Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dijk en Waard

Draaiboek fietshandhaving Dijk en Waard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDijk en Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDraaiboek fietshandhaving Dijk en Waard
CiteertitelDraaiboek fietshandhaving Dijk en Waard
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Plan van aanpak handhaving fietsparkeren Heerhugowaard.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2022nieuwe regeling

13-12-2022

gmb-2022-572876

Tekst van de regeling

Intitulé

Draaiboek fietshandhaving Dijk en Waard

Het college besluit:

  • 1.

    het Algemeen aanwijzingsbesluit collegebevoegdheden Apv Dijk en Waard 2022 vast te stellen.

  • 2.

    Het Wijzigingsbesluit Algemeen Aanwijzingsbesluit Algemene plaatselijke verordening 2019 vast te stellen.

  • 3.

    Het Aanwijsbesluit inzake het te koop aanbieden van voertuigen in de gemeente Heerhugowaard in te trekken.

  • 4.

    De Beleidsregels samenscholing van de gemeente Heerhugowaard in te trekken.

  • 5.

    Het Objectenbeleid Dijk en Waard 2022 vast te stellen.

  • 6.

    Het Objectenbeleid Heerhugowaard in te trekken.

  • 7.

    Het Toetsingskader particuliere ontsluitingspaden door openbaar groen in te trekken.

  • 8.

    Paragraaf 4.6 van de Nota ruimtelijke kwaliteit Dijk en Waard 2022 vast te stellen als nadere regels ex artikel 4:15, tweede lid, van de Apv Dijk en Waard 2022.

  • 9.

    De nadere regels voor het aanbrengen van handelsreclame, zoals vastgesteld in paragraaf 4.4 van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit Heerhugowaard 2016 in te trekken.

  • 10.

    Het Draaiboek fietshandhaving Dijk en Waard vast te stellen.

  • 11.

    Het Plan van aanpak handhaving fietsparkeren Heerhugowaard in te trekken.

  • 12.

    De Beleidsregel Parkeren van grote voertuigen Dijk en Waard 2022 vast te stellen.

Draaiboek fietshandhaving Dijk en Waard

 

1 Inleiding

1.1 Inleiding

In 2014 is voor het eerst gestart met het handhaven op het overtreden van de regels voor het fietsparkeren rondom het NS-station Heerhugowaard en de bushaltes. Geconstateerd was immers dat hier grote aantallen fietsen langdurig en/of foutief geparkeerd stonden. In de loop der jaren bleek uit inventarisaties dat dit ook gold voor de winkelcentra Middenwaard en Centrumwaard, wat geresulteerd heeft dat deze gebieden in 2021 zijn toegevoegd aan de gebieden waar wordt gehandhaafd op het overtreden van de regels voor het fietsparkeren. Door de gemeentelijke fusie zijn ook andere gebieden in de gemeente Dijk en Waard toegevoegd aan de gebieden waar wordt gehandhaafd op langdurig en foutief fietsparkeren.

 

Dit draaiboek biedt een handhavingsmodel, welke meermaals ingezet kan worden op de diverse locaties. De nadruk van de handhavingsactie zal liggen op weesfietsen en fietswrakken rondom het NS-station in Heerhugowaard waar de problematiek het grootst is.

1.2 Leeswijzer

In dit draaiboek wordt allereerst aandacht geschonken aan de problematiek en de doelen die gemeente Dijk en Waard met handhaving voor ogen heeft. Vervolgens wordt ingegaan op de wettelijke basis voor handhaving in de Algemene plaatselijke verordening. Daarna wordt beschreven welke handelingen nog moeten worden verricht om met de bestaande regelgeving voldoende uit de voeten te kunnen. Tot slot volgt het handhavingsmodel zelf, waarin stap voor stap wordt beschreven wie wat moet doen om tot een succesvolle handhavingsactie te komen.

2 Achtergrond en doelstellingen

2.1 Achtergrond

Fietsers bevinden zich in grote getalen op de weg. In de afgelopen jaren is het gebruik van de fiets sterk toegenomen. De verwachting is dat deze positieve ontwikkeling de komende jaren zal doorzetten. Al deze fietsen worden ook in de openbare ruimte gestald. Veelal op de juiste manier, maar ook op de onjuist manier. Dit levert overlast op. De overlast kan gering zijn bij incidentele gevallen, maar de overlast is erg groot bij gebieden waar veel fietsen bij elkaar worden gestald. Dit geldt bijvoorbeeld voor het NS-station Heerhugowaard (hierna: het NS-station) waar veel reizigers hun fietsen stallen. Dit draaiboek is opgesteld om op een juridisch correcte wijze invulling de geven aan de handhaving van de fietsenoverlast in gemeente Dijk en Waard.

2.2 Doel van het draaiboek

Met de uitvoering van dit draaiboek heeft de gemeente Dijk en Waard een duidelijk doel voor ogen: het aanpakken en reduceren van de overlast van fietswrakken en weestfietsen. Handhaving van de fietsoverlast leidt tot een betere kwaliteit van de openbare ruimte en gaat vandalisme en fietsendiefstal tegen. Hiermee wordt niet alleen invulling gegeven aan het doel om het NS-station bereikbaar en bruikbaar te houden, maar ook aan de beginselplicht tot handhaving. Met dit draaiboek wordt bijgedragen aan:

  • -

    het op peil houden/brengen van voldoende (vrije) stallingsmogelijkheden;

  • -

    een ordelijk aanzien van de stallingen en de verbetering van het veiligheidsgevoel van de gebruiker;

  • -

    preventie van fietsendiefstal; wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een chaotische omgeving normoverschrijding stimuleert en onder meer bijdraagt aan meer diefstal van fietsen; en

  • -

    een goede en nette gelegenheid voor het stallen van fietsen is een positieve stimulans voor het gebruik van de fiets.

