Organisatie | Deurne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota Verlening Evenementenvergunningen Deurne 2022 |
Citeertitel | Nota Verlening Evenementenvergunningen Deurne |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nota Vergunningverlening bij Evenementen, gemeente Deurne 2013.
Algemene Plaatselijke Verordening Deurne 2018
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2022 | nieuwe regeling | 25-07-2022 | 1315012/1173569 |
In de gemeente Deurne vinden jaarlijks verschillende evenementen plaats. Kermissen, muziekoptredens, fietsvierdaagse, wielerwedstrijden, buurtfeesten, optochten en dergelijke. De meeste van deze activiteiten vormen belangrijke tradities die kenmerkend zijn voor Deurne.
Veel inwoners zijn direct of indirect betrokken bij een evenement, ook veel mensen van buiten Deurne bezoeken de evenementen. De gemeente vindt het belangrijk dat er evenementen worden georganiseerd omdat deze bijdragen aan de levendigheid en saamhorigheid in de dorpen en kernen.
In deze nota zijn procedures, voorschriften en afspraken gebundeld. Hiermee is een standaardprocedure ontwikkeld voor het indienen en behandelen van vergunningaanvragen. Ook andere veiligheidsafspraken rond evenementen zijn in deze nota ondergebracht. Op hoofdlijnen is de werkwijze per evenement gelijk; de precieze uitvoering vraagt om maatwerk.
Bij de aanvraag van een evenementenvergunning zijn meerdere wet- en regelgeving van toepassing. In dit hoofdstuk staan de belangrijkste wetten en regels.
2.1 Algemene Plaatselijke Verordening
Bij de organisatie van evenementen is de gemeente verantwoordelijk voor het gebruik van de openbare ruimte en is de burgemeester verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. De definitie van een ‘evenement’ is uitgewerkt in de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv).
Naast deze evenementenartikelen zijn vaak nog andere bepalingen uit de Apv van belang, daarnaast zijn ook de procedureregels met betrekking tot een evenement in de Apv opgenomen.
Naast de Apv kunnen onderstaande wet- en regelgeving gelden bij een evenement. Deze lijst is niet uitputtend bedoeld. Ook ander gemeentelijk beleid zoals bijvoorbeeld het milieubeleid en het handhavingsbeleid zijn van toepassing. Ten slotte zijn er diverse andere (landelijke) wet- en regelgeving van toepassing zijn op het evenement.
3. Begripsbepaling evenementen
Het is belangrijk om het begrip ‘evenement’ goed te definiëren, zodat iedereen weet wat het begrip inhoudt. De omschrijving staat in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Deurne (verder Apv).
Gemeente Deurne onderscheidt vergunningsplichtige en meldplichtige evenementen. Wanneer wel of geen vergunning nodig is, staat in artikel 2:25 van de Apv.
Artikel 2:25 Evenementenvergunning en meldplichtige evenementen
Bij de indiening van een vergunningaanvraag worden de gegevens, bedoeld in artikel 2.3 van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (Besluit), aangeleverd voor zover voor het evenement een gebruiksmelding zou moeten worden gedaan op grond van artikel 2:1, eerste lid, van het Besluit.
Aangewezen plaatsen met vergunningsplicht
Voor evenementen op de Markt, Martinetplein, Kasteeltuin (Haageind), Kerkplein-Blasiusstraat (parkeerterrein) en op parkeerplaatsen die zijn aangewezen voor betaald parkeren is altijd een vergunning nodig (zoals bedoeld in artikel 2:25 lid 4 sub f.). Zie ook de kaart in Bijlage I.
Voor meldplichtige evenementen kunnen ook andere wet- en regelgeving gelden zoals voor tenten/overkappingen, wegafsluitingen en het schenken van zwak alcoholische dranken. De organisatie van het evenement blijft uiteraard verantwoordelijk voor het evenement en de aanvraag van (mogelijk) andere ontheffingen/vergunningen. Dit betekent dat de organisatie naar eigen oordeel de maatregelen moet nemen ter voorkoming van risico’s op het gebied van openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en milieu. Hierover kan ook advies ingewonnen worden bij de gemeente.
In dit hoofdstuk wordt uitgelegd welke stappen er genomen worden bij het beoordelen van een aanvraag voor een evenement.
