Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening gevelverbetering en maken van woonruimte boven bestaande bedrijfsruimten Heerlen Centrum |
Citeertitel | Subsidieverordening gevelverbetering en maken van woonruimte boven bestaande bedrijfsruimten Heerlen Centrum |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet en Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2001 | Nieuwe regeling | 02-10-2001 De Uitkijk | 2001/23119 |
Deze subsidieverordening is van toepassing op het geografisch gebied zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende plankaart (bijlage l).
Het plangebied omvat: het gebied begrensd door de Antwerpseweg, Looierstraat, Spoorsingel, Groene Boord, Putgraaf, Dr. Poelsstraat, Raadhuisstraat, Coriovallumstraat, Kruisstraat en Valkenburgerweg en betreft de panden die aan genoemde straten zijn gelegen dan wel aan de binnen dit plangebied genoemde straten .
In deze afdeling wordt verstaan onder:
gevel: een voorgevel van een pand, geen appartementsgebouw zijnde, dat gelegen is in het plangebied en die aansluit aan de openbare weg en bovendien zichtbaar is vanaf de openbare weg en een zijgevel of achtergevel voor zover deze naar het oordeel van Burgemeester en wethouders aansluit aan de openbare weg en bovendien zichtbaar is vanaf de openbare weg;
herstelwerkzaamheden: onder herstelwerkzaamheden wordt verstaan structureel herstel of wegwerken achterstallig onderhoud van:
constructie gevel, zoals fundering en balklaag;
buitenkozijnen, ramen en deuren, balkons en luifels;
scheuren in metselwerk, voegwerk;
gevelbedekkingen zoals dak en kroonlijsten;
afwerkingen, zoals pleisterwerk, schilderwerk en natuursteen;
goten, hemelwaterafvoeren, loodgieterwerk;
dakkapellen voor zover deze een onlosmakelijk onderdeel vormen van de gevel;
historische en/of architectonische elementen in originele staat;
en verder werkzaamheden zoals:
toekennen van een bijdrage: het besluit van burgemeester en wethouders dat een voorwaardelijke aanspraak op de bijdrage verschaft aan de begunstigde onder de voorwaarde dat aan de in deze subsidieverordening gestelde voorwaarden wordt voldaan alsmede dat door de aanvrager de benodigde vergunning en of positieve adviezen worden verkregen;
Kosten waarvoor een bijdrage kan worden toegekend in afdeling 2
1 . Burgemeester en wethouders kunnen de rechthebbende van een pand in het plangebied met een gevel of een historisch of architectonisch waardevolle gevel een bijdrage toekennen per pand in de kosten van herstelwerkzaamheden en een herstelonderzoek. Een bijdrage voor een herstelonderzoek wordt alleen toegekend voor zover ook daadwerkelijk tot herstel wordt over gegaan.
Burgemeester en wethouders dienen binnen vier weken nadat de aanvraag is ingediend de aanvrager schriftelijk te laten weten of zijn aanvraag compleet is of dat zij, binnen een nader daarvoor te stellen redelijke termijn, nadere gegevens van de aanvrager verlangen, zoals een bouwvergunning en of noodzakelijke aanvullende adviezen, die voor de beoordeling van de aanvraag redelijkerwijs noodzakelijk zijn.
Wanneer de aanvrager verzuimt de in het vijfde lid bedoelde gegevens te verstrekken of wanneer de verstrekte gegevens nog steeds niet aan de gestelde eisen voldoen, kunnen burgemeester en wethouders besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen. Dit besluit wordt aan de rechthebbende bekendgemaakt binnen vier weken nadat de aanvraag onvoldoende is aangevuld of nadat de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
Advies met betrekking tot de aanvraag
1 . Burgemeesteren wethouders kunnen een adviescommissie instellen met als taak het adviseren aan de aanvrager inzake eventueel verplichte vergunningen, zoals een bouwvergunning en of benodigde adviezen zoals een advies van de gemeentelijke welstandscommissie en of een advies van de gemeentelijke afdeling die te verrichten herstelwerkzaamheden toetst aan de leefmilieuverordening.
2.Deze adviescommissie zal onder andere bestaan uit vertegenwoordigers van:
Burgemeester en wethouders kunnen nadat conform artikel 2.5 vijfde lid de aanvrager schriftelijk is gemeld dat aanvullende vergunningen en of adviezen bij de aanvraag noodzakelijk zijn, een voorwaardelijke toekenning doen onder de ontbindende voorwaarde van het verkrijgen door de aanvrager van de benodigde vergunning en of positieve adviezen.
indien de eigenaar, alsmede de rechtsopvolger van een pand, waarvoor een bijdrage is toegekend, binnen de termijn waarin werkzaamheden worden verricht waarvoor de bijdrage is verleend, het pand vervreemdt, dient hij in de verkoopovereenkomst een derdenbeding op te nemen dat de verplichtingen van de verkoper ten aanzien van de toegekende bijdrage doen overgaan op de koper van het pand;
indien de rechthebbende, niet zijnde een eigenaar, van een pand waarvoor een bijdrage is toegekend, binnen de termijn waarin werkzaamheden worden verricht waarvoor de bijdrage is verleend, zijn recht overdraagt aan een ander, dient hij te garanderen dat de verplichtingen ten aanzien van de toegekende bijdrage door degene aan wie hij zijn recht overdraagt worden overgenomen.
de in de aanvraag opgenomen werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld onder indiening van de daarop betrekking hebbende gegevens, onder meer de originele rekeningen en betalingsbewijzen inzake de uitgevoerde werkzaamheden, alsmede de totale kostenopstelling waarin de verrichte werkzaamheden op dezelfde wijze zijn gerangschikt als in de begroting en, voor zover van toepassing, een lijst van goedgekeurd meer en minderwerk;
In deze afdeling wordt verstaan onder:
haalbaarheidsonderzoek: door Wonen Parkstad dan wel de uitvoeringsorganisatie zoals nader genoemd in de samenwerkingsovereenkomst gemeente Heerlen Wonen Parkstad en of bij de Bond van Nederlandse Architecten aangesloten architectenbureau in te stellen onderzoek naar de bouw- en exploitatietechnische mogelijkheden, verband houdende met het geschikt of wederom geschikt maken van de bij een bedrijfsruimte behorende leegstaande bovenverdieping als zelfstandige woonruimte;
Indien de aanvraag (mede) betreft het treffen van voorzieningen en dit slechts mogelijk is met toestemming van derden, dan wel dankzij het treffen van deze voorzieningen ook andere percelen van een eigen toegang worden voorzien, welke niet in eigendom toebehoren aan aanvrager, dienen tevens bescheiden te worden overlegd waaruit de toestemming van deze derde blijkt.
Subsidie wordt geweigerd, indien:
met het treffen van de te subsidiëren voorzieningen is begonnen voordat door burgemeester en wethouders een beschikking is genomen op de aanvraag, dan wel de oorspronkelijke situatie aan de hand van de aanvraag en schriftelijk door burgemeester en wethouders toestemming is verleend dat met het treffen van de voorzieningen mag worden begonnen, of;
Het hier voren ad. 1 gestelde is niet van toepassing voor verzoeken om subsidie die reeds bij de gemeente Heerlen zijn ingediend vooruitlopende op het in werking treden van de onderhavige subsidieregeling.
Het gereed melden van de werkzaamheden
De aanvrager dient binnen 2 maanden na de oplevering van de werkzaamheden een gereedmelding in, of indien er alleen een haalbaarheidsonderzoek heeft plaatsgevonden en er aansluitend geen verbouwing plaatsvindt, binnen twee maanden na afronding van dit onderzoek waarbij gebruik dient te worden gemaakt van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier. De gereedmelding is tevens een aanvraag om vaststelling van de subsidie.
Indien een bijdrage op basis van deze verordening is toegekend dan wel vastgesteld op grond van door de aanvrager verstrekte onjuiste gegevens, waarvan de aanvrager wist of redelijkerwijze had kunnen weten dat deze gegevens onjuist waren, trekken burgemeester en wethouders de besluiten tot het toekennen en of vaststellen van een bijdrage in.
Indien toepassing van deze verordening zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van de bepalingen in deze verordening.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Heerlen in de openbare vergadering van 2 oktober 2001.
toelichting Subsidieverordening GEVELVERBTERING EN MAKEN /Woonruimte boven bestaande bedrijfsruimte Heerlen centrum
In deze artikelen worden de begrippen toegelicht die in de subsidieverordening worden gebruikt.
De omschrijvingen spreken grotendeels voor zich, zodat in deze toelichting slechts op een paar begrippen nader wordt ingegaan.
3.1.c. Haalbaarheidsonderzoek: haalbaarheidsonderzoeken zijn bedoeld om vast te stellen welke werkzaamheden noodzakelijk zijn om een pand te verbouwen tot een of meerdere woningen en wat de kosten van de te treffen voorzieningen zijn. Daarmee kan een inschatting worden gemaakt of een exploitatie lonend en een verbouwing technisch mogelijk is. Het onderzoek moet worden uitgevoerd door een erkend architectenbureau. Gemeente en eigenaar bepalen gezamenlijk, of het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek zinvol is. De gemeente moet dus van tevoren toestemming verlenen voor het verrichten van het onderzoek door middel van het verlenen van een subsidie. Artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht noemt een aantal weigeringsgronden. Voorafgaand aan het weigeren op basis van deze artikelen moet de aanvrager gehoord worden. In gevallen waarin van tevoren kan worden ingeschat dat een pand technisch niet te verbouwen of economisch als woning niet te exploiteren is, zal de gemeente de subsidie weigeren. In genoemde gevallen moet met een grote mate van waarschijnlijkheid vaststaan dat de werkzaamheden niet of niet geheel zullen plaatsvinden. Wil de eigenaar desondanks een haalbaarheidsonderzoek laten doen, kan hij geen aanspraak maken op gemeentelijke middelen.
3.1.e. Opgang: door het creëren van een opgang wordt het voor bedrijven mogelijk om de woning boven het bedrijf te gaan verhuren. Deze woning kan dan bereikt worden zonder het bedrijf te betreden. Indien het betreden van het bedrijf wel noodzakelijk is om de woning te kunnen bereiken, zal het vaak niet mogelijk zijn om deze aan een derde te verhuren.
De leden van deze artikelen bepalen dat bij de aanvraag gebruik dient te worden gemaakt van een standaardformulier, dat door het college van burgemeester en wethouders moet worden vastgesteld. Een ordelijke en efficiënte afhandeling van de aanvraag wordt bevorderd door de gebruikmaking van een speciaal daartoe bestemd formulier .
Gegevens die op basis van artikel 4:2 van de Awb moeten worden vermeld, zoals de dag- tekening van de aanvraag, zijn niet opgenomen in de opsomming van de te verstrekken gegevens. De verplichting om deze gegevens te verstrekken volgt immers rechtstreeks uit de Awb.
Indien er gegevens ontbreken, zijn burgemeester en wethouders verplicht om een termijn te stellen voor het aanvullen van de ontbrekende gegevens. Indien de gegevens niet binnen de gestelde termijn worden aangevuld, kan besloten worden de aanvraag niet te behandelen. Dit is dwingend bepaald in artikel 4:5 van de Awb. Een onvolledige aanvraag is in beginsel wel een tijdige aanvraag, ook al behoeft deze naderhand nog aanvulling. Dit is met name van belang in relatie tot artikelen 2.5, lid 7 en 3.5, lid 2 van de verordening, waarin wordt bepaald dat de aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.
In artikel 3.2, lid 6 wordt geregeld dat het college nadere regels kan stellen voor de gegevens die bij de aanvraag worden verstrekt. De bevoegdheid tot het stellen van nadere regels is gebaseerd op artikel 156, derde lid, van de Gemeentewet. Indien het college bij een individuele aanvraag meent dat er onvoldoende gegevens zijn overgelegd om een beslissing te nemen over de verlening van de subsidie, kan het op basis van artikel 4:5 lid 1 van de Awb nadere gegevens opvragen.
Het eerste lid geeft aan dat er sprake is van een subsidieplafond. Wanneer de middelen uitgeput zijn, kan geen aanspraak meer worden gemaakt op subsidie.
Artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht regelt de bevoegdheid tot het stellen van een subsidieplafond. Door het bedrag van het plafond niet in de verordening zelf te noemen, wordt voorkomen dat de verordening steeds moet worden gewijzigd.
Het gevolg van het opnemen van dit plafond is onder meer dat de gemeente verplicht is om de subsidie te weigeren als het plafond wordt overschreden.
Artikel 2.5, lid 7 en artikel 3.5, lid 2.
Indien een subsidieplafond wordt opgenomen, moet tevens worden bepaald hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld. Hier geldt het principe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.
Indien een aanvrager een termijn gesteld heeft gekregen om ontbrekende gegevens aan te vullen, hetgeen vervolgens niet gebeurt, kunnen burgemeester en wethouders besluiten de aanvraag niet te behandelen. Hiermee vervalt tevens het recht op behandeling van de aanvraag naar datum van binnenkomst van de onvolledige aanvraag.
Artikel 2.7, lid 1 en artikel 3.6, lid 1
Deze artikelen bepalen, dat burgemeester en wethouders binnen acht weken na de dagtekening over de aanvragen beslissen. Deze termijn sluit aan bij de termijn als genoemd in artikel 4: 13, tweede lid, Awb. Dit staat het college van burgemeester en wethouders echter niet in de weg om eerder op een aanvraag te besluiten.
De termijn voor het nemen van een beslissing wordt opgeschort vanaf de dag dat de aanvrager wordt uitgenodigd om ontbrekende gegevens aan te vullen tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de termijn die daarvoor is gesteld, ongebruikt is verstreken (artikel 4:15 Awb).
Deze artikelen noemen redenen om een subsidie te weigeren. Indien één van deze weigeringsgronden van toepassing is, wordt de subsidie geweigerd. Hierbij heeft de gemeente geen hoorplicht (artikel 4:7 juncto 4: 1 2 lid 1 sub a van de Awb).
Indien aanvrager reeds voorafgaand aan de subsidieverlening met de werkzaamheden wil beginnen, dient hij hiertoe schriftelijk toestemming van burgemeester en wethouders te verkrijgen. Hiervoor is noodzakelijk dat er een opname heeft plaatsgevonden van de oorspronkelijke situatie, omdat anders niet vast te stellen is welke voorzieningen getroffen moeten worden.
De subsidie wordt voorts geweigerd, indien eerder in datzelfde kalenderjaar of tegelijk met de aanvraag een andere aanvraag voor dezelfde woning is ingediend.
Ook de Algemene wet bestuursrecht noemt in artikel 4:35 nog een aantal weigeringsgronden, die aanvullend werken op bovengenoemde gronden.
Uiteraard werkt ook de verplichte weigeringgrond wegens overschrijding van het subsidieplafond (artikel 4:25 lid 1 Awb) aanvullend op bovengenoemde gronden.