Het draaiboek bevat processen, voorzien van een onderbouwd juridisch kader, welke de uitvoer van de handhaving in goede banen moeten leiden.

3 Beleidsmatig kader

3.1 Soorten fietsen(overlast)

Als wij het hebben over fietsenoverlast, dan kan er sprake zijn van verschillende soorten fietsen die deze overlast veroorzaken. In dit draaiboek wordt onderscheid gemaakt tussen vier verschillende soorten fietsen. Ook bromfietsen vallen onder de categorie ‘fietsen’.

 

3.1.1 Fietswrak (FW)

Dit zijn fietsen die niet meer aan de wettelijke eisen voldoen omdat essentiële onderdelen ontbreken bij de fiets waardoor deze rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeerd. Ook fietsen die in een verwaarloosde staat verkeren en waarvan zichtbaar is dat deze al in geen tijden meer gebruikt of verplaats zijn worden als fietswrak aangemerkt. Tenslotte vallen fietsen die niet meer op eenvoudige en rendabele wijze in goede staat te brengen zijn of waarvan de kosten voor reparatie hoger zullen zijn dan de aannemelijke waarde van de fiets, binnen de categorie fietswrak. Uiterlijke kenmerken van een fietswrak kunnen zijn:

 

Fietswrakken geven overlast doordat zij onnodig beslag leggen op de parkeercapaciteit en leiden tot een verrommeling van de openbare ruimte. Dit is zeer onwenselijk omdat het NS-station moet kunnen uitstralen dat gebruikers hun fietsen veilig kunnen parkeren.

 

3.1.2 Weesfiets (WF)

Dit zijn fietsen die op een juiste wijze gestald staan in de fietsenrekken, maar die al een langere tijd niet zijn gebruikt. Het op structurele basis verwijderen van fietsen heeft als doel om meer stallingscapaciteit te creëren. Daarnaast heeft het verwijderen van weesfietsen gunstige neveneffecten; aantrekkelijkheid van de openbare ruimte en het levert een bijdrage aan anti-diefstalbeleid omdat gestolen fietsen kunnen worden opgespoord.

 

3.1.3 Gevaarlijk geparkeerde fiets (GF)

Dit zijn fietsen die op een dusdanige manier geparkeerd staan dat ze direct gevaar opleveren voor het overige rij- en voetgangersverkeer. Deze fietsen zijn gevaarlijk omdat ze bijvoorbeeld de doorgang voor hulpdiensten belemmeren of de in- en uitgang of de vluchtroute voor gebruikers (gedeeltelijk) versperren. Ook een fiets waarvan een wiel uitsteekt op het fietspad of rijbaan, of een fiets die de blindengeleidenstrook blokkeert, staat gevaarlijk geparkeerd. Het verwijderen van dit soort fietsen is altijd spoedeisend: de fiets is zodanig geparkeerd dat deze fiets direct moet worden verwijderd om de gevaarlijke situatie of zeer hinderlijke situatie op te heffen.

 

3.1.4 Foutief geparkeerde fiets (FF)

Dit zijn fietsen die buiten de expliciet door het college daarvoor aangewezen voorzieningen en/of plaatsen en/of ruimten zijn geparkeerd. Redenen om tegen dit soort fietsen op te treden zijn bijvoorbeeld dat deze fout geparkeerde fietsen overlast geven doordat deze de doorgang van looproutes verkleinen en zorgen voor een rommelig straatbeeld.

3.2 NS-station Heerhugowaard

Het NS-station biedt voldoende ruimte om fietsen op een juiste wijze te stallen. Om het NS-station bereikbaar en bruikbaar te houden voor gebruikers en omwonenden, is het belangrijk dat de beschikbare fietsenstallingscapaciteit goed én juist wordt gebruikt. Echter, het NS-station Heerhugowaard oogt veelal ongeordend vanwege de grote aantallen fietsen die verkeerd of te lang worden gestald. De ervaring leert dat dit tot vervelende situaties leidt. De fietsoverlast bij het NS-station is vele malen groter dan in de rest van de gebieden in de gemeente Dijk en Waard. Handhaving op het fietsenoverlast is een belangrijk middel van de gemeente om het NS-station veilig, bereikbaar en bruikbaar te houden. De gemeente voert daarom regelmatig geplande fietshandhavingsacties uit bij het NS-station.

4 Juridisch kader

4.1 Bestuursrechtelijke handhaving

De fietsenoverlast wordt doormiddel van het bestuursrecht gehandhaafd. Uit praktisch oogpunt wordt niet gekozen voor een aanpak middels het strafrecht. Binnen het strafrecht is de buitengewoonopsporingsambtenaar gehouden om de fietser die zijn fiets verkeerd stalt op heterdaad te betrappen of moet hij wachten totdat de eigenaar zijn verkeerd gestalde fiets op komt halen. Dit is in de praktijk niet of nauwelijks haalbaar. Handhaving op basis van het bestuursrecht is derhalve de meest effectieve manier.

