Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maasgouw

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010 van de gemeente Maasgouw

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaasgouw
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010 van de gemeente Maasgouw
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010 van de gemeente Maasgouw
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-2022nieuwe regeling

08-07-2010

gmb-2022-573617

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010 van de gemeente Maasgouw

[Deze regeling is reeds gewijzigd bij besluit van 4 oktober 2022. Dit besluit is gepubliceerd op 22 december 2022 in Gemeenteblad 2022, 569160. Na publicatie van deze originele regeling zal deze wijziging direct geconsolideerd worden in de regeling.]

 

De raad van de gemeente Maasgouw;

 

Gelezen het voorstel van de het presidium;

 

Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen de volgende "Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010 van de gemeente Maasgouw":

 

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1  

  • 1

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4

    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2  

  • 1

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b

      dit het belang van de gemeente kan schaden

  • 2

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3  

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4  

  • 1

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5  

  • 1

    De raad kan het aantal uren aan ambtelijke bijstand, zoals bedoeld in artikel 1 lid 3, waarop een raadslid recht heeft beperken in een uitvoeringsregeling.

  • 2

    De secretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand, zoals bedoeld in artikel 1 lid 3 bij, waarbij per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d

      hoeveel tijd het verlenen van bijstand heeft gekost;

    • e

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

  • 3

    De secretaris waarborgt dat in de capaciteitsplanning van iedere afdeling voldoende uren worden gereserveerd voor ambtelijke bijstand aan de raad.

Artikel 6  

De secretaris verstrekt de leden van het college of de raad desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register als bedoeld in artikel 5.

Artikel 7  

Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van een gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 8  

  • 1

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 8 van het reglement van orde van de raad, kunnen jaarlijks een financiële bijdrage ontvangen als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2

    Deze bijdrage bestaat maximaal uit een bij vaststelling van de begroting nader te bepalen vast bedrag voor elke fractie en een bij vaststelling van de begroting nader te bepalen bedrag per raadszetel.

Artikel 9  

  • 1

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c

      giften;

    • d

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e

      opleidingen voor raads- en commissieleden.

  • 3

    De bijdrage kan worden gebruikt om een fractie-assistent in te schakelen.

Artikel 10  

  • 1

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt achteraf op declaratiebasis verstrekt tot maximaal het aan de fractie toekomende jaarlijkse budget.

  • 2

    De toetsing aan de in de artikel 9 genoemde criteria vindt plaats door het presidium.

Artikel 11  

  • 1

    Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage

    • a

      bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

    • b

      bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2

    Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 8, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3

    Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

Artikel 12  

(Het reserveringsartikel is komen te vervallen.)

Artikel 13  

(Het verantwoordingsartikel door middel van accountantscontrole van het (financiele) jaarverslag is komen te vervallen vanwege het feit dat de controle plaatsvindt via het reguliere vaststellingstraject van de jaarstukken.)

 

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 14  

Deze verordening treedt in werking met ingang van 8 juli 2010

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Maasgouw op 8 juli 2010.

De Raad voornoemd,

De griffier,

w.g.

S.B.J. Backus

De voorzitter,

w.g.

S.H.M. Strous