Hieronder wordt stapsgewijs het proces uitgewerkt van de aanvraag van een evenementenvergunning tot het uiteindelijke besluit om een vergunning wel of niet te verlenen. Dit proces is bedoeld voor alle vergunningsplichtige evenementen. Voor alle evenementen is in bijlage II het Stappenplan evenementencheck toegevoegd.
4.1.1 Eerste processtap: Aanvragen vergunning
De eerste processtap begint bij de organisator van een evenement. Deze moet ten minste acht weken voorafgaand aan het evenement een (digitaal) aanvraagformulier volledig ingevuld bij de gemeente indienen (artikel 1:2 lid 1 Apv)1. De aanvrager ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging. Het aanvraagformulier is te vinden op www.deurne.nl bij evenement organiseren.
4.1.2 Tweede processtap: Toetsen op volledigheid
In de tweede processtap controleert de gemeente de aanvraag en de bijbehorende stukken op volledigheid. Als een aanvraag niet compleet is dan ontvangt de aanvrager een reactie met het verzoek om de ontbrekende gegevens alsnog aan te leveren. Als dit niet gebeurt, kan de gemeente besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen. Als de aanvraag volledig is, wordt deze in behandeling genomen. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn leges verschuldigd. Voor aanvragendoor lokale verenigingen en stichtingen gelden vrijstellingen. De hoogte van de leges is opgenomen in de Legesverordening.
4.1.3 Derde processtap: Behandelscan voor Evenementen
Alle evenementaanvragen worden ingedeeld in drie categorieën:
Binnen welke categorie het evenement valt, wordt bepaald aan de hand van de Behandelscan voor Evenementen. Deze scan is opgesteld door de veiligheidsregio’s Brabant-Zuidoost, Brabant-Noord en Midden en West-Brabant. De scan wordt gebruikt door vrijwel alle gemeenten uit Brabant. Hierdoor worden de risico’s tijdens evenementen op dezelfde wijze beoordeeld.
4.1.4 Vierde processtap: Registreren
De behandelscan en de volledige aanvraag worden in de regionale digitale evenementenkalender (DigiMAK)2 geregistreerd.
4.1.5 Vijfde processtap: Adviseren
Politie en Veiligheidsregio (de Veiligheidsregio bestaat uit de Brandweer & GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) adviseren als dit nodig is.
Bij A-evenementen vindt slechts naar behoefte afstemming met hulpdiensten plaats. Evenementen met verhoogde aandacht (categorie B) en risicovolle evenementen (categorie C) vindt er een inventarisatie en analyse plaats van risico’s en wordt gekeken naar mogelijkheden om deze te beperken. De politie, brandweer en GHOR brengen een schriftelijk advies uit over de te nemen maatregelen. Indien nodig worden de adviezen besproken in een vooroverleg met de organisatie. Ook is het voor een organisator van een B of C-evenement verplicht een ‘veiligheidsplan’ op te stellen. Een format veiligheidsplan is te vinden op www.deurne.nl bij evenement organiseren.
4.1.6 Zesde processtap: Besluit
Alle adviezen worden verwerkt in een evenementenvergunning. De burgemeester besluit of de vergunning wordt verleend of geweigerd. De aanvrager wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht. Verleende vergunningen worden niet actief gepubliceerd.
Aan een vergunning kunnen op grond van de Apv voorschriften en beperkingen worden verbonden (artikel 1:4).
Op grond van de Apv kan een vergunning worden geweigerd in het belang van:
De vergunning kan ook worden geweigerd als de aanvraag niet tijdig of minder dan drie weken voor de datum van het evenement is ingediend en daardoor een zorgvuldige behandeling van de aanvraag niet mogelijk is (artikel 1:8).
De burgemeester kan voorschriften aan een evenementenvergunning verbinden.
Ook zijn de voorschriften afhankelijk van de aard en het soort evenement. Voorschriften kunnen ook worden gewijzigd, aangevuld of ingetrokken.
De aanvangs- en eindtijden van een evenement moeten op een voor ieder maatschappelijk aanvaardbaar tijdstip liggen.
Voor alle dagen geldt een tijdstip van 09.00 uur. In bijzondere situaties kan daar van af geweken worden, bijvoorbeeld tijdens de Kennedymars.
Aanvullende informatie voor zon en feestdagen
Om te voorkomen dat op zon- en feestdagen voor 13.00 uur de rust wordt verstoord door muziek moet een organisator van een evenement, die toch moet beschikken over een ontheffing ex artikel 4, derde lid, van de Zondagswet, ook een evenementenvergunning aanvragen.
Voor de dagen zondag t/m donderdag geldt een eindtijd van maximaal 01.00 uur. Op vrijdag- en zaterdagnacht geldt een eindtijd van maximaal 02.00 uur. Op dagen dat de burgemeester voor horecabedrijven afwijkende sluitingstijden heeft vastgesteld voor de zon- en algemeen erkende feestdagen, dan geldt op die dagen als eindtijd de tijd van de weekendavonden, dus 02.00 uur. Aan deze eindtijden zijn voorschriften verbonden.
Geluid, de frequentie, eindtijd en het aantal bezoekers zijn sterk bepalend voor de vraag of omwonenden overlast ervaren van een evenement. Om de overlast te beperken, is het wenselijk om voor alle betrokkenen, zoals de organisator van een evenement, de burgemeester als bevoegd gezag en de direct omwonenden duidelijk en helder voor ogen te hebben wat op het gebied van geluid de mogelijkheden, regels en voorschriften zijn.
Evenals veel gemeenten in Nederland hanteert de gemeente Deurne de nota “Evenementen met een luidruchtig karakter” (1996) van de Inspectie Milieuhygiëne Limburg als kader voor het bepalen van de toegestane geluidsnorm bij evenementen.
Bij festiviteiten gaat het vaak om geluidsniveaus, waarbij ook de bekende “dreunende” bassen (lage tonen) een grote rol spelen in de hinderbeleving. Als hindermaat is een geluidsnorm in dB(C) hiervoor geschikter. Om de hinder vanwege basgeluiden te beperken is aan de algemene normering ook een geluidsnorm in dB(C) toegevoegd.
De volgende algemene normen geven aan wat als aanvaardbaar geluidniveau (exclusief muziekcorrectie) wordt toegekend op 2 meter van de gevel van een geluidsgevoelige bestemming.
Maximale gevelbelasting3 | |||
Avond (vrijdag, zaterdag en op dagen voorafgaand aan een feestdag) | |||
Nacht (vrijdag, zaterdag en op dagen voorafgaand aan een feestdag) |
5.2.2 Specifieke afspraken voor specifieke locaties en gelegenheden
Een uitzondering op de algemene norm is kermis Deurne centrum, carnaval en Royal Music Night (Koningsnacht). Uit de in 2016, 2017 en 2018 uitgevoerde geluidmetingen op de Markt blijkt dat tijdens deze evenementen een maximaal geluidsniveau heerst tussen 75 en 85 dB(A), waarbij enkele excessen buiten beschouwing zijn gelaten. Gelet op het maatschappelijk draagvlak van deze volksfeesten wordt als norm gesteld een maximaal geluidsniveau van 85 dB(A) en 99 dB(C) op 2 meter van de gevels van woningen, veroorzaakt door de gezamenlijke geluid producerende activiteiten.
Daarnaast kan het soms zo zijn dat een evenement voor de levendigheid of gelet op de traditie wenselijk is dat het doorgang vindt, maar de norm van 75 dB(A) niet toereikend is. In dergelijke situatie is met in/af stemming van de omwonenden en direct belanghebbenden verhoging naar 80 dB(A) en 94 dB(C) aanvaardbaar, door bijvoorbeeld een verklaring van omwonenden/belanghebbenden voorzien van handtekening(en).
5.2.3 Maximaal aantal geluid belastende evenementen op de Markt en in de Kasteeltuin
De Markt is gezien de centrale ligging aantrekkelijk als evenementenlocatie. Voor de Kasteeltuin geldt dat de verwachting is dat deze vaker gebruikt kan worden. Om de gebruikers en deze bewoners rond deze terreinen te beschermen tegen overmatige overlast, wordt het aantal geluid belastende evenementen op deze locaties beperkt. Geluid belastende evenementen zijn evenementen met een norm van meer dan 75 dB(A) op 2 meter van de gevel van een geluidsgevoelige bestemming.