4.2 Algemene Plaatselijke Verordening

De grondslag om een fietsovertreding zoals bedoeld in dit draaiboek te handhaven is te vinden in de Algemene plaatselijke verordening Dijk en Waard (hierna: APV). Artikel 2:52, artikel 5:5 en artikel 5:12 omschrijven de verboden.

 

Artikel 2:52 Overlast van fiets of bromfiets op markt en kermisterrein e.d.

Het is verboden op uren en plaatsen die door het college of de burgemeester zijn aangewezen, zich met een fiets of bromfiets te bevinden op een door het college of de burgemeester aangewezen terrein waar een markt, kermis, uitvoering, bijeenkomst of plechtigheid wordt gehouden die publiek trekt, mits dit verbod kenbaar is aan de bezoekers van het terrein.

 

Artikel 5:5 Voertuigwrakken

1.

Het is verboden een voertuig dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert op de weg te parkeren.

2.

Het verbod is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door de Wet milieubeheer.

 

Artikel 5:12 Overlast van fiets of bromfiets

1.

Het is verboden op door het college in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast, of ter voorkoming van schade aan de openbare gezondheid, aangewezen plaatsen fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan*.

2.

Het is verboden op door het college aangewezen plaatsen fietsen of bromfietsen langer dan een door het college vastgestelde periode onafgebroken te laten staan**.

 

*Bij besluit van DATUM  heeft het college het gebied van het NS-station Heerhugowaard, alle bushaltes inclusief een straal van 50 meter rondom de bushaltes, Middenwaard, Centrumwaard en Broekerveiling aangewezen als een gebied waar fietsen uitsluitend in de daarvoor bestemde klemmen mogen worden

geplaatst.

**Bij besluit van DATUM heeft het college het gebied van het NS-station Heerhugowaard, alle bushaltes inclusief een straal van 50 meter rondom de bushaltes, Middenwaard, Centrumwaard en Broekerveiling als plaats aangewezen waar het verboden is fietsen of bromfietsen langer dan twee weken onafgebroken te laten staan.

 

Fietswrakken zoals bedoeld in paragraaf 3.1.1 vallen onder artikel 5.5 van de APV. Fout geparkeerde en gevaarlijke fietsen vallen onder artikel 5:12 lid 1 van de APV. Weesfietsen vallen onder artikel 5:12 lid 1 en 2 van de APV.

4.3 Gebiedsaanwijzing

De APV bevat meerdere artikelen waarin verboden opgenomen zijn voor fietsen. Echter, er is een verschil in de toepasbaarheid op bepaalde gebieden. Voor weesfietsen geldt dat het college moet aanwijzen in welke gebieden welke maximale parkeertermijn geldt. Deze aanwijzing legt het college vast in een aanwijsbesluit.

 

Bij aanwijsbesluit van DATUM zijn de volgende gebieden aangewezen:

 

  • NS-station Heerhugowaard;

  • Bushaltes met abri’s, plus een straal van 50 meter rondom deze bushaltes;

  • Middenwaard;

  • Centrumwaard; en

  • Broekerveiling

Een maximale termijn van 14 dagen wordt redelijk geacht. Ter hoogte van het NS-station Heerhugowaard parkeren overwegend (trein)reizigers die voor het woon-werkverkeer mede gebruik maken van de fiets. Verwacht mag worden dat dit gebruik minimaal eens per twee weken plaatsvindt. Hetzelfde geldt voor de bushaltes. Ter hoogte van Middenwaard, Centrumwaard en Broekerveiling parkeren overwegend het publiek dat gebruik maakt van de voorzieningen in deze gebieden, werknemers en bewoners hun fietsen. Verwacht mag worden dat ook hier het gebruik van fietsen minimaal eens per 14 dagen plaatsvindt.

 

4.3.1 Aangewezen gebieden – artikel 5:12 APV

Aan artikel 5:12 APV liggen meerdere aanwijzingen ten grondslag. Het college heeft bij het besluit van DATUM bepaald dat het verbod van artikel 5:12 APV alleen geldt voor het NS-station Heerhugowaard, alle bushaltes met abri’s inclusief een straal van 50 rondom de bushaltes, Middenwaard, Centrumwaard en Broekerveiling (5:12 lid 1). Daarnaast heeft het college bij besluit van DATUM bepaald dat voor deze aangewezen gebieden een maximale stallingsduur van 14 dagen geldt voor (brom)fietsen (5:12 lid 2).

 

4.3.2 Overig gebieden Dijk en Waard – artikel 5:5 APV

De verboden uit de artikel 5:5 van de APV gelden voor heel Dijk en Waard. Dit betekent dat ten alle tijden handhavend opgetreden kan worden indien een overtreding van dit artikel plaatsvindt, ongeacht de locatie.

 

4.3.3 Markten, kermisterreinen e.d. – artikel 2:52 APV

Artikel 2:52 APV bevat een fietsverbod dat alleen geldt voor aangewezen terreinen waar een markt, kermis, uitvoering, bijeenkomst of plechtigheid wordt gehouden die publiek trekt. Hier is wel de voorwaarde aan verbonden dat het verbod kenbaar is gemaakt aan de bezoekers van het terrein.

