Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wierden

Mandaatregeling gemeente Wierden 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWierden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Wierden 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

20-12-2022

gmb-2022-573783

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Wierden 2023

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a.

    Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • b.

    Ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot het namens een bestuursorgaan ondertekenen van een door dat bestuursorgaan genomen besluit;

  • c.

    Volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • d.

    Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten, niet zijnde besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht

  • e.

    Mandaatgever: een bestuursorgaan;

  • f.

    Gemandateerde: degene die namens het bestuursorgaan de bevoegdheid uitoefent

  • g.

    Mandaatregister: het bij deze regeling behorend overzicht waarin bevoegdheden zijn opgenomen inzake mandaat, machtiging en volmacht.

     

Artikel 2. Mandaat  

  • 1.

    De bestuursorganen verlenen mandaat volgens het bij dit besluit behorende mandaatregisters, met inachtneming van onderstaande artikelen.

  • 2.

    Voor zover van toepassing, omvat de bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen;

  • 3.

    Het mandaat dat aan een medewerker is verleend, gaat niet verder dan de uitoefening van de bevoegdheden die tot het specifieke takenpakket van de medewerker horen, wat blijkt uit de arbeidsovereenkomst en/of een aanwijzingsbesluit.

  • 4.

    De algemeen directeur/gemeentesecretaris en de afdelingshoofden kunnen om hen moverende redenen aan de aan hen ondergeschikte gemandateerden voorwaarden stellen, aanwijzingen geven bij de uitoefening van de aan deze functionarissen gemandateerde bevoegdheden, danwel het gebruik van de gemandateerde bevoegdheden niet toestaan.

     

Artikel 3. Ondermandaat  

De gemandateerden kunnen alleen ondermandaat verlenen indien dit uitdrukkelijk is bepaald in het bij dit besluit behorende mandaatregister, met inachtneming van onderstaande artikelen.

 

Artikel 4. Volmacht en machtiging  

  • 1.

    Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

  • 2.

    Waar volmacht is verleend tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan een volmachtontvanger wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van de uitvoering van die rechtshandeling, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten die hiermee verband houden.

     

Artikel 5. Afwezigheid van de gemandateerde  

  • 1.

    Bij afwezigheid van de gemandateerde, heeft de plaatsvervanger dezelfde bevoegdheden als de gemandateerde.

  • 2.

    De algemeen directeur/gemeentesecretaris kan alle afdelingshoofden vervangen.

  • 3.

    De algemeen directeur/gemeentesecretaris wordt vervangen door de daartoe aangewezen vervanger.

  • 4.

    De afdelingshoofden kunnen elkaar onderling vervangen.

  • 5.

    De vervanger, zoals bedoeld in dit artikel, oefent de bevoegdheid uit in de geest zoals deze door de vervangende zou zijn uitgeoefend.

     

Artikel 6. Instructies  

De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden vindt niet plaats – tenzij de portefeuillehouder (indien het college het bevoegde bestuursorgaan is) of het bevoegde bestuursorgaan anders bepaalt in een concreet geval, met uitzondering van het bepaalde onder f, als:

  • 1.

    de bevoegdheid het vaststellen van verordeningen, andere regelingen of nadere regels betreft;

  • 2.

    advies nodig is van een ander onderdeel van de gemeentelijke organisatie of een andere instelling/commissie en dit advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten en/of niet tot dezelfde conclusie leiden;

  • 3.

    de portefeuillehouder of de algemeen directeur/gemeentesecretaris te kennen geeft het voorstel aan het college van burgemeester en wethouders te willen voorleggen;

  • 4.

    het bestuursorgaan zelf wenst te beslissen;

  • 5.

    het besluit leidt tot afwijking van het bestaande gemeentelijke beleid;

  • 6.

    het besluit zou leiden tot overschrijding van budgetten of kredieten;

  • 7.

    de gemandateerde een persoonlijk belang heeft bij het uitoefenen van de bevoegdheid;

  • 8.

    het om een brief of verzoek met een persoonlijk karakter gaat;

  • 9.

    de uitoefening van de bevoegdheid politieke consequenties heeft of vermoedelijk zal krijgen;

     

Artikel 7. Ondertekening  

In het in (onder)mandaat genomen besluit dient expliciet te worden aangegeven dat het besluit in naam van de mandaatgever is genomen.

 

Artikel 8. Zelf uitoefenen van de gemandateerde bevoegdheid  

De mandaatgever blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Indien hij van deze bevoegdheid gebruik maakt, geeft hij hiervan tijdig kennis aan de gemandateerde.

 

Artikel 9. Plaatsvervanging  

  • 1.

    Als een bevoegdheid is gemandateerd aan een Strategisch Manager I of II dan wordt deze bij diens afwezigheid uitgevoerd door zijn vervanger conform de hiervoor gemaakte afspraken;

  • 2.

    Als een bevoegdheid is gemandateerd aan de algemeen directeur / gemeentesecretaris dan wordt deze bij diens afwezigheid uitgevoerd door de loco algemeen directeur/gemeentesecretaris conform de hiervoor gemaakte afspraken.

     

Artikel 10. Ter inzagelegging en bekendmaking  

Mandaatbesluiten, ondermandaatbesluiten en tussentijdse wijzigingen en aanvullingen worden verwerkt in het bij dit besluit behorende mandaatregisters en worden op www.overheid.nl beschikbaar gesteld.

 

Artikel 11. Volmacht en machtiging  

Voor de toepassing van deze regeling en daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • 1.

    Volmacht om in naam van het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • 2.

    Machtiging om in naam van het college of de burgemeester handelingen te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

     

Artikel 12. Slotbepalingen  

1. Het Reglement mandaat-, machtigings- en volmachtsbesluit gemeente Wierden 2018 wordt ingetrokken, inclusief de bijlage.

2. Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

3. Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatregeling gemeente Wierden 2023”.

 

Ondertekening  

 

Dit besluit is genomen tijdens de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders van 20 december 2022

Het college B&W van de gemeente Wierden,

De burgemeester Doret Tigchelaar, de gemeentesecretaris Marcel Klos

 

Aldus besloten door de burgemeester d.d. 20 december 2022

(HANDTEKENING)

Doret Tigchelaar

 

Aldus besloten door heffingsambtenaar d.d. 20 december 2022

(HANDTEKENING)

Mark Seyger

 

Aldus besloten door de invorderingsambtenaar d.d. 20 december 2022

(HANDTEKENING)

Kees de Kock