Andere locaties kunnen in de toekomst worden toegevoegd.
Voor de Markt is een maximum gesteld voor grootschalige geluid belastende evenementen en voor optredens met versterkte muziek en/of zang. Uitgangspunt is een gemiddelde van één geluid belastend evenement per maand, waarbij de evenementen carnaval, koningsnacht en -dag en de kermis niet meetellen omdat deze evenementen worden beschouwd als traditioneel volksfeest. Een hogere geluid belasting is op deze over het algemeen geaccepteerd.
De Kasteeltuin is een locatie die geschikt is voor het organiseren van diverse soorten evenementen. Omdat de verwachting is dat deze locatie in de toekomst vaker gebruikt gaat worden en de ligging van de locatie in een woonomgeving, is een beperking van het gebruik om overlast te beperken noodzakelijk. Voor de Kasteeltuin geldt dat geluid belastende evenementen alleen zijn toegestaan op vrijdag en zaterdag (tot 01:00 uur van de daaropvolgende dag), voorafgaande aan officiële feestdagen (tot 01:00 uur van de daaropvolgende dag) of tijdens officiële feestdagen (niet zijnde feestdagen op vrijdag of zaterdag) tot 22.00 uur.
In de situatie tot vaststelling van deze nota waren er geen normen voor geluid belastende evenementen in de Kasteeltuin. In de nieuwe situatie worden het bestaande aantal van Jongerensociëteit Walhalla in de Stichting Zomerfeesten Deurne (3 aaneengesloten dagen) gerespecteerd. Door nieuwe initiatieven komt het aantal geluid belastende evenementen jaarlijks op gemiddeld 1 avond/nacht per 2 maanden. Deze geluid belasting wordt aanvaardbaar geacht voor deze locatie.
5.2.4 Informeren buurtbewoners
Bij niet-jaarlijks terugkerende evenementen informeert de organisator omwonenden en direct belanghebbenden schriftelijk in een straal van 500 meter ten minste 7 dagen voorafgaande aan het evenement. Daarin is in ieder geval een contactpersoon voor de buurt opgenomen.
Soundchecken vindt bij voorkeur plaats binnen de tijden waarin het evenement plaatsvindt. Wanneer dit niet mogelijk is, vindt dit plaats op de dag voorafgaande aan het evenement in de dagperiode (07.00 – 19.00 uur) of worden daarvoor nadere voorschriften voor opgenomen.
Bij (muziek-)evenementen met een gemiddeld geluidsniveau dat hoger is dan 92 dB(A) moet de organisatie zorgen voor beschikbaarheid van betaalbare oordoppen met een beschermingsfactie >SNR15. Voor evenementen gericht op kinderen zijn deze maatregelen nodig bij een gemiddeld geluidsniveau van 88 dB(A).
5.3 Alcoholmatiging en drankverstrekking
Op elke plaats waar alcohol wordt verstrekt en genuttigd -en waarvoor geen Drank- en Horecavergunning is verleend- moet ontheffing op grond van artikel 35 van de Alcoholwetwet worden aangevraagd (dus ook voor bijvoorbeeld een bierwagen of tappunt). Ook tijdens vergunningsvrije evenementen.
Tijdens het evenement mag geen verkoop/verstrekken van alcoholische dranken aan jongeren onder de 18 jaar plaatsvinden.
Bij B- en C-evenementen is het gebruik van glas en blik niet toegestaan. Bij A-evenementen is dit maatwerk.
Tijdens B- en C-evenementen wordt het gebruik van glas niet toegestaan. Achtergebleven glasresten kunnen tijdens valpartijen verwondingen veroorzaken, daarnaast kan glas gebruikt worden als (steek)wapen.
De organisatie is verantwoordelijk voor opruimen van het afval dat bezoekers van het evenement achterlaten. Let hierbij op het scheiden van afval.
Het opruimen van afval, zoals etenswaren, verpakkingen, sport- of spelmateriaal, geldt voor het in gebruik genomen evenemententerrein én de directe omgeving (tot 25 meter buiten het evenemententerrein).
5.7 Parkeren en verkeersveiligheid
Het kan nodig zijn dat tijdens evenementen wegen afgesloten worden of dat andere verkeersmaatregelen worden getroffen. Er moet gezorgd worden voor voldoende parkeergelegenheid.