 

4.4 Beschikbare handhavingsmiddelen Algemene wet bestuursrecht

Bestuursrechtelijk optreden is erop gericht om een overtreding geheel of gedeeltelijk ongedaan maken of een overtreding te beëindigen, herhaling van een overtreding te voorkomen, dan wel om het wegnemen of beperken van de gevolgen van een overtreding. De algemene wet bestuursrecht biedt twee herstelsancties om een overtreding van artikel 5:5 en of 5:12 van de APV ongedaan te maken:

  • -

    een last onder dwangsom;

  • -

    een last onder bestuursdwang.

4.4.1 Bestuursdwang

Om de fietsenoverlast, zoals bedoeld in dit draaiboek, te reduceren wordt gehandhaafd middels bestuursdwang, zoals geformuleerd in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Handhaving doormiddel van een last onder bestuursdwang is de meest effectieve manier. De fietsen worden dan namelijk door de gemeente verwijderd indien de overtreder niet zelf te overtreding ongedaan heeft gemaakt. Hiermee wordt direct het doel van de handhaving bereikt: een nette, overzichtelijke een veilige fietsenstalling. Bij het opleggen van een last onder dwangsom wordt dit doel niet bereik. De fietsen blijven staat gedurende de tijd dat de overtreder de dwangsommen moet betalen.

 

4.4.2 Spoedeisende bestuursdwang

In sommige gevallen kan de gemeente besluiten om spoedeisende bestuursdwang toe te passen. Dit kan het geval zijn bij fietsen die op een dusdanige manier geparkeerd staan dat ze direct gevaar opleveren voor het overige rij- en voetgangersverkeer. Direct optreden door de gemeente is derhalve noodzakelijk.

 

4.5 Begunstigingstermijnen

Artikel 5:24 van de Awb schrijft voor dat na het constateren van een overtreding, in het geval van de fietsenoverlast van de APV, er een begunstigingstermijn gehanteerd moet worden. Dit is een termijn waarbinnen de overtreder de kans krijgt de overtreding vrijwillig ongedaan te maken. De begunstigingstermijnen voor de fietsenoverlast zijn als volgt;

  • -

    een overtreder van een WF, FW of FF krijgt twee dagen, ingaande de dag na datum van het label, de tijd om de overtreding ongedaan te maken;

  • -

    een overtreder van een GF krijgt géén begunstigingstermijn. Een termijn kan niet worden afgewacht in verband met de ernst van de overtreding. De fiets wordt direct door gemeente verwijderd.

De begunstigingstermijn is gekoppeld aan de datum van het label van de fiets. Deze datum wordt door de betreffende toezichthouder/BOA genoteerd op het label. Een begunstigingstermijn van twee dagen, ingaande de dag na datum van het label, wordt over het algemeen redelijk geacht.

4.6 Kosten bestuursdwang

Op grond van artikel 5:25 Awb geschiedt de toepassing van bestuursdwang op kosten van de overtreder. Dit betekent dat de gemeente de kosten van het weghalen, overbrengen en opslag van de fietst gaat verhalen op de overtreder. Op dit moment bedragen deze kosten EUR 20,00 per fiets per overtreding. Het doorknippen van sloten wordt niet door de gemeente vergoed. De overtreder krijgt hiervoor een kostenbeschikking opgelegd (artikel 5:25 lid 6 Awb).

5 Proces feitelijke uitvoering

5.1 Basisactiviteiten

Veelal wordt de overlast van fietsen aangepakt middels geplande acties. Deze acties vinden meerdere keren per jaar plaats. Echter, de bevoegdheid om te handhaven bestaat het hele jaar door mist sprake is van een overtreding. De geplande acties staan dus los van deze bevoegdheid.

 

De uitvoering van de handhaving op fietsen die overlast veroorzaken bestaat uit een aantal basisactiviteiten:

 

  • 1)

    het aanbrengen van breekkoordjes (voorbereiding);

  • 2)

    aanleveren publicatie;

  • 3)

    het constateren van de overtreding;

  • 4)

    het opleggen van een last onder bestuursdwang;

  • 5)

    het verwijderen van de fietsen;

  • 6)

    het bewaren van de fietsen;

  • 7)

    het uitreiken van de documenten bij ophalen fiets.

In de komende paragrafen wordt elke activiteit uitvoerig beschreven.

5.2 Het aanbrengen van breekkoordjes (voorbereiding)

Fietsen mogen op het NS-station Heerhugowaard maximaal 14 dagen onafgebroken gestald worden. Dit betekent dat als een fiets langer dan 14 dagen gestald wordt, er sprake is van een overtreding op grond van artikel 5:12 lid 2 APV. De zogeheten weesfietsen. Vóórdat geconstateerd kan worden of een fiets langer dan 14 dagen onafgebroken op één plek staat zal een bewijsmiddel dit moeten aantonen. Een breekkoordje fungeert in dit geval als bewijsmiddel.

