarlijkse meicirculaire, uitgaande van de index overheidsconsumptie / lonen en salarissen. De index van 2021 geldt voor de subsidies over 2023. Indien stijgingen in materiaal en cao-lonen hoger zijn dan de indexering, wordt van de professionele instellingen verwacht dat zij deze extra kosten in hun bedrijfsvoering compenseren. In incidentele gevallen kan het college in de Perspectiefnota aanvullende voorstellen voor indexering doen. Hiervoor geldt ook het jaar 2017 als 0-punt. Het college hanteert als uitgangspunt voor professionele organisaties dat deze aangestuurd worden door minstens één betaalde professional in dienst van de betreffende organisatie. Dit in tegenstelling tot vrijwilligersorganisaties die zich kenmerken door een bestuur bestaande uit één of meer vrijwilligers.
Daarnaast wordt ook het bedrag voor de subsidie voor de Stichting Berghuizerbad en de Bibliotheek geïndexeerd. Dit betreft de indexering conform de jaarlijkse meicirculaire, uitgaande van de index overheidsconsumptie/netto materiële consumptie.
8 Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in de ASV vermelde verplichtingen over tussentijdse rapportages, meldingsplicht bij afwijkingen en overige verplichtingen van de subsidieontvanger is het college bevoegd om nadere verplichtingen aan te geven. Eventuele nadere verplichtingen staan beschreven bij de specifieke bepalingen per beleidsveld.
Elke instelling is verplicht zich goed te verzekeren tegen wettelijke en bestuurlijke aansprakelijkheid.
Eventuele aanvullende subsidieverplichtingen staan beschreven onder het kopje ‘verplichtingen’ in de specifieke bepalingen per beleidsveld.