De gemeente brengt uiterlijk twee weken van tevoren hulpdiensten en het openbaar busvervoersbedrijf op de hoogte van de afsluiting van wegen. Ook wordt dit gepubliceerd.
Afsluithekken en verkeersborden voor het evenement worden door de gemeente gratis beschikbaar gesteld als deze voorradig zijn.
Omleidingsroutes, indien van toepassing, worden door de gemeente geplaatst.
Het gebruik van kleurenpoeders is verboden. Kleurenpoeders kunnen gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals irritatie aan de huid, ogen en luchtwegen. Ook kan er zelfs ontbrandings-/explosiegevaar ontstaan bij gebruik van kleurpoeders.
Het is verboden om bij een evenement ballonnen, van welk materiaal dan ook, door middel van helium of andere gassen op te laten stijgen.
5.9 Beveiligers en evenementenverkeersregelaars
De politie adviseert of en hoe veel gecertificeerde beveiligers en/of evenementenverkeersregelaars nodig zijn.
Iemand die als beveiliger werkt is in het bezit van het certificaat Event Security Officer van de Stichting Vakexamens voor de Particuliere beveiligingsorganisaties, zoals vastgelegd in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus en de bijbehorende regeling.
De bevoegdheid om als evenementenverkeersregelaar verkeer te mogen regelen is vastgelegd in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV1990), het Besluit administratieve bepalingen over het wegverkeer (BABW) en de Regeling verkeersregelaars 2009. De verkeersregelaars kunnen alleen worden ingezet als zij zijn aangewezen door de burgemeester en in bezit zijn van een geldige instructieverklaring.
De verplichte hesjes worden door de gemeente gratis beschikbaar gesteld als deze voorradig zijn.
Er zijn landelijke regels voor het brandveilig gebruik van overige plaatsen ('niet-bouwwerken' zoals tenten bij evenementen, tribunes, e.d.) vastgesteld. Dit betekent dat er geen vergunning meer nodig is maar kan worden volstaan met een melding onder bepaalde voorwaarden. Een melding doen is niet nodig als er al een evenementenvergunning nodig is. In dat geval worden namelijk de gegevens voor brandveiligheid al hierin meegenomen.
5.12 Bescherming openbare ruimte
Naast het algemeen belang voor het ordelijk verloop van evenementen heeft de gemeente als eigenaar en/of beheerder van gronden en de daarop aangebrachte voorzieningen zoals groen en bestrating de taak ervoor te zorgen dat deze voorzieningen in een goede staat worden gehouden. Door het plaatsen van voorwerpen voor evenementen of het houden van evenementen kunnen deze voorzieningen beschadigen of verloren gaan. Hiervoor worden voorschriften in de vergunning opgenomen.
5.12.1 Bescherming Kasteeltuin
Voor de Kasteeltuin gelden in ieder geval enkele aanvullende voorwaarden voor het in gebruik geven van het terrein voor evenementen om te voorkomen dat er onevenredige schade ontstaat aan het park en de cultuur-historische waarden. Zie ook de tekening in bijlage III.
Voorwaarden beschikbaar stellen Kasteeltuin (verhard plein voor Dinghuis) als evenemententerrein:
Voorwaarden beschikbaar stellen Kasteeltuin (park) als evenemententerrein:
Evenementen mogen alleen georganiseerd worden op plaatsen buiten 200 meter vanaf een risicobron, zoals het spoor. Voor een overzicht van de risicobronnen, waarvoor een 200 meter-norm geldt, wordt verwezen naar de Risicokaart4. Wanneer dit niet mogelijk is wordt bij de vergunningverlening een afweging gemaakt over de risico’s.
De vergunninghouder is altijd eindverantwoordelijk voor de veilige plaatsing en het veilig gebruik van de bouwsels (zoals tenten, buitenpodiums, torens, enz.) op het evenemententerrein. Opbouw en gebruik van de te plaatsen bouwsels moeten conform de productattesten van de leverancier en/of fabrikant of volgens specifieke bouwselnormen worden uitgevoerd.
Vergunninghouder van het evenement is verplicht zich vooraf en tijdens het evenement op de hoogte te stellen van de voorspelde weersomstandigheden voor het evenement. Bij voorspellingen die ongunstiger zijn dan de waarde waarop de bouwsels berekend zijn, moeten de vergunninghouder er voor zorgen dat de veiligheid gewaarborgd is.
5.16 Evenement bij een evenement
Het organiseren van meerdere evenementen op korte afstand van elkaar kan een verstoring van de openbare orde veroorzaken. Zeker wanneer er sprake is van twee evenementen met grote aantrekkingskracht op verschillende soorten publiek. In afstemming met de politie wordt gekeken naar passende maatregelen voor beide evenementen. In geval van onoverkomelijke knelpunten, krijgt het reeds bestaande evenement voorrang.
Bij het doorlopen van de verschillende processtappen wordt informatie gedeeld met interne- en externe betrokkenen. Ook zijn er verschillende momenten om te communiceren noodzakelijk.
Om te voorkomen dat er meerdere evenementen tegelijkertijd op 1 locatie plaatsvinden wordt een rooster gemaakt in de maand december van elk jaar. Hierin worden de vergunningsplichtige evenementen voor het daaropvolgende jaar vastgelegd. Terugkerende evenementen krijgen daarbij voorrang op incidentele of nieuwe initiatieven.
Door een publicatie in het Weekblad voor Deurne en op de website worden organisatoren opgeroepen om vóór 1 december van het lopende jaar schriftelijk melding te doen van het voornemen om een evenement te organiseren. Hiervoor is een formulier beschikbaar.
Het aanmelden van het evenement betekent niet dat er geen vergunning aangevraagd moet worden. Wanneer een van de evenementen niet door kan gaan op de gewenste locatie en datum krijgt de organisator bericht. Hij kan dan overwegen om het evenement op een andere locatie en/of datum te plannen.
Binnen de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost wordt gebruik gemaakt van de Digitale Multidisciplinaire Activiteiten Kalender (DigiMAK). Deze kalender wordt gebruikt door hulpdiensten voor eventuele inzet, voorbereiding op calamiteiten, de operationele uitvoering en nazorg rondom een evenement.
In de kalender wordt door de gemeente de documenten van het evenement (behandelscan, aanvraag, vergunning en verkeersmaatregelen) geplaatst.
7. Veiligheid, toezicht en handhaving
Het is de taak van de gemeente om ervoor te zorgen en erop toe te zien dat de vergunningsvoorschriften worden nageleefd. Als tijdens controles blijkt dat men zich niet aan de voorschriften houdt, kan de gemeente handhavend optreden. In dit hoofdstuk wordt verder ingegaan op de aspecten van veiligheid bij evenementen en de wijze van toezicht en handhaving.
7.1 Veiligheid tijdens evenementen
Het is voor zowel de deelnemers/bezoekers als de organisatie belangrijk dat tijdens een evenement de openbare orde en de veiligheid gewaarborgd blijft. Op en om het evenemententerrein ligt deze taak bij de organisatie van het evenement. De politie is in beginsel terughoudend in haar optreden tijdens evenementen.
Bij toezicht en handhaving van de verleende vergunning kunnen politie, brandweer en gemeentelijke toezichthouders worden ingezet. Het constateren van overtreding van de vergunningvoorschriften of van bepalingen uit de Apv heeft verschillende gevolgen.
Afhankelijk van de situatie wordt bepaald welke maatregel het meest geschikt is. De ervaringen die eerder zijn opgedaan met een organisator kunnen gevolgen hebben voor een volgende vergunningverlening zoals weigering van de vergunning of een (preventieve) dwangsom.
Bijlage I Vergunningplichtige locaties
Markt, Martinetplein, Kasteeltuin (Haageind), Kerkplein-Blasiusstraat (parkeerterrein); en parkeerplaatsen die zijn aangewezen voor betaald parkeren.
Het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (-LAr,LT) afkomstig van de muziek en/of omroepgeluid, gemeten volgens de Handleiding meten en rekenen industrielawaai, uitgave 2004, en beoordeeld volgens deze handleiding, mag ter plaatse van de gevels van de meest nabij gelegen woningen van derden en andere gevoelige bestemmingen niet meer bedragen dan is opgenomen in de tabel. In afwijking van voornoemde handleiding is de straffactor van 10 dB vanwege de herkenbaarheid van het muziekgeluid niet van toepassing.