Het breekkoordje wordt 15 tot 17 dagen voordat de handhavingsactie gepland staat, aangebracht op alle fietsen die verdacht worden wees te zijn. Dit breekkoordje wordt op een dusdanige manier aangebracht dat hij kapot springt indien de fiets in beweging komt. Is na 15 dagen dit breekkoordje, ongebroken, op de fiets aanwezig, is vast komen te staan dat de fiets langer dan 14 dagen niet in beweging is geweest. Hiermee is aangetoond dat de fiets in strijd met artikel 5:12 lid 2 APV langer dan 14 dagen gestald is.

 

Het aanbrengen van het breekkoordje is géén constatering van een overtreding en géén besluit gericht op rechtsgevolg. Het dient puur als indicatie/bewijsmiddel voor de BOA om na 15 dagen een overtreding te constateren/uit te sluiten.

5.3 Aanleveren publicatie (voorbereiding)

Het besluit om over te gaan tot verwijdering van de fietsen, wordt gepubliceerd via officiëlebekendmakingen.nl. Aan de geparkeerde (brom)fietsen kunnen wij namelijk niet zien wie de overtreder is. Omdat wij na het constateren van de overtreding de overtreder niet schriftelijk kunnen informeren over de handhaving van de overtreding, is een publicatie het enige manier om de overtreder te bereiken. Deze publicatie vindt plaats op dezelfde dag als het aanbrengen van de labels.

 

Omdat het besluit op dezelfde dag als het aanbrengen van de labels gepubliceerd wordt, vergt dit enige planning. Met het plannen van de fietsenactie dient rekening mee gehouden te worden met de op dat moment geldende aanlevertermijnen voor publicaties. Klant en Dienstverlening zorgt voor de aanleveringen van publicaties naar de externe partij die in opdracht van gemeente Dijk en Waard publiceert.

 

5.3.1 Alleen digitaal publiceren

Gemeenten in Nederland zijn al jaren verplicht hun bekendmakingen elektronisch bekend te maken. Voormalig gemeente Heerhugowaard plaatste, als extra service, elke week een verkorte weergave van de officiële bekendmakingen in het huis-aan-huisblad. Gemeente Langedijk deed dit al een aantal jaren niet meer. Gemeente Dijk en Waard heeft begin 2022 besloten dat géén servicetekst op papier wordt geplaatst. Wel verwijst de gemeente in elke editie van het gemeentenieuws naar de online gepubliceerde bekendmakingen.

5.4 Het constateren van de overtreding

In het geval van weesfietsen kan de overtreding pas geconstateerd worden na 15 dagen na het aanbrengen van het breekkoordje. Fietsen met een onafgebroken koordje zijn in overtreding.

 

Bij fietswrakken, gevaarlijke en foutief geparkeerde fietsen, zal veelal in één oogopslag duidelijk zijn of sprake is van een overtreding van de APV.

5.5 Het opleggen van een last onder bestuursdwang

Na het constateren van een overtreding van de APV, neemt de gemeente een besluit last onder bestuursdwang. Omdat de overtreder van de fiets over het algemeen niet bekend is, wordt de beschikking uitgereikt in de vorm van een label welke aan de fiets wordt bevestigd. Op dezelfde dag van het labelen (afhankelijk van de uitgiftedatum/dag) wordt het besluit bekend gemaakt door middel van een algemene publicatie via officielebekendmakingen.nl.

 

Van de fietsen met een opgelegde beschikking (label) worden foto’s en een rijwielregistratie gemaakt. Ook wordt een foto gemaakt van het label voorzien van de datum. Tevens worden de fietsen aangemeld op www.gevondenenverloren.nl

 

Als er een overtreding is geconstateerd, moet in beginsel een begunstigingstermijn aan de overtreder worden geboden. Indien na deze begunstigingstermijn de overtreding door de overtreder niet ongedaan is gemaakt, mag de gemeente het bestuursdwangbesluit uitvoeren door de fiets te verwijderen en af te voeren.

 

Gevaarlijk geparkeerde fietsen worden middels spoedeisende bestuursdwang direct verwijderd en wordt derhalve geen begunstigingstermijn aan de overtreder gegeven.

5.6 Het verwijderen van de fietsen

De fietsen worden samen met de op dat moment ingeschakelde samenwerkingspartner verwijderd. Het verwijderen van de fietsen gebeurd nádat de begunstigingstermijn is verstreken.

 

De sloten worden doorgeknipt en de fietsen worden afgevoerd naar het depot. Het is een werkafspraak dat schakelsloten op de eerste schakel worden doorgeknipt zodat deze na het ophalen van de fiets weer gebruikt kunnen worden.

 

Op grond van artikel 5:29 lid 2 Awb maakt de gemeente een proces-verbaal op van het meevoeren van de fietsen. De rijwielregistratie die wordt opgemaakt tijdens de constatering en wordt aangevuld met de gegevens van de verwijdering, wordt aangemerkt als proces-verbaal als bedoeld in artikel 5:29 lid 2 Awb. Een kopie van deze registratie ontvangt de overtreder bij het ophalen van de fiets.

5.7 Het bewaren van de fietsen

Met de samenwerkingspartner wordt de locatie van het fietsendepot afgesproken. Dit is ook de locatie waar de overtreders hun fiets kunnen ophalen.

