Organisatie | Voerendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | WIELERBELEID VOERENDAAL 2023 (vastgesteld door burgemeester) |
Citeertitel | Wielerbeleid Voerendaal 2023 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Openbare orde en veiligheid |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | nieuwe regeling | 30-08-2022 | Zaaknr. 282562 |
In 2013 en 2015 heeft de gemeente, mede naar aanleiding klachten van overlast in de kernen Colmont, Winthagen en Fromberg, het Wielerbeleid Voerendaal vastgesteld en de juridische grondslag in de Algemene plaatselijke verordening opgenomen.
In dat wielerbeleid zijn kaders geformuleerd voor het organiseren van wielerwedstrijden en wielertoertochten in of voerend door de gemeente Voerendaal.
Het Wielerbeleid Voerendaal is, voor zover betrekking hebbend op wielertoertochten, ook onderdeel van het Beleid Wielertoertochten Zuid-Limburg – Euregio, dat laatstelijk in 2015 door diverse gemeenten, waaronder Voerendaal, is vastgesteld.
Sindsdien heeft het wielerbeleid zijn vruchten afgeworpen. Zo is door spreiding en maximering van het aantal wielertoertochten de druk op Zuid-Limburg als wielerregio verlicht. Ook de introductie van een centraal coördinatiepunt tussen organisatoren van wielertoertochten en de deelnemende gemeenten zorgt voor een lastenverlichting met name in de voorbereiding van vergunningaanvragen, zowel bij organisatoren als bij gemeenten.
Inmiddels nemen de Zuid-Limburgse gemeenten Beek, Beekdaelen, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Voerendaal en de Belgische gemeente Voeren deel aan het euregionale beleid voor wielertoertochten.
Meerdere jaren bestond onduidelijkheid over de zogenaamde pelotonstochten. Peletonstochten zijn recreatieve toertochten, waarbij een (grote) groep wielrenners in peloton onder begeleiding van motards en voorrij- en/of volgauto(‘s) een traject afleggen, waarbij, in tegenstelling tot de reguliere wielertoertochten, op momenten het overige verkeer wordt tegengehouden en/of de geldende verkeersregels niet/beperkt worden gevolgd.
De juridische status van dit soort tochten was niet duidelijk gedefinieerd, waardoor het stellen van voorwaarden in het kader van de verkeersveiligheid niet mogelijk was..
Ook de druk op de wielerregio ten gevolge van pelotonstochten is de laatste jaren toegenomen
Gelet daarop hebben de deelnemende gemeenten het besloten de pelotonstochten expliciet te benoemen en te reguleren in het euregionale beleid voor wielertoertochten en daaraan een juridische status toe te kennen door separaat de Algemene plaatselijke verordening te wijzigen.
Deze aanpassing is verder gebruikt om het wielertoertochtenbeleid op kleine onderdelen te actualiseren.
Deze actualisatie maakt het noodzakelijk ook het Wielerbeleid Voerendaal te actualiseren.
Ten behoeve van regulering van wielertoertochten en als grondslag voor het euregionale wielertoertochtenbeleid is per 1 maart 2013 in de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Voerendaal bepaald dat wielertoertochten vanaf 100 deelnemers worden aangemerkt als evenement en afhankelijk van het aantal deelnemers een meldingsplicht dan wel vergunningsplicht geldt. Besluitvorming over evenementen is een bevoegdheid van de burgemeester.
De betreffende bepalingen in de Algemene plaatselijke verordening, i.c. de artikelen 2.14 en 2.15, en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht vormen de basis voor de vaststelling van onderstaande beleidsregels voor wielertoertochten (zie punt 3.A.).
Voor een wielerwedstrijd is ingevolge artikel 10, lid 1 juncto artikel 148, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 een ontheffing van gedeputeerde staten dan wel van burgemeester en wethouders nodig. Wanneer gedeputeerde staten het bevoegd gezag zijn, verlangen gedeputeerde staten een verklaring van geen bezwaar van de betrokken gemeenten.
Bij besluitvorming door burgemeester en wethouders over een ontheffing of een verklaring van geen bezwaar zullen onderstaande beleidsregels voor wielerwedstrijden worden toegepast (zie punt 3.B.).
Voor het indienen van een melding voor een wielertoertocht moet worden voldaan aan dan wel bij de beoordeling van een vergunningaanvraag voor een wielertoertocht worden toegepast: