Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Stichtse Vecht

Beleidsregels Wet inburgering 2021 gemeente Stichtse Vecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieStichtse Vecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Wet inburgering 2021 gemeente Stichtse Vecht
CiteertitelBeleidsregels Wet Inburgering 2021 Gemeente Stichtse Vecht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://www.overheid.nl/

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-202201-01-2022nieuwe regeling

08-11-2022

gmb-2022-573964

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Wet inburgering 2021 gemeente Stichtse Vecht

Intitulé

Beleidsregels Wet inburgering Stichtse Vecht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht;

gelet op de bepalingen in de Wet inburgering;

gelet op Verordening Wet inburgering gemeente Stichtse Vecht;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t

vast te stellen de volgende:

Beleidsregels Wet inburgering Stichtse Vecht

 

Hoofdstuk 1 – Algemene bepalingen
Artikel 1 - Definities
  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      asielstatushouders: inburgeringsplichtigen als bedoeld in artikel 13, eerste lid, Wet inburgering 2021;

    • c.

      AZC: asielzoekerscentrum;

    • d.

      BRP: Basisregistratie Personen;

    • e.

      COA: Centraal Orgaan opvang asielzoekers

    • f.

      gemeente: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht;

    • g.

      gezinsmigranten en overige migranten: inburgeringsplichtigen die verblijf hebben op grond van een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, met uitzondering van inburgeringsplichtigen als bedoeld in artikel 13, eerste lid, onderdeel b, Wet inburgering 2021;

    • h.

      inburgeringswetgeving: Wet inburgering 2021, Besluit inburgering 2021, Regeling inburgering 2021 en de op basis daarvan genomen besluiten van algemene strekking van het college;

    • i.

      ISI: Informatie Systeem Inburgering;

    • j.

      leerroute: de B1-route, de onderwijsroute of de Z-route

    • k.

      MAP: Module Arbeidsmarkt en Participatie;

    • l.

      NAW: naam-, adres-, en woonplaats

    • m.

      PIP: Persoonlijk plan Inburgering en Participatie

    • n.

      PVT: participatieverklaringstraject.

 

Hoofdstuk 2 – Brede intake inburgeringsplichtigen
Artikel 2 – Brede intake
  • 1.

    De gemeente neemt de brede intake af binnen 10 weken nadat de inburgeringsplichtige in de gemeente is ingeschreven. Ook neemt de gemeente de brede intake af als de inburgeringsplichtige in een AZC verblijft dat binnen een uur met het Openbaar Vervoer bereikt kan worden, of als de inburgeringsplichtige binnen 1 uur reisafstand op basis van het Openbaar Vervoer van de gemeente in het AZC verblijft.

  • 2.

    De gemeente geeft in de uitnodigingsbrief informatie over:

    • a.

      wat de brede intake inhoudt;

    • b.

      waar en wanneer de brede intake plaatsvindt;

    • c.

      het recht van de inburgeringsplichtige om gesprekken van de brede intake te voeren zonder dat daarbij andere mensen (bijvoorbeeld familieleden) aanwezig;

    • d.

      het recht van de inburgeringsplichtige om samen met een onafhankelijke cliëntondersteuner de gesprekken van de brede intake te voeren;

    • e.

      de gevolgen als de inburgeringplichtige niet op de brede intake verschijnt of niet aan de brede intake meewerkt;

    • f.

      de aanwezigheid van een tolk als de inburgeringsplichtige hierom vraagt. De gemeente betaalt de kosten van de tolk.

  • 3.

    Tussen de datum van de uitnodigingsbrief en de brede intake liggen minimaal vijf werkdagen.

  • 4.

    Als de inburgeringsplichtige niet verschijnt of niet goed meewerkt aan de brede intake, onderzoekt de gemeente de omstandigheden van de inburgeringsplichtige met de gegevens waarover de gemeente wel kan beschikken, zoals:

    a. de uitkomsten van de leerbaarheidstoets;

    b. informatie uit het uitkeringsdossier;

    c. voor asielstatushouders: de gegevens uit het Taakstelling Volgsysteem van het COA.

 

Hoofdstuk 3 – PIP inburgeringsplichtigen
Artikel 3 – PIP
  • 1.

    In het PIP worden de volgende onderwerpen vastgesteld:

    • a.

      de leerroute;

    • b.

      de ondersteuning en begeleiding (voortgangsgesprekken) die daarvoor nodig zijn;

    • c.

      de inhoud van het PVT en de MAP;

    • d.

      de behoefte aan kinderopvang en vervoer; en

    • e.

      indien het gaat om een asielstatushouder: de inhoud van de leerroute.

  • 2.

    De gemeente verzendt het PIP zo snel mogelijk aan de inburgeringsplichtige, maar in ieder geval binnen 10 weken nadat de inburgeringsplichtige bij de gemeente is ingeschreven.

 

Hoofdstuk 4 – Onderdelen inburgeringsplicht
Artikel 4 – Passende leerroute inburgeringsplichtigen en aanbod leerroute asielstatushouders
  • 1.

    De gemeente beoordeelt met de gegevens van het COA en met de uitkomsten van de brede intake welke leerroute voor de inburgeringsplichtige het meest geschikt is.

  • 2.

    De gemeente biedt asielstatushouders binnen maximaal drie maanden na de verzending van het PIP een cursus of opleiding aan waarmee de leerroute gevolgd kan worden.

 

Artikel 5 – PVT inburgeringsplichtigen
  • 1.

    Het PVT wordt uitgevoerd door medewerkers van Stichting Welzijn Stichtse Vecht en bestaat in ieder geval uit een workshop van ten minste twaalf uren inclusief praktijkcomponent. Hierbij wordt rekening gehouden met de omstandigheden van de inburgeringsplichtige, in het PIP wordt aangegeven wat bij de inburgeringsplichtige past. Het aantal uren voor het volgen van de workshops is altijd minimaal twaalf.

  • 2.

    De gemeente geeft in de uitnodigingsbrief informatie over:

    • a.

      wat de ondertekening van de participatieverklaring inhoudt;

    • b.

      waar en wanneer de ondertekening van de participatieverklaring plaatsvindt;

    • c.

      wat de gevolgen zijn als de inburgeringplichtige niet komt om de verklaring te ondertekenen.

  • 3.

    Tussen de datum van de uitnodigingsbrief en de ondertekening van de participatieverklaring liggen minimaal vijf werkdagen.

 

Artikel 6 –MAP inburgeringsplichtigen
  • 1.

    De MAP wordt uitgevoerd door medewerkers van Kansis en bestaat in ieder geval uit:

    • a.

      minimaal twintig en maximaal veertig uren kennismaking met de Nederlandse arbeidsmarkt en de voorbereiding hierop;

    • b.

      veertig uren stage.

  • 2.

    De gemeente biedt inburgeringsplichtigen binnen maximaal drie maanden na de verzending van het PIP de MAP aan.

  • 3.

    De gemeente geeft in de uitnodigingsbrief informatie over:

    • a.

      wat het eindgesprek inhoudt;

    • b.

      waar en wanneer het eindgesprek plaatsvindt;

    • c.

      wat de gevolgen zijn als de inburgeringplichtige niet naar het eindgesprek komt.

  • 4.

    Tussen de datum van de uitnodigingsbrief en het eindgesprek liggen minimaal vijf werkdagen.

 

Hoofdstuk 5 – Maatschappelijke begeleiding asielstatushouders
Artikel 7 – Maatschappelijke begeleiding

De maatschappelijke begeleiding wordt gegeven door vrijwilligers van Stichting Welzijn Stichtse Vecht. De inburgeringsplichtige krijgt als het kan een vaste begeleider toegewezen.

 

Hoofdstuk 6 – Slotbepalingen
Artikel 8 – Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022.

  • 2.

    De beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Wet inburgering 2021 gemeente Stichtse Vecht.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 8 november 2022.

De loco-gemeentesecretaris,

M.J.J. Rommers 

De burgemeester,

drs. A.J.H.T.H. Reinders

Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 - Definities

Onderdelen b en g.

Er zijn verschillende soorten inburgeringsplichtigen, namelijk asielstatushouders en gezinsmigranten/ overige migranten. In schema:

Asielstatushouder: artikel 13, eerste lid, Wet inburgering 2021

Gezinsmigrant en overige migrant: artikel 19 Wet inburgering 2021

  • 1.

    Inburgeringsplichtige die rechtmatig verblijf heeft op grond van een:

    • 1.

      verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd; of

    • 2.

      verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, verleend onder een beperking verband houdend met verblijf als familie- of gezinslid, voor verblijf bij een houder van een:

  • 1.

    verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd;

  • 2.

    verblijfsvergunning asiel voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 33 van de Vreemdelingenwet 2000; of

  • 3.

    EU-verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene die is verleend met een aantekening internationale bescherming als bedoeld in artikel 45c, eerste lid, van de Vreemdelingenwet 2000.

Inburgeringsplichtige die verblijf heeft op grond van een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd, met uitzondering van een inburgeringsplichtige als bedoeld in artikel 13, eerste lid, onderdeel b, Wet inburgering 2021.

Het verschil tussen de verschillende groepen is om meerdere redenen belangrijk. Zo biedt de gemeente alleen asielstatushouders een cursus of opleiding aan waarmee zij de vastgestelde leerroute kunnen volgen (artikel 4 van deze beleidsregels). Alleen asielstatushouders krijgen maatschappelijke begeleiding (artikel 7 van deze beleidsregels). De inhoud van het PIP is voor asielstatushouders uitgebreider: het bevat ook de inhoud (intensiteit) van de leerroute (artikel 3 van deze beleidsregels). Voor asielstatushouders geldt hierdoor ook een extra boete: de gemeentelijke boete voor het zich niet houden aan de in PIP vastgestelde leerroute. Het gaat dan om de boete voor het niet verschijnen bij de inburgeringscursus of het taalschakeltraject. Dit is in de Wet inburgering 2021 geregeld.

Nareizigers vallen onder het begrip asielstatushouders. Met de term nareizigers worden meestal nareizigers bedoeld met een afhankelijke verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd. Zij vallen onder artikel 13, eerste lid, onderdeel a, Wet inburgering 2021. Soms wordt met de term nareizigers gerefereerd aan nareizende familieleden die vallen onder artikel 13, eerste lid, onderdeel b, Wet inburgering 2021. In dat geval gaat het om inburgeringsplichtigen met een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd. Beide typen nareizigers vallen onder het begrip asielstatushouders en niet onder het begrip gezinsmigranten en overige migranten.

 

Artikel 2 – Brede intake Inburgeringsplichtigen

De brede intake is een onderzoek naar de mogelijkheden die de inburgeringsplichtige heeft om aan de inburgeringsplicht te voldoen.

In artikel 5.2, tweede lid, van het Besluit inburgering 2021 wordt voorgeschreven dat de gemeente de inburgeringsplichtige erop wijst dat hij het recht heeft om de gesprekken in het kader van de brede intake alleen met de gemeente te voeren, dus zonder de aanwezigheid van een partner of een ander persoon (bijvoorbeeld een familielid of iemand anders uit de omgeving van de inburgeringsplichtige).

 

Artikel 3 – PIP Inburgeringsplichtigen

Voor alle inburgeringsplichtigen stelt de gemeente een PIP vast. De inhoud van het PIP is vastgelegd in artikel 15 Wet inburgering 2021 en is voor asielstatushouders uitgebreider dan dat voor gezinsmigranten en overige migranten: het bevat ook de inhoud (intensiteit) van de leerroute.

De gemeente verzendt het PIP in ieder geval zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 10 weken na inschrijving in de BRP aan de inburgeringsplichtige. Deze regel geldt ook als een andere gemeente voor de verhuizing van de inburgeringsplichtige een PIP voor hem had vastgesteld (artikel 5.3, tweede lid, Besluit inburgering 2021). Bij het overstappen naar een andere leerroute of afschalen van niveau B1 naar niveau A2 in de B1-route past het college het PIP aan en wordt het nieuwe PIP aan de inburgeringsplichtige verzonden.

 

Artikel 4 – Passende leerroute inburgeringsplichtigen en aanbod leerroute asielstatushouders

Voor alle inburgeringsplichtigen wordt beoordeeld welke leerroute passend is.

Het COA doet de inburgeringsplichtige in het AZC die nog niet is ingeschreven in de gemeente waar de inburgeringsplichtige gaat wonen een aanbod tot voorbereiding op de inburgering. Dit wordt voorinburgering genoemd. De deelname aan voorinburgering is gratis en het is niet verplicht om deel te nemen.. Het COA verstrekt via het ISI gegevens die bij de voorinburgering zijn verkregen aan de gemeente. De informatie over de voorinburgering zegt iets over de resultaten en mogelijkheden van de inburgeringsplichtige. Dit heeft invloed op het bepalen van de leerroute (eerste lid).

De gemeente stemt de keuze voor een leerroute in ieder geval af op de MAP en het PVT. Ook met andere trajecten wordt rekening gehouden, bijvoorbeeld met een (eventuele) schuldhulpverleningsplan.

Alleen aan asielstatushouders biedt de gemeente binnen maximaal drie maanden na de verzending van het PIP een cursus of opleiding aan waarmee zij aan de leerroute kunnen voldoen. Als het aanbod uitblijft, dan registreert de gemeente dat in het ISI (artikel 9.3 van het Besluit Wet inburgering 2021). Aan de hand van deze registratie beoordeelt DUO of er geen sprake is van verwijtbaarheid, en of een verlenging van de inburgeringstermijn wordt geven.

De cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling geven de gemeente informatie over hoe de leerroute verloopt, en over de aanwezigheid, inspanningen en resultaten van de inburgeringsplichtige. De gemeente registreert vervolgens de deelname en afronding van de leerroute en het taalniveau in het ISI. Deze registratie geldt voor alle inburgeringsplichtigen. Voortgangsgesprekken tijdens het inburgeringstraject worden niet alleen met asielstatushouders, maar ook met gezinsmigranten en overige migranten gevoerd.

 

Artikel 5– PVT inburgeringsplichtigen

Het afronden van het PVT is, samen met het afronden van de MAP en de leerroute, onderdeel van de inburgeringsplicht. Ook inburgeringsplichtigen die de Z-route volgen, moeten het PVT afronden. Dat geldt voor zowel asielstatushouders als gezinsmigranten en overige migranten. Voor asielstatushouders die de Z-route volgen geldt dat het PVT (samen met de MAP) onderdeel is van hun 800 verplichte uren aan zelfredzaamheid, activering en participatie binnen de Z-route (artikel 3.14, vijfde lid, Besluit inburgering 2021). Gezinsmigranten en overige migranten die de Z-route volgen hebben in het geheel geen 800 verplichte uren aan zelfredzaamheid, activering en participatie binnen die Z-route (artikel 3.14, derde lid, Besluit inburgering 2021).

De norm van twaalf uren (eerste lid) is gelijk aan de minimale urennorm (artikel 3.1, derde lid, Besluit inburgering 2021). Als de inburgeringsplichtige in het kader van de brede intake PVT-activiteiten heeft verricht, dan kunnen deze bestede uren in mindering worden gebracht op de urennorm van twaalf uren (artikel 3.1, vijfde lid, Besluit inburgering 2021). De gemeente kan gebruik maken van deze mogelijkheid als deze situatie zich voordoet, het gaat hierbij om een individuele afweging.

Het PVT wordt afgerond door het deelnemen aan de inleiding op de Nederlandse kernwaarden en door het aanwezig zijn bij de ondertekeningsbijeenkomst en het ondertekenen van de participatieverklaring. Als de inburgeringplichtige niet bij het ondertekenen verschijnt, dan voldoet hij niet aan de inburgeringsplicht. Als de inburgeringsplichtige niet binnen de inburgeringstermijn aan de inburgeringsplicht voldoet, legt DUO een boete op.

 

Artikel 6 – MAP inburgeringsplichtigen

Het afronden van de MAP is, samen met het afronden van het PVT en de leerroute, onderdeel van de inburgeringsplicht.

Ook inburgeringsplichtigen die de Z-route volgen, moeten de MAP afronden. Dat geldt voor zowel asielstatushouders als gezinsmigranten en overige migranten. Voor asielstatushouders die de Z-route volgen geldt dat de MAP (samen met het PVT) onderdeel is van hun 800 verplichte uren aan zelfredzaamheid, activering en participatie binnen de Z-route (artikel 3.14, vijfde lid, Besluit inburgering 2021). Gezinsmigranten en overige migranten die de Z-route volgen hebben in het geheel geen 800 verplichte uren aan zelfredzaamheid, activering en participatie binnen die Z-route (artikel 3.14, derde lid, Besluit inburgering 2021).

Inburgeringsplichtigen die de onderwijsroute (taalschakeltraject) volgen of hebben gevolgd zijn wettelijk vrijgesteld van de plicht om de MAP te volgen en af te ronden.

Artikel 3.1 Regeling inburgering 2021 schrijft een norm voor van veertig uren gericht op de praktische inzet van de inburgeringsplichtige op de arbeidsmarkt en deze urennorm wordt ingevuld met een stage (eerste lid, onderdeel b). Als de inburgeringsplichtige in het kader van de brede intake MAP-activiteiten heeft verricht, dan kunnen deze bestede uren in mindering worden gebracht op die urennorm (artikel 3.2, derde lid, Besluit inburgering 2021). De gemeente kan gebruik maken van deze mogelijkheid als deze situatie zich voordoet, het gaat hierbij om een individuele afweging. De MAP wordt afgesloten met een eindgesprek tussen de gemeente en de inburgeringsplichtige, waarin de opgedane kennis, vaardigheden en praktijkervaring worden besproken.

Als de inburgeringplichtige niet voor het eindgesprek verschijnt, dan voldoet hij niet aan de inburgeringsplicht. Als de inburgeringsplichtige niet binnen de inburgeringstermijn aan de inburgeringsplicht voldoet, legt DUO een boete op.

 

Artikel 7 – Maatschappelijke begeleiding

Alleen asielstatushouders krijgen maatschappelijke begeleiding.

In het ISI staan de asielstatushouders vermeld die in aanmerking komen voor maatschappelijke begeleiding. De maatschappelijke begeleiding begint zo snel mogelijk nadat de asielstatushouder, , in de BRP van de gemeente is ingeschreven.

Asielstatushouders die gebruik maken van de Logeerregeling van het COA moeten zich weliswaar inschrijven bij de gemeente op het logeeradres, maar deze inschrijving geeft geen recht op maatschappelijke begeleiding. Het recht op maatschappelijke begeleiding van asielstatushouders met een verblijfsrecht op grond van een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd begint op de dag waarop de inburgeringsplichtige asielstatushouder is ingeschreven in de BRP van de gemeente die hem volgens de taakstelling op grond van artikel 28 van de Huisvestingswet 2014 moet huisvesten. 

 

Artikel 8 – Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.