 

Als de fietsen eenmaal zijn afgevoerd moet de gemeente zorgen voor de bewaring van deze fietsen. Op grond van artikel 5:30 Awb staat hiervoor in beginsel dertien weken. De termijn van dertien weken kan worden teruggebracht tot minimaal twee weken als de kosten van de opslag van de fiets in verhouding tot zijn waarde onevenredig hoog zijn. Deze uitzonderingsbepaling is vooral bij fietswrakken van belang. Binnen de bewaringstermijn heeft de overtreder de mogelijkheid om de fiets op te halen.

 

Als de bewaringstemrijn is verstreken en die fiets is niet opgehaald door de overtreder, dan wordt de fiets in eigendom overgedragen aan de samenwerkingspartner. Daarbij worden de regels voor verkoop en schenking van fietsen in acht genomen. Dit betekent dat:

  • -

    fietsen van een economische waarde boven EUR 450,00 verkocht dienen te worden waarbij de opbrengt voor een periode van een jaar in bewaring blijft bij de gemeente; of

  • -

    fietsen van een economische waarde onder EUR 450,000 geschonken mogen worden aan derden die géén enkele wijze een band hebben met de gemeente en haar medewerkers en die geldelijk gewin nastreven.

Over het algemeen zullen de overgebleven fietsen geen waarde van meer dan EUR 450,00 vertegenwoordigen. Deze fietsen worden derhalve geschonken aan de samenwerkingspartner waarna deze gerechtigd is de fiets, of bruikbare onderdelen van de fiets te verkopen. Fietsen die geregistreerd staan als gestolen kunnen en mogen niet worden geschonken!

5.8 Het uitreiken van de documenten bij ophalen fiets

Indien de overtreder zijn of haar fiets wilt ophalen, dient deze zich te melden bij de receptie van het gemeentehuis. Na het betalen van de bestuursdwangkosten overhandigd de BOA de volgende documenten:

  • -

    informatieve brief over de actie;

  • -

    kopie publicatie;

  • -

    kopie betreffende rijwielregistratie;

  • -

    kostenbeschikking.

Vervolgen kan de overtreder een afspraak maken met het fietsendepot om de fiets op te halen.

 

5.8.1 Bezwaar maken

Het opleggen van een bestuursdwangbeschikking is een besluit dat open staat voor bezwaar en beroep. Derhalve heeft de overtreder op grond van artikel 6:7 Awb zes weken de tijd om bezwaar in te dienen. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorschreven wijze is bekendgemaakt. Het label is het besluit. De bekendmaking geschiedt via het label en de publicatie via officelebekendmakingen.nl. Deze vallen veelal samen. Indien dit niet het geval is, is de datum van de publicatie leidend. De juridisch onderbouwing hiervoor is dat als de fiets al verwijderd is, de overtreder nooit het label (het besluit) kan zien omdat ze immers vast zit aan de fiets. Het besluit pas inzichtelijk als de fiets wordt opgehaald. Een publicatie dient ervoor de overtreder eerder te informeren over het genomen besluit.

 

Ook tegen de kostenbeschikking kan bezwaar gemaakt worden. Hiervoor is de datum op de kostenbeschikking leidend.

5.9 Communicatie fietsenactie

De fietsenacties gebeuren soms aangekondigd en soms onaangekondigd. De belangrijkste reden om de acties onaangekondigd te doen is dat de gemeente van oordeel is dat op alle mogelijke wijze de reizigers op het NS-station geïnformeerd worden over de stallingsvoorwaarden middels borden en aanwijzingen. Deze zijn duidelijk én op meerdere plekken aangebracht. Reizigers kunnen dus weten hoe fietsen gestald moeten worden. De uiteindelijke verantwoordelijkheid indien een overtreding wordt begaan ligt dus bij de overtreder. Indien de acties aangekondigd plaatsvinden, zullen enkele weken voor de acties posters opgehangen worden, zal een berichtgeving op social media komen.

 

Op de gemeentelijke website is ook informatie te vinden over de acties.

Bijlage 1: Publicatie voorbeeld

 

APV – fietsenactie

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard maken bekend dat zij alle (brom)fietsen rondom het NS-station Heerhugowaard, Middenwaard, Centrumwaard en Broekerveiling die:

  • -

    langer dan 14 dagen onafgebroken in de daarvoor bestemde klemmen geplaatst zijn; óf

  • -

    onbeheerd buiten de daarvoor bestemde klemmen geplaatst zijn; of

  • -

    rij-technisch in onvoldoende staat van onderhoud en/of verwaarloosde toestand verkeren,

over twee dagen, ingaande de dag na deze publicatie, gaan verwijderen. Deze bestuursdwangbevoegdheid berust op artikel 5:21 Algemene wet bestuursrecht en artikel 125 Gemeentewet. De (brom)fietsen die op een zodanige manier geparkeerd zijn waardoor direct gevaar ontstaat voor het rij- en voetgangersverkeer zijn op grond van artikel 5:31 Algemene wet bestuursrecht en artikel 125 Gemeentewet direct verwijderd. De kosten van deze (spoedeisende) bestuursdwang zijn voor de overtreder en dienen te worden voldaan wanneer de (brom)fiets wordt opgehaald.

 

Overtreding

Het is op grond van artikel 5:12 lid 1 APV en aanhangend aanwijsbesluit verboden om, in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast, of ter voorkoming van schade aan de openbare gezondheid, fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan. Daarnaast is het op grond van artikel 5:12 lid 2 APV en aanhangend aanwijsbesluit verboden om fietsen of bromfietsen langer dan 14 dagen in de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan. Tevens is het op grond van artikel 5:5 van de APV verboden een voertuig dat rij-technisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert op de weg te parkeren.

 

Begunstigingstermijn

Op 24 juli 2018 zijn alle (brom)fietsen welke in strijd met artikel 5:12 APV en artikel 5:5 APV geplaatst zijn voorzien van een gekleurd label. Vóórdat wij overgaan tot de feitelijke uitvoering van bestuursdwang, wordt eerst een termijn gegund waarbinnen de overtreding ongedaan gemaakt kan worden. Binnen twee dagen, ingaande de dag na deze publicatie, dient degene die de fiets in zijn macht had op het moment van parkeren de (brom)fiets te verwijderen. Gebeurt dit niet, dan gaan wij over tot verwijdering van de (brom)fiets. De (brom)fietsen die direct gevaar opleveren voor rij- en voetgangersverkeer zijn middels spoedeisende bestuursdwang verwijderd. Een begunstigingstermijn wordt in verband met de gevaarlijke situatie niet gegund.

 

Opslag fietsen

De verwijderde (brom)fietsen worden opgeslagen in een fietsendepot. (Brom)fietswrakken worden na verwijdering twee weken opgeslagen en daarna vernietigd. De rest van de (brom)fietsen worden gedurende 13 weken bewaard. Alle (brom)fietsen die na deze termijn niet zijn opgehaald, kunnen worden verkocht. Vóórdat degene die de fiets in zijn macht had op het moment van uitoefening van de bestuursdwang de fiets kan ophalen, dient hij/zij zich te melden bij de receptie van het gemeentehuis aan Parelhof 1 te Heerhugowaard. Na de betaling van de bestuursdwangkosten ( EUR 20,00) wordt een informatieve brief over deze fietsenactie overhandigd. Vervolgens dient er een afspraak gemaakt te worden met het fietsendepot voor het ophalen van de (brom)fiets. Met de brief van de gemeente én passende (brom)fietssleutel en/of origineel aankoopbewijs kan de (brom)fiets opgehaald worden.

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met het besluit dan kunt u bezwaar maken. Overweegt u een bezwaarschrift in te dienen dan verzoeken wij u om eerst contact met ons op te nemen voor een toelichting op het besluit. Bent u het hierna nog altijd oneens met het besluit dan schrijft u een bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard.

 

Dit bezwaarschrift stuurt u binnen zes weken, ingaande de dag na deze publicatie, naar: Postbus 390, 1700 AJ Heerhugowaard. In het bezwaarschrift moeten ten minste zijn vermeld:

  • uw naam, adres;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden(en) waarom u het niet eens bent met de beslissing;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift geschreven heeft;

  • uw handtekening.

Daarnaast verzoeken wij u om in het bezwaarschrift een telefoonnummer en e-mail adres te vermelden.

 

Voorlopige voorziening

De uitvoering van het besluit gaat gewoon door, ook al heeft u bezwaar gemaakt. Als u van mening bent dat een beslissing op uw bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Wanneer deze wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw bezwaarschrift is beslist.

 

Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Het verzoek stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening moet u een bijdrage betalen, het zogenaamde griffierecht.

 

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Bijlage 2: Informatieve brief

Geachte heer/mevrouw,

 

U heeft zich zojuist gemeld op het gemeentehuis om uw (brom)fiets op te halen. Deze (brom)fiets is namelijk door ons verwijderd tijdens een zogeheten ‘fietsenactie’. Wij kunnen begrijpen dat dit voor u een vervelende situatie is. Derhalve leggen wij u in deze brief uit waarom wij dergelijke acties houden en welke gevolgen dit voor u heeft.

 

Doel

De gemeente Dijk en Waard zet zich in om de stad schoon, veilig en leefbaar te houden. (Brom)fietsen, en met name het parkeren van (brom)fietsen, speelt hier een grote rol in. Daarom zijn in de Algemene Plaatselijke Verordening Dijk en Waard (hierna: APV) regels opgesteld voor het stallen van (brom)fietsen.

 

Met de fietsenactie heeft de gemeente Dijk en Waard een duidelijk doel voor ogen: het aanpakken en reduceren van de (brom)fietsenoverlast. Handhaving van de fietsenoverlast leidt tot een betere kwaliteit van de openbare ruimte en gaat vandalisme en fietsendiefstal tegen. Hiermee wordt niet alleen invulling gegeven aan het doel om het NS-station, Middenwaard, Centrumwaard en Broekerveiling bereikbaar en bruikbaar te houden, maar ook aan de beginselplicht tot handhaving die de gemeente heeft.

 

De beginselplicht tot handhaving schrijft voor dat iedere overtreding van een wettelijk voorschrift ongedaan gemaakt moet worden tenzij bijzondere omstandigheden zich hiertegen verzetten of tenzij er sprake is van een concreet zicht op legalisatie van de overtreding. Daar ons geen speciale omstandigheden bekend zijn die het voortduren van de (brom)fietsenoverlast rechtvaardigen achten wij een keuze voor het algemeen belang niet onevenredig in verhouding tot de voortzetting van de overtreding van de APV.

