Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Terneuzen 2023 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | aangepaste regeling | 20-12-2022 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 3 Toegang schuldhulpverlening
Artikel 4 Wacht en doorlooptijd
Cliënt is verplicht, aan het college op verzoek of onverwijld, uit eigen beweging mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schuldhulpverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schuldhulpverleningstraject.
De medewerking bestaat onder andere uit:
Wanneer cliënt een eigen woning bezit en er sprake is van een betalingsachterstand op de hypotheek zal het college onderzoeken hoe tot een oplossing gekomen kan worden. Het is hierbij van belang dat alleen na overleg met de hypotheekverstrekker wordt besloten om de woning te verlaten. Cliënt mag pas besluiten om te verhuizen naar een andere woonruimte, als er overleg is geweest met de hypotheekverstrekker.
Artikel 6 Weigeren en beëindigen
Indien cliënt niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6 en 7 van de wet, artikel 5 van deze beleidsregels en indien aanwezig de beschikking en bijbehorend plan van aanpak, kan het college besluiten om schuldhulpverlening (tijdelijk) te weigeren dan wel te beëindigen.
Het college sluit een kredietovereenkomst af, waarbij de totale schuldenlast tegen finale kwijting, op basis van betaling van een percentage van de totale schuldenlast, wordt afgekocht. Dit betekent dat er met de schuldeisers wordt afgesproken dat zij een vast percentage van hun schuld afbetaald krijgen.
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:
De Gemeente Terneuzen is lid van de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). Het college zal zich bij de uitvoering van de schuldhulpverlening houden aan de richtlijnen en de convenanten die gesloten zijn door deze branchevereniging met verschillende partijen.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze regeling gaat in per 1 januari 2023 en wordt aangehaald als “Beleidsregels Schuldhulpverlening Terneuzen”. De beleidsregels schuldhulpverlening van 1 januari 2021 komen hiermee te vervallen.
In het beleidsplan is de visie van de gemeente neergelegd op het terrein van schuldhulpverlening. Onderhavige regeling is gebaseerd op het beleidsplan te weten: het opstellen van regels m.b.t. toelating en uitsluiting en het stellen van voorwaarden.
Achterliggende gedachte is dat Terneuzen behoefte heeft aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schuldhulpverlening en waaraan hij zich dient te houden en de gemeente op haar beurt weet welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of beëindigen.
Hierbij speelt mee dat vanaf het moment dat de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in werking is ook de schuldhulpverlening, alsmede schuldhulpverlening in de praktijk, onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. Het is van belang om regels m.b.t. toelating tot de schuldhulpverlening, het opleggen van verplichtingen en het weigeren van hulp in een juridisch vat te hebben gegoten.
Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Schuldhulpverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van Terneuzen. Hieronder vallen ook zelfstandig ondernemers zonder personeel. Ook kan het college (in bijzondere gevallen) schuldhulpverlening verlenen aan inwoners uit andere gemeenten, zie artikel 3, lid 5 van de wet.
Artikel 3 Aanbod schuldhulpverlening
In lid 1 is aangegeven dat het college schuldhulpverlening verleent indien het college schuldhulpverlening noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven. Anderzijds wordt middels dit lid, evenals lid 2, recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt dat schuldhulpverlening selectief en gericht ingezet dient te worden. Daar waar sprake is van een schuldenpakket dat zich niet laat regelen, kan een aanvraag worden geweigerd.
In lid 2 wordt invulling gegeven aan een doeltreffende toepassing van schuldhulpverlening. Het gaat om maatwerk. De inzet van producten kan per situatie verschillen. De vier genoemde factoren in dit lid worden meegewogen bij het bepalen in welke mate hulp nodig is voor de cliënt.
Artikel 4Wacht- en doorlooptijd
In dit artikel is vastgesteld op welk moment de mondelinge of schriftelijke hulpvraag wordt vastgesteld.
Onder crisissituatie of bedreigende situatie wordt volgens artikel 4 lid 2 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verstaan gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering.
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van cliënten zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2). Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.
De opsomming van verplichtingen in lid 2 is niet limitatief. Om te voorkomen dat de bestaande schuldeisers worden benadeeld, is het niet toegestaan dat cliënten zonder overleg met de hypotheekverstrekker een nieuwe woonruimte betrekken (lid 3). Immers, er zou dan minder inkomen kunnen overblijven voor de aflossing van schulden. In lid 4 is benoemd dat cliënt zich dient in te spannen om zijn inkomsten en vermogen te vergroten. Hiermee wordt beoogd dat de afloscapaciteit vergroot wordt. Mogelijkheden hiervoor worden onderzocht in nauw overleg met cliënt. In lid 5 is beschreven dat de cliënt dient mee te werken aan oplossen of verminderen van problematiek die het schuldhulptraject kan belemmeren. Om toe te werken naar een duurzaam schuldenvrije toekomst, dienen immers niet alleen de schulden maar ook eventuele onderliggende problematiek verholpen te worden.
Artikel 6 Weigeren en beëindigen
Indien cliënt niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 5, kan het college besluiten om schuldhulpverlening te weigeren dan wel te beëindigen. Alvorens dat te doen wordt cliënt eenmaal een termijn geboden om alsnog, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die hiervoor geldt dient een redelijke te zijn conform de Algemene wet bestuursrecht. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting.
Komt cliënt ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan kan het college besluiten over te gaan tot weigering of beëindiging van de schuldhulpverlening
Artikel 6 is geformuleerd als een zogenaamde “kan”-bepaling. Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college met name ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.
In dit artikel wordt beschreven dat de totale schuldenlast tegen finale kwijting, op basis van betaling van een percentage van de totale schuldenlast, kan worden afgekocht. Dit betekent dat er met de schuldeisers wordt afgesproken dat zij een vast percentage van hun schuld afbetaald krijgen. Het doel van een saneringskrediet is het betalen van een gedeelte van de vordering ineens.
Door de gemeente wordt het geld in de vorm van een geldlening verleend en uitbetaald aan de partij die voor de gemeente het minnelijk en wettelijke traject uitvoert. Deze partij zorgt voor uitbetaling aan de schuldeisers. De cliënt betaalt de lening terug aan de gemeente Terneuzen. Vaak wordt voor deze optie gekozen als er verwacht wordt dat de klant op hetzelfde inkomensniveau blijft, zoals iemand met bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsuitkering
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden beëindigd. Het artikel laat in ieder geval de werking van artikel 6 onaangetast.
In het geval van beëindiging zoals genoemd in de leden 3 en 4 van dit artikel wordt in een dergelijk geval bekeken hoe we de inwoner kunnen helpen, zodanig dat zijn schuldensituatie niet verergert. Ondersteuning zou dan gegeven kunnen worden door bijvoorbeeld duurzaam financiële hulpverlening. Duurzaam financiële hulpverlening houdt in dat bijvoorbeeld cliënten, die schuldenvrij zijn na een schuldenregeling, blijvende ondersteuning geboden kan worden.
Artikel 9Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere (lid 1) en/of onvoorziene (lid 2) gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling.
Artikel 10Inwerkingtreding + citeertitel