Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen op Zoom

Verordening van de gemeenteraad van Bergen op Zoom inhoudende Verordening op de auditcommissie gemeente Bergen op Zoom

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen op Zoom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van Bergen op Zoom inhoudende Verordening op de auditcommissie gemeente Bergen op Zoom
CiteertitelVerordening op de auditcommissie gemeente Bergen op Zoom
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 82 van de Gemeentewet
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2022nieuwe regeling

15-12-2022

gmb-2022-576612

RVB22-0070

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van Bergen op Zoom inhoudende Verordening op de auditcommissie gemeente Bergen op Zoom

De raad van de gemeente Bergen op Zoom;

 

gezien het voorstel van het presidium en de auditcommissie plus, nr. RVB22-0070; gelet op de artikelen, 82, 147 lid 1 en 149 van de Gemeentewet.

 

 

BESLUIT:

 

 

Verordening op de auditcommissie gemeente Bergen op Zoom

 

 

 

Artikel 1. De commissie

Er is een commissie van advies aan de gemeenteraad, genaamd de Auditcommissie.

 

Artikel 2: Samenstelling.

1. De maximale bezetting is gelijk aan het aantal raadsfracties. Iedere fractie vaardigt maximaal één lid af.

2. Zowel raadsleden als burgerleden, als bedoeld in artikel 8 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente Bergen op Zoom kunnen lid zijn van de auditcommissie.

3. Leden van de auditcommissie kunnen bij afwezigheid worden vervangen door een raadslid of burgerlid van de betreffende fractie.

4. De auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan. De voorzitter en plaatsvervangend voorzitter zijn raadslid.

5. Voor alle vergaderingen kunnen interne en externe adviseurs uitgenodigd worden, alsmede de wethouder financiën.

6. Het secretariaat van de auditcommissie wordt verzorgd door een raadsadviseur.

 

Artikel 3: Doel

1. De auditcommissie heeft als doel een bijdrage te leveren aan het functioneren van de raad door haar politiek neutraal te adviseren over de in artikel 4 van deze verordening genoemde taken.

2. De auditcommissie bevordert door zijn specifieke samenstelling op grond van affiniteit en deskundigheid, vanuit een a-politieke context, de vervulling van de kaderstellende en controlerende rollen van de raad ten aanzien van alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente Bergen op Zoom op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

3. De auditcommissie treedt daarbij niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

 

Artikel 4: Taken

1. De auditcommissie is belast met advisering aan en overleg namens de gemeenteraad over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid, en het kunnen vervullen van haar toezichthoudende en controlerende bevoegdheid.

2. Onder de in het eerste lid bedoeld activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

a. Het bevorderen van de communicatie tussen gemeenteraad, de externe accountant, het college en de ambtelijke organisatie en daarmee invulling te geven aan artikel 4, lid 3 van de Controleverordening gemeente Bergen op Zoom;

b. De gemeenteraad bij te staan in het vervullen van zijn verantwoordelijkheden op het gebied van waarderingsgrondslagen en rapportageprocedures;

c. De gemeenteraad te ondersteunen bij het bepalen van de toereikendheid van de accountantscontrole.

d. Het verbeteren van de Planning- en Controlcyclus (inhoud en vorm) en de daarin gehanteerde documenten;

e. Kwaliteitsverbetering van de bestuurlijke informatievoorziening.

f. Het optimaliseren van de (samenwerkings-)verbanden tussen raad, college, ambtelijke organisatie, accountant op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

g. De borging en sturing van grote projecten (o.a. door middel van het volgen van rapportageprocedures).

h. Brede control functie.

 

Artikel 5. Bevoegdheden

1. De auditcommissie is bevoegd gevraagd of (indien nodig geacht) ongevraagd over de in artikel 4 genoemde taken voorstellen en/of adviezen voor te bereiden ten behoeve van politieke oordeelsvorming en besluitvorming door de raad.

2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 4 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd nadere informatie in te winnen bij en te overleggen met

a. het college;

b. de rekenkamer;

c. de accountant.

3. De auditcommissie kan advies inwinnen bij een extern deskundige.

 

Artikel 6: Vergaderingen

1. De auditcommissie vergadert afhankelijk van de behoefte tot een vergadering, maar in ieder geval vier maal per jaar.

2. De voorzitter bepaalt in samenspraak met de secretaris plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

3. De oproepingen worden - spoedeisende gevallen uitgezonderd - ten minste een week voor de aanvang van de vergadering op het raadsinformatiesysteem geplaatst. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd met de oproepingen aan de leden toegezonden.

4. De vergaderingen van de auditcommissie zijn openbaar, tenzij er sprake is van voorbereidende bijeenkomsten of intern beraad, zulks ter beoordeling van de commissie.

5. De secretaris maakt een beknopt verslag van het besprokene in de vergadering en draagt zorg voor agendering van dit verslag in de eerstvolgende vergadering van de auditcommissie. Bij het begin van de vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.

 

Artikel 7: Advisering

1. In haar adviezen en voorstellen aan de gemeenteraad streeft de auditcommissie naar consensus. Indien er een minderheidsstandpunt is, wordt daarvan (met redenen omkleed) melding gemaakt.

2. De auditcommissie kan slechts beraadslagen en adviseren, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

 

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

2. Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening op de auditcommissie gemeente Bergen op Zoom".

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 15 december 2022.

De griffier,

Mevr. drs. E.P.M. van der Meer

De voorzitter,

Dhr. dr. F. A. Petter