 

Last onder bestuursdwang

Aan de geparkeerde (brom)fietsen kunnen wij niet zien wie de overtreder is. Omdat wij na het constateren van de overtreding u niet schriftelijk hebben kunnen informeren over de handhaving van de overtreding, hebben wij het besluit om tot verwijdering van de fiets over te gaan gepubliceerd via officielebekendmakingen.nl. In deze publicatie is aangegeven dat wij, alvorens wij tot verwijdering van de (brom)fiets zijn overgegaan, u een begunstigingstermijn hebben gegund. Binnen deze termijn had u vrijwillig de overtreding ongedaan kunnen maken. U heeft géén gebruik gemaakt van deze begunstigingstermijn. Uw (brom)fiets is daarom na het verstrijken van de begunstigingstermijn door ons middels bestuursdwang verwijderd. In de digitale publicatie en op het label van de fiets kunt u lezen op basis van welke grondslag dit is gebeurd.

 

Kosten

De kosten van de last onder bestuursdwang bedragen EUR 20,00 per fiets. U kunt alleen middels pin betalen. Van deze kosten ontvangt u separaat een kostenbeschikking. Na betaling van de kosten, kunt u uw fiets ophalen uit het fietsendepot (locatie: Middenweg 554 te Heerhugowaard) . De doorgeknipte sloten om de fiets te kunnen verwijderen worden niet door de gemeente vergoed.

 

Bezwaar maken

Het toepassen van een last onder bestuursdwang is een besluit op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Dit betekent dat u bezwaar kunt maken. De bezwaartermijn bedraagt zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van het besluit. Het label aan de fiets is het bestuursdwangbesluit. Echter, omdat in de praktijk de overtreder dit besluit meestal niet onder ogen krijgt, deze wordt immers na de begunstigingtermijn mét de fiets verwijderd, is het besluit gepubliceerd via officielebekendmakingen.nl. Deze publicatie is de bekendmaking van het besluit. De bezwaarclausule vindt u derhalve in deze publicaties.

 

Voorkomen herhaling overtreding

De gemeente is van oordeel dat alle reizigers rondom het NS-station goed geïnformeerd worden over de APV regels met betrekking tot het stallen van fietsen middels borden en aanwijzingen. Deze zijn duidelijk én op meerdere plekken aangebracht. Reizigers kunnen dus weten wat de APV regels met betrekking tot het stallen van fietsen zijn. De uiteindelijke verantwoordelijkheid indien toch een overtreding wordt begaan ligt dus bij de overtreder zelf. Wij gaan ervan uit dat u geen nieuwe overtreding van de APV zult begaan en uw fiets in het vervolg stalt volgens de daarvoor geldende regels.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Dijk en Waard,

namens hen,

Bijlage 3: Kostenbeschikking

Geachte heer/mevrouw,

 

Inleiding

In onze publicatie op DATUM én op het aangebrachte label op uw (brom)fiets hebben wij u laten weten dat wij uw (brom)fiets middels bestuursdwang zouden gaan verwijderen tenzij u zelf, binnen de daarvoor gestelde termijn, de fiets zou gaan verwijderen. U heeft niet zelf de (brom)fiets verwijderd en wij hebben daarom op DATUM ons bestuursdwangbesluit uitgeoefend. U bent overtreder en de kosten van de bestuursdwang worden op u verhaald. In deze brief stellen wij de hoogte van de verschuldigde kosten vast.

 

Kostenbeschikking

De totale kosten van de verwijdering van de (brom)fiets middels bestuursdwang bedragen

EUR 20,00. Dit bedrag bevat de kosten die gemaakt zijn voor de daadwerkelijke verwijdering van de (brom)fiets en de juridische en administratieve handelingen daarna. De (uitvoerings)kosten die gemaakt zijn vóórdat de gemeente tot verwijdering is overgegaan, worden niet in rekening gebracht.

 

Wij vorderen het bovenstaande bedrag middels dit schrijven in. Het totale bedrag dient per pin betaald te worden. U bent verplicht om dit bedrag te betalen. U kunt na volledige betaling de verwijderde(brom) fiets ophalen bij het fietsendepot.

 

Rechtsmiddelen

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u bezwaar maken. Overweegt u een bezwaarschrift in te dienen dan verzoeken wij u om eerst contact met ons op te nemen voor een toelichting op het besluit. Bent u het hierna nog altijd oneens met het besluit dan schrijft u een bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard.

 

Dit bezwaarschrift stuurt u binnen zes weken na verzenddatum van dit besluit naar: postbus 390, 1700 AJ Heerhugowaard. In het bezwaarschrift moeten ten minste zijn vermeld:

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    uw telefoonnummer en e-mailadres;

  • -

    een omschrijving van de beschikking waartegen u bezwaar maakt;

  • -

    de reden(en) waarom u het niet eens bent met de beslissing;

  • -

    de datum waarop u het bezwaarschrift geschreven heeft.

Voorlopige voorziening

De uitvoering van het besluit gaat gewoon door, ook al heeft u bezwaar gemaakt. Als u van mening bent dat een beslissing op uw bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Wanneer deze wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw bezwaarschrift is beslist.

 

Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Het verzoek stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, afdeling Publiekrecht, sectie Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening moet u een bijdrage betalen, het zogenaamde griffierecht.

 

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

 

Als u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met uw contactpersoon.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Dijk en Waard

namens hen,