Organisatie | Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden |
Citeertitel | Controleverordening Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 30-11-2022 |
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden,
gelet op artikel 35 Wet gemeenschappelijke regelingen, artikel 213 Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden;
overwegende dat kaderstellende stukken in het kader van de rechtmatigheidscontrole zijn getoetst en zijn aangepast aan actuele inzichten en regelgeving;
de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden als volgt vast te stellen:
In deze verordening wordt verstaan onder:
onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen “in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen”. De reikwijdte van de accountantscontrole op de rechtmatigheid is opgenomen in het Controleprotocol van de GGD.
Artikel 4. Inrichting en reikwijdte accountantscontrole
In het Controleprotocol van de GGD zijn nadere aanwijzingen opgenomen voor de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normen en de te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Daarnaast is in dit protocol opgenomen welke wet- en regelgeving het normenkader vormt waaraan de accountant bij het uitvoeren van de controle toetst bij het uitvoeren van de rechtmatigheidscontrole.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd om van alle medewerkers van de GGD mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat alle medewerkers van de GGD zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het dagelijks bestuur kan de door het algemeen bestuur benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de getrouwheid en rechtmatigheid en de doelmatigheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde (controle- /verantwoordings-) eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant dan wel dat advies van een accountant nodig is, is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de GGD is.
Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant als volgt:
Voorafgaand aan de control van de jaarrekening voert de accountant een interim-controle uit. De accountant brengt over de uitkomsten van de interim-controle een verslag uit aan de controller en de directie én rapporteert bestuurlijk relevante zaken – op grond van de overeengekomen rapportagewensen - ook aan het dagelijks bestuur.
Overeenkomstig de Gemeentewet en het Controleprotocol van de GGD brengt de accountant over de controle een verslag van bevindingen uit aan het algemeen bestuur. In dit verslag rapporteert hij of de opzet en uitvoering van het financiële beheer en/of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.
Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, dringt hij bij het Dagelijks bestuur aan op correctie van de geconstateerde afwijkingen. Indien het dagelijks bestuur de geconstateerde afwijkingen niet wenst te corrigeren, meldt de accountant dit terstond schriftelijk aan het algemeen bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het dagelijks bestuur.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel-)controles verslag uit over zijn bevindingen in de managementletter. Deze zijn van niet van bestuurlijk belang en bedoelt voor de medewerker(s) van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, de leidinggevende(n) van de medewerker(s), de controller en andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
In de controleverklaring geeft de accountant op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van zijn controle weer, zowel van de getrouwheid als van de rechtmatigheid. Deze controleverklaring is bestemd voor het Algemeen bestuur, zodat deze de jaarrekening kan vaststellen