Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deventer

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Deventer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeventer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Deventer
CiteertitelBeleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente 2022 Deventer
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-202201-01-2023nieuwe regeling

29-11-2022

gmb-2022-578397

2022-957

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Deventer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer gelet op:

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 van de Participatiewet;

 

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situatie en onder welke voorwaarden huishoudens te ondersteunen

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Deventer.

besluit vast te stellen de beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Deventer.

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de Deventer;

  • c.

    inkomen: het inkomen zoals bedoeld in artikel 31, 32 en 33 van de Participatiewet verminderd met de vakantietoeslag .

  • Tot het inkomen wordt ook gerekend de bijstand voor algemene kosten van levensonderhoud op zoals genoemd in artikel 5 van de Participatiewet. Er wordt uitgegaan van de som van het inkomen van belanghebbende en de partner;

  • d.

    Belanghebbende: de persoon die voor zichzelf, zijn partner en/of tot het gezin behorende één of meerdere kinderen een eenmalige energietoeslag verzoekt;

  • e.

    Huishouden: de leefsituatie die een alleenstaande, kostendelers of (éénouder) gezin duurzaam in stand houden en noodzakelijke kosten maken, zoals energiekosten;

  • f.

    Thuiswonend: meerderjarig kind dat inwoont bij zijn ouder(s);

  • g.

    Zelfstandige: de volwassene die voor de voorziening in het bestaan geheel of gedeeltelijk is aangewezen op arbeid in eigen bedrijf of zelfstandig beroep en de financiële risico’s daarover draagt;

  • h.

    peildatum: is 1 september 2022;

  • i.

    referteperiode: periode van één maand voorafgaand aan de aanvraagdatum.

Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag 2022 van € 1300,00 is bedoeld voor een inwoner met een zelfstandig huishouden en een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.

  • 2.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm

  • 3.

    Als een belanghebbende door wisselende of eenmalige inkomsten het inkomen in de maand van aanvraag hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm, dan wordt uitgegaan van een gemiddeld inkomen. Het gemiddeld inkomen wordt berekend door de som van inkomen dat gedurende 12 maanden voorafgaand aan de aanvraag is genoten, te delen door 12;

  • 4.

    Voor bepaling van het inkomen van de zelfstandige wordt uitgegaan van het boekjaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanvraag is gedaan. Dit is het inkomen na aftrek van de verschuldigde inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen. Deze belasting en premies worden gesteld op het percentage, zoals vermeld in artikel 6, lid 2 van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004. Hierbij wordt een teruggave inkomstenbelastingen en premies volksverzekeringen niet als inkomen aangemerkt. Het vastgestelde inkomen als zelfstandige wordt, na eventuele vermeerdering met andere inkomsten over het betreffende boekjaar, gedeeld door 12;

  • 5.

    Als door een belanghebbende vanaf 1 januari 2021 een gemeentelijke financiële inkomensondersteunende maatregel is verleend, voldoet de belanghebbende aan de inkomensvoorwaarde van deze eenmalige energietoeslag;

  • 6.

    Schuldenaren: In afwijking van het gestelde in artikel 1 kan een belanghebbende ongeacht de hoogte van het inkomen voor de tegemoetkoming in aanmerking komen als hij in het kader van de schuldregeling een relatie heeft met het Budget Adviesbureau of een opgelegde schuldregeling op grond van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen en hij alleen het vrij te laten bedrag van zijn inkomen overhoudt om te leven.

Artikel 3: Uitsluitingsgronden

Op grond van artikel 11 Participatiewet moet worden vastgesteld of de belanghebbende rechthebbende is en of de energiekosten verbonden zijn met Nederland (territorialiteitsbeginsel).

Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

  • a.

    in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

  • b.

    die jonger is dan 21 jaar en niet zelfstandig woont en geen energiecontract op naam heeft;

  • c.

    de kostendelende medebewoner;

  • d.

    ingeschreven staat in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres;

  • e.

    Kamerbewoners zonder energiecontract op naam.

Artikel 4: Voorwaarden eenmalige energietoeslag

  • 1.

    het college kan een eenmalige energietoeslag ad € 1300,00 verstrekken aan de belanghebbende die te maken heeft met energielasten;

  • 2.

    de belanghebbende moet, indien gevraagd, middels overlegging van de (maand)rekening van een energieleverancier de energielasten aantonen;

  • 3.

    Het energiecontract moet op naam staan van belanghebbende;

  • 4.

    De eenmalige energietoeslag ad € 1300,00 voor de (gestegen) energielasten is bedoeld voor de woning waarin de belanghebbende woonachtig is.

Artikel 5: Vermogen

Het vermogen waarover de belanghebbende met partner en inwonende minderjarige kinderen beschikken, blijft buiten beschouwing.

Artikel 6: Ambtshalve toekenning

  • 1.

    Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:

    • a.

      algemene bijstand ontvangen; of

    • b.

      een uitkering ontvangen op grond van de IOAW en IOAZ;

  • ontvangen de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve

  • De ambtshalve toekenning heeft ook betrekking op huishoudens die algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet.

Artikel 7: Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen vanaf 1 september een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via de gemeentelijke website. In afwijking van deze digitale aanvraag kan een schriftelijke aanvraag worden ingediend als digitaal invullen om redenen niet lukt.

  • 3.

    Belanghebbende overlegt bij de aanvraag:

    • c.

      Salarisspecificaties van de maand voorafgaand aan de aanvraag. Wanneer er sprake is van flexibele inkomsten, overlegt de belanghebbende salarisspecificaties van de laatste drie maanden;

    • d.

      Kopie van het energiecontract, waaruit blijkt dat belanghebbende een energiecontract heeft met een energieleverancier;

    • e.

      de belastingaangifte 2021 of de meest recente en de kolommenbalans over de afgelopen drie maanden, voorafgaande aan de aanvraag als er sprake is van inkomsten uit onderneming of inkomsten als Zzp’er.

  • 4.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 1 februari 2023.

Artikel 8: Vorm van de eenmalige energietoeslag

De eenmalige energietoeslag wordt in de vorm van een gift verstrekt.

Artikel 9: Inlichtingenplicht en terugvordering

  • 1.

    Op de aanvraag van de eenmalige energietoeslag is de inlichtingenplicht, zoals bedoeld in artikel 17 lid 1 van de Participatiewet, van toepassing;

  • 2.

    Het college trekt de eenmalige energietoeslag in en vordert terug voorzover de toeslag ten onrechte of tot een te hoog bedrag is ontvangen door onjuiste of onvolledige inlichtingen.

Artikel 10: Ondersteuningsloket Energiekosten

  • 1.

    Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan aanvrager een beroep doen op het Ondersteuningsfonds Energiekosten;

Artikel 11: Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 september 2022.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 1 januari 2023

Artikel 12: Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als:

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente 2022 Deventer.

Aldus besloten in de vergadering van 29-11-2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer,

de secretaris,

M.A. Kossen

de burgemeester,

R.C. König

Toelichting  

 

De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 6 in.

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 in.

Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ. Daar kan de gemeente andere groepen aan toe voegen, bijvoorbeeld personen die periodiek bijzondere bijstand ontvangen of een bijdrage op grond van gemeentelijke minimaregeling. Of dat mogelijk is zal afhangen van de vraag of de aanwezige gegevens voldoende zijn om vast te stellen dat zij op voorhand ook zullen voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en andere voorwaarden uit de